"Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

fuse

Gepokt en gemazeld
OK, laten we geen welles nietus rel uitlokken. Maar ik heb de laatste tijd al vaak de bovenstaande zin van diverse mensen gehoord. (vandaag nog)

Er zijn mensen die gaan voor alleen maar software en zijn daar dolgelukkig mee. En als je de ontwikkelingen ziet van het laatste jaar alleen al zal het aanbod van softsynths alleen maar toenemen. Daar komt nog eens bij dat de CPU power met de wet van Moore nog steeds opgaat dus het gigantische tempo van ontwikkelingen op dat gebied nog lang niet tot aan het plafond zijn beland.

Zelf ben ik voor de "best of the breed" dwz de beste hard en software mogelijk en dat combineren. Maar ik betrap mezelf erop dat het gehalte softsynths ook de laatste tijd bij me is toegenomen omdat het toch makkelijker werkt. Alhoewel het wel moelijker is geworden om niet in een eenheidsworst te verzanden en niet meer creatief te zijn. Met als gevaar dat je nog meer denkt nodig te hebben omdat wat je hebt niet goed genoeg zou zijn.

wat is precies je vraag of stelling?

1 woord en dat is voor mij genoeg.. RSI.

als ik het geld had, het beste van beide. software is lekker snel en hedendaagse processors kunnen de hedendagse softsynths makkelijk aan, je kan er dus gewoon een lekker uitgebreide track mee maken. maar toch....er zij zoveel gave hardware synths, die overigens wel te maken zijn met software maar nietmand dat nog gedaan geeft.

wat ook wel een voordeel met software is, dat het makkelijker te routen is, zeker als je logic gebruik met die nieuwe patch :)

nog een voordeel aan software is dat het minder onderhoud vergt, misschien een halfjaarlijkse update maar meer ook niet, hardware kan kapot gaan, vangen stof.

wat ook een heel sterk voordeel van software is dat bijv. een plugin onbeprekt aantal keren kan toepassen. je hebt 1 compressor plugin gekocht maar wil jij 10 keer een compressor gebruiken dan kan dat gewoon, terwijl je met hardware dan 10 compressors zou moeten kopen.

het geluid?? is bij beide precies hetzelfde, kan even slecht of even goed zijn :)

het enigste goede reden om niet over te stappen op volledig software is dat er gewoon een helehoop gave hardware synths zijn.

(let niet op mijn grammatica en spelling enz)

Instruments als de FM-7 en Absynth zijn goede voorbeelden van het gebied waarin softsynths beter zijn.

Aan de andere kant wil ik toch ook analoge apparatuur hebben, ik heb sinds gisteren een Juno 106 in bruikleen en ik weet toch zeker dat er geen softsynth is die dat geluid kan namaken.

Maar software werkt makkelijker!

ik gebruik mijn hardware bijna nooit meer sinds ik een snelle P4 in mijn studio heb staan met daarop nuendo, reason2 en een setje leuke softsynths en plugins.... ik zit er serieus heel hard over na te denken om alle hardware behalve mijn juno6, micromodular en masterkeyboard te verkopen omdat ik toch niet gebruik....zo dat is er uit ;)

ik vind het gewoon superprettig om in 1 keer mijn hele nummers inclusief patches, bekabelingen, effect instellingen, automation etc. tevoorschijn te zien komen..misschien ben ik ook wel te lui en/of een chaoot voor hardware..

Olaf

Ik gebruik eigenlijk alleen hardware. De reden is het geklik en schuif met de muis en het eindeloos staren op een monitor... dat is niet echt inspirerend voor me. Ik heb ook al genoeg moeite om Cubase SX een beetje overzichtelijk op een 17" schermpje te toveren.

Origineel geplaatst door olafmol
ik gebruik mijn hardware bijna nooit meer sinds ik een snelle P4 in mijn studio heb staan met daarop nuendo, reason2 en een setje leuke softsynths en plugins.... ik zit er serieus heel hard over na te denken om alle hardware behalve mijn juno6, micromodular en masterkeyboard te verkopen omdat ik toch niet gebruik....zo dat is er uit ;)

helemaal mee eens! maar met dat RSI ben ik het ook wel mee eens..

