Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Zo, en nu ga ik me er weer mee bemoeien.

Nog steeds geen audiofragment gezien...

Alleen maar welles nietes discussies....de hardware vs. software discussie is ook weer gestart...

Tot nog toe verloopt het precies zoals ik verwacht had!

8)

hahahaha...zat er dik in dat het weer analoog versus digitaal zou worden...:D

afijn : als je een analoge compressor neemt (bijv. een buizen-geval ) en die in Cubase integreert (dat kan hartstikke mooi tegenwoordig ) kun je waar je wilt 'warmte' toevoegen...

of over de eindmix natuurlijk...

wat door vele mensen wordt aangeraden (inclusief fabrikanten van software en geluidskaarten !!! ) is om analoog te summen ; dus gooi een paar kanalen uit je computer naar een analoge mixer (of een analoge summer,zoals SSL die tegenwoordig ook maakt) en maak zo je eindmix.....

en als je op die eindmix ook nog eens een buizen-compressortje (of tape-emulator of zo) gooit is er geen mens meer die hoort of de bron nou kil of warm is....zeker niet als je daar kwaliteits-apparatuur voor gebruikt...

wat een geneuzel weer...... ik gebruik instrumenten om muziek mee te maken, niet om een hoger doel na te streven.....

...maar ik zal daar wel weer een vreemde in zijn.....

@Nolet & Dione:

Jullie hebben helemaal gelijk, ik heb m'n lesje weer geleerd.... ik zal het niet meer doen =(

Origineel geplaatst door fuse

Tom, je vat denk ik m'n laatste post niet goed op.

Maar feit is dat alle pre-amp, compressor, exciter, EQ ed het geluid allemaal vervormen (wat ik vernaggelen noemde).

Vernaggelen heeft bij mij een heel andere betekenis Fuse... .

Vind het wel erg makkelijk gezegd dat mensen hier hun eigen setup proberen te verdedigen. Dat kun je ook counteren met de bewering dat het neigt naar snobbisme als je alleen accepteert dat je met de allerduurste gear goede platen kan maken. Eigenlijk is dat een wellus nietus discussie voor grote mensen.

Zou je daarmee kunnen counteren als het inderdaad zo was. Je hebt mij (en ook de andere voorstanders) echter nergens zien schrijven dat je alleen met de allerduurste gear topproducties kan maken. Wat ik zeg is dat goede apparatuur een groot verschil kan maken.
Wat jij en een paar anderen hier beweren is dat die dure apparatuur weinig uitmaakt en dat je het zo voor 40 euro zelf in elkaar knutselt en dat is gewoon niet waar.

En wat dat verdedigen van de eigen setup/kapitaal betreft. Dat kom ik hier in menigeen discussie tegen.
Verder vraag ik me af hoeveel mensen die hier zo agegeren tegen dure apparatuur, deze ook daadwerkelijk uitgetest en beluisterd hebben.
Als dit namelijk niet het geval is vind ik het een kwalijke zaak om zo te reageren... .

Vind het ook niet handig om thuis studios te gaan vergelijken met opnamestudios wat bedrijven zijn. Alhoewel vreemd genoeg sommige produkties die thuis gemaakt zijn in grotere oplagen wordt verkocht dan die van opnamestudio's. Trouwens zelfs een studio heeft altijd nog een limiet aan beschikbaar kapitaal wat zij in hun studio kan steken.

Rookwolken opwerpen... .

En om op het hoofdthema terrecht te komen. Het lijkt me bijzonder vreemd om met een studio van 4 a 5 ruggen één apparaat te scoren van dezelfde prijs dat van die setup ineens een supersetup zou maken. (Tenzij het een parkieto is natuulk) En het zou zonde zijn als mensen hier dat zouden gaan denken en zich bekopen door van die dure shit te gaan kopen.

Heb je mij en ook anderen met dezelfde mening hier niet horen beweren.
En ik vind het zonde om mensen wijs te maken dat ze die gelikte producties alleen met kennis al kunnen maken.

En verreweg de meeste aspecten moeten tijdens het mixen goed zijn, anders heeft het geen zin meer.

Zijn we het toch nog ergens over eens.

Er zijn gewoon gradaties van prijs/kwaliteit en door het combineren hiervan kun je een setup krijgen die doet wat je wilt bereiken.

Dit is niets zeggend en blijft nog steeds staan dat je geen SSL kwaliteit kunt maken met cheapo gear.

