Hoe schat je je eigen kennis over synthesizers in?

fuse

Gepokt en gemazeld
Het aantal leden van de DSF neemt gestaag toe en met het groter worden van de groep ga je een beetje het overzicht verliezen van wat er allemaal gebeurt.

Wellicht dat het dan leuk om te zien hoe deze groep is samengesteld qua kennis over het 'core' onderwerp van de site. Hoe schat je jezelf in qua algemene kennis over synths. Als een n00b/beginneling of een GODLIKE/goeroe?

Het kan zijn dat je van een bepaalde synthesevorm het naadje van de kous weet maar over een andere 0,0. Dan is je algemene kennis toch nog wat beperkt. Maar het gaat dan om het eerlijk te houden tussen kennis over hardware zowel als software synthese.
Wellicht ietwat confronterend om jezelf in te schalen maar zolang je trouwe DSF'er blijft zul je er alleen maar op vooruit gaan.

Voordat ik hier kwam : Redelijke beginneling
En nu : gevorderde middenmoter.

En ik leer iedere dag weer bij !!
Eigenlijk zou ik iedereen een bloemetje moeten sturen...
(maar dat is weer zo duur) :engel: :luv: :halleluja :biertje: :okdan:

ik natuurlijk ;) je kan niet hoog genoeg inzetten zeg ik altijd maar hihi

Modulair, Substractief..

Modulair, Substractief..

Ik ben heel goed thuis op het gebied van Analoge (substractieve) synthese. Hierover heb ik met JohnnyBusca zo ontzettend veel discussies gehad, dingen uitgezocht, uitgeprobeerd, vergeleken..

Er zijn nog wel wat grijze gebieden (AM en Ringmodulatie bijvoorbeeld.. daar ken ik nog niet alle in en outs van.. en ook dingen als phase- en frequentie-shifters, shepard generators.. en andere exotische elementen moeten nog aan bod komen).

FM synthese (additief) .. daar snap ik niet zo ontzettend veel van. Theoretisch weliswaar een beetje.. maar in de praktijk kan ik er niets mee.

PD synthese (Phase Distortion), ook dat is voor mijn nog een onbekend gebied. Het heeft in ieder geval veel weg van FM.

Met granulaire synthese ben ik al redelijk veel aan het stoeien geweest.. maar voor mij is het tot nu toe niet echt bruikbaar gebleken. Maar goed.. experimenteren is leuk.. en soms krijg je er eeuwig 'evolving' soundscapes uit.. of totaal gefreakte machine-achtige sequences.. leuk !

En zo zijn er wellicht nog een bergje synthesevormen waar ik nog nooit aan geroken heb..

Ik denk dat ik nog altijd een 0,1 ben op dat gebied. Heb niet het idee dat ik er veel vanaf weet. Maar het blijft leuk om op goed geluk te editten en te kijken watvoor geluid er uitkomt als ik aan welke knop draai :P

hallo

ik heb gestemd op" ik begin er al wat van te snappen" maar soms niet.ik ben ook nog niet zo lang bezig.ik kom dan zo nu en dan bij een maat van me die dus werkt met een modulare synth( met de afmetingen 2mtrx2mtr!!) van het nederlandse merk synton. maar dit soort beestjes vindt ik nog vrij lastig om een goede patch te maken. Ik had jullie ook al eens verteld dat hij me toen de tijd wat spullen me gaf, waar onder een modulare MOTH synth, waar ik soms wat mee loop te pielen, maar heb zo nu en dan toch het gevoel dat ze een eigen leven leiden.maar ik zeg maar tegen me zelf, aldoende leert men.

ik moet je wel zeggen dat ik de hededagse (digitale/analog) synth's wel gebruiks vriendelijke zijn dan die oude bak beesten.en dan heb ik het wel over de Synton's, MoTH, doepher, moog(?), sommige KORGjes en vast nog wel een paar , maar ????
als je dan kijkt naar een minimoog, jupiter,s(....),ELKA synthtex,ARPjes, enzovoort, hoef je niet te patchen, maar alleen maar knoppen draaien,schuifjes schuiven en schakellaars te schakellen, wat soms ook best vrij lastig is.

