Polyritmiek

Ensemble

Ouwe rot
In een andere thread liep ik tegen deze term aan.
Ik heb begrepen dat het het combineren is van verschillende maatsoorten.

Na enig "gegoogle" is mijn vraag of hier ook lieden zijn die hier wat verdieping over kunnen geven of verwijzingen naar sites en/of documentatie waarin dit fenomeen wordt uiteengezet en toegepast.

Tja, Drums en ritmes blijven zaken die me fascineren.

Groet,

Semble

Polyritmiek:

Een vierkwarts maat bestaat uit 4 kwart noten. Nou kan je dit spelen als 2 groepjes van vier:

kick - rust - snare - rust | kick - rust - snare - rust.

Maar je kan ook een groepje van 5 maken: kick - rust - snare - rust - rust.

Als je dit gaat herhalen, krijg je een 5kwarts maat:

kick - rust - snare - rust - rust | kick - rust - snare - rust - rust.

Maar je kan dit groepje van 5 ook IN een vierkwarts maat spelen:

kick - rust - snare - rust | rust - kick - snare - rust

Als je dat dan volhoudt tot je weer bij het begin bent, lijkt het alsof je 5-kwarts speelt, maar het is het toch niet.

kick - rust - snare - rust | rust - kick - rust - snare | rust - rust - kick - rust |
snare - rust - rust - kick | rust - snare - rust - rust | kick - rust - snare - rust | rust - .....

Zoals je ziet ben je steeds na 5 maten weer 'thuis': de eerste noot van je 'groepje-van-5' valt weer samen met de eerste tel van een maat. Als je dit patroon in 8e noten speelt duurt het dus steeds 10 maten.

Als een andere muzikant daar gewoon in 4kwarts overheen soleert, krijg je een effect waarbij de drums steeds ten ozpichte van de rest verschuift.

Dat heet polyritiek.

Hele goeie drummers kunnen bijvoorbeeld met hun kick en snare een vierkwarts patroon spelen, terwijl hun hihat een ployritmisch patroon speelt. Probeer maar eens in je stepsequencer. kick op de 1 en 3, snare op de 2 en 4 en dan een hihat in 16en, met ieder 5 16e noten een accent (dus op 1, 6, 11 etc.)

Naast 4-tegen-5, kan je ook 3-tegen-4, 4-tegen-7 etc. etc. spelen

missing .. tjek eens hoe Tony Allen drumt .. dat is nog weirder !

maar idd het is DE truuk om goed van slechte drummers te onderscheiden
jammer genoeg vallen bijna alle metal en nieuwe rock drummers door de mand !

die drummer van Jay Kay kan ook .. zo vetjes !
en al die jaren 70 drummers !

bj sommige oude disco hadden ze soms wel meerdere drummers nodig omdat het niet met 4 ledematen gespeeld kon worden .. ook zo bizar !

Hmm, interesting.

Zodra ik thuis ben zal ik even gaan experimenteren hiermee.

Dank voor de info.

Origineel geplaatst door Missing Links
Madr: uberhaupt ben ik van mening dat iedere muzikant (en vooral DJ!) eerst een paar jaar drumles zou moeten krijgen ;)

eigenlijk niet hoor .. laat ze maar lekker

krijg je bij wijze van spreken allemaal van die Elvis debielen die na 1 keer Chuck Berry nagespeeld hebben denken dat ze rock en roll hebben uitgevonden .. ;)

laat die dj's en muzikanten maar lekker onritmisch zijn ..

ik heb trouwens Questlove van de roots ook nooit op het spelen van mooie hihat patroontjes kunnen betrappen
terwijl hij ooit tot beste drummer van de wereld is uitroepen .. maar misschien ligt dat aan mij !

Da's nog altijd beter dan dj's die niet begrijpen dat de meeste platen in groepjes van 4 x 4 maten zijn opgebouwd, of nog erger: de ingemixde plaat 2 tellen scheef laten lopen.

