Wat ook helpt is om jezelf af te vragen 'waarom je iets goed vindt'.
Dat is een kwestie van bewust en analytische luisteren.
Maar uiteindelijk gaat het erom, denk ik, of je voldoende kennis, techniek, ervaring en middelen hebt om een eenvoudig idee (inspiratie) uit te werken tot een volwaardige, complexe, logische, interessante compositie. En dat is natuurlijk niet zo makkelijk.
Om een voorbeeld te geven: het 3 de pianoconcert van Rachmaninov is gebaseerd op een bekend, Russisch kinderliedje. Of denk aan J.S.Bach: de bouwstenen zijn altijd eenvoudig maar de constructies die ermee gerealiseerd worden zijn haast bovenmenselijk.
Met andere woorden: in hoeverre ben je instaat om je inspiratie te vertalen in muziek die voor jezelf en anderen interessant is?
Inspiratie is de eerste vereiste. En wat dat betreft ben je overgeleverd aan de muzen en de goden. Voor de overige 99% is het een kwestie van toewijding en kunde.
Dat geldt overigens niet alleen voor muziek maar ook voor beeldende kunst, grafische vormgeving, architectuur, literatuur, poëzie et cetera.
Zelf geloof ik dat een bekwaam architect evengoed een talentvol musicus had kunnen zijn.
Het gaat immers om de kennis en beheersing van gemeenschappelijke, universele principes zoals compositie en harmonie.
Misschien draaf ik nu een beetje door maar je probleemstelling / constatering vind ik nogal interessant en is ook herkenbaar (in ieder geval interessanter dan ‘wat was je laatste aankoop?’ bijvoorbeeld ;-).
De kwaliteit van de muziek die je over 5 jaar maakt wordt mede bepaald door iedere, ogenschijnlijk onbelangrijke beslissing die je nu neemt (of je beter in staat zult zijn om de muziek te maken die je goed vindt wordt hierdoor bepaald):
Ga ik televisie kijken of lees ik een goed boek?
Ga ik vanavond met vrienden in de kroeghangen of ga ik aan mijn track werken?
Slaap ik uit tot 12.00 uur of zit ik op zondagochtend om 8.00 uur in mijn studio?
Ga ik naar een museum of breng ik mijn dag door op het strand?
Zet ik een cd op om te luisteren of zet ik een cd op om een cd op te zetten?
John Lennon: Instant Karma is going to get you, will look you right in the face.
Het is niet dat ene drumloopje of die ene sound, het is de manier waarop je leeft.
My two cents..