EMU 1616m review

Origineel geplaatst door billbea
nog even een vraagje en waarschijnlijk niet de slimste ; )

Is het zo dat bij deze kaart (de 1616), de kaart eigenlijk al functioneel is zonder dat losse kastje? en dat bij bijvoorbeeld een Firewire Audiophile de geluidskaart ook daadwerkelijk in dat kastje zit? zodat je altijd dat kastje bij je moet hebben?

de PCMCIA adapter bevat idd ook een soort van geluidskaart, alleen is dat maar 1 stereo out op minijack...

Ok maar buiten het feit dat je dan geen midi-etc. inputs hebt is die kaart wel volledig functioneel? terwijl je bij b.v. een firewire audiophile altijd dat kastje aan moet sluiten?

Origineel geplaatst door billbea
Ok maar buiten het feit dat je dan geen midi-etc. inputs hebt is die kaart wel volledig functioneel? terwijl je bij b.v. een firewire audiophile altijd dat kastje aan moet sluiten?

ja er komt een stereo audio signaal uit....

Bij Feedback kost de 1616 standalone 399,- Dus dat lijkt mij een hele mooie deal ja :)

Het valt me trouwens op dat het Cardbus kaartje van mijn 1616 erg heet wordt...Geldt dat ook voor de andere 1616/1616M gebruikers hier? En is dat schadelijk? Het kan natuurlijk ook aan mijn laptop liggen, misschien dat het kaartje vlakbij de processor koeling zit ofzo...

Fijne review,

Op een, voor mij essentiele, vraag na ben ik overtuigd van de kwaliteiten van de 1616m. Ik wil er namelijk 12 MONO tracks en 1 stereo track (SPDIF) ineens mee opnemen. Ik wil daarvoor de Behringer ADA8000 (ADAT) voor gebruiken die ik aansluit op de 1616m. ook de 4 analoge ingangen van de 1616m zelf gebruik ik (2 maal Mic pre-amp en 2 maal line level inputs) nu las ik in de manual, dat de 4 line inputs als stereo pairs zijn geconfigureerd...

betekent dat dat de 2 line inputs niet als 2 aparte mono inputs gebruikt kunnen worden?

Ook is mij niet geheel duidelijk of ik de 8 ADAT inputs als 8 verschillende mono inputs kan gebruiken of dat ze alleen als 4 stereo inputs te verwerken zijn in de digitale mixer van de 1616m?

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier gewoon het (waarschijnlijk) simple antwoord op.

Ik hoop dat deze vraag nog in deze thread mee kan

Thanks allready,
Gym

Ook is mij niet geheel duidelijk of ik de 8 ADAT inputs als 8 verschillende mono inputs kan gebruiken of dat ze alleen als 4 stereo inputs te verwerken zijn in de digitale mixer van de 1616m?

Volgens mij gebruikt de 1616 ook Patchmix, net als mijn 1212. In dat geval: Patchmix kent (nog) geen mono ADAT kanalen. Dus in Patchmix is alles stereo. Of je dat in je software alsnog kunt splitsen in twee mono tracks is natuurlijk afhankelijk van je software. Maar een mono-mix maken met Patchmix zal niet lukken (tenzij je gaat mixen met zowel de faders als de panning natuurlijk, maar makkelijk is anders...)

Origineel geplaatst door olafmol
ja denk wel dit in te zetten voor live/DJ sets.... in principe heb ik niet nog een preamp nodig, omdat de shure 44-7 elementen die ik gebruik zo'n harde output hebben dat djdecks dat met z'n softwarematige RIAA curve kan handelen...

Lynx wordt door veel mensen boven RME geplaatst...denk dat lynx wat "amerikaanser" klinkt dan RME

he Olaf,

Ik ken de 1212m van Emu. Hij klinkt opzich wel goed, maar hij klinkt zo "chinees". Chinees in het opzicht van een minder natuurlijke klank (dan vb RME) met veel gehyped hoog: net als Rode en Studio Projects mics. Als je begrijpt wat ik bedoel...
Is dit ook zo met de 1616m (dus zelfde klank als 1212m)?

Origineel geplaatst door gym locker
Fijne review,

Op een, voor mij essentiele, vraag na ben ik overtuigd van de kwaliteiten van de 1616m. Ik wil er namelijk 12 MONO tracks en 1 stereo track (SPDIF) ineens mee opnemen. Ik wil daarvoor de Behringer ADA8000 (ADAT) voor gebruiken die ik aansluit op de 1616m. ook de 4 analoge ingangen van de 1616m zelf gebruik ik (2 maal Mic pre-amp en 2 maal line level inputs) nu las ik in de manual, dat de 4 line inputs als stereo pairs zijn geconfigureerd...

betekent dat dat de 2 line inputs niet als 2 aparte mono inputs gebruikt kunnen worden?

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier gewoon het (waarschijnlijk) simple antwoord op.