Questlove is zo verschrikkelijk goed, vanuit drummers oogpunt, omdat een dikke polyritmische beat spelen niet zo moeilijk is als je maar lang genoeg je onafhankelijkheid oefent. Het gevoel wat Q in zijn uber-minimalistische ultragrooves legt is echter ongeevenaard.

voor polyritmiek, check de techniekkoning van de afgelopen paar jaar: dave weckl. Voor polyritmiek meets latin, check horacio hernandez, vooral op de platen van michel camilo.

Da's nog altijd beter dan dj's die niet begrijpen dat de meeste platen in groepjes van 4 x 4 maten zijn opgebouwd, of nog erger: de ingemixde plaat 2 tellen scheef laten lopen.

Questlove is zo verschrikkelijk goed, vanuit drummers oogpunt, omdat een dikke polyritmische beat spelen niet zo moeilijk is als je maar lang genoeg je onafhankelijkheid oefent. Het gevoel wat Q in zijn uber-minimalistische ultragrooves legt is echter ongeevenaard.

voor polyritmiek, check de techniekkoning van de afgelopen paar jaar: dave weckl. Voor polyritmiek meets latin, check horacio hernandez, vooral op de platen van michel camilo.

dat 2 maten scheef laten lopen heb ik soms ook nog wel .. vooral als ik de plaat nog niet zo goed ken .. en sommige platen moet je echt bestuderen .. dat is gewoon geen past -> boom vanaf het begin .. maar ik ben een amateur dj met af en toe wat boekingtjes :)

de juiste verhouding techniek & gevoel van dj's beschouw ik vooral in de platen die hij of zij draait en wat ze achter elkaar plakken/leggen .. strak mixen opzich is techniek zonder gevoel .. niet bijzonder in mijn ogen dus ..

jij hebt dat blijkbaar bij een dikke polyritmische beat .. grappig :D

voor de rest moet ik nog overtuigd worden door Q .. de solo's die hij 2 jaar geleden op north sea en in paradiso deed vond ik niks .. dan nog liever die slechte live uitvoering van de roots met 'water' waar de computer het drum werk doet ...

maar zoals ik al zei .. heb teweinig van de man gehoord vrees ik .. ben wel weer beetje fan van die bassist van the roots .. dat dan weer wel ..

En ik zal eens luisteren naar die gasten .. txs !

Laatst gewijzigd:
Dave Weckl is een makkie:

The Dave Weckl Band ;)

Voor Horacio Hernandez, check het nummer Caribe, op de cd 'Michel Camilo' van, jaja, 'Michel Camilo' (die ik overigens een van de beste jazz pianisten van het moment vindt. Zijn cd spain is ook te gek, flamenco-jazz duetten voor piano en gitaar.)

of check het nummer 'From Within', dat hij schreef voor de waanzinnig gave documentaire 'Calle 54', over het ontstaan van de Amerikaanse Latinjazz scene.

Over die dj's: natuurlijk is het niet erg als iemand er een keer 2 tellen naast zit, zeker niet als je ritmisch spannende muziek speelt. Maar als je simpele recht toe recht aan kluphouse draait, dan mag dat niet voorkomen vind ik. Niet omdat techniek zo belangrijk is, maar omdat je de structuur daarme uit een plaat kan halen. Ik vind dat een bepaalde mate van techniek voor dj's gewoon basiskennis is. Dan pas kan je mijns inziens echt goed denken over platenkeuze en opbouw, waar het uiteindelijk om draait.

Over Q: hij is de enige drummer die ik ken die goed die maffe SP1200 54% swing feel kan spelen. En daarom vind ik dat 'ie rockt! Verder is hij technisch idd niet zo heel bijzonder, maar je moet je niet vergissen in hoe moeilijk het voor drummers is om juist te spelen met muzikale leegte in plaats van met drukte.

Dave Weckl is een makkie:

The Dave Weckl Band ;)

Voor Horacio Hernandez, check het nummer Caribe, op de cd 'Michel Camilo' van, jaja, 'Michel Camilo' (die ik overigens een van de beste jazz pianisten van het moment vindt. Zijn cd spain is ook te gek, flamenco-jazz duetten voor piano en gitaar.)

of check het nummer 'From Within', dat hij schreef voor de waanzinnig gave documentaire 'Calle 54', over het ontstaan van de Amerikaanse Latinjazz scene.

Over die dj's: natuurlijk is het niet erg als iemand er een keer 2 tellen naast zit, zeker niet als je ritmisch spannende muziek speelt. Maar als je simpele recht toe recht aan kluphouse draait, dan mag dat niet voorkomen vind ik. Niet omdat techniek zo belangrijk is, maar omdat je de structuur daarme uit een plaat kan halen. Ik vind dat een bepaalde mate van techniek voor dj's gewoon basiskennis is. Dan pas kan je mijns inziens echt goed denken over platenkeuze en opbouw, waar het uiteindelijk om draait.

Over Q: hij is de enige drummer die ik ken die goed die maffe SP1200 54% swing feel kan spelen. En daarom vind ik dat 'ie rockt! Verder is hij technisch idd niet zo heel bijzonder, maar je moet je niet vergissen in hoe moeilijk het voor drummers is om juist te spelen met muzikale leegte in plaats van met drukte.

hehehe ik had me post al verandert .. had als wat dingen gevonden !
maar ga deze ook zeker tjekken ..

En wat de sp 54% betreft .. dat is toch niet zo anders dan een mpc op 54% ?
ik bedoel de sp 54% shuffle klinkt niet op 120 bpm en hoger maar op 90 bpm is het een gewone shuffle volgens mij ..

Voor de rest vergelijk ik Q altijd met jaren 70 drummers ... denk dat ik ook te weinig weet van drummen om hem goed te kunnen vergelijken, maar bij die jaren 70 boys heb ik altijd het gevoel van 'hoe doen ze dat ?'.. wat ik bij Q niet heb ..
maar qua drummen ben ik een leek ... en kan ik allemaal belangrijke dingen over het hoofd zien natuurlijk

ik kick bevoorbeeld ook erg op de drumsound zelf .. heb die phrenology nog effe snel geluistert
daar zit ie vaak echt als begeleidend te drummen .. alle punchy tracks komen uit de computer
dat valt natuurlijk niet te vergelijken met de beats die men vroeger drumde waar de hihats om je oren vlogen (ook qua klank .. )

leuk draadje voor het
drumforum ;)
dj's op drumles?
zolang ze dezelfde
muziek draaien gaat
dat niets uitmaken
daar heb je geen
les voor nodig
er is geen drummer
die zoiets wil spelen
of ze betale goe
wat jullie horen als 54%
is samenspel...!
van mensen
wat mij opvalt bij een
hoop van jullie is
inderdaad het ontbreken
van rythmische basis
altijd die dj terreur
dave weckl is een techneut
die zet je niet bij de roots
neer want dat geeft
verkeerd samenspel
als je begrijpt wat ik bedoel
afrikaanse muziek bevat vaak polyritmiek
en westerse doet vaak alsof
zoals ik
en jullie maar denken
"hoe doet die dat"
dat is niet de goeie vraag
ritmiek werkt vaak met "drops"stops en ''pull en push"
dus als het goed is......"wat gebeurt hier nou..??"
hoop dat jullie der wat van begrijpen
anders post ik wel 1x wat push&pull

:geslaagd:

Michel Camilo trio :luv: echt goede muziek hoor. Vind die dikke neger op die 6 of 7 snarige contrabasgitaar erg cool.

Ik vind naast Dave Weckle, Steve Smith ook wel cool. Maar idd allemaal techneuten, de muziek gaat er eigenlijk een beetje aan tenonder. Wat je kan spelen, hoef je niet perse te spelen toch?

