Machinedrum SPS-1

avs

Virus T(D)I User
Na een tijdje overwegen en na het lezen van erg veel posts heb ik mijn Jomox ingeruild voor een MD.
Ik ben er nu 2 weken mee aan het "prutsen" en ik wordt er niet echt blij van.

Ik heb nog niet een "fatsoenlijke" commerciele trance beat uit de MD kunnen halen, ik vind het nogal magertjes.
Hihats uit de default kits zijn naar mijn inziens niet echt lekker....

Mis ik iets hier? wat zijn jullie ervaringen?

groet,

avs

Re: Machinedrum SPS-1

Origineel geplaatst door avs
Na een tijdje overwegen en na het lezen van erg veel posts heb ik mijn Jomox ingeruild voor een MD.
Ik ben er nu 2 weken mee aan het "prutsen" en ik wordt er niet echt blij van.

Ik heb nog niet een "fatsoenlijke" commerciele trance beat uit de MD kunnen halen, ik vind het nogal magertjes.
Hihats uit de default kits zijn naar mijn inziens niet echt lekker....

groet,

avs
mijn ervaring is dat de MD geen "fatsoenlijk commerciele trance" bak is en dat is maar goed ook! succes...

(er is trouwens al een enorme thread over de MD hier)

Re: Machinedrum SPS-1

Origineel geplaatst door avs
Ook al gelayerd met een gefilterde bestaande sample van een beat?
Hetzelfde gebeurt met ongeacht welke drumbak - op zichzelf is 't ding meestal te kaal omdat je niks dichtsmeert. Dit met een Novation Drumstation.

Voor hihats is de UW upgrade misschien een idee?

volgens mij was de Jomox ruilen voor een MD als je 'trancebeats' wil maken, absoluut geen goeie zet...
TranceKicks zouden niet echt een probleem mogen zijn, de Snare zou ook bruikbaar moeten zijn (kicks/snare een aantal layeren en alles komt goed ;-)

MAAR : Hats (zowel O HH als Ride,Cymbals,...) en Clap zijn echter niet 'typisch' genoeg voor trance kan ik me inbeelden ...dat vind ik zelf ook wel heel jammer aan deze bak (al maak ik helemaal geen trance maar (minimal) techno)
Pas op, nu heb je lui die zullen zeggen : 'eindelijk eens een andere O HH dan de typische 909 OHH' maar die typische 909 OHH doet zn werk zou goed en doeltreffend, dat hij moeilijk door iets te vervangen is uit de Machinedrum.

Ideale optie : Machinedrum UW met een aantal 909 samples
Ik hou van de MD maar juist voor de 'niet typische' geluiden die je er mee kan maken.
Maar ik wilde hem ook live gebruiken in een technoset maar heb naast de MD dan toch ook voor n paar geluiden mn 909 nodig (en dat vind ik eigenlijk wel spijtig...wilde naar een zo minimaal mogelijke setup)

Volgens mij was je voor trance veel beter af met je Jomox...
maar, aanrader om je situatie misschien toch enigszins recht te trekken : koop er voor de hihats en clap een Drumstation bij...die gaan hier wel eens heel goedkoop van eigenaar naar eigenaar

Seiko bedankt voor je duidelijke en complete antwoord....
Ik had al enigzins het vermoeden dat de MD niet echt is waar ik naar op zoek ben....

De jomox vond ik ietwat te rauw dus wordt het weer zoeken naar andere mogelijkheden...

Dus daarom gaat ie in de verkoop..... :(

Re: Re: Machinedrum SPS-1

Re: Re: Machinedrum SPS-1

Origineel geplaatst door Yoozer

Voor hihats is de UW upgrade misschien een idee?

Ik heb hier momenteel een SPS-1 UW te leen staan, eerlijk gezegd
vind ik hem niet echt overtuigen qua sampleweergave...erg magertjes.
Voor hihats is dit misschien niet direct een probleem, maar om echt
beats met Bassdrum % co te maken.....ik weet het niet.
Ik heb ook sinds dat de UW uit is gedacht dat dit de ideale oplossing
zou zijn , de SPS-1 UW, nu denk ik dat in ieder geval niet meer.

