Polyritmiek

@Missing Links: check ook eens de polyritmiekkeizer van de afgelopen zoveel jaar: Virgil Donati. Weckl zelf heeft ooit eens over de man (Donati) zoiets gezegd als: "I mean, look at Virgil and think how hard you have to practice to be that good!". :D

Origineel geplaatst door Missing Links
madr> het knappe aan Q is juist dat je inderdaad helemaal niet 'hoe doet 'ie dat' denkt... het klinkt allemaal heel natuurlijk. Maar wat ik bedoel met die 54 % swing (die inderdaad uit de MPC hetzelfde klinkt, maar voor mij geassocieerd is met het typische SP geluid van Dilla en de zijnen) is dat het maar een heel klein beetje swingt. een volle 100% jazz swing spelen is niet zo moeilijk, maar al die 8en die net maar een heeeeel klein beetje te laat komen, dat is echt fucking moeilijk om te spelen. Technisch heeft Q niets toegevoegd aan de drumgeschiedenis, maar hij heeft wel een bepaalde stijl 'uitgevonden'. Overigens is het laatste roots album een slecht referentiepunt vind ik. Op voodoo van D'angelo is 'ie verreweg op z'n sterkst.

Maar goed... ik denk dat we elkaars punt wel begrijpen.

Denk het ook wel .. wist niet dat hij op voodoo drumde .. maar hij is gestegen in aanzien bij me !
spanisch joint zit namelijk ook die swing in .. en laat dat nou het mooiste nummer van de cd zijn die ik nog steeds draai ..
de rest is trouwens ook vet qua drummen

en volgens mij bedoeld techno met push en pull toch iets anders ..
dat is niet er defintie iets wat bij poly ritmiek hoort .. althans
push en pull betekent volgens mij gewoon ipv OP de beat te spelen er om heen hangen .. dus net er voor en net erna
dan krijg je dus een zuig effect of druk effect .. vooral tussen het samenspel van bassist en drummer .. bijv. een bassnoot die naar de kick glijdt en andersom .. maar een drummer kan het ook in zijn 1tje

En drums zoals we nu kennen waren er in het begin in afrika natuurlijk niet .. dat waren natuurlijk perc instrumenten
en met 2 conga's of bongo's spelers kan je een hele vette polyritmiek opzetten ...

yep gisteren had ik het over de interactie
tussen bass en drum in verband met shuffelen
maar om polyrythmes lekker te laten klinken
wel een vereiste anders klinkt het bedacht
ik heb ff een oudje uit de kast gehaald
daarin zit een fake polyritme in
dat ik zei gisteren al
ik fake het meestal
wat ik ook vergeten was
om te shuffelen tel je
een veelvoud van wat je speelt
en jongens ...ik tel nooit
just feel it.....de spanningsboog
ik heb wat online gezet
AFRICA..ruist wel wat maar demonstreert
wat ik bedoel
voor de pietlutten/tg500/d4/samples...acappella
van humantronics
Doctor...nummer van men nieuwe cd
let op de snaredrum,het is vrij subtiel
je hoort het beste in de overgangen
met vanguard,reaktor,battery
en the doctor from NAW,LINS
van bozzio zou ik naar don-jon
luisteren,poly op ze best
kan je het niet vinden
dan zet ik m wel online
oja
http://home.tiscali.nl/technosoul/

:biertje: :biertje:

Ik heb vorig jaar met 2 medestudenten ook een projectje gedaan waarin we veel poliritmische beats gebruiken. we hebben een 12/8 maat als uitgangspunt genomen. Dit is ook niet echt subtiel meer te noemen.

Track 1
track2

Origineel geplaatst door Missing Links
Sander> wie bedoel je? John Pattituci?? zo niet, ga die ook maar eens checken ;)

Was een beetje denigrerend zoals ik het zei, maar ik bedoelde dus Anthony Jackson met z'n 6-snarige contrabasgitaar.. pffoeh dat is bikkelen en buffelen op zo'n ding mensen!

