Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Origineel geplaatst door sander
En dan zijn er zoveel mensen die de analoge synths allemaal overbodig vinden en alles kunnen ze met software doen, maar dan blijkt toch dat ze niet tevreden zijn en dan moeten er allemaal moeilijke dingen worden bedacht om toch weer tevreden te worden. Allerlij plugins die een mix "warmer" moeten maken of externe buizen apparaten of wat dan ook.

Ik denk dan bij mezelf, hou wat ouwe bakkies achter de hand en combineer digitaal met analoog. Waarom toch allemaal zo moeilijk.

PSies wat ik denk. Ik heb echter het idee dat veel "PC-muziekanten" een beetje lui zijn geworden en alles met 1 druk op de knop willen saven/loaden.

Als ik alles met de pc zou doen dan zou ik overwegen een 1/2" tape oid. aan te schaffen om daar alles op te nemen..

Origineel geplaatst door dione
volgens veel mensen (ook uit de software en geluidskaarten industrie) is dat (summen) het grote nadeel van digitaal afmixen,vooral afmixen in je sequencer ; daarom komen verschillende merken nu ook met analoge summers,die niets anders doen dan je digitale signaal analoog bij elkaar mixen...zo heb je de voordelen van digitaal,maar toch een natuurlijk klinkende mix....

Dit klinkt opzich wel interessant, maar wel vrij omslachtig om een grote analoge tafel er bij te komen om alleen die kanalen te summen. Bovendien moet je digitale systeem wel van veel outputs voorzien zijn.

Origineel geplaatst door sten
Dit klinkt opzich wel interessant, maar wel vrij omslachtig om een grote analoge tafel er bij te komen om alleen die kanalen te summen. Bovendien moet je digitale systeem wel van veel outputs voorzien zijn.

Ja, mee eens... maar ik geloof ook wel dat het de beste manier is...

Je kan ook je digitale mix door 1 analoog apparaat jassen, maar dan blijven de losse sporen zelf natuurlijk digitaal afgemixt.
Ik geloof echter wel dat je ook digitaal een goede mix af kan leveren, al zal je eerder volumes moeten
terugschroeven dan bijdraaien (zoals Dione al zei) en opletten dat je niet helemaal los gaat in de compressie.

Het is dus zeker lastiger, maar helaas heeft niet iedereen ruimte en geld voor een grote analoge tafel en een soundcard met 24 outs o.i.d. :(

Volgens mij kunnen van die kleine 19" rack mixertjes ook al een behoorlijk resultaat geven . De meeste van die summing boxes die nu op de markt zijn zijn gewoon veel te duur. Het is een trend om extern te summen en daar springen audio firma's natuurlijk met z'n allen op. Mensen vergeten wel eens dat het commerciele firma's zijn die allemaal even graag willen verkopen en winst maken. Het klankverschil zou ook redelijk minimaal zijn. Dat analoog summen beter is is natuurlijk ook weer een andere zaak.

Die Fatso vind ik op zich wel een leuk toestel, denk dat je aan zoiets veel meer hebt dan aan een analoge summer.

er zijn al speciale apparaten voor op de markt...wel prijzig :

http://nautiluspro.com/commander.htm

http://www.mercenary.com/splmiansumi.html

maar veel mensen hebben al een analoge mixer staan,dus waarom zou je het dan niet zo gebruiken ?
voor mijn gevoel klinken softsynths en audio veel beter als ik ze analoog afmix,en bovendien heb ik op die manier veel makkelijker toegang tot externe fx en filters....om over de EQ nog maar te zwijgen...

je moet inderdaad wel meerdere outputs op je geluidskaart hebben....

overigens zijn de meningen er over verdeeld hoor....veel mensen (op buitenlandse forums) zeggen dat je in het digitale domein ook net zo goed klinkende mixes kunt maken....maar het viel me wel op dat de meeste mensen die dat zeggen wel digitale systemen van tientallen duizenden euro's hebben.... tja,dan werk ik lekker met een analoge mixer,die heb ik toch nodig voor m'n hardware...

Leuke apparaatjes Radiance, ik wist niet dat die bestonden, maar idd ook met een aardig prijskaartje... en je moet natuurlijk wel de nodige analoge gear hebben om er echt gebruik van te kunnen maken.

Wat Toon zegt kan ik ook wel enigszins inkomen; alleen een uitgebreide luistertest kan duidelijk maken voor mij of zoiets echt de moeite waard is....

