richard2000
SyBorg
Origineel geplaatst door etaoin
Niet helemaal "altijd". De Mono/Poly kan 2x2 VCO sync doen. Dus twee masters en twee slaves.
Ja maar dat bedoel ik eigenlijk niet, ik bedoel dat ze altijd audio kunnen maken, ongeacht hoe je synct.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door etaoin
Niet helemaal "altijd". De Mono/Poly kan 2x2 VCO sync doen. Dus twee masters en twee slaves.
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ook kun je tegelijk (met een andere LFO, of met een envelope generator) de pulsbreedte van de master VCO moduleren, voor een NOG maffer effect.
Natuurlijk kun je iedere gewenste golfvorm gebruiken, zaagtand, driehoek, sinus - noem maar op.. De PWM op een pulsgolf heeft wel degelijk invloed - je varieert nl. de afstand tussen de nul(en dus reset-)punten. Probeer het maar eens.
Natuurlijk kun je iedere gewenste golfvorm gebruiken, zaagtand, driehoek, sinus - noem maar op.. De PWM op een pulsgolf heeft wel degelijk invloed - je varieert nl. de afstand tussen de nul(en dus reset-)punten. Probeer het maar eens.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat lang niet alle synths de mogelijkheid hebben om alle golfvormen naar de sync uitgang te sturen. De prophet 5 kan dat bijv. wél en mijn simpele MultiMoog kan dat ook. Ik begrijp niet precies waarom je de kreet trigger hier gebruikt.. Bij oscillator sync wordt nl. niets getriggerd, het nulpunt van de ene golf reset (tot nulpunt) gewoon de andere golf. Bij een pulsgolf zijn er dus twee nulpunten, in tegenstelling tot een sinus of zaagtand, waar je er maar één hebt. Het effect van sync is ook duidelijker hoorbaar met een pulsgolfvorm.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat lang niet alle synths de mogelijkheid hebben om alle golfvormen naar de sync uitgang te sturen. De prophet 5 kan dat bijv. wél
Bij een pulsgolf zijn er dus twee nulpunten, in tegenstelling tot een sinus of zaagtand, waar je er maar één hebt
Nog even de theorie er op nageslagen (het is ook al weer 23 jaar geleden..) en inderdaad, je hebt gelijk (je ziet, als je het hebt, krijg je het ook..). Toch zou ik dan denken dat de pulsbreedte effect heeft bij het resetten van de slave golfvorm.Origineel geplaatst door richard2000
Elke golfvorm heeft 3 nuldoorgangen, de eerste begint ie mee, de flank gaat dan omhoog, gaat op een gegeven moment weer naar beneden, dan volgt de tweede nuldoorgang, gaat verder en gaat op een of andere manier weer omhoog en gaat naar zijn laatste de derde nuldoorgang.
De tijd dat het geduurd heeft om van de eerste naar de derde nuldoorgang te komen is dan de freqeuntie van de golfvorm en door de tweede nuldoorgang te verschuiven bepaal je de PWM.
Wouw, ik ben geen electronicus en zo'n schema is voor mij puur abacadabra, maar ik zie op dit schema niet duidelijk dat er alleen een zaagtand naar VCO2 gaat..