Ik maak muziek die niet mijn stijl is

Origineel geplaatst door AxiMaxi
C) mijn eisen veel te hoog stel, zodat ik nooit tevreden ben met wat ik maak
niet, hoe graag ik ook wil :)

een herkenbaar probleem.

Maak je niet druk omdat je niet klinkt zoals wat je luisterd, oefenen en oefenen en oefenen.
Wat ook wel helpt is eens met iemand anders samen werken daar kan je veel van leren.

Origineel geplaatst door bobaphat
Wat voor setup heb je nu\??

Voorlopig is dat Cubase SL3, Yamaha Sx2 Synth en een hoop gratis Vst die ik probeer.

Oh ja, zit ook even de Moog Modular te proberen.

Heb de indruk dat je heel veel gear moet hebben of heel veel softsynths om een degelijk aanbod te hebben van sounds.

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Het probleem is mij bekend... maar in mijn geval komt het doordat ik
A) niet voldoende kundig ben
B) niet de juiste spullen heb

Denk dat dit het is bij mij voorlopig

Origineel geplaatst door divinio
Heb de indruk dat je heel veel gear moet hebben of heel veel softsynths om een degelijk aanbod te hebben van sounds.

Nee, juis niet.

Een paar (soft)synths zijn vaak echt voldoende. Het is wel makkelijk als je wat synths heb hebt met een verschillend karakter of een ander type synthese. Een fm bak, (v)a, rompler en wat drums en gaan met die banaan. :)

Als je telkens nieuwe synth uitprobeert, kun je nooit alles uit die synth halen (en de anderen). Het is beter enkele favoriete synths te gebruiken en die helemaal te beheersen, dan telkens wat nieuws te gebruiken en alleen de presets te veranderen. :geslaagd:

Die "ik maak muziek die nt mijn stijl is" klinkt wel herkenbaar... Ik zelf luister graag naar alternatieve rock (Pixies, Grandaddy, Posies etc) en ook naar een hele zooi drum and base. Met Reason probeer ik dan wat in elkaar te knutselen, maar als ik dan na wat prullen luister naar wat er uit komt, moet ik meestal vaststellen dat ik rotcomerciële (clische matige) tarne heb uitgespuuwd...

moeilijk moeilijk moeilijk.....

muziek maken BLIJFT een leerproces, als je tevreden bent over je eigen muziek is de lol eraf...

blijf zoeken naar verbetering!

doe ik ook :)

Re: Ik maak muziek die niet mijn stijl is

Origineel geplaatst door divinio
Wegens technische en persoonlijke problemen begin ik nu pas aan het echte werk: opnemen.

Maar wat blijkt nu? Ik maak een hele andere stijl muziek dan wat ik zelf goed vind.

Is dat nou omdat ik nog niet de sounds vind die me echt aanstaan? Of hebben nog mensen dit voor?

Ik sta hier iets te maken dat ligt tussen hard trance en techno... :confused:

Hmm bekend verschijnsel.
Ik wil iedere keer dance trance dingen maken maar het worden vaak heel andere dingen uiteindelijk.
Mede door geluiden denk ik.
Ik ben tot ontdekking gekomen dat popsongs en zo me veel meer liggen dan dance.

Origineel geplaatst door B.S.E.
als je tevreden bent over je eigen muziek is de lol eraf...

blijf zoeken naar verbetering!

Hiermee ben ik niet echt akkoord. Ik vind dat je tevreden kan zijn over je eigen muziek en het toch nog leuk vinden. Zolang die inspiratiebron maar blijft stromen zit je goed.

Als je productief wilt zijn moet je gewoon met de flow meegaan, zei Olav Basoski ooit. Heeft 'ie wel gelijk in vind ik, soms gaat een nummer helemaal de andere kant op dan je aanvankelijk beoogde, heel geforceerd terugduwen werkt dan vaak niet.

Voor me zelf merk ik wel dat ik wat genres moet afbakenen. Goed zijn in clubby house én keiharde techno werkt niet, dan focus ik me wel op een van de twee en stort ik me daar helemaal op.

ps,

Ik zing in mijn vrije tijd Mozart enzo in een zangkoor, je bent dus niet de enige ;)

Origineel geplaatst door bombario

ps,

Ik zing in mijn vrije tijd Mozart enzo in een zangkoor, je bent dus niet de enige ;)

Effe mp3'tje voor ons? ;)

Voorlopig ga ik dus de Olav Basoski toer op: ik heb nu ook al een soft trance track die in opbouw is. Het hangt echt af van welke sounds ik tegen kom. Met de ene sound wordt dat al iets harder dan met de andere sound.

