Ik heb een tijdje geleden wat "onderzoek" gedaan naar de verschillende soorten MS-20 filters. Blijkbaar zijn ze niet allemaal hetzelfde. Er worden 3 types onderscheiden:
* De eerste MS-20's hebben de zogenaamde Korg-35 IC’s. Deze zouden het
beste klinken.
* De Korg-35 IC's werden dan vervangen door LM13600 OTA’s. Hierover wordt gezegd dat Korg de 35 IC's heel goed heeft nagebootst, maar toch ook niet helemaal (doet me een beetje denken aan de "minimoog oude OSC vs nieuwe OSC board" discussie denken).
* Sommigen beweren dat er ook een 3e soort zou zijn. Namelijk ook een bijkomende
PCB zoals bij de LM13600 OTA’s, maar dan met diodes in plaast van LM13600 OTA’s.
Deze filter zou dan op de zelfde manier gebouwd zijn als die van de MS-50.
Iemand die al verschillende MS-20's naast elkaar gezet heeft en de filters vergeleken heeft? Of iemand die de exacte serienummers weet waar de componenten veranderd zijn?
* De eerste MS-20's hebben de zogenaamde Korg-35 IC’s. Deze zouden het
beste klinken.
* De Korg-35 IC's werden dan vervangen door LM13600 OTA’s. Hierover wordt gezegd dat Korg de 35 IC's heel goed heeft nagebootst, maar toch ook niet helemaal (doet me een beetje denken aan de "minimoog oude OSC vs nieuwe OSC board" discussie denken).
* Sommigen beweren dat er ook een 3e soort zou zijn. Namelijk ook een bijkomende
PCB zoals bij de LM13600 OTA’s, maar dan met diodes in plaast van LM13600 OTA’s.
Deze filter zou dan op de zelfde manier gebouwd zijn als die van de MS-50.
Iemand die al verschillende MS-20's naast elkaar gezet heeft en de filters vergeleken heeft? Of iemand die de exacte serienummers weet waar de componenten veranderd zijn?
Laatst gewijzigd:
....dit was overigens de grijzere versie( je hebt ze echt zwart..en antreciet..zowel de 10 als de 20).