Attachments

• michel_camilo24.jpg
    michel_camilo24.jpg
    57,1 KB · Bekeken: 117
leuk dat iemand anders ook wat post
geeft een beeld van echte oneven
maatsoort
helaas vind ik het erg academies
bij dit soort dingen wil ik graag wat
spannendere accoorden horen
anders krijg ik er geen w00t van
king crimson heeft dat wel
1ste was het leuk *D

Terecht dat Technosoul de Afrikaanse muziek noemt, want daar zijn polyritmieken enorm ontwikkeld.

Voor hen die nog in het bezit zijn van een Nord Modular Classic of een Nord Modular Micro, een leuke workshop van Kofi Busia over dit onderwerp. De illustraties zijn inter actief, dus aanklikken resulteert in het laden van de Patch in de synthesizer. Dan kan je er ook nog aan knutselen.

Leuk is het verhaal over het missen van de eerste tel van de eerste maat, dus 4/4 heeft in de eerste maat maar drie tellen. Kofi antwoordde dat de eerste klap op een trommel altijd voor de gast gereserveerd is. Dat is pas muziek maken :)

http://nm-archives.electro-music.co...ing_Threads/Folder/PolyRhithm/PolyRithm01.htm

Sorry dat de pagina's (7 stuks) tijdens verschillende migraties zo rommelig zijn geworden.

Wout

Het leuke aan het stuk van wout is dat het gaat over het 'afrikaans bel-motief', oftewel: polyritmiek les 1!

In reactie op een aantal vorige posts: polyritmiek is niet simpelweg het spelen van oneven maatsoorten, het is een bepaalde stijl van muziekmaken waarbij je speelt met onderverdelingen BINNEN een bepaalde maatsoort, of deze nou even of oneven is.

Het afrikaans belmotief laat dit goed zien.

Het is een patroon in 12/8.

12/8 kan je zien als 3 x 4/8 (1 groepje = 3 maten in iets dat aanvoelt als 4/4)

of

12/8 kan je zien als 4 x 3/8 (1 groepje = 4 maten in iets dat aanvoelt als 3/4)

Door hiermee te spelen krijg je een heel interessant gevoel van vertraging (3 x 4/8) of versnelling (4 x 3/8) in de muziek, terwijl het werkelijke tempo hetzelfde blijft.

Gooi bijgevoegd bestand even in je .wav-editor, loop het en je hoort wat ik bedoel. De koebel speelt het 8 maten 12/8 motief en de handclap speelt 4 maten in 3/4 feel en daarna 4 maten in 4/4 feel.

Attachments

• african bell.mp3
    249,5 KB · Bekeken: 119
grappig in africa ,het nr wat
ik gepost had zit zo'n gat
of het op de 1 zit weet ik niet
en in bovenstaande post
staat hoe ik het doe
ik schuif en verschuif van
alles tot het spannend klinkt
vaak loopt in cubase alles
ook scheef , dus het
begint niet op 1
het lijkt vaak oneven
maar is het niet
breaks ook ,allemaal gequantized
en toch voel je m gaan
dat is mijn push n pull
dus alles staat recht en
toch krijg je het idee
dat het acceleert of inhoud
en drops en stops
door op een bepaalde plek
te stoppen of door te gaan
krijg je ook zulke spanningen
afleren de 1 heilig te verklaren
wil wel tot inzichten leiden
:eureka:

het meest gebruikte polyritmiek truukje voor mij is 3 over 4.

je neemt een 4/4 met een basskick (=B) op de tel

B X X X | B X X X | B X X X | B X X X

ga daar overheen met een patroontje van closed HH (C) en open HH (O)

C O O C | O O C O | O C O O | C O O C

als je dit volhoudt dan krijg je een vormpje wat constant verschuift, en om de 3 maten weer terugkomt. Erg lekker voor die funk/disco Tracks.