Als ik iets leuk vind open ik een nieuwe track en probeer ik daar ook wat rond te bouwen.

Origineel geplaatst door praecox
Ik luister best wek graag naar Miles Davis maar een goeie saxefonist zal ik niet direct worden.

Miles speelde trompet :)

Maar idd.. je moet gewoon muziek maken wat in je op komt...

Ik maakte tot een paar jaar terug bijna alleen maar dance, eigenlijk omdat ik dat gewoon maakte.
Nu maak ik echt van alles; van jazz, tot pop, tot ambient etc. ook veel met andere muzikanten enzo..

Ik zeg niet dat deze dingen al dezelfde kwaliteit hebben als de dance-producties waar ik jarenlang ervaring
in heb, maar het werkt wel verfrissend op je geest :eureka:

Origineel geplaatst door praecox
Ik luister best wek graag naar Miles Davis maar een goeie saxefonist zal ik niet direct worden.

:D de beste man speelde trompet

oh sorry trigg
had jouw wijsheden nog niet tot me genomen :D

Ik luister ook andere muziek dan dat ik meestal maak. Sterker nog, ik kan me amper een artiest bedenken die echt zoiets maak als ik. Alleen als ik samenwerk met bijv. Sly Dog wordt het herkenbaarder.

En toch durf ik te beweren dat ik inspiratie uit andere muziek krijg. En dan gaandeweg komt er vanzelf iets anders uit :).

Ja, geef mij de schuld hey!:o:

Maar inderdaad, bij optredens merk ik wel dat we wat meer volgens bepaalde clichés werken, terwijl ik dat in mijn eigen muziek juist probeer te vermijden.
En bij samenwerking met anderen zul je toch enigszins compromisen moeten sluiten dus kan het zijn dat er af en toe iets bij zit wat ik zelf minder interessant vind.
Maar binnenkort weer ff lekker een paar maandjes solo klooien...:P

Origineel geplaatst door cloudman
komt het misschien voort uit een niet kunnen kiezen wat je allemaal in een track gooit?
Dat kan je ook in een onbedoelde richting duwen...

Hiet heb ik in het begin dus heel veel probelemen mee gehad.
Mijn style is ook house maar ik maakte vaak happy club of trance.. ik wist niet wat ik moest toepassen in een track.
Ik ben gewoon doorgegaan en nu komt het dan eindelijk in de richting maar het is nog steeds niet zover.

Hopelijk komt het wel zodat ik echt de style creeer die ik wil.

Ik maak ook muziek die ik amper of niet luister, who cares

Als er op het eind van de rit toch een vette track staat waar JIJ van uit je dak gaat ??

Als je geen intenties hebt je producten voor commerciele doeleinden te gaan gebruiken zou ik me nerhens druk om maken en gewoon lekker los gaan met de dingen die je leuk vind.

ooooow en goede sounds vind je niet :) goede sounds maak je 8o)

Dit is wel herkenbaar voor mij ja. Voor mij heeft het te maken met m'n smaak die veranderd is, terwijl ik niet genoeg bezig ben geweest met nummers maken de afgelopen tijd; uit elkaar gegroeit zeg maar. Ik denk dat als ik weer er tegenaan ga dat het vanzelf weer goedkomt. (gelukkig ben ik wel altijd blijven spelen in bandjes en thuis, dat dan wel)

Het is ook echt een luxeprobleem bij mij, ik stel veels te hoge eisen en m'n geduld is veel sneller op als vroeger toen ik net begon.

Waarom zou ik bijv. weer 'nutteloos' en gefascineerd aan die cutoff draaien zoals toen ik net begon? of m'n fascinatie van reverb waar ik nu al zo aan gewend ben. Maar ik vergeet af en toe dat ik zo wel tot hele coole nummers kwam, gewoon door te doen en niet te veel te denken.

Klinkt het lekker? verder gaan.

Ik heb dit probleem niet, alles wat ik maak kan ik ook akkoestische spelen als het moet en daar gaa ik dus ook van uit. Als het akkoestische of alleen met een synthesizer al goed klinkt. wil dat niet zeggen dat het met een track of 16 beter klinkt. Daardoor dat ik niet echt vaak uitkom op iets dat ik helemaal niet wil maken. ik ben ook wel een beetje minimalistische ingesteld. :)

Back