En dan nog moet je weten wat je doet. Want kwam pas nog iemand tegen die het niet nodig vond om een zangpartij te de-essen omdat er een neumann mic was gebruikt.

Die figuren kom je altijd tegen maar dat spreekt niet voor de meerderheid die in het bezit is van een Neumann mic.

Wat mij betreft heeft kennis een teveel onderschatte invloed op je eindresultaat.

Wat mij betreft is kennis het belangrijkste maar heeft topgear een onderschatte invloed op het eind materiaal.

Origineel geplaatst door MadR
welke dbx had je dan ? een 166, 266 ? een semi pro ?
das van een hele andere orde dan een 160( en niet die S serie btw ! alleen oude 160 VU en 160 A ) .. dat ontwerp is uit de jaren 70 .. werkte toen al top zoals op veel albums is te horen en wordt nog steeds gebruikt
naast avalon's !!!

( op rotterdam import stond er 1 avalon en 6* dbx 160a , dan mag ik aannemen dat ze zeker aan elkaar gewaagd zijn)

Ik had een 1066.
De 160 A is een goede compressor. Je kunt hem echter niet vergelijken met de Avalon 747 die ik eerder aangaf. Die kan namelijk meer en heb je veel meer aan om je sounds mee te tracken.
De beste combinatie zou nog zijn met die 160A omdat de compressie van de 747 niet snel genoeg is.

voor de rest moet je het real houden .. groovemore zei het al en ik ook
het is namelijk onzin dat het beste apparaat de sound van je totale opname bepaald
als de rest bagger is blijft er weinig over ..

de snelheid van de groep wordt bepaald door langzaamste NIET door de snelste !!

Wat ik bedoelde is niet dat het beste apparaat de kwaliteit bepaald maar dat het je eindresultaat wel beter zal maken dan wanneer je hem er niet tussen hebt zitten.
Door te zeggen dat het geen zin heeft om een goed stukje apparatuur te gebruiken omdat de rest van je setup minder is, is onzin. Dat stuk apparatuur zal je uiteindelijke resultaat toch weer een stuk(je) beter maken. Het is weer een onderdeel van die chain.

Ook genoeg ssl producties gehoord die niet bijzonder waren qua sound en met een mackie 1202 beter gedaan zouden kunnen worden ( rollo de man achter faithless bijv .. kent iemand zijn 'i feel love remix' ? )

Zelfde antwoord als ik al gaf op Fuse met z'n Neumann microfoon.
Dit soort voorbeelden spreekt niet voor de meerderheid.

Dus je moet me woorden niet verdraaien .. er staat duidelijk VOORAL kennis !

Ik verdraai je woorden niet Mad.
Gezien je reactie en door jezelf te scharen achter het verhaal van Fuse en Toon beweer je dat het gebruik van goede apparatuur bij lange na niet zo'n invloed heeft op het uiteindelijke resultaat en daar ben ik het niet mee eens.
Als je iemand die van toeten nog blazen weet voor een SSl zet zal hij inderdaad niets uitrichten.
Zet je echter iemand met goede productie en mix kwaliteiten voor een computer en wat goedkope randapparatuur of voor een dikke mengtafel (hoeft echt geen SSL te wezen maar wel een goede) met top randapparatuur dan zal het verschil groot zijn. Groter dan jij, Fuse en Toon beweren.

En wat die weddenschap betreft .. ik zal het geheid verliezen als je elk spoor door die avalon heen bounced en dan mixt in de computer .. tegenover een UAD dan ..

maar als jij in de computer mixt en ik met een uad en dbx160's op een redelijke analoge tafel mix wil ik de uitdaging wel aangaan .. je computer mixbus sloopt toch de mix .. dan heb je mooie sounds maar een mix die nergens naar klinkt !

Hier moet ik om lachen Mad. Hier spreek je namelijk je eigen verhaal tegen.
Je wilt met mij wel de uitdaging aangaan als ik alleen in de computer afmix en jij over een redelijke analoge tafel met een aantal 160's? Is dit nou niet waar ik het al de hele tijd over heb?

:dubbel:

gr. Tom

ik wil die uitdaging best aangaan hoor!

