Ik maak muziek die niet mijn stijl is

divinio

Starting Up...
Wegens technische en persoonlijke problemen begin ik nu pas aan het echte werk: opnemen.

Maar wat blijkt nu? Ik maak een hele andere stijl muziek dan wat ik zelf goed vind.

Is dat nou omdat ik nog niet de sounds vind die me echt aanstaan? Of hebben nog mensen dit voor?

Ik sta hier iets te maken dat ligt tussen hard trance en techno... :confused:

Ik zou als ik jou was eerst de juiste sounds creeeren en dan pas verder met het maken van een track.

Probeer bijvoorbeeld eerst een drumloopje te maken die pas bij jou stijl en daarna met je synth de gischikte sounds erbij te maken.

Meer dan 10 jaar geleden ging ik veel uit op deze hardere muziek. Ik weet dus hoe het moet.

Maar met de jaren ben ik veranderd naar House en Trance (maar meer de stijl van Juliet Avalon (Abe Duque Rmx) of Deep Dish)

Meer naar muzikale toe, niet gewoon die stampende beats.

Ik zou inderdaad kunnen blijven zoeken naar mijn sound, maar ergens vind ik dat ik evengoed hiermee even verder kan en zo al veel leer.

Gaandeweg zal ik wel coolere sounds tegenkomen en dan heb ik tenminste al de techniek om er dan wat mee te doen.

komt het misschien voort uit een niet kunnen kiezen wat je allemaal in een track gooit?
Dat kan je ook in een onbedoelde richting duwen...

nauw nauw,ik heb best wel wat alcohol in m'n lever ziiten nu maar kom.

wat je maakt en wat je kan en goed doet hoeft niet hetzelfde te zijn als wat je zelf goed vindt. Ik luister best wek graag naar Miles Davis maar een goeie saxefonist zal ik niet direct worden. Zorgt er gewoon voor dat hetgeen je maakt goed klinkt... dan kom je der wel. na tig jaar neem je dat wel aan als je sound...

Re: Ik maak muziek die niet mijn stijl is

Origineel geplaatst door divinio
Is dat nou omdat ik nog niet de sounds vind die me echt aanstaan? Of hebben nog mensen dit voor?

Volgens mij is het gewoon een kwestie van selectief te zijn. Enkel die samples, geluiden, melodieën gebruiken die je écht goed vindt. Schrijven is schrappen?! Dan kom je automatisch bij de muziek die je wil maken.

Wat ook helpt is om jezelf af te vragen 'waarom je iets goed vindt'.
Dat is een kwestie van bewust en analytische luisteren.

Maar uiteindelijk gaat het erom, denk ik, of je voldoende kennis, techniek, ervaring en middelen hebt om een eenvoudig idee (inspiratie) uit te werken tot een volwaardige, complexe, logische, interessante compositie. En dat is natuurlijk niet zo makkelijk.

Om een voorbeeld te geven: het 3 de pianoconcert van Rachmaninov is gebaseerd op een bekend, Russisch kinderliedje. Of denk aan J.S.Bach: de bouwstenen zijn altijd eenvoudig maar de constructies die ermee gerealiseerd worden zijn haast bovenmenselijk.

Met andere woorden: in hoeverre ben je instaat om je inspiratie te vertalen in muziek die voor jezelf en anderen interessant is?
Inspiratie is de eerste vereiste. En wat dat betreft ben je overgeleverd aan de muzen en de goden. Voor de overige 99% is het een kwestie van toewijding en kunde.

Dat geldt overigens niet alleen voor muziek maar ook voor beeldende kunst, grafische vormgeving, architectuur, literatuur, poëzie et cetera.
Zelf geloof ik dat een bekwaam architect evengoed een talentvol musicus had kunnen zijn.
Het gaat immers om de kennis en beheersing van gemeenschappelijke, universele principes zoals compositie en harmonie.

Misschien draaf ik nu een beetje door maar je probleemstelling / constatering vind ik nogal interessant en is ook herkenbaar (in ieder geval interessanter dan ‘wat was je laatste aankoop?’ bijvoorbeeld ;-).

De kwaliteit van de muziek die je over 5 jaar maakt wordt mede bepaald door iedere, ogenschijnlijk onbelangrijke beslissing die je nu neemt (of je beter in staat zult zijn om de muziek te maken die je goed vindt wordt hierdoor bepaald):

Ga ik televisie kijken of lees ik een goed boek?
Ga ik vanavond met vrienden in de kroeghangen of ga ik aan mijn track werken?
Slaap ik uit tot 12.00 uur of zit ik op zondagochtend om 8.00 uur in mijn studio?
Ga ik naar een museum of breng ik mijn dag door op het strand?
Zet ik een cd op om te luisteren of zet ik een cd op om een cd op te zetten?

John Lennon: Instant Karma is going to get you, will look you right in the face.

Het is niet dat ene drumloopje of die ene sound, het is de manier waarop je leeft.

My two cents..

Origineel geplaatst door Flexby
Het is niet dat ene drumloopje of die ene sound, het is de manier waarop je leeft.