Ik hoop dat deze vraag nog in deze thread mee kan

Thanks allready,
Gym

With the current Patchmix DSP version, each of the mono Dock Mic/Line inputs of the 1820/1820M models can only be routed to a stereo destination. So, although you could for instance route mono input Mic/Line A to the ASIO 1/2 inputs of your sequencer and pan it hard left so it only appears on the ASIO 1 input as a mono source, you still wouldn't be able to use ASIO 2 for a second mono input channel, since the ASIO 1/2 pair is now greyed out as an option. This can be frustrating if you're wanting to record with stereo mic pairs, or if you'd like to use the two inputs as extra stereo line inputs.

However, there's a way round this limitation, allowing you to send the two channel strips into your sequencer as a single stereo input. First, create the two channel strips for Mic/Line A and Mic/Line B, but making sure that you tick the Aux Send Pre-fader option in the New Mixer Strip dialogue. Next, pan the first strip hard left, and the second hard right, and set each of the Aux 1 send controls to 0dB — this results in the two mono signals being sent to the stereo Aux 1 bus.

Now mute the two channel strips (the pre-fader option we used earlier prevents the Aux 1 signals disappearing at this point), and move to the Aux Effects section of the mixer. Set the master Aux 1 Send to 0dB, but the master Aux 1 Return to its minimum -132dB setting. The final step is to right-click on the first master Aux 1 Insert , and select Insert Send (Output To ASIO/WAVE Or Physical Out). Choose a stereo HOST ASIO destination, and our two mono channel-strip signals will end up in the sequencer as a stereo pair. Once you're sure this routing is working, save the Session for later use.

bron:
http://www.soundonsound.com/sos/nov05/articles/emupatchmix.htm

Origineel geplaatst door Nouveau
he Olaf,

Ik ken de 1212m van Emu. Hij klinkt opzich wel goed, maar hij klinkt zo "chinees". Chinees in het opzicht van een minder natuurlijke klank (dan vb RME) met veel gehyped hoog: net als Rode en Studio Projects mics. Als je begrijpt wat ik bedoel...
Is dit ook zo met de 1616m (dus zelfde klank als 1212m)?

ik herken je "chineze" sound niet echt, vind em zelf heel goed klinken. Volgens de rightmark analyses is de freq response ook heel erg recht, dus geen boost zoals je idd met microfoons hebt. Ik denk niet dat de 1616m heel anders klinkt dan de 1212m, volgens mij zitten er dezelfde AD/DA's in...dus het zal wel niet helemaal je smaak zijn. (hoor trouwens juist dat veel mensen de RME juist veel te klinisch vinden klinken in vergelijking met bv apogee die weer meer "rock" klinkt)

Olaf

Origineel geplaatst door Renze
Bij Feedback kost de 1616 standalone 399,- Dus dat lijkt mij een hele mooie deal ja :)

Het valt me trouwens op dat het Cardbus kaartje van mijn 1616 erg heet wordt...Geldt dat ook voor de andere 1616/1616M gebruikers hier? En is dat schadelijk? Het kan natuurlijk ook aan mijn laptop liggen, misschien dat het kaartje vlakbij de processor koeling zit ofzo...

hij wordt bij mij wel warm, maar niet superheet...maar als ik EMU moet geloven kan ie dat gewoon aan, zal idd wel iets met de koeling/ventilatie van je laptop zijn, maar ik zou me er niet druk over maken. De dsp in de PCMCIA zal ook wel hitte genereren

Hawdee,

dank voor de info.
Als ik het goed begrijp kan ik dus wel 2 verschillende bronnen op een stereokanaal binnen laten komen (hard pan left en right) en dan in bijv. wavelab de kanalen uit elkaar trekken?

Gym

Als ik het goed begrijp kan ik dus wel 2 verschillende bronnen op een stereokanaal binnen laten komen (hard pan left en right) en dan in bijv. wavelab de kanalen uit elkaar trekken?

Dat kan inderdaad. En zeker in het digitale domein (op de ADAT dus) zul je 0,0 crosstalk hebben.

Zo mijn eerste berichtje hier, ik wilde nog even wat toevoegen wat jij een con noemt en waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Je schreef namelijk dat een externe adapter een con was, ik denk dat dat juist een voordeel is. Juist op je laptop wil je niet teveel dingen hebben die de voeding van je laptop leeg trekken. Dat kan zelfs tot instabiliteit leiden en zelfs tot beschadiging van je voeding. Zelfs over USB wanneer je bijv. een scanner zonder eigen voeding aansluit. De betere laptops zullen vermoedelijk niet zo'n probleem hebben, maar ik denk niet dat het onverstandig is van Creative. En juist bij audio-gebeuren wil je een stabiel systeem hebben.

Nadeel natuurlijk wel dat je even moet slepen met nog een adapter ;)

zou mn emulator X versie die ik bij de 1212m kreeg t ook doen met de 1616m ?

Origineel geplaatst door Jeffry
Zo mijn eerste berichtje hier, ik wilde nog even wat toevoegen wat jij een con noemt en waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Je schreef namelijk dat een externe adapter een con was, ik denk dat dat juist een voordeel is. Juist op je laptop wil je niet teveel dingen hebben die de voeding van je laptop leeg trekken. Dat kan zelfs tot instabiliteit leiden en zelfs tot beschadiging van je voeding. Zelfs over USB wanneer je bijv. een scanner zonder eigen voeding aansluit. De betere laptops zullen vermoedelijk niet zo'n probleem hebben, maar ik denk niet dat het onverstandig is van Creative. En juist bij audio-gebeuren wil je een stabiel systeem hebben.