Origineel geplaatst door dione

wat door vele mensen wordt aangeraden (inclusief fabrikanten van software en geluidskaarten !!! ) is om analoog te summen ; dus gooi een paar kanalen uit je computer naar een analoge mixer (of een analoge summer,zoals SSL die tegenwoordig ook maakt) en maak zo je eindmix.....

en als je op die eindmix ook nog eens een buizen-compressortje (of tape-emulator of zo) gooit is er geen mens meer die hoort of de bron nou kil of warm is....zeker niet als je daar kwaliteits-apparatuur voor gebruikt...

In dit verhaal kan ik me wel vinden, dat is ook de manier hoe ik zelf wil gaan werken...

Origineel geplaatst door Tom Thomas
!

Die opmerking over de distressor moet je eens op een (serieus) Amerikaans producersforum laten vallen.
Bijna elk een beetje serieuze studio in de states heeft er minimaal 1 in het arsenaal. En niet omdat het alleen maar een ripoff is van een 1176. Dit beestje kan' ietsje' meer dan dat.

Het is zeker een goede compressor die vet klinkt, maar het ding is wel volgestouwd met chips. IC's die net hetzelfde in goedkopere compressors kunnen zitten. Dan stuur je een signaal door een dure discrete preamp (omdat als ik jullie moet geloven die dingen een berg van verschil uitmaken) waarna je je signaal door een goedkope IC van een distressor stuurt?

Mooi klinken is iets anders dan geluidskwaliteit of zwakste schakel. Distressor is daar een voorbeeld van. (SSL's ook)

Je kan even goed iet moois laten klinken door 500€ te besteden aan een preamp met een leuk karakter en ontwerp. Hetzelfde voor compressors etc... Kijk naar die FMR audio spullen, iedereen is het daar blijkbaar over eens dat die dingen gewoon goed klinken.

Laatst gewijzigd:
spreek ik mezelf tegen ? dacht het niet .. het gaat zoals eerder zei hoe de chain is opgebouwt .. een slechte summer is -5 en daar gaat je +1 van je avalon niets aan veranderen (c.p.).. en daar had jij het helemaal niet over .. jij had het alleen over een avalon aan je Digitale system toevoegen en das heel wat anders ... het spijt me

En wat die woorden betreft .. je verdraait ze wel degelijk .. door te zeggen dat ik zei dat het alleen kennis was terwijl ik wel duidelijk 'VOORAL kennis' schreef ..

Maar ik zal het in jip en janneke taal uitleggen wat toon,fuse en ik beweren

je moet het namelijk wel juist vergelijken Tom :D
jij kan me van alles roepen in een 'goede apparatuur' opstelling :

- Veel kennis + goede apparatuur ?
- Weinig kennis + goede apparatuur ?

want wie er wint is logisch .. het grappige is dat toon, fuse en ik het daar niet over hadden !

Waar denk je namelijk dat het vetste resultaat uitkomt ?

- Veel kennis + slechte apparatuur ?
- Weinig kennis + goede apparatuur ?

denkt toch echt de eerste ... als je niets weet ben je verloren .. kan je de mooiste apparatuur hebben
Een mooie vrouw zonder kennis over die vrouw is ook niks waard .. dan liever een minder mooie met veel kennis over haar ;)

:slotje:

Origineel geplaatst door trigg
In dit verhaal kan ik me wel vinden, dat is ook de manier hoe ik zelf wil gaan werken...

dank u...ik doe het eigenlijk ook zo....ik gebruik veel hardware maar ook veel software en audio,maar die laat ik op m'n tafel (Ghost) terugkomen....door gebruik van een Alesis AI3 heb ik 8 extra kanalen (totaal 16) om softsynths of audio los te eq-en,compressen of van fx te voorzien....mocht ik dan iets te kil of slap vinden klinken dan kan ik dat makkelijk aanpakken....ik merk dat de eq van de Ghost de boel al een stuk warmer kan laten klinken,maar ook bijvoorbeeld een galmpje uit de PCM 90 doet wonderen...
de eindmix gaat gewoon op de tafel,via een Focusrite Mixmaster neem ik alles op...

Denk niet dat de signaal route door een IC gaat, althans niet in de meeste gevallen lijkt me zo.

Ik weet verder niet waar het hier nou precies over gaat, maar ik reken dat de meest discrete en eenvoudige apparaten het best resultaat leveren en digitale oplossingen de eenvoud aanbieden. Verder is het ook zo dat de beste apparatus de duurste zijn, ongeacht wat je er verder mee doet in je setup, zover ik weet betaal je voor kwaliteit en das altijd al zo geweest. Hoe bepaal je kwaliteit, middels goeie nearfields, console en controlroom. Zonder die 3 is geen enkele opinie geen ene cent waard hier. Ik snap ook dat de referentie die een bedroom techie heeft nooit in verhouding staat tot een verantwoorde studio (dus in de ideale omstandigheden) dus hoeveel wil dat nou zeggen als je thuis vind dat alles vet klinkt ? Dat weet je dan toch eigenlijk niet...

