Synth Interfaces; beste en slechtste

micro q vind ik nog steeds een bitch
al is het wel tedoen, ik erger me dood dat je zo weinig overzicht hebt. En dat ie soms raar doet qua patches.
Waarbij niet alle instellingen zoals fx2 enzo worden opgeslagen.

Graag zou ik ook de arp voor de geluiden hebben ipv binnen de geluiden. En ook vanwege het feit dat iedus niet echt strak synced aan midi grrrrr.

De k2000 was moeilijk om door te krijgen maar heeft door zijn opzet van layers, programs toch soort omgeving waarbij je wat vrijheden hebt , wat de micro q niet heeft.

Fm is ook doorbijten maar heeft toch iets generieks

Digitaal Goed: rm1x (gewoon logisch), cz-101 (bijna elke parameter een knop)
Digitaal slecht: jx-10. Die alpha-dial is vreselijk! Ik heb gewoon nooit zin om zoiets te programmeren. Jammer, want het is een reuze synth! Ik snak weer naar mijn jx-3p mét programmer!

Analoog goed: formant modular! een van de weinige synths waar je echt snel synthese leert!

Origineel geplaatst door murphi
Fijne interface: RM1x, analoogjes
Bad Karma : DX7, TX-7, Alphajuno,JX-10, quasar, esi-4000 (wie-0-wie voelt zich geroepen om deze te ruilen tegen een yammiehammie ???)

Bedoel je dat je niet kan werken met een emu esi 4000..........damn dan zul je het nog moeilijk gaan krijgen met yamaha.....die vind ik namelijk stukken onhandiger dan die emu......maar ja dat zal ook wel met voorkeur te maken hebben....:engel:

makkelijk: JP8000, RM1X
moeilijk: FM synths als DX7, TX7, FS1R enz.

Origineel geplaatst door DJ_C-Code

Bedoel je dat je niet kan werken met een emu esi 4000..........damn dan zul je het nog moeilijk gaan krijgen met yamaha.....die vind ik namelijk stukken onhandiger dan die emu......maar ja dat zal ook wel met voorkeur te maken hebben....:engel:

Ik kan er wel mee werken maar vind de interface echt onhandig. Knopje draaien, enter duwen, knopje draaien, enter duwen... Krijg er gewoon alphajuno-rsi van !

goed: Andromeda (rete!) Prodigy (pure & simple)
slecht: alles met een data slider, alpha dial en dergelijke
geen: Matrix-1000 :)

Er zijn veel synths met een slechte user interface, maar omdat de DX7 de eerste slechte was: de Yamaha DX7.

De beste... elke synthesizer met "één knop, één functie" komt in aanmerking. Knoppen moeten niet te licht draaien, moeten niet te klein zijn en schakelaars moeten licht en duidelijk schakelen, het liefst met een led er in.
Ik vind de pots van mijn Minimoog nog steeds onovertroffen, maar de schakelaars gaan vrij zwaar.
Nu is het niet zo moeilijk om voor een simpele synth (als de Mini of een Jupiter) een goede user interface te maken. Veel moeilijker wordt het als de boel wat complexer wordt.

Met deze gedachte wil ik de Alesis Andromeda nomineren als meest gebruikvriendelijke synthesizer.

Andy rules!

Origineel geplaatst door Pim

Nu is het niet zo moeilijk om voor een simpele synth (als de Mini of een Jupiter) een goede user interface te maken. Veel moeilijker wordt het als de boel wat complexer wordt.

Precies, daarom noemde ik ook niet m'n MS-404 of de tientallen andere eenvoudige monosynths. Het is geen kunst om daar 'n goeie i/f voor te maken.

....Mag ik nog één keer zeggen hoe relaxed die Nord is...? Aaah...?

Okee ik hou m'n mond wel weer.

+ OB12, Nordlead, E6400 Ultra
- Sy77, CS6r, s2

Origineel geplaatst door lo-fi
....Mag ik nog één keer zeggen hoe relaxed die Nord is...? Aaah...?

Ondanks het feit dat Clavia het concept van Soundcraft heeft gejat, mag je dit zeggen. Voor een digitale synth is hij lang niet gek....:D

Origineel geplaatst door Pim

Ondanks het feit dat Clavia het concept van Soundcraft heeft gejat, mag je dit zeggen. Voor een digitale synth is hij lang niet gek....:D

Huh?

Kan je effe specifieker zijn?

Origineel geplaatst door nick nova

Huh?

Kan je effe specifieker zijn?

In de wondere wereld van de digitale mixers wordt het concept van "groepering van LEDS om een potmeter" al jaren toegepast. O.a door Soundcraft.
digital328.gif

Zie hun website: Soundcraft .

Origineel geplaatst door murphi

Ik kan er wel mee werken maar vind de interface echt onhandig. Knopje draaien, enter duwen, knopje draaien, enter duwen... Krijg er gewoon alphajuno-rsi van !

ehhh na n paar weken ESI ken je toch wel de nrtjes van elk menu uit je kop? dus dan is t niet draaien, enter, maar t nrtje in duwen en bam je bent er

Master>9>1

en dan kan ik midi kanalen aan outs toewijzen bijv uit me blote koppie (dacht ik ;) )

Origineel geplaatst door Pjotr G

ehhh na n paar weken ESI ken je toch wel de nrtjes van elk menu uit je kop? dus dan is t niet draaien, enter, maar t nrtje in duwen en bam je bent er

Master>9>1

en dan kan ik midi kanalen aan outs toewijzen bijv uit me blote koppie (dacht ik ;) )

ik heb zelf jaren een ESI gehad en vond het ook een hele goede interface, ik heb nu een E6400 en dat is ook heel gemakkelijk tebedienen.

EMU heeft al jaren de zelfde interface voor alle synth modules e.d en dat werkt echt goed, beter als Roland en Yamaha, die hebben bij iedere nieuwe serie weer een andere werk wijze.

Back