Hoe schat je je eigen kennis over synthesizers in?

Origineel geplaatst door Nolet
Ik dacht dat het perfecte voorbeeld van additief een orgel was. Je trekt registers open (ofwel je voegt toe = to add) en de klankt veranderd. Subtractief is met filters en envelopes die allen iets afsnoepn (ofwel to subtract).
Toch....

Ja, dat klopt. :)

Origineel geplaatst door Digimod
Beknopt Antwoord: Phase Distortion

Met FM bouw je ook meerdere harmonischen op hoor. Dat is ook een vorm van additieve synthese.
Of je gaat de operatoren naast elkaar gebruiken en krijg je een simpele fourrier synthese. Of een combinatie van beide.

Trouwens is FM weer een (versimpelde) vorm van Phase distortion.

En FM met 2 analoge (VCO/DCO) oscilatoren wordt ook wel eens cross modulation genoemd. En FM is in begin van de 20e eeuw uitgevonden. In de 60er jaren is het weer opgepakt door een amerikaan die het idee aan Yamaha heeft verkocht.

Origineel geplaatst door Boemtsjak

-1,Overbodig

Volgens mij is de vraag meer:

als je een niet alledaags geluid in je kop hebt zitten, krijg je het dan uit je synths?

En alle kennis die je dan hebt over verschillende synthesevormen, draagt ertoe bij dat je dat geluidje beter kan benaderen.

Origineel geplaatst door nick nova
als je een niet alledaags geluid in je kop hebt zitten, krijg je het dan uit je synths?

euh ja, na enig prutsen wel, soms ook niet als je het mij vraagt, je moet inderdaad je synths goed kennen voordat je je gedachten om kunt zetten in geluid

Origineel geplaatst door nick nova
En alle kennis die je dan hebt over verschillende synthesevormen, draagt ertoe bij dat je dat geluidje beter kan benaderen.

dat klopt.. gelukkig hou ik me alleen maar bezig met physical modelling... das wel makkelijk, fm gaat me beetje te ver voorlopig, staat op planning voor 2003.

(nick wat vond je van mn clippende virus?)

Het verstand hebben van synth's is een bepaalde logica die je moet begrjipen. Netals dat je weet van een cassette-player dat blokje "stop" is, driekhoekje "play" enz. heb je bij synth's ook van die dingen die je terugziet ter herkenning wat het "makkelijker" moet maken. bijv. vco,vca,vcf cutoff envelope enz. die weet je wel te vinden. Meestal zijn ze met lijntjes afgebakend. Als je die basistermen weet en het verband tussen deze, zou je in feite met elke synth,- va,modulair, digitaal- om moeten kunnen gaan(bij de ene duurt het misschien wat langer). Zelfs met FM bakken, daar kom je ook weer vaak dezelfde termen tegen, je moet er even voor gaan zitten, dat wel.
En dan komt het er op aan wat je ermee doet.. vind je het leuk om knerpjes te brouwen, of als je veel toetsen speelt om lekker los te gaan jammen met een vette lead. whatever :)

Origineel geplaatst door oli303

Planning???? Eeeeuuuwwwww....!!!!
Gij durft vieze woorden gebruiken!

Origineel geplaatst door fuse
-1,Overbodig

Huh :confused: Huh :confused:

Ik zat nog even in de manual van m'n VZ-10M te kijken wat dat Phase Distortion gedoe nou eigenlijk precies doet, maar dat werd helaas niet echt duidelijk uitgelegd. Kwestie van uitproberen denk ik. :)

fuse komt teveel op tweakers, daar moet je elkaars posts waarderen.. maar goed dat dat hier niet geld, anders was ik allang ontslagen van dit forum... :P

Origineel geplaatst door Boemtsjak

Huh :confused: Huh :confused:

Wilde er verder geen punt van maken. Maar als enige reaktie zegt 'dat klopt' dan komt het erg arrogant over. Alsof de ander jouw goedkeuring nodig heeft. En draagt net zo min iets bij aan deze thread als geneuzel over avatars en smileys. Niet dat het perse niet mag of zo maar ik denk niet dat het veel mensen echt interesseerd.

de ander stelde een vermoeden, "dat klopt" was n bevestiging van zijn vermoedens...en komt op mij niet arrogant over trouwens

Origineel geplaatst door fuse
Wilde er verder geen punt van maken. Maar als enige reaktie zegt 'dat klopt' dan komt het erg arrogant over. Alsof de ander jouw goedkeuring nodig heeft. En draagt net zo min iets bij aan deze thread als geneuzel over avatars en smileys. Niet dat het perse niet mag of zo maar ik denk niet dat het veel mensen echt interesseerd.

M'n reaktie was niet als arrogante opmerking bedoeld, maar zoals Pjotr-G het al zei, als bevestiging van iemands vermoedens, gebracht met een vleugje humor (zie de :) -smileys). 8o)

Er worden nog regelmatig Juno 60 synthesizers ingeruild met alle fabrieksgeluiden er nog in.

Ik denk dus dat 99% van de synthesizerkopers alleen de presets gebruiken. O n g e l o v e l ij k!

is het niet zo dat als iemand zijn juno 60 inruilt, hij of zij de fabrieksinstellingen weer terugzet?
als ik mijn synthjes verkoop gooi ik er ook altijd een factory reset overheen eigenlijk...

Back