Soorten MS-20 filters

apollo

I love syntesaizer
Ik heb een tijdje geleden wat "onderzoek" gedaan naar de verschillende soorten MS-20 filters. Blijkbaar zijn ze niet allemaal hetzelfde. Er worden 3 types onderscheiden:

* De eerste MS-20's hebben de zogenaamde Korg-35 IC’s. Deze zouden het
beste klinken.

* De Korg-35 IC's werden dan vervangen door LM13600 OTA’s. Hierover wordt gezegd dat Korg de 35 IC's heel goed heeft nagebootst, maar toch ook niet helemaal (doet me een beetje denken aan de "minimoog oude OSC vs nieuwe OSC board" discussie denken).

* Sommigen beweren dat er ook een 3e soort zou zijn. Namelijk ook een bijkomende
PCB zoals bij de LM13600 OTA’s, maar dan met diodes in plaast van LM13600 OTA’s.
Deze filter zou dan op de zelfde manier gebouwd zijn als die van de MS-50.

Iemand die al verschillende MS-20's naast elkaar gezet heeft en de filters vergeleken heeft? Of iemand die de exacte serienummers weet waar de componenten veranderd zijn?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
ik weet alleen dat de ms-10 wel anders klinkt dan de 20, zouden in de 10 ook die 1ste versie filters zitten?

Klopt ja, ik heb gelezen dat in de (meeste?) MS-10's inderdaad de korg-35 IC's zitten. Dat zou dan ook meteen verklaren waarom de meeste MS-20's anders klinken ...

Was het niet zo dat de eerste ms20's een diode filter hadden? Zoiets heb ik ooit gehoord. Dit is trouwens ook het geval met de Sonic 6 van Moog/Musonics. 1e modellen hebben een diode filter en 2e reeks een Moog ladder filter.

Er is hier op SF al eerder over gepost, ik geloof zelfs met de serienummers erbij ....

Ik heb ook een x een ms-10 met een mindere filter gehad..en verkocht;)....dit was overigens de grijzere versie( je hebt ze echt zwart..en antreciet..zowel de 10 als de 20).

Heb nu een donkerzwarte versie van de 20 die echt vet klinkt....mijn broer heeft een donkerzwarte 10...die klinkt nog dikker op 1 of andere manier..! Lijkt alsof die 10 voller klinkt...harder..

gr,

Chris

Origineel geplaatst door levka
Er is hier op SF al eerder over gepost, ik geloof zelfs met de serienummers erbij ....

Ja, daar wist ik van, maar die thread was nogal rommelig en niet echt specifiek op de verschillende soorten filters gericht. En die serienummers staan dus niet (meer) op het net. Ik heb ze alleszins niet kunnen vinden. Wat ik wel heb kunnen afleiden is dat MS-20's met een serienummer 142xxx en hoger de OTA's hebben.

Back