Nadeel natuurlijk wel dat je even moet slepen met nog een adapter ;)

ben ik helemaal met je eens, ik had alleen veel liever gezien dat de breakoutbox zelf een ingebouwde voeding had, dus direct in het stopcontact te douwen was.

Olaf

trouwens op thomann:

EMU 1616 Audio System

EMU 1616 Digital Audio System, 24-bit, 192kHz converters,flexible connectivity with 18 audio inputs and 20 outputs,32 channels of MIDI I/O, Word Clock, plus a FireWire® portfor seamless integration with your entire studio. Twopremium TFPro® mic preamps with Mic/Line/Hi-Z inputs with40db of gain/attenuation and 48V phantom power. E-DSP32-bit Multi-effects Processor offers you over 16simultaneous hardware-accelerated studio-grade effectswith no CPU overhead - plug-in architecture allows you toadd new effects as needed. , DirectSound® and ASIO 2.0Drivers, powerful software studio package (Cubase LE,Wavelab Lite, Ableton Live 4 Lite, AmpliTube LE, T-RackSEQ) [Info]

399.00 EUR

EMU 1616M Audio System

The E-MU 1616M includes a PCMCIA card and compact MicroDockaudio/MIDI interface that delivers powerful DSP effects,zero-latency monitoring and pristine 24-bit/192kHz A/D andD/A converters of E-MU's best selling PCI Digital AudioSystems. World’s best 24-bit/192kHz converters (the sameA/D converters used in Digidesign’s® flagship ProTools HD192 I/O Interface), the E-MU PCMCIA card can be usedstandalone for its DSP power and studio-quality headphoneamp, or plugged into the MicroDock for a total of 16inputs and 16 outputs plus MIDI I/O, including two custompreamps from TFPro® with Neutrik connectors, 48V phantompower, and analog soft limiting circuit for clipprotection. E-MU's CardBus Digital Audio Systems ship withDirectSound® and ASIO 2.0 Drivers, powerful softwarestudio package (Cubase LE, Wavelab Lite, Ableton Live 4Lite, AmpliTube LE, T-RackS EQ) [Info]

499.00 EUR

die M heeft toch betere converters?
aangezien jullie t er net over hadden dat de standalone 399 kost ofzo? maar dan heb je wel mindere converters of zie ik dit nu verkeerd.....

edit ....... nee dat zie ik niet verkeerd......

The E-MU 1616M features: Mastering grade 24-bit/192kHz converters - the same A/D converters used in Digidesign's flagship ProTools HD 192 I/O Interface delivering an amazing 120dB signal-to-noise ratio

The E-MU 1616 features: Premium 24-bit/192kHz converters - 112dB signal-to-noise ratio for pristine recording and playback of your tracks

dus wel opletten als je dit pakket koopt ....die versie van 444 euro is de normale 1616 dus niet de M

Origineel geplaatst door olafmol
ben ik helemaal met je eens, ik had alleen veel liever gezien dat de breakoutbox zelf een ingebouwde voeding had, dus direct in het stopcontact te douwen was.

Olaf

Ja dat is idd helemaal waar.

De 444 euro versie bij Thomann is de 1616 + emulator X + een aantal soundbanks.

Voor 45 euro extra vond ik het wel een goeie deal om de Emulator X en die geluiden erbij te krijgen, ik heb hem daarom besteld en ondertussen ook al ontvangen.

Moet zeggen ben zeer tevreden. De dock ziet er solide en profi uit en het aansluiten en aan de gang krijgen van alles (inputs/outputs) is echt een fluitje van een cent.

Wel heb ik gemerkt dat de Emulator X erg veel CPU vraagt.. en er nogal eens een stottering en clip optreedt. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit een en ander kan verbeteren, misschien ergens een simpele instelling? Die geluiden zijn wel echt vet er zit onder andere de Mo Phatt library bij, erg lekker : ) Ik moet de andere libraries nog uitchecken, echt teveel om even door te bladeren... ben absoluut niet teleurgesteld om het feit dat ik hem erbij genomen heb.

In combinatie met de clipping, popping zoals hierboven zit ik ook nog een beetje in met de latency.. Heb hem nu op 10ms en dat is wel ok maar puur voor het gevoel zou ik hem graag lager hebben (misschien dat het hier met name aan de Emu X ligt)... Iemand (Olaf?) tips hoe dit te realiseren?

(Mijn systeem: Centrino 2 Ghz, 2 Gig intern, 60 Gb 7200 HD)

ik kan met mijn 1.5GHz centrino de boel zeker op 3ms latency laten draaien als ik niet belachelijke CPU vretende apps draai..maar meestal zet ik em op 8 a 10ms .. wel zo realistisch... en het verschil tussen 10 en 4ms is volgens mij ongeveer 2 meter verderop van je monitors gaan zitten qua vertraging

Back