Rare topic hoor, on topic, er zijn tig oplossingen, ik vind persoonlijk dat psp netjes eraan timmers met een mixsaturator of vintagewarmer en zoals eerder hier vermeld, gewoon met een tapert. 16 kanaals tapert, 2 kanaals tapert, stereo video recorder of een degelijk cassette deck. Idd, als je gewoon analoog werkt kan het allemaal al een stuk eenvoudiger wat warmer klinken, met een pc en een tubetech summing amp kan ik me ook leuke resultaten indenken maar das allemaal toch persoonlijke voorkeur.

En breek me de bek niet open over snobisme, zijn natuurlijk makkelijke verwijten die ook nergens opslaan.

Origineel geplaatst door Formant
Ik weet verder niet waar het hier nou precies over gaat, maar ik reken dat de meest discrete en eenvoudige apparaten het best resultaat leveren en digitale oplossingen de eenvoud aanbieden. Verder is het ook zo dat de beste apparatus de duurste zijn, ongeacht wat je er verder mee doet in je setup, zover ik weet betaal je voor kwaliteit en das altijd al zo geweest.
Dit vind ik hele gevaarlijke uitspraken eerlijk gezegd. Die zijn te zwart wit wat mij betreft.
Dat discrete analoge apparaten altijd beter resultaat leveren. Wat dat betreft heb ik genoeg kennis van analoge electronica om wel beter te weten.
Prijs hoeft niet altijd overeen te komen met resultaat (neem bijv focusrite red compressors, door velen verguisd).

Als ik naar m'n eigen setup kijk dan zie ik tal van mogelijkheden om alles te combineren.
Soms klinkt m'n mastercom compressor gewoon beter dan m'n RNC, vaak voor drums trouwens.
Soms hang ik een buizen pre-amp tussen een synth als dat beter klinkt, net ietsje rauwer dan.
Kan ik analoge summing gebruiken op m'n submixer als dat beter klinkt over gewoon oversturen.
Soms klinkt de Yamaha galm beter als de Lexicon.
Of gaat er toch een software FX over omdat het nou net lekkerder in de mix ligt.
Wat dat betreft laat ik gewoon m'n oren beslissen en de rest vind ik bijzaak.

Maar wat ik niet ga doen is m'n setup vergelijken met een studio waar voor meer dan 2 milj aan gear staat en hopen dat er net zulke vette shit uit zal komen. Dat is simpelweg niet realistisch. Wat ik dan wel weer interessant vind is om te kijken hoe en waarom bepaalde dure apparaten invloed hebben op het geluid. En om dan zelf te experimenteren met FX om te kijken hoe je die invloed kan nabootsen.
Misschien ook wel interessant om eens te kijken hoe ver ik kom met die Avalon 'na te bouwen'.

hahahaha...zat er dik in dat het weer analoog versus digitaal zou worden...:D

afijn : als je een analoge compressor neemt (bijv. een buizen-geval ) en die in Cubase integreert (dat kan hartstikke mooi tegenwoordig ) kun je waar je wilt 'warmte' toevoegen...

Behoorlijk verstandige oplossing, en wat betreft discussie digitaal of analoog, ik heb geen voorliefde voor eender.
Soms is het een de beste oplossing soms het andere.

UAD 1 - Prijskwaliteit is buiten kijf, voor dat geld zou iedereen er een moeten hebben.
Alle budget spullen wat hardware betreft leggen het hier tegen af vind ik zowel in klank als karakter!!!