Origineel geplaatst door sander
En dan zijn er zoveel mensen die de analoge synths allemaal overbodig vinden en alles kunnen ze met software doen, maar dan blijkt toch dat ze niet tevreden zijn en dan moeten er allemaal moeilijke dingen worden bedacht om toch weer tevreden te worden. Allerlij plugins die een mix "warmer" moeten maken of externe buizen apparaten of wat dan ook.

Ik denk dan bij mezelf, hou wat ouwe bakkies achter de hand en combineer digitaal met analoog. Waarom toch allemaal zo moeilijk.

Je gaat het "analoog summen" pas echt horen als je een top DA converter hebt met 16 outputs. 8 outputs is eigenlijk al niet de moeite.

Ik heb gemerkt dat als je als je analoog mixed, je veel sneller een mooie mix (vette mix whatever) hebt staan dan als je "in the box" summed. Het KAN darentegen wel digitaal, alleen kost het veel meer tijd. Ik denk dat als je er aan wend dat het digitaal ook vet kan klinken.
Daarbij zal de processorkracht alleen maar toenemen en zal het verschil met analoog dus steeds kleiner worden.

Zal d'r uberhaubt nog wel verschil hoorbaar zijn straks ??
:confused:

Ik ben het wel met Sander eens, eigenlijk word je ook gek gemaakt door alles wat er nu is.
Allemaal gebreken, en dan gaan poetsen, terwijl je gewoon een andere bron kunt gebruiken.

Origineel geplaatst door trash
Bits blijven bits, analoog is oneindig?

een sinus blijft een sinus en elk analoog toestel heeft een bepaalde bandbreedte, oneindig my arse mate :D

Origineel geplaatst door trash
Ik ben het wel met Sander eens, eigenlijk word je ook gek gemaakt door alles wat er nu is.
Allemaal gebreken, en dan gaan poetsen, terwijl je gewoon een andere bron kunt gebruiken.

Nou, je kan niet "gewoon een andere bron gebruiken" in alle gevallen he...

Iedereen heeft z'n eigen werkwijze en puur met analoge apparatuur muziek maken en dus alleen analoge bronnen gebruiken zoals jij bedoelt, betekent een flinke wijziging én behoorlijke investering in het hele muziekmaak-proces waar menigeen niet op zit te wachten en wat imo ook niet nodig hoeft te zijn.

Verder ben ik het met je eens dat er nu ongelofelijk veel is, maar het zijn echt niet allemaal "poetsmiddelen" wat ik een beetje denigrerende benaming vind voor deze units. We zullen vanzelf zien welke apparaten de tand des tijds doorstaan en daadwerkelijk nuttig blijken te zijn om de juiste sound te verkrijgen.

Origineel geplaatst door Toon
<knip> en elk analoog toestel heeft een bepaalde bandbreedte <knip>

Ennuh... als je die cutoff knop es open draait? ;)
Dr zal vast wel een bandbreedtebeperking zijn van een analoge bak, maar van een digitale bak wordt de zuiverheid van de waveform beperkt door de DSP waar die op draait. 16 bit 44kHz bijvoorbeeld heeft wel degelijk grenzen die te horen zijn.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Dr zal vast wel een bandbreedtebeperking zijn van een analoge bak, maar van een digitale bak wordt de zuiverheid van de waveform beperkt door de DSP waar die op draait. 16 bit 44kHz bijvoorbeeld heeft wel degelijk grenzen die te horen zijn.

-C-

16bit 44,1KHz heeft niks met de DSP's te maken Da's gewoon de sampling frequentie. Dus de limieten worden eerder bepaald door de convertors die er inzitten dan de dsp's.

Eerlijk gezegd lijkt dat analoog summen me verdacht veel op "groot" aantal analoge uitgangen aan je PC/DAW en deze dan allemaal naar een mixer sturen waarvan elk kanaal op de 0dB positie staat met een vlakke eq. enkel nog pannen in het stereo beeld en je bent er. De levels sel je blijkbaar in in het digitale domein.

of vergis ik me?

Origineel geplaatst door C738

-C-

Daar gaan we weer, software vs hardware!! :stupid

Jij was toch gestopt met posten C738? :bekdicht:

Origineel geplaatst door Toon
Nee, ik koop geen toestellen die maar 250€ aan componenten kosten voor zoveel geld :D

Jij koopt je boodschappen ook zeker bij Liddl? ;)

als je gewoon al een soundcraft ghost hebt of een Tascam M-serie dan ben je al een eind. Ik heb dus een oogje op zulks een pallet.

:{

Back