Of als je de beide HH vervangt door 2 verschillende basnoten..... Instant Techno Kraker :)

Vond het tijd om weer eens zo'n educatieve thread omhoog te schoppen.. ik bedoel, we kunnen toch niet zo snel uitgelult zijn over poly-ritmiek?? :confused:

Dit vind ik altijd wel cool klinken, gebaseerd op de truc van FenderBender:

Heeft iemand weleens geprobeerd om niet alleen een 3/4 over een 4/4 te spelen, maar in z'n geheel over te gaan naar een 3/4 en weer terugkomen? (dus alle instrumenten, incl de drums zelf dus)

Stel, je speelt een normale 4/4, niet al te snel zeg maar. Dan kan je eens kiezen om half time, of double time te gaan spelen, maar, tussen je huidige snelheid en half/double time zit ook nog "kwart-zo-langzaam / snel" wat dus eigenlijk die 3/4 moet voorstellen.

Het is echt een tricky dingetje, en hoe langer je in 3/4 blijft hoe moeilijker het wordt om weer precies op de 1 terug te komen en verder te gaan in 4/4 :P ik heb 't hier wel over live spelen btw, met je sequencer is het geen moeite

Als aanvulling, die 3/4 beat die in de 4/4 past, kan je dus gebruiken als nieuwe 4/4 :confused: Wat je dan krijgt is dat de hele band ineens een flink tandje sneller gaat spelen, maar wel exact zo veel sneller, als dat de beat van de 3/4 is (zie de C-tjes in de tip van FenderBender).
Het mooie ervan is, dat als de drummer goed genoeg is om de oude 4/4 te onthouden en door te tellen, dat je weer exact terug kan naar je oude snelheid !!

nog eentje:
Of als je eens lekker gek wil doen met maatsoorten, gewoon je sequencer opstarten en beginnen zoals je altijd doet. En dan als je 1 spoor hebt staan met e.o.a. partijtje, de maatsoort aanpassen, dat ene spoor muten, en totaal een ander ritme erover gaan spelen (wel zelfde toonsoort, en rekeninghouden met evt. wisselingen van akkoorden).

En dan hetzelfde geintje weer uithalen, met weer een andere maatsoort, maak het zo gek als je wil. Dan is het lachen als je hoort hoe het bij elkaar gaat klinken :dubbel: als het klinkt ghehe

..ja ik verveelde me ja..

Jan Ijzermans de polyritmiek-heerscher!

Fellow-HKU'ers weten wel wie ik bedoel... Pff, werd gek van die opdrachten toendertijd :geslaagd:

Pff, werd gek van die opdrachten toendertijd

Heb je niet toevallig wat van die opdrachten liggen nog?

Kunnen wij ook gek worden;)

Is het nu ook polyritmiek als je in een geshuffeld stukje muziek een aantal maten 'niet-shuffle' speelt?

Vind ik ook altijd wel mooi klinken zoiets; in een shuffled stuk ineens 16e strakke noten dwars erdoorheen spelen af en toe

Origineel geplaatst door Sander02
Is het nu ook polyritmiek als je in een geshuffeld stukje muziek een aantal maten 'niet-shuffle' speelt?

Vind ik ook altijd wel mooi klinken zoiets; in een shuffled stuk ineens 16e strakke noten dwars erdoorheen spelen af en toe
Naar mijn idee is dat geen polyritmiek: er is nog steeds maar 1 EEN in de maat.

Je andere voorbeeld hierboven (van 4/4 naar 3/4 waarbij 1 maat dezelfde lengte in de tijd heeft) heet volgens mij "metrische modulatie". De drummer die de dingen die je beschrijft met 2 vingers in z'n neus kan, heet Virgil Donati, trouwens. Het is altijd weer eng om een clinic van die gast bij te wonen: paradiddle in rechts, five-a-diddle in links, hop omdraaien, dubbel (lees: moordend) tempo, allemaal geen punt voor die man...

Back