ReFX vanguard VS Acces Virus

Origineel geplaatst door Rauzi
Enige nadeel is de portabiliteit van je studio.

Bovendien klinkt Vanguard echt niet slecht hoor! Gewoon wat gratis VST effecten erop gooien en hij klinkt net zo vet.

:okdan:ga ik dan eens probere

Een VST zal mijn inziens niet kunnen tippen aan een Hardware Synth.

Zo vet als een Access klinkt zeker niet. Ook niet met een paar gratis VSt effects erover...

Origineel geplaatst door BoonDock

Zo vet als een Access klinkt zeker niet. Ook niet met een paar gratis VSt effects erover...

Dat is mijn ervaring ook. Rauzi, kun je misschien aangeven welke plug-ins je daarvoor dan gebruikt?

Origineel geplaatst door BoonDock

Ach het komt er steeds dichter bij. Zal volgens mij niet lang meer duren voor die grens wel wordt behaald.

Maar tot die tijd zul je met hardware toch betere resultaten behalen vrees ik.....

zorg voor wat goeie au/vst effecten. Je moet nog ff wat doen met vanguard. bijv. camelphat erachter. of een compressor inserten.
zo gepiept met au/vst...
total recall is ook errg prettig.............en 192 khz support gaat straks natuurlijk ook tellen bij de klank van vanguard. en ......ook geen aardlus gesodemieter. en.....geen kabels.....heerlijk....
maar goed....synthforum is natuurlijk een knoppenmannen forum .......

Je moet enkele dingen afwegen:

1. Hoor ik zelf het verschil tussen de kwaliteit van Vanguard en Virus sounds?
2. Denk ik dat degenen die mijn muziek te horen krijgen het horen en wil ik daar iets aan doen dat geld kost?
3. Wil ik knoppen kunnen draaien?

Wil je knoppen draaien en vindt je het belangrijk dat je sound net dat beetje beter is, wat velen niet horen.. dan moet je daar 400 euro meer voor betalen. Je moet jezelf afvragen of je dat wil. Zoja, koop dan een Virus en ga er ongelooflijk plezier van hebben. :)

Origineel geplaatst door macha
zorg voor wat goeie au/vst effecten. Je moet nog ff wat doen met vanguard. bijv. camelphat erachter. of een compressor inserten.
zo gepiept met au/vst...
total recall is ook errg prettig.............en 192 khz support gaat straks natuurlijk ook tellen bij de klank van vanguard. en ......ook geen aardlus gesodemieter. en.....geen kabels.....heerlijk....
maar goed....synthforum is natuurlijk een knoppenmannen forum .......

192 Khz voor vanguard gaat niets uitmaken.....het brongeluid wordt er echt niet mooier van hoor.

Verder total recall? Dat heeft lijkt me meer met je host te maken....elke vst heeft dan total recall en dat kun je dan dus ook gewoon met hardware synths toepassen vanuit je host.

Aardlus gesodemieter....mja....zeldzaamheden....kan ik windows gesodemieter tegenin brengen....een virus doet het altijd! Bij een vsti moet je computer, windows en je host het goed doen voor je het kunt gebruiken.

Heeft dus niks met knoppenman forum te maken. De dag dat vanguard beter klinkt en makkelijker werkt ben ik de eerste die het aanschaft. Maar voorlopig is dat gewoon echt niet zo.

Ik ben echty wel te overtuigen hoor maar kom dan met echte argumenten. Eneuh...compressor of een tube achtig plugje erachter? Ja en? Mag ik dan ook een buizen pre en een Compounder achter m'n virus hangen voor de vergelijking?

Het heeft weinig zin om appels met walnoten te gaan vergelijken.

Wat overigens wat mij betreft ook meetelt is dat sommige mensen die alleen software gebruiken (en dan vaak ook nog niet legaal) minder met muziek hebben.

Voordat jij de beslissing neemt om een virus te kopen denk je echt wel even na over hoe serieus jij iets met muziek wilt doen. Vanguard ff downloaden is dan een aanzienlijk lagere drempel.

Ik bedoel niet dat mensen die alleen software gebruiken minder succesvol kunnen zijn of minder gemotiveerd zijn ofzo....helemaal niet zelfs.

Maar wat naar mijn mening gewoon erg belangrijk is is dat achter een harcware bak kruipen gewoon leuk is...lekker aan die knoppen terekken en duwen en dan komt er een vet geluid uit....

Da's gewoon top!

Origineel geplaatst door Acidfever
Wat overigens wat mij betreft ook meetelt is dat sommige mensen die alleen software gebruiken (en dan vaak ook nog niet legaal) minder met muziek hebben.

Voordat jij de beslissing neemt om een virus te kopen denk je echt wel even na over hoe serieus jij iets met muziek wilt doen. Vanguard ff downloaden is dan een aanzienlijk lagere drempel.

Ik bedoel niet dat mensen die alleen software gebruiken minder succesvol kunnen zijn of minder gemotiveerd zijn ofzo....helemaal niet zelfs.

Maar wat naar mijn mening gