Synth Interfaces; beste en slechtste

+ Nord Rack2
- FS1R (daar heb ik het frontpanel nog nooit van aangeraakt, doe alles via pc. Had dus wat mij betreft in een rood doosje kunnen zitten zonder knoppen ;) )

Origineel geplaatst door Paul Jenner

Ik zou het op zich een goede interface vinden als iederefunctie een druktoets heeft en dan een grote draaiknop waarop je de waardes verandert. Da's bijna net zo goed als iedere parameter een eigen draaiknopje

Studio Electronics ATC-1 bedoel je?
ATC.jpg

[Johnny]Plaatje toegevoegd[/johnny]

Ik vind -zal veel reacties krijgen waarschijnlijk :)- de RM1X een walgelijke interface hebben. nog slechter dan de mc-505, die vind ik vrij simpel te bedienen

yamaha interfaces: love it or hate it ;)

Goed: Clavia Nord 3 (respect LoFi ;))
Slecht: wederom de Korg Prophecy

bij korg is het probleem vooral met de navigatie tussen de pagina's... alle knoppen hebben dubbele betekenissen. enje hebt totaal geen gevoel waar je iets kan verwachten.

roland heeft tenminste een vaste volgorde voor alles. als je er 1 kent ken je ze allemaal.

ik heb net m'n micromodular binnen, dus ik zal eens gaan testen of ik die ook handig vind!

hallo,

Goed - Waldorf Q - Yamaha EX5 - Ms2000 - en alles wat echt analoog is.
Slecht - Alles van Roland en hardware samplers.

Sorry jongens , ik heb het niet zo voor Roland.

Groetjes,
marcE

Origineel geplaatst door DJ41
Jammer dat jullie niet zeggen WAAROM jullie dat vinden!

Moet ik dat nog uitleggen?

Nord Rack 3:

- De enige multitimbrale of geheugens-synth waarbij alle knoppen altijd goed staan (TBS ding met motor-pots is nooit van de grond gekomen). Dit alleen al is van onschatbare waarde voor snel werken, en ook om te leren programmeren. Je ziet van elke preset direct hoe die in elkaar zit. Dit kan verder alleen bij softsynths (en micromod), maar daarvan vind ik de rest van de I/F weer minder.

- Het toewijzen van morph-groups is geniaal; je drukt een knop in, en stelt voor elke parameter die je wil de gewenste positieve of negatieve range in, die natuurlijk duidelijk word aangegeven met LEDjes. Als je dan later je modwheel beweegt of A'touch toepast, zie je de originele waarde en de mod-waarde in de led ringetjes.

- De vier parts (multitimbr.) hebben 'n eigen knop; je ramt erop en je zit 'in' die synth, met alle knoppen op de juiste plaats.

- Midi-spec is helemaal zoals het hoort.

- Dumpen van enkele programs is 1 druk op 'n knop. En als je niet in je seq. wil dumpen heb je 1024 geheugenplaatsen. Met namen ipv nummers. En je kan zoeken op categorie (drums, bass, etc.), of op bank, of op alfabet.

- gebruik van shift-toets is intuitief. Bijvoorbeeld om de modulatie van 'n envelope van positief naar negatief te schakelen shift-draai je aan die knop en dan gaat er 'n ledje aan om aan te geven dat de env is omgekeerd.

- de hele synth is superlogisch opgebouwd qua lay-out v/d knoppen. Beetje zoals 'n minimoog. LFO's, OSC'S (+mix), ENV'S en Filter. Dat mis ik een beetje op andere VA's. Kijk maar eens goed naar de front panels van verschillende synths; deze snap je meteen. Maar als je ingewikkelder wil, dan kan het ingewikkelder. Kijk maar eens goed naar de OSC sectie... daar zit stiekem 'n hele FM synth!

- bijna niets behalve 'houskeeping' functies zit onder 'n menu. WYSIWYG.

- Chord memory werkt fantastisch.

...Ik kan zo nog wel even doorgaan.

Paul , nee natuurlijk niet.
Ik heb me weer even laten gaan zonder erg na te denken.Ik hou nu eenmaal niet zo van die Roland spullen zoals D10 en de rest dat daar achter is uitgekomen.
Sorry - Sorry - Sorry.

Groetjes,

marcE

meest slechte interface heeft de JX-10, tenminste zonder pg-800!
de alpha dial werkt niet op dezelfde manier als bijv. bij alpha juno-2. bijv.: golfvorm parameter bestaat uit 3 stappen maar loopt over een bereik van 127... waanzinnig veel draaien dus... en daar komt nog bij dat de JX-10 niet via midi te editen valt... sysex (what so ever) is dus ook zwaar Klompen Uit Trekken.
k'moet nog altijd een cartridge hebben voor de 8/10, is nog enigsinds een goedkope manier om geluiden over zetten :erm:

ok nu ff positief: meest ideaal vind ik de ms-20 en Juno-60... lekker simpel...

klaar :peukie:

Laatst gewijzigd:
"met uitzondering van die mooie led rondjes om die knoppen"
VIRUS C
zeer overzichtelijk. parameters netjes en logisch gegroepeerd, extra instellingen onder een knop in een groep.
als je daarop een knop draait, gaat ie ook verder bij de ingestelde waarde. in de display staat ook de originele waarde. editten gaat prima met die interface.
waardering 8.5

MICRO Q
de matrix van mijn microq vind ik ook redelijk prettig werken. met de matrix kun je eenvoudig bij alle instellingen. een nadeel is de shiftknop die je nodig hebt voor een 2e parameter achter eenzelfde plaatsje in de matrix.... verder ok
waardering 7

bla :)

Fijne interface: RM1x, analoogjes
Bad Karma : DX7, TX-7, Alphajuno,JX-10, quasar, esi-4000 (wie-0-wie voelt zich geroepen om deze te ruilen tegen een yammiehammie ???)

makkelijk: matrix menuutjes (yamaha,waldorf)
irritant: menu in menu in menu in menu........

Back