Roland Discover5 vs Va76

Lennart-Live

Nieuwkomer
Ik heb een groot probleem met een Roland Discover5 en een VA76.
Ik probeer vanaf de midifile player van de Discover5 de VA76 aan te sturen, maar na het verzenden van de systemexclusive data wordt de VA76 gereset naar piano klanken.
Ik heb alle instellingen van de Discover uitgeprobeert maar geen resultaat tot nu toe.
Via de computer of via een ander keyboard met een midifile player heb ik geen probleem, zelfs niet als ik het nog laat lopen via midi in van de Discover en vanuit midi thru naar de VA76, dus de kabel is het ook niet.
Ik heb het probleem al bij Roland neergelegd maar ook hier geen resultaat. Moet ik nou maar afscheid nemen van de Discover dan, en wat is het alternatief voor de midifile player en de vocal harmonizer? Ook ben ik niet van plan een Roland G70 aan te schaffen terwijl ik deze apparatuur eigenlijk net heb.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Mvgr,Lennart Koenraads

Re: Roland Discover5 vs Va76

Origineel geplaatst door Lennart-Live
maar na het verzenden van de systemexclusive data wordt de VA76 gereset naar piano klanken.

Kan je die SysEx data in een SMF als bijlage plaatsen?
Volgens mij zend je (onbewust/onbedoeld) een GM/GS Reset opdracht naar je VA76.

reset

reset

er staat altijd in een System exclusive commando aan het begin een gs reset, in elke midifile maar al haal ik die reset eruit dan nog doet ie het niet.

In ieder geval is het versturen van een GS Reset opdracht de oorzaak dat jouw VA-76 de pianoklank zal selecteren. Da's o.a. de bedoeling van die opdracht.

Echter, het verwijderen van die opdracht zou dit moeten verhinderen tenzij ... de Discover 5 altijd die opdracht zou versturen (lijkt me raar maar je weet maar nooit). Je kan dit makkelijk achterhalen door jouw Discover 5 aan te sluiten op een sequencer (bv Cubase) en de midi output van de Discover 5 op te nemen en dan in de Event List te kijken of daar een GS Reset opdracht in voorkomt.

Mocht dat het geval zijn dan kan je dit misschien uitschakelen (zou in de handleiding moeten staan).

Misschien staan er ook nog andere SysEx boodschappen in het midibestand zoals een GM Reset ?

Zou je het bewuste midibestand eens als bijlage kunnen plaatsen? Dan kunnen we 'meekijken'.

Nieuwe test ontwikkelingen

Nieuwe test ontwikkelingen

Ik heb bij het vorige bijgevoegd nummer de system-exclusive data helemaal weg gelaten, maar de VA76 wordt nog steeds gereset, pas als ik het ontvangen/verzenden van de system exlusive data op de Discover uit zet gaat het goed, wel zonder effect dan natuurlijk.
Het vreemde is dat dit niet bij elke midifile het geval is.
Ik heb steeds meer het gevoel dat de systemexclusive data wel verzonden en ontvangen wordt alleen is er ergens in de midifile misschien iets niet goed ( alhoewel ik het niet kan vinden ) waardoor de VA76 alsnog wordt gereset naar Piano klanken. Het wordt wel steeds vager allemaal!

nog meer testen uitgevoerd

nog meer testen uitgevoerd

Ik heb 21169 van TMF helemaal gesloopt. System exclusive laten staan en track 10 en 11.

System exclusive werd goed verzonden, effect toegepast.

Toen opbouwen van tracks, dit ging helemaal top tot aan track 6, alles werd weer gereset.

Goed dan denk je de midifile in zijn geheel zonder track 6. Nee hoor vergeet het maar.

Het is dus een combinatie van problemen.

Ik ben er nog steeds niet uit.

Mvgr,

Lennart Koenraads

Voortgang

Voortgang

Ik ben inmiddels zelf al een stuk verder gekomen.

Wat ik heb ontdekt is het volgende.

Ik neem een midifile waarin alle tracks worden gebruikt, dus kanaal 1 tm 16.

Ik haal de system exclusive er helemaal uit. Ik zorg wel dat alle program changes en control changes goed staan, dan zet ik de file op de smartmedia card van de Discover. Ik start de midifile en vervolgens worden alle kanalen behalve track 10 op piano gezet.

Het heeft dus niets te maken met system exlusive dat is me nu wel duidelijk.

