Analoge warmte toevoegen in digitale producties

meerdere kanalen analoog uit je daw, daarna afmixen op een degelijke analoge tafel.

Dat hangt er dan wel heel erg vanaf wat voor analoge tafel dat is.
Wil je dat de analoge tafel echt wat toevoegt (bv. warmte) aan je mix i.p.v. dat deze juist afbreuk doet aan je mix (rommeltje, brij, ruis), tast dan maar diep in de buidel.

Met analoog kun je ontzettend veel bereiken, mits je super componenten hebt. Heb je analoge crap, blijf dan liever digitaal mixen, daar verkloot je minder snel wat mee!

Moet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...ik snap wat je bedoelt maar ga maar eens experimenteren met ipv intern bouncen naar audio, je vitual instruments analoog naar buiten sturen en desnoods door een Behringer of Phonic tafeltje te halen en kijk maar wat dat voor plussen kan opleveren voor de kwaliteit van je mix. Het trekt net ff open, en laat het geheel minder klinken als een kille interne demo van een synth. Dat is echt het probleem namelijk met alle goed klinkende plugins en instruments, dat het interne summen kaal en kil klinkt. Voor sommige stijlen kan het een voordeel zijn maar de meeste producties kunnen juist wat interferentie gebruiken om de boel wat spanning en warmte te geven...en mensen moeten zich eens wat minder druk maken om een beetje ruis en bijgeluidjes erbij als je de individuele tracks solo'ed! Dat is van ondergeschikt belang als je kijkt naar wat het doet voor je totale mix en overall sound

subgroover> heel jouw post had ik al samengevat in het woord "degelijke" :D
Zelf gebruik ik daar een mackie 32.8 voor (bij de 24 kanalen uit m'n pc), een tascam m3500 zou ik zelf ook weer willen gebruiken maar daar heb ik het budget en ruimte niet voor.

Je keuze van tafel hangt ook erg af van wat voor sound je wilt creeren, maar dat lijkt mij voor de hand liggend.
Dus je hebt idd niet persé een dure tafel nodig.

3) En ja, goedkope apparatuur zal het meestal toch niet doen.
Sh*tin = sh*t out! En denk logisch: je opname kan maar zo goed zijn als
het slechtste stuk apparatuur in je recording chain. Wat dat betreft
heeft het geen zin om een Avalon unit voor een mixer van het merk "B"
te zetten.
Zit de thread weereens door te lezen, en ik begrijp wel wat je hiermee bedoeld, maar is het niet zo dat de Avalon in je signaal-pad de kleuring van het geluid voor z'n rekening neemt? Als het "B" mixertje verder niks met het geluid doet, behalve wellicht wat gain-reductie, is het toch niet zo'n ramp? De kleuring wordt toch niet teniet gedaan door het "B" mixertje? (niet dat ik het zou doen zo)

maar hoe doen jullie dat dan om 30 kanalen uit je daw naar buiten te sturen en dan weer naar binnen?

ik zit met een fireface 400 en daar heb je bv maar 8 outputchannels..

Op veel geluidskaarten zitten ook ADAT aansluitingen -naast de al aanwezige 8 jack in/uit gangen- waarop je een externe converter kan aansluiten. Zo maak je van de -niet voor jack toegankelijke- ADAT m.b.v. zo'n extern kastje die ADAT poort ineens wel toegankelijk voor jack/XLR. Meest bekende voorbeeld is de behringer ada8000, die geeft je 8 extra analoge i/o (xlr).

Heb al gezien dat je geen adat hebt op de Fireface 400.

Motu bijv. heeft geluidskaarten die werken in combinatie met een PCI-kaart (pci324/424). De 19" 'break-out box' met daarop al je ins en outs sluit je aan op die PCI kaart. Echter, de pci kaart heeft 3 poorten, dwz dat je dus 3X zo'n break-out box kan aansluiten.. en van die break-out boxen heb je verschillende varianten : 24X gebalanceerde jack i/o, of 8x gebalanceerde jack i/o + 2x Adat (= 16 i/o) enz enz

Je zou dus 3X een 24i/o break-out box kunnen aansluiten wat je 72 jack in/uit geeft.. sick :P

kijk maar eens op motu.com of bij rme naar de multiface.. bijna hetzelfde als de fireface alleen met ADAT : http://www.rme-audio.de/en_products_multiface_2.php

Laatst gewijzigd:
maar hoe doen jullie dat dan om 30 kanalen uit je daw naar buiten te sturen en dan weer naar binnen?

ik zit met een fireface 400 en daar heb je bv maar 8 outputchannels..