Er is hier denk ik 1 misverstand. Je moet niet denken dat je er zomaar lekkere geluidjes uithaalt, dit doe je vaak na een hele hele tijd experimenteren. Hihats uit een MD? Jullie moeten wat meer gaan tweaken als ik het zo hoor. 909 hihats zal je nooit helemaal kunnen krijgen maar je kan er toch verdomd dichtbij komen.... En de geluiden uit het ding zijn zo divers dat je vast wel iets kan krijgen wat geschikt is voor jouw stijl.

1 tip: Ga eens kits bouwen van individuele machines. Dan zal je zien dat je ook hihats uit tom toms,bassdrums,cymbals en een heleboel andere spullen kan halen. Je moet alleen wel weten wat elke machine te bieden heeft aan klank spectra. Een goede kennis van mij, nils odegaard, kan vanaf de TRXBD2 een complete live set maken, Die je sokken omver blaast; en toch gebruikt ie ook de BD2 voor de hats.

Heb je geen zin om te leren verkoop hem dan maar want je moet er gewoon veel tijd in steken.(maar het is het zeker waard.)Check anders eens op www.elektron-users.com daar staan misschien wat demo's die je inspiratie te geven om meer geluiden uit je bak te krijgen :P De lfo's kunnen je sounds alweer zoveel wijzigen, daar zal je door presets te proberen echt niet achter komen.

Suc6

Ik vind trouwens de CH/OH van de TRX machine prima. Flink highpassfilteren in de MD zodat er lekkere strakke "tssss" geluidjes ontstaan. Verder leuk ik de percussie op met dingetjes als cabasa's en dergelijke. Claps doen het ook goed in de MD hoor. Kwestie van goed filteren en wat goeie reverb eroverheen sausen. Cgggg-hhhhhhhhhh. Gate erop. Prima clapje.

Alleen de ride is te metaal-ish. Als ik al externe percussie samples gebruik als aanvulling voor de MD, dan is het een 909 ride (gesampled uit een MC303 :P).

Re: Re: Re: Machinedrum SPS-1

Re: Re: Re: Machinedrum SPS-1

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik heb hier momenteel een SPS-1 UW te leen staan, eerlijk gezegd
vind ik hem niet echt overtuigen qua sampleweergave...erg magertjes.
Voor hihats is dit misschien niet direct een probleem, maar om echt
beats met Bassdrum % co te maken.....ik weet het niet.
Ik heb ook sinds dat de UW uit is gedacht dat dit de ideale oplossing
zou zijn , de SPS-1 UW, nu denk ik dat in ieder geval niet meer.

??? ik heb de UW upgrade vanaf het begin en ik vind juist door de 12bit de beats onwijs puchy eruit komen. Zeker met bassdrums al moet je ze wel goed normaliseren voordat je ze overpompt. Misschien waren de samples niet geweldig die je er in stuurde? Zoiezo is de naadloze intergratie van de sampler met de sequencer echt geweldig, ik kan zulke toffe bijna granulair achtige effecten maken met lfo's op de sample start en ends :) Yet again, practice makes perfect.

Kijk maar eens naar de preset MD-UW banks. Daar zitten zoveel knappe dingen in, erase kan dat best wel :) Maar er zit gewoon veel werk in, het is niet zomaar dat je een instant boem boem klap hit maakt. Je moet dit instrument echt leren bespelen.

Origineel geplaatst door jostiii
Ik vind trouwens de CH/OH van de TRX machine prima. Flink highpassfilteren in de MD zodat er lekkere strakke "tssss" geluidjes ontstaan. Verder leuk ik de percussie op met dingetjes als cabasa's en dergelijke. Claps doen het ook goed in de MD hoor. Kwestie van goed filteren en wat goeie reverb eroverheen sausen. Cgggg-hhhhhhhhhh. Gate erop. Prima clapje.

Alleen de ride is te metaal-ish. Als ik al externe percussie samples gebruik als aanvulling voor de MD, dan is het een 909 ride (gesampled uit een MC303 :P).
de filters zijn idd essentiƫel om sounds goed te vormen. de sample rate reduction + EQ vind ik zeer goed werken om hh's rauwer te maken.

Back