CS6R zoekt ‘sound alike’

Flexby

Stamgast
Hi,

Al jaren heb ik een CS6R en die verveelt nog steeds niet.
Ondertussen heb ik verschillende modules gehad zoals de Fantom XR en de Motif ES

Stiekem vind ik laatst genoemde modules synths niet zo expressief, warm-koud en ‘eigenzinnig' als de CS6R.
Het zou best kunnen dat dit sentiment is aangezien de CS6R mijn eerste liefde was ;)
De Motif ES heb ik verkocht omdat ik even geld nodig had maar ben ik voornemens om opnieuw te kopen.

Misschien een onmogelijke vraag, maar:

Weet iemand of Yamaha een vergelijkbare module / synth gemaakt heeft in die tijd?
Of kwam na de CS6 serie direct de Motif?
(De FS1R heb ik gehad, was interessant maar te dromerig, te licht... en bovendien te moeilijk)

Alvast dank voor ideeën & suggesties :eureka:

Voor de cs6x was er nog de EX serie. Misschien is dan de EX5r interessant voor je, met verschillende synthese vormen aan boord.

Datgeen wat er het meest op lijkt - qua tijdsgeest en intentie - is denk ik de RS7000. Maar de engine daarvan is niet zo spectaculair. De CS6x is erg capabel, maar in feite niks anders dan een S30 met andere presets en multisamples.

Dank voor de suggesties.

Volgens mij zag ik pas nog een EX5R te koop staan ergens..maar waar ook alweer?
Dat krijg je als je de halve dag doorbrengt op dit forum, marktplaats, speurders..et cetera.
Het zal wel een soort ziekte zijn...

Probeer eens advertentiezoeker.nl en veilingkijker.nl .Gaat wat sneller. Maar ja, die missen wel eens wat en dat kan de zieke veelzoeker niet hebben natuurlijk !

nope, dat ondermijnt nu juist in ernstige mate waar het allemaal om begonnen is.
Als ik alles kan vinden wat ik zoek, is mijn financiële situatie binnenkort totaal uit de hand geëscaleerd.

Tips ! Kleiner gaan wonen. Veeleisende vriend(in) nemen. Of allebei. Dan ga je zelfs aan softwaresynths denken. Maar ja, die zijn natuurlijk OOK te koop !

Overigens doet men de CS6x of r natuurlijk wel erg tekort door 'm direct met een S30 te vergelijken. Zelfde basisprincipe/'soundengine' en overlap in waveforms/samples maar de CS6 heeft veel meer toeters en bellen (en phrase-sampler en plek voor twee plg's) waardoor -ie een stuk expessiever is, vooral de keyboard versie. Ik heb destijds de S30 uitgebreid in de winkel geprobeerd maar was maar wat blij toen ik tegen een mooie 2dehands CS6x aanliep.

hoezo zoek je iets dat er op lijkt? ik zou juist iets kopen dat hem aanvult!
anders kan ej natuurlijk gewoon nog een tweede cs6r kopen...

Ik begrijp je punt.

Maar natuurlijk hoef ik niet nog iets te hebben dat precies het zelfde klinkt en werkt als een CS6R.
De CS6R en de FS1R zijn volgens mij in de zelfde periode gemaakt en ze hebben beide een 'bijzonder karakter.'
En ik vroeg mij af of Yamaha in die periode ook andere synths op de markt gebracht heeft.

Ik was vandaag bezig om daarachter te komen in de hoop op iets te stuiten dat (hopelijk) een uniek karakter heeft.
Wat bijzonder zou kunnen zijn is de EX5 (AWM 1, VL, AN) maar wellicht klinkt íe niet zo gek anders dan de CS6R met AWM2. Hmm..misschien zou ik naar een Z1 kunnen kijken.

Naast de CS6R heb ik een K2600. De sounds van de CS6R gaan prima samen met de kurzweil waarbij ik de CS6R vooral gebruik om hier en daar accenten in de muziek te zetten. Maar dat zal wellicht ook prima gaan met Nord Lead, ION of andere synth.

Anyway, thx voor je reactie!
Geeft weer positieve input in de eindeloze denkstroom: 'zal ik dit? of toch maar dat?';)

Back