Ik ben nog een beginner, dus echt diep kan ik nog niet gaan kwa kennis over synth's, maar ben wel in de gelegenheid om veel verschillende synth's thuis onder de loep te nemen.
want die maat van me heeft echt bijna alles.:luv:

groet bass-molecules

Origineel geplaatst door Sander02
Ben ook al een tijdje bezig met synth's maar 'k zie soms antwoorden in topics staan waar ik niet zo 1,2,3, op zou komen. :)
Daar is dit forum ook voor.
Ik zie ooit vragen en dan denk ik: "Maar dat is toch logisch..." Maar dan wil je een antwoord geven en je krijgt alleen maar meer vragen en je wordt dan gedwongen om ECHT na te denken. Doorgaans denk ik weinig na, dus daarom ben ik echt blij met dit forum. Ik denk dat ik op mijn gebied wel veel af weet van synths. Maar voor producen, computers installeren, computer updaten, cracks downloaden en multiple partities moet je niet bij mij zijn.

Hallo,

Moeilijke vraag!!!!!!!
Ik heb met vele soorten synthesizers gewerkt en dus ook vele klanken gemaakt met alle soorten syntheses , maar om te zeggen dat ik goed ben vind ik moeilijk.Analoog heeft bijna geen geheimen meer voor mij , digitaal hang af van welk merk van synthesizer.Met Kurzweil's V.A.S.T. heb ik maar een klein tijdje gewerkt en vond dat toch niet zo makkelijk om dat allemaal in mijn kopje te krijgen.
Toch, van samplen ken ik de ballen.Het lukt me zelden om een goeie loop te maken.
Fuse , om te zeggen dat ik goed ben , dat kunnen jullie beter zelf uitmaken hé.
Goeie topic , maar moeilijke vraag.

Groetjes,

marcE

hoe kan je dit van jezelf zeggen? wat je niet weet mis je niet.. als je er nog nooit van gehoord hebt weet je niet dat je het niet weet.. dus in principe slaat deze vraag nergens op. :D

Iemand vind dat ie genoeg kennis heeft, dan vind de ultimate synthgoeroe dat hij nog een N00b is....

Het is ook een subjectieve vraag, maar het gaat niet om het antwoord.

Ben al van jongs af aan gefascineerd door die apparaten en heb er al heel wat verkend. En qua techniek heb ik op zich ook wel redelijk door hoe het allemaal werkt, zelf bouwen zal me niet zo makkelijk lukken. Zou het in principe wel moeten kunnen. Qua programmeren red ik me redelijk maar zal ik nooit professionele geluiden uitbrengen omdat anderen dat veel beter kunnen. En gebruiken gaat me goed af, maar kan niet eens fatsoenlijk spelen. Maar daar heb ik een computer voor die ik het kan 'vertellen'. Dat is ook al een uitdaging op zich.
Maar al met al valt het me wel op dat ik qua synthesizers niet zo snel met m'n bakkus vol met tanden sta en eerder mensen help met dingen dat ik zelf hulp nodig heb. Maar door andere mensen te helpen leer je zelf ook weer van. Want je weet nooit genoeg.

ps. en Olaf je bent dus echt geen synthesizer god, dat zijn alleen Bob Moog en aanverwante grootheden :P

de meeste gebruikelijke synthese systemen als analoog, fm, pd, am, waveshaping, granulair en physical moddeling ken ik onderhand wel van binnen en buiten. de wat exotischere vormen als waveterrain en wavescanning begrijp ik wel maar heb er nog niet veel mee gedaan.

d'r is zo'n enorm dik boek. Musical Signal Processing van curtis roads, die behandeld alle digitale synthesevormen tot in het grootste detail. daar kan je een hoop uit leren.

Schaapje, kun jij dat boek 15 september meenemen? Klinkt interessant.

Een vervolg op deze thread is dan :
wie zijn je favoriete synth-goden/programmers/sound designers uit wiens werk je het meest hebt opgestoken?

Voor mij persoonlijk :
- Pete Gleadall (programmer Pet Shop Boys, George Michael)
- Peter "Ski" Schwartz (programmer Pet Shop Boys, Madonna, mede-ontwerper Korg M1)
- Vince Clarke (Erasure, ex Yazoo, ex Depeche Mode)
- Eric Pearsing (Spectrasonics)
:halleluja

Back