Sowieso is de winst die je met een analoge mixer behaalt voor een groot deel ook te vinden in de analoge summing. Ga je dus een mixer misbruiken als een setje channel strips, gooi je die winst al weg. Wat je moet doen is je groepen / subs gebruiken om je mix naar bijvoorbeeld 4 stereo kanalen te mixen met een bepaalde logische groepering. Bijvoorbeeld drums/zang/leads/chords.

Op veel geluidskaarten zitten ook ADAT aansluitingen -naast de al aanwezige 8 jack in/uit gangen- waarop je een externe converter kan aansluiten. Zo maak je van de -niet voor jack toegankelijke- ADAT m.b.v. zo'n extern kastje die ADAT poort ineens wel toegankelijk voor jack/XLR. Meest bekende voorbeeld is de behringer ada8000, die geeft je 8 extra analoge i/o (xlr).

Jep, ik werk al een aantal jaar op die manier.
Op dit moment een RME digi 9652 met 2x adat aangesloten (16 in, 16 uit via creamware a16).

Sowieso is de winst die je met een analoge mixer behaalt voor een groot deel ook te vinden in de analoge summing. Ga je dus een mixer misbruiken als een setje channel strips, gooi je die winst al weg. Wat je moet doen is je groepen / subs gebruiken om je mix naar bijvoorbeeld 4 stereo kanalen te mixen met een bepaalde logische groepering. Bijvoorbeeld drums/zang/leads/chords.
Dat kan natuurlijk. Een andere optie is om al je sporen los op te nemen en vervolgens elke track via een eigen output op je geluidskaart/ converter op je analoge tafel tot een 2 sporen mix terug te brengen.

Dat kan natuurlijk. Een andere optie is om al je sporen los op te nemen en vervolgens elke track via een eigen output op je geluidskaart/ converter op je analoge tafel tot een 2 sporen mix terug te brengen.

Dat laatste is ook mijn oplossing, maar goed mijn computer is tegenwoordig ook niet meer dan een cassettedeck met te veel ventilatoren er in :)

Dat laatste is ook mijn oplossing, maar goed mijn computer is tegenwoordig ook niet meer dan een cassettedeck met te veel ventilatoren er in :)
Dat is wel een pakkende omschrijving :D Ik werk zelf ook zo, maar heb aan mijn 8 in 8 uit eigenlijk niet genoeg. Heb nu een RME adi-8, maar wil daarom misschien wat gaan uitbreiden. Een tweede adi-8 is alleen wel wat duur...

Ik vind die nieuwe firewire mixers ook wel een goede oplossing. Dan heb ik het over de Mackie Onyx-i 1640i en de Allen & Heath R16 bijvoorbeeld. 16 inputs om op te nemen in je DAW. Vervolgens kan je in een later stadium 16 tracks van je DAW weer naar je mixer sturen, zonder kabels te verwisselen. En dan ook uiteraard je heerlijke analoge compressors, standalone reverbs etc gebruiken. Je hebt dus ook geen audio interface meer nodig. Is er iemand die zo werkt?

Ik heb hier een Fattrack achter mn Metric Halo hangen, sum ik hem met vier stereo submixen naar een stereo-mixdown. Daar heb ik op de masterinserts ook mn mastercompressor zitten, en via de twee extra channelstrips zitten nu de kicks van mn 808 en mn 909. Daar hoef ik geen processing op naast eq en de timing is zo echt 100% scherp. Soms is het een beetje multitracken, maar dat is eigenlijk ook wel weer prettig.

Op termijn gooi ik er wellicht een fraaie Studer bandrecorder achter oid, dan is dat stuk helemaal prima. Analoge summing en buscompressie, en tapecompressie om het af te maken.

Een beetje fatsoenlijke buizenamp klinkt daar veel te neutraal voor, dus tenzij je enkel een lagere noise floor ambieert zul je dan ofwel een oude brakke buizenamp ofwel een dedicated apparaat (bv aangepaste buizenamp, gitaarhead ofzo) moeten gebruiken.

Ik gebruik de Fatso voor UAD en ben er zeer tevreden over.

Vooral digitaal hoog verdwijnt meteen, en saturatie is fijn regelbaar.

'k Gebruik 'm vooral om individuele sporen te 'pimpen', analoog uitsturen via m'n UA 2192 en dan terug in the box. De mix klinkt een pak voller, vooral instrumenten met veel bas / low mid kennen een ongekende boost en constantheid. Schelheid in vocals en overheads wordt dynamisch gereduceerd waarna je het weer kan boosten. Het effent mooi.

Ik heb nog nooit de echte Fatso gehoord, maar de emulatie zal wel goed zitten mits het UAD is. Als het geld er is, komt hij er ooit echt.

Wat mrt schreef bedoelde ik ook, maar een fatso heeft ook wel een vette prijs. Maar ik denk dat je met een ART buizen pre-amp ook al een eind kan komen. Of zo'n SM-pro TC-02 die zijn met 189,- goed te betalen.

Back