Yamha motif en DIMMS

A3-jan

Stamgast
Is het mogelijk om de motif uit te breiden met geheugen van pc's?? Of moet je speciaal hiervoor bestemde geheugenkaarten kopen(DIMMS)....

Je kunt er gewoon PC geheugen in stoppen. Er zijn wel wat randvoorwaarden.
Zo moet je bijvoorbeeld twee precies dezelfde simmen hebben. In de manual
vind je (dacht ik) meer specificaties voor het geheugen. Daarmee kun je
naar de pc winkel. Probleem is wel dat veel PC shops al geen 32 MB simmen meer
hebben...

NB: voor een motif ES moet je andere modules hebben (dimms)
dan voor een motif 'classic' (die eet 'simms').

Nog wat info van motifator.com voor een motif classic:

* You need to use 72-pin SIMMs with access time of 70ns or less. The SIMM module size may be 4MB, 8MB, 16MB, or 32MB. The MOTIF is designed for use with 32-bit (parity non-type) SIMMs, but can also accept installation of 36-bit (parity-type) SIMMs.

* When purchasing SIMMs, make sure that the SIMM design does not utilize more than 18 memory chips per module. (SIMMs comprised of more than 18 chips do not operate correctly on the MOTIF.)

* SIMMs must be installed in pairs: you can install two SIMMs. Both modules in a pair must have the same memory capacity.

By the way the manual had a misprint and said you could install two or four SIMMS. This was apparently cut from the manual of the A4000 and is incorrect.

The MOTIF ships with 4MB of sampling memory installed, and is capable of accessing up to 64MB So you have the following choices :

Two 4 MB Simms + 4 MB Internal = 12 MB
Two 8 MB Simms + 4 MB Internal = 20 MB
Two 16 MB SIMMs + 4 MB internal= 36 MB
Two 32 MB 72 pin Simm = 64 MB (the internal 4 MB is not available as there is a 64 MB Maximum capacity).

Laatst gewijzigd:
Als je een synth koopt waar uitbreidingen in kunnen is het altijd het overwegen waard om op dat moment die uitbreidingen erbij aan te schaffen want die zijn altijd maar beperkt leverbaar.
En 5 jaar na dato is het bijna niet meer te doen.
Geheugen, flash geheugen, memory kaarten, pcmia kaarten, memory sticks, extra outputs, filterboards, fx boards, hd-rec opties, adat uitgangen, mlan uitgangen, spdif uitgangen etc etc.

Origineel geplaatst door A3-jan
OK thanx, heb je er ook ervaring mee?
Is het een Motif ES of een gewone Motif? Bij de gewone - ik zou voor geheugen even gaan shoppen bij www.oempcworld.com. Daar hebben ze de grotere-formaat SIMMetjes nog steeds liggen voor schappelijke prijzen (heb zelf 128 mb voor de A4000 daar gehaald). Vergeet het maar dat je ze zo in een reguliere winkel nog ergens kan vinden.

Overigens, DIMM en SIMM - Dual en Single Inline Memory Module. DDR (Double Data Rate) heeft te maken met de snelheid, niet het formaat (het aantal 'pins' zegt daar ook iets over). DIMM en SIMM -is- gewoon PC geheugen, alleen is de naam DIMM een beetje naar de achtergrond verdrongen omdat de meeste types met PCxx00 worden aangeduid, of met DDR-RAM of DDR-SDRAM.

Bij mijn weten hebben alle samplers voor alle onderdelen altijd leentjebuur gespeeld bij computers wat betreft onderdelen - SCSI, geheugen, etc. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Ik heb destijds bij www.oempcworld.com 64 MB besteld en dat werd binnen 1 week geleverd. De modules werkten perfect.
Later heb ik voor mijn Motif ES 512 MB besteld bij Keyfax (MotifMart) en ook die waren 1 week later thuisgeleverd. Deze doen het nog steeds perfect.

Zie ook hier

Back