Vind ik wat overdreven eerlijk gezegd. Het heeft niet veel zin dag en nacht met muziek bezig te zijn, dan brand je gewoon op. Creativiteit is wat telt en dat kan je niet aanleren, enkel aanwakkeren en dat doe je niet door er constant op te focussen.

Ik denk dat ik gewoon even het bos niet meer door de bomen zie...

Ik laat het wel op me afkomen en zie wel waar het me brengt.

Klein beginnen, wil wel eens helpen. Niet te veel geluiden gebruiken, dan verlies je overzicht.

Inspiratie is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar niet het uiteindelijke resultaat. Je moet natuurlijk wel de kwaliteiten bezitten om het naar buiten te brengen, want anders wordt het ook niets. Er lopen duizenden rond die een geweldige roman in hun kop hebben zitten, maar helaas niet goed kunnen schrijven...

Luisteren naar anderen en naar jezelf is inderdaad de juiste houding.

Maar wat wil je met je muziek? Gewoon maken of wil je graag beroemd en rijk worden? In dat laatste geval heb je altijd een probleem, in het eerste geval niet :)

Wout

Ik laat het wel op me afkomen en zie wel waar het me brengt.

Dat werkt bij mij in ieder gaval wel goed >> go with the flow.

Ik kom oorspronkelijk behoorlijk uit de technohoek. De laatste jaren ben ik daar echter nauwelijks meer mee bezig, gewoon omdat er een aantal andere uitdagingen op m'n pad zijn gekomen.
Ik zou mezelf tekort doen als ik krampachtig aan techno zou vasthouden..

Origineel geplaatst door divinio
Meer dan 10 jaar geleden ging ik veel uit op deze hardere muziek. Ik weet dus hoe het moet.

Maar met de jaren ben ik veranderd naar House en Trance (maar meer de stijl van Juliet Avalon (Abe Duque Rmx) of Deep Dish)

Meer naar muzikale toe, niet gewoon die stampende beats.

Ik zou inderdaad kunnen blijven zoeken naar mijn sound, maar ergens vind ik dat ik evengoed hiermee even verder kan en zo al veel leer.

Gaandeweg zal ik wel coolere sounds tegenkomen en dan heb ik tenminste al de techniek om er dan wat mee te doen.

Je wordt oud:P

Beperking lijkt me de goede oplossing.
Hou het bij 1 of 2 synth sounds en de rest ritme.
Beter nog maak eens dingen zonder synths totdat je daar tevreden over bent en dan pas en synth erbij zoeken.

Ik maak ook telkens nummers in een andere stijl dan die van mezelf. Gaande van hip-hop tot hardhouse.
Maar wat is je eigen stijl?
Je begint aan een nummer en als je het ok vind klinken, dan werk je het verder uit. Vind je het maar niks dan werk je er niet aan verder.

DUS... alles wat jij maakt, IS JOUW STIJL!

alles wat ik vet vind laat ik juist met rust want als ik ga werken binnen een style word het enkel en alleen een slechte copie van wat al bestaat, ik probeer altijd me te laten lijden door het moment dan komt het er soms op neer dan ik stampende techno ga maken en aan de andere wazige hip hop maar het zal nooit gebeuren dat ik zeg van hey laat ik ik eens een hip hop beat maken want dan word het bij mij bij voorbaat al niks ...

wat het is je moet gewoon een methode van werken vinden waar je je ei in kwijt kunt als je dan af hebt wat je af hebt kun je eens gaan bedenken in welk vakje het wel of niet pas...

als je van te voren al in vakjes gaat werken killed dat vind ik je creatieve flow omdat je je zelf beperkt ...

het tegen over gestelde daar van kan natuurlijk ook je neemt 1 style als uitgangs punt en ziet dan hoe je er dingen mee kunt doen die juist vernieuwend/ style vreemd zijn en kijken waar je dan op uit komt.

maar natuurlijk werkt dit voor mij goed en zal het ook best kunnen dat je hier in niks ziet het is maar net wat je er uit wilt halen uit je eindproduct ... vind je het bijv belangrijk dat het gedraait gaat worden door dj's die binnen een bepaalde style draaien of maak je muziek omdat je graag nieuwe shit maakt die nog nooit gedaan is ... het is wel belangrijk om daar over na te denken zodat je niet bloed zweet en tranen verspilled aan iets waar je uit eindelijk zoiets van hebt van ja dit heb ik gemaakt maar ik ben er alles behalve blij mee .

Het probleem is mij bekend... maar in mijn geval komt het doordat ik
A) niet voldoende kundig ben
B) niet de juiste spullen heb
C) mijn eisen veel te hoog stel, zodat ik nooit tevreden ben met wat ik maak

En mijn stijlen zijn nog redelijk divers: van klassieke EM ala Jarre tot minimale techno ala Monolake, van ambient ala Biosphere tot "dance" ala Underworld... u noemt het, ik maakt het niet, hoe graag ik ook wil :)

Back