Vervolgens ga ik op me computer alle tracks verwijderen behalve 10+11 en ik zet de originele system exclusive weer terug. Ik vervang het bestand op de smart-media en ik speel deze weer af en wat roept mijn verbazing ? Track 10 en 11 is goed, dus op 11 heb ik ook drum, dit betekend helemaal dat de system-exclusive wel goed werkt, zonder system exclusive geen drums op track 11 toch ? Vervolgens ga ik de midifile track voor track opbouwen, zelfs de gitaar klank heeft een effect gekregen, dit gaat goed tot aan track 6, hier zit een orgel klank en volgens mij ook nog zonder effect via system exclusive, en vanaf hier worden dus alle kanalen op piano gezet, haal ik deze track er weer af dan is alles weer ok.

Het heeft dus meer te maken met het versturen van de Program en control change commando’s, ik vermoed dat als er veel data tegelijkertijd wordt verzonden dit niet meer begrepen wordt door de Discover of door de VA76. Er zit natuurlijk een verschil in het verzenden van deze data via een sequencer ( mijn geval cakewalk ) en via de midifile vanaf de smart media. Kan het misschien zo zijn dat ik deze data op verschillende tijden zou moeten verzenden? Ik zeg ook maar wat.

Ik ben inmiddels zelf al een stuk verder gekomen.

Ik start de midifile en vervolgens worden alle kanalen behalve track 10 op piano gezet.

Dit gebeurt omdat de Sysex boodschap "F0 41 10 42 12 40 00 7F 00 41 F7" wordt verzonden. Da's ook goed want dit zorgt dat de ontvanger (Roland VA-76) naar de GS standaard overschakelt.

Daarna worden enkele Sysex boodschappen verstuurd, die er voor zorgen dat de juiste effecten worden ingesteld:

F0 41 10 42 12 40 45 22 01 58 F7
F0 41 10 42 12 40 43 22 01 5A F7
F0 41 10 42 12 40 48 22 01 55 F7
F0 41 10 42 12 40 03 00 01 10 2C F7
F0 41 10 42 12 40 03 03 14 26 F7
F0 41 10 42 12 40 03 15 04 24 F7

Daarna volgt nog een GM Master Volume boodschap: F0 7F 7F 04 01 00 64 F7 (misschien beter een GS Master Volume gebruiken?) Deze boodschappen zijn niet specifiek voor een midikanaal bedoeld dus daar gaat het probleem dus niet terug te vinden zijn.

Je geeft zelf al aan dat Track 6 wellicht de boosdoener is of toch tenminste een 'probleem' event bevat want zonder Track 6 gaat alles goed.

Track 6 bevat eigenlijk geen bijzonderheden. Ik vind naast de normale Note On/Off boodschappen geen andere boodschappen terug. Ook geen System Exclusive data. Wel staan er in het begin van Track 6 enkele boodschappen om de Track voor te bereiden met de juiste klank, ...:

Eerst worden er 2 Bank Switch boodschappen verstuurd, gevolgd door een Program Change. Dan wordt het Volume, Panning, Expression, Effects ingesteld via normale Controller boodschappen

Misschien wordt op Track 6 getracht om een niet-bestaande geluidsbank te selecteren? Wat gebeurt er als je in Track 6 de eerste 2 maten verwijderd? Gaat het dan wel goed (uiteraard zal track 6 dan met een pianoklank spelen). In dat geval is het voldoende om de juiste Bank Switch en Program Change boodschappen in te voeren. De nodige codes hiervoor vind je (normaal toch) terug in de handleiding. Ik heb zelf geen GS-compatibele geluidsbron en ook geen documentatie over de Roland GS-standaard dus ik kan jouw probleem bij mij niet simuleren.

Het MIDI-bestand speelt overigens zonder problemen af op mijn Yamaha Motif ES en die is niet eens GS-compatibel.

Wellicht volstaat het dus om de 'trackdefinitie' van Track 6 opnieuw op te bouwen. Dus, de eerste 2 maten van Track 6 wissen en dan zelf de juiste Bank Select en Program Change boodschappen invoeren, gevolgd door de juiste panning, volume, chorus,...

Trouwens, ik heb wat rondgeneusd op het internet maar ik kan geen beschrijving van de Roland GS standaard terugvinden. Websites genoeg hoor, maar die gaan nooit over de volledige specificatie en die zoek ik zelf. Weet iemand waar ik die terug kan vinden?

Laatst gewijzigd:
Re: Voortgang

Kan het misschien zo zijn dat ik deze data op verschillende tijden zou moeten verzenden? Ik zeg ook maar wat.

Dat kan soms ook de oorzaak zijn van problemen. Als dit de oorzaak zou zijn dan is het voldoende om tijdens de eerste 2 maten niet elke boodschap op dezelfde 'tick' te laten plaatsgrijpen maar ze te spreiden over deze 2 maten.