Tsja RSI is inderdaad een bijkomend probleem als je veel achter de computer zit. (ahum) Maar als je er goed mee om gaat dan kun je al heel wat narigeid voorkomen. Maar ook als je lang met hardware synths omgaat kun je last krijgen van RSI. Maar je kunt het niet vaak genoeg zeggen 'neem het serieus!'.

Maar het valt me nu ook weer op dat er mensen toegeven dat ze hun hardware minder gebruiken dan vroeger. En dan vraag ik me weer af hoe dit over een paar jaar zal zijn. Want als dit wereldwijd op dit tempo doorzet zal de markt voor hardware wel eens heel krap kunnen worden.

Of dat de bedrijven hun kennis in plaats van hardware vooral in software gaan stoppen en die gaan verkopen. Maar dat heeft ook weer het grote nadeel dat ze en veel meer concurrentie hebben en last hebben van illegale kopieen. En dat ze dan toch maar hardware voor in of naast de computer gaan maken.

Ik heb zelf een hele lange tijd met software synths/impuls tracker gewerkt maar sinds ik hardware synths heb heeft mijn pc bijna geen soft synth meer gezien. Ik vind de bediening van hardware gewoon stukken beter. En mijn pc hield het niet meer (500mhz traag....).

Misschien als ik mijn 1800+ heb en een leuk geluidskaartje dat ik wat meer met software weer ga beginnen maar helemaal overstappen op software dat NOOIT!!!

Dingen als absynth dat is teminste iets nieuws.
Voor de rest komen ze bijna niet met nieuwe princiepes.
Die software versies van analoge synths Daar vind ik niet zo veel aan. Eentjes en nulletjes klinken nooit zo als een dikke vette bak (nog niet teminste)
Ik maak zelf graag gebruik van de computer maar die "virtueel analogen" vind ik niks. Verzin dan toch iets nieuws en echt goedkoop is het ook niet.
ik gebruik liever experimentele freeware.
Is vaak veel toffer.

ik mag me toch zelf bij de bovenlaag kwa pc gebruikers voegen al zeg ik het zelf. maar ik moet zeggen dat ik toch. wat synths nog steeds hardware ben. de rest gaat allemaal via de pc.

maar op een paar softsynths na gebruik ik ze eigenljk niet, zelfs es2 niet ondanks de makkelijke bediening en zijn enorme geluid.

het heeft toch iets te maken met de manier van werken. denk ik..

laat de hardware markt maar instorten....dan ik me alles goedkoop inkopen ;)

hoorde vorige week michel de heij nog met finalscratch

en de dynamiek was ver te zoeken.

ken al geneog mensen die met fruity loops werken maar die 10 minuten dat ik alles moet in laden heeft ook zijn scharme

mmmmmm :P

de juiste balans vinden tussen hardware en software is niet makelijk

ben trouwens wel benieuwdhoe die fm7 bassen nu t.o.v. de dx100 of tx81z klinken in de mix btw

nog niet geprobeerd

Dave Smith,Founder of Sequential Circuits
Some Background Notes on the Evolver Project...

First of all, I've gotten rather tired of software synths. After making the first pro soft synth (Reality from Seer Systems) a long time ago, and having more than 10 million earlier soft synths shipped, I'm finding that I'm tired of computer-based products, and I much prefer working on real hardware. Caveat - of course software and computers are the future, I'm not arguing that. There's just something more fun as a designer to be working again on dedicated hardware that I can touch and hold. Maybe I'm also slightly influenced by the fact that there are gobs of other soft synths out there now, and more every day. And considering the fact that software, especially music software, is regularly and easily ripped off, a hardware product becomes the ultimate dongle.

Grappige quote en wellicht dat de mensen van de 'oude stal' die met hardware zijn 'opgegroeid' toch altijd met hardware willen omgaan omdat ze daar beter mee uit de voeten kunnen.
Maar de opmerking dat Hardware the ultimate dongle zal worden is gewoonweg briljant.

Back