Synth Interfaces; beste en slechtste

DJ41

Lid sinds 1834
Welke interface is helemaal geweldig en welke is een bitch?

Ik vind de Alpha juno's (zonder PG-300) erg vervelend om te editen met die lompe Alpha Dial. De AN1x vond ik ook niet al te best met die matrix-achtige layout.

De synths die erg makkelijk zijn vind ik de Korg-MS-2000 en de Novation Nova (pas van arvey gekocht). Alle knoppen voor je.. wat wil je nog meer?! :engel:

ik was erg onder de indrtuk van de MS2000 (alleen die filters, bah) en de K-station.....verder natuurlijk de roland Juno -series en de JD800...moog minimoog is ook erg prettug

TOP: akai MPC-4000
MIN: Oberheim matrix-1000 zonder editor.

p.s. Die matrix-1000 is wel enorm vet! 6 voice analoog en super veel moduleer routes. Niet normaal, maar zonder computer niet te gebruiken imho. Duss... p.s. Er staan er nu twee (!) bij Feedback Rotterdam voor iets van 250 euro geloof ik.

uuuhm, ik vindt de mfb synth ook wel ok... lekker makkelijk.

Ms2000 is ook zo'n alle knoppen voor je neus synth. Net zoals de ms20 trouwens.

klote interface? MC303! (shift+func+linker knopje zus+ enz enz..)

Moeilijk: Yamaha SY99 en VL-1 (jeetje wat een boel parameters!) enne Korg Prodigy
Makkelijk: VL-tone (wat nou editen!)

Mijn stylophone, die heeft pas een goeie interface! Alle functie direct onder handbereik! Fantastisch!! gewogen toetsen enzo.
Ik ga volgende week een Stylophone expansion board kopen. En ik ga hem modden zodat ik 6 seperate outs heb ;)

Arv

Moeilijk: Elke FM synth (en dan vooral m'n FS1R)

Makkelijk: Clavia modular (kun je zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt)

knoppen zijn meestal de makkelijkste interface, maar als je het over digitale interfaces hebt dan zijn er grote verschillen.

Vergelijk een jv80 eens met een jv1080. De 1080 was voor roland een enorme stap voorwaarts in het maken van een werkbare digitale interface.

Of neem inderdaad de SY serie van yamaha die werkelijk verzuipt in de parameters en onoverzichtelijke menu's, terwijl de oudere 4-operator fm bakjes als een dx11 geweldig makkelijk te editen zijn als je weet wat je doet.

De kroon spant waarschijnlijk de trinity/prophecy serie van korg. De prophecy heeft compleet geen logica in de structuur van de menu's en de trinity een vertraging van jewelste bij het aanklikken van een knop op het touchscreen. Om gek van te worden!

Over m'n s2000 ben ik trouwens ook niet te spreken qua gebruikersvriendelijkheid. Gelukkig is er millenium.

Origineel geplaatst door schaapje
knoppen zijn meestal de makkelijkste interface, maar als je het over digitale interfaces hebt dan zijn er grote verschillen.

Vergelijk een jv80 eens met een jv1080. De 1080 was voor roland een enorme stap voorwaarts in het maken van een werkbare digitale interface.

Akkoord dat de 1080 voor Roland een grote (en hoognodige!) stap voorwaarts was, maar op zich leverde dat nog steeds geen écht handige, intuïtieve interface op.

De handigste digitale interface vind ik diegene met een groot grafisch display (240x64 pixels) met 6 functietoetsen onder het display. Weet iemand misschien welke fabrikant hiermee als eerste was?

Was het niet Akai met de S1000 in 1988? Korg heeft dat systeem ook toegepast in de T1/T2/T3 (1989), WaveStation (1990) en O1W (1991). Roland volgde met de D70, S770 sampler, JD990 enz

Daarom is het écht spijtig dat recentere Rolands (XV88 en XV3080) nog steeds werken met datzelfde onhandige 2-regel display uit de JV1080, dus op basis van een OS uit 1995 dat zelfs toen al 7 jaar voorbij gestreefd was...

Overigens vind ik het matrix-systeem dat je terugvindt op de Yamaha A3000/4000/5000 en Waldorf MicroQ ook wel erg handig.

Laatst gewijzigd:
Voor 'n multitimbrale synth met geheugens:

ABSOLUUT,ZONDER ENIGE TWIJFEL de Nord Rack/Lead 3.

Voor monotimbrale synths, of synths zonder geheugens zou 'n andere categorie moeten zijn; da's niet te vergelijken. Heel veel analoge monosynths hebben 'n heerlijke knop-per-functie interface.

(nord modular? De interface bestaat uit 'n muis en 'n monitor... wie hou je voor de gek dat dat 'n goede interface is?)

Origineel geplaatst door lo-fi
nord modular? De interface bestaat uit 'n muis en 'n monitor... wie hou je voor de gek dat dat 'n goede interface is?

De monitor+muis is slechts een deel van die interface natuurlijk ; de Nord Modular bestaat ook uit een stuk hardware (zowel keyboard als rack) waarbij je de functie van elke knop volledig zelf kan instellen zoals jij het graag hebtl.

Als je de Nord Modular dus bekijkt zonder het computergedeelte, is die toch lang niet zo gek? Natuurlijk, het ene werkt niet zonder het andere...

Wat jij wil. Ik heb zowel 'n Rack3 als 'n MicroMod, en ik weet wel wat IK relaxter vind. Maar het is appels met peren vergelijken, en dan nog is het persoonlijke voorkeur, dus misschien is "beste interface" niet mogelijk. Je kan 'n MicroModular ook moeilijk met 'n SH-101 vergelijken.

Ik had toch even iets gepost, omdat ik echt compleet blown away ben door de I/F van die Nord.

Goed: MAM MB33(II) Drum station

Slecht: SY55

Worst: Poly800, damn wat moest je daarvoor vaak zitte klikken om er een beetje geluid uit te kunnen krijgen...

Goed, maar niet perfect: De Juno 6/60/106. Minpuntje hierbij: je krijgt een parameter sprong als je even aan een schuifje zit. Dat is alleen op te lossen met draaiknoppen die geen begin en eind hebben ...

Slecht: Mijn Korg Prophecy. Djeezus Kraaist. Ik vind dit een regelrechte belediging. Die Jappen denken geloof ik dat ik het leuk vind om cryptogrammen op te lossen.
Overigens is na enige oefening zelfs de Prophecy te bedienen, maar fijn wordt het nooit.

Ik zou het op zich een goede interface vinden als iederefunctie een druktoets heeft en dan een grote draaiknop waarop je de waardes verandert. Da's bijna net zo goed als iedere parameter een eigen draaiknopje ...

Paul.

Back