Maar in het hogere markt gedeelte zijn hele mooie spullen tevinden.
En die klinken echt beter dan de UAD.

dat van die mp3 is een smaakkwestie natuurlijk ..
mp3 vervormt het geluid en dat noemen we een karakter ..
of je het karakter aanstaat is van een hele andere orde

( ik vind bijv realaudio best cool klinken .. sonisch niet bijzonder .. maar het doet iets met het geluid wat me aanstaat)

Dit is natuurlijk redelijke onzin.
Ik master en record regelmatig kleine acoustische opnames.
Klassiek tot Jazz en van acoustische guitaar to viool, chello en piano.
ook redelijk wat koor werk en solozang.

wat je dan wilt is dat je de intensie van de live performance en de detailering in de muziek
in zijn geheel wilt meenemen in de opname.
dat lukt je echt niet met 2 Shure SM 58's een Behringer mixertje en outboard in de budget klasse.
Dan moet je echt met betere spullen komen. en als je dan een mooie opname gemaakt hebt wil je
die ook in al zijn essentie bewaren, klank, diepte en detail gaan echt stappen achteruit als je er verkeerd
mee omgaat, om maar tezwijgen wat een mp3 ervan overlaat!!

Je wilt uiteindelijk (althans mijn klanten en uiteindelijk hun klanten) een zo natuurlijk mogelijke klank reproduceren.
Zodat als ze het thuis afspelen (enja dit zijn nu eenmaal Highend freaks) ze die muzikale belevenis weer hebben.

dank u...ik doe het eigenlijk ook zo....ik gebruik veel hardware maar ook veel software en audio,maar die laat ik op m'n tafel (Ghost) terugkomen....door gebruik van een Alesis AI3 heb ik 8 extra kanalen (totaal 16) om softsynths of audio los te eq-en,compressen of van fx te voorzien....mocht ik dan iets te kil of slap vinden klinken dan kan ik dat makkelijk aanpakken....ik merk dat de eq van de Ghost de boel al een stuk warmer kan laten klinken,maar ook bijvoorbeeld een galmpje uit de PCM 90 doet wonderen...
de eindmix gaat gewoon op de tafel,via een Focusrite Mixmaster neem ik alles op...

Even een domme vraag :o: : dus als ik het goe versta, zwier je op het einde alle sporen van je sequenser door een analoge mixer om dan maar één spoor over te houden met daarop de einmix (en mix je dus niks af in de sequenser software)?

Misschien ook wel interessant om eens te kijken hoe ver ik kom met die Avalon 'na te bouwen'.

Je mag hem hopeljk binnen kort een keer lenen Fuse :-)

Origineel geplaatst door Grooveron
Dit is natuurlijk redelijke onzin.
Ik master en record regelmatig kleine acoustische opnames.
Klassiek tot Jazz en van acoustische guitaar to viool, chello en piano.
ook redelijk wat koor werk en solozang.

wat je dan wilt is dat je de intensie van de live performance en de detailering in de muziek
in zijn geheel wilt meenemen in de opname.
dat lukt je echt niet met 2 Shure SM 58's een Behringer mixertje en outboard in de budget klasse.
Dan moet je echt met betere spullen komen. en als je dan een mooie opname gemaakt hebt wil je
die ook in al zijn essentie bewaren, klank, diepte en detail gaan echt stappen achteruit als je er verkeerd
mee omgaat, om maar tezwijgen wat een mp3 ervan overlaat!!

Je wilt uiteindelijk (althans mijn klanten en uiteindelijk hun klanten) een zo natuurlijk mogelijke klank reproduceren.
Zodat als ze het thuis afspelen (enja dit zijn nu eenmaal Highend freaks) ze die muzikale belevenis weer hebben.
ik zou bijna fuse vragen 16 van die 50 euro neve's te laten maken en eens kijken wat dat behringertje heel laat van jouw opnames .. :duivels:

kom gasten .. avalon is gewoon een bling bling merk .. en idd juist gemaakt voor van die viool opnames van je vrienden
.. zo heb je nog een paar merken .. crystal helder qua sound maar geen randje te vinden .. al zal dit wel weer uitzondering zijn ..

maar ik wil het wel zien hoor 16 kanalen bouncen door die bak ..
oftewel het enige wanneer het leuk begint te worden is als je er een arsenaal van hebt .. zeker bij orkest opnames ! :D

En wat mp3 betreft .. dr. dre klinkt prima als mp3 volgens me vrienden .. kappah nou ! :D

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Even een domme vraag :o: : dus als ik het goe versta, zwier je op het einde alle sporen van je sequenser door een analoge mixer om dan maar één spoor over te houden met daarop de einmix (en mix je dus niks af in de sequenser software)?

ja .. alles in de computer doen behalve het fysiek mengen wat je analoog doet helpt al ..

En wat mp3 betreft .. dr. dre klinkt prima als mp3 volgens me vrienden .. kappah nou ! :D

Tuurlijk dat geeft die softsynths een lekker randje :D

Back