Trouwens, heb je zelf de teksten toegevoegd aan het midibestand en zo ja, heb je dit gedaan via software of op de Discover 5/Roland VA-76?

Voortgang

Voortgang

ffe kort op de twee afgelopen reacties.

Het probleem is niet alleen track6, als ik track 7 erbij doe dan gaat het ook al mis.
Verder als ik de totale sysex data weglaat dus helemaal geen reset of wat dan ook, gebeurt precies hetzelfde.
Het heeft dus uiteindelijk helemaal niets met systemexclusive te maken.

Wat de tekst betreft, deze midifile komt van TMF online af en heb ik niet gebouwd, vandaar dat ik hem ook weer verwijderd heb anders wordt ik aangeklaagd door dit bedrijf. Ze betalen dure Buma rechten.

Grom.. ik vraag me steeds meer af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met die VA76..
Ik wil graag verder maar zelfs Roland laat het afweten.

Wat de tekst betreft, deze midifile komt van TMF online af en heb ik niet gebouwd, vandaar dat ik hem ook weer verwijderd heb anders wordt ik aangeklaagd door dit bedrijf. Ze betalen dure Buma rechten.

Ik bedoelde niet zo zeer op de auteursrechten maar wel op het volgende feit: De teksten zijn op zich goed toegevoegd maar er staan ook 'foute' meta events tussen. Met fout bedoel ik hier dat er karakters worden gebruikt die niet voorzien zijn in de MIDI specificatie. Maar dat is volgens mij niet onmiddellijk de oorzaak van het probleem.

Het probleem is niet alleen track6, als ik track 7 erbij doe dan gaat het ook al mis.
Verder als ik de totale sysex data weglaat dus helemaal geen reset of wat dan ook, gebeurt precies hetzelfde.
Het heeft dus uiteindelijk helemaal niets met systemexclusive te maken.

Wanneer gaat het precies mis? Direct na het starten van de sequencer of vanaf een bepaalde maat?
Kan je eens de eerste 5 tracks niet toevoegen en beginnen met het opbouwen vanaf track 6?

Kan je eens in de handleiding nagaan of de gebruikte Bank Messages op Track 6 en 7 wel kunnen? Ik heb geen documentatie van de VA-76 (of Roland GS-standaard) dus ik kan zelf niet nagaan of die banken wel bestaan en dus geselecteerd kunnen worden.

Misschien kan je ook eens te rade gaan op www.keyboardforum.nl. Ik zie dat daar o.a. een forum voor de Roland Discover 5 en voor de Roland VA-keyboards bestaat. Ik heb geen van beide toestellen

Het midibestand speelt trouwens ook probleemloos op mijn notebook (met zo'n standaard geluidschipje). Misschien moet je gewoon eens jouw Discover5 en/of VA-76 resetten?

antwoord

antwoord

Als je zou lezen zou je zien dat ik met de computer en als ik dezelfde midi aanstuur met een em-2000 geen probleem heb.
De midifile is goed!!!!!!! Mag ook wel voor 19.95 per 2x midifile.

Het probleem zit hem echt in de Discover5.

Re: antwoord

Re: antwoord

Als je zou lezen zou je zien dat ik met de computer en als ik dezelfde midi aanstuur met een em-2000 geen probleem heb.
De midifile is goed!!!!!!! Mag ook wel voor 19.95 per 2x midifile.

Het probleem zit hem echt in de Discover5.

Dan kan ik je helaas niet verder helpen. Iemand anders misschien?

Voortgang

Voortgang

Ik heb vandaag Chrisopher gesproken van de Firma Roland in belgie, deze gaat dit probleem voorleggen aan de fabriek in Italie. Hij geeft aan dat het een software probleem is van de Discover5.

Bericht van Roland Italie

Bericht van Roland Italie

sorry for taking so long time for checking your problem.
The Discover5 (master) connected to the VA-76 (Slave) works correctly in the transmition of MIDI file if you set the Quick Start into "Off" on your Discover5.
Only in this way the data will be trasferred correctly via MIDI out.

Just for your reference, the Quick Start of your Discover5 is a parameter designed for the internal use and you have to disconnect it in case you use it as an external MIDI file player

Please, let us know if your problem is solved.
Thank you very much for your patience.

Kan iemand mij vertellen wat deze ziel bedoeld met : Quick Start into "Off" ???
Ik heb het hem zelf ook al gevraagd maar nog geen antwoord...
Ik kan het ook niet in de manual vinden, maar misschien mis ik iets???

Back