Ik vind vwb syncopie/polyritmiek het nummer "Sightseeing" van de Yellowjackets echt heel stoer; probeer maar eens te volgen wat voor maatsoort het is :)

madr> het knappe aan Q is juist dat je inderdaad helemaal niet 'hoe doet 'ie dat' denkt... het klinkt allemaal heel natuurlijk. Maar wat ik bedoel met die 54 % swing (die inderdaad uit de MPC hetzelfde klinkt, maar voor mij geassocieerd is met het typische SP geluid van Dilla en de zijnen) is dat het maar een heel klein beetje swingt. een volle 100% jazz swing spelen is niet zo moeilijk, maar al die 8en die net maar een heeeeel klein beetje te laat komen, dat is echt fucking moeilijk om te spelen. Technisch heeft Q niets toegevoegd aan de drumgeschiedenis, maar hij heeft wel een bepaalde stijl 'uitgevonden'. Overigens is het laatste roots album een slecht referentiepunt vind ik. Op voodoo van D'angelo is 'ie verreweg op z'n sterkst.

Maar goed... ik denk dat we elkaars punt wel begrijpen.

Techno> dat klopt, van dat samenspel. Maar het is wel zo dat daarbinnen ook de drummen een belangrijke rol speelt. Nog niet eens in de zin van wat voor geweldige trucjes hij/zij technisch allemaal kan, maar wel dat drummers vaak een stapje voor hebben bij het nadenken over de totale ritmiek van een compositie/jam. Met drumles bedoel ik ook meer ritmische theorie, net als dat je geen virtuoos pianist hoeft te zijn om iets van akoordenleer te begrijpen. En het helpt gewoon mee om die 'interne metronoom' te kunnen voelen.

Verder zijn weckl en consorten nartuurlijk overdreven techniek-geilers, maar het is af en toe wel gaaf om naar te luisteren.

Origineel geplaatst door technosoul
.......afrikaanse muziek bevat vaak polyritmiek
en westerse doet vaak alsof
zoals ik
en jullie maar denken
"hoe doet die dat"
dat is niet de goeie vraag
ritmiek werkt vaak met "drops"stops en ''pull en push"
dus als het goed is......"wat gebeurt hier nou..??"
hoop dat jullie der wat van begrijpen
anders post ik wel 1x wat push&pull

:geslaagd:

Graag ik ben nieuwsgierig.

Ik kan me nog herrineren dat ik voor het eerst een acid plaat wilde mixen met waarschijnlijk de bassline in een 3/4 maat.
Ik had net het 4/4 mixen onder de knie en dacht dat ik gek aan het worden was:D
Nu geen moeite meer mee gelukkig.

Origineel geplaatst door technosoul

afrikaanse muziek bevat vaak polyritmiek

inderdaad, als je echte polyritmiek wilt horen moet je voor de lol eens naar wat west afrikaanse 6/8 of 9/8 ritmes gaan luisteren.... Er zijn hele simpele bij maar sommige zitten echt heerlijk complex in elkaar. :halleluja

Zijn die percussieplaten van Steve Reich ook polyritmisch?Die klinken op een gegeven moment ook wel complex met een soort verschuivende maten.

Wat ook leuk is is een 4/4 en een 5/4 op verschillend tempo te laten lopen zodat ze steeds op de eerste tel samen komen (bijv 4/4 op 80 bpm en 5/4 op 100 bpm). Krijg je zo'n effect als bij kerkklokken en twee heipalenmeppers. Ik heb es in een band gespeeld waarbij de drummer dat in z'n eentje kon: links 5/4 rechts 4/4 in verschillend tempo, de gitaar deed dan de 4/4 en de bas de 5/4. Alleen de freaks in het publiek snapten dat dat het echt zo hoorde, de rest rende gauw naar de bar. Het duurde niet lang voor ik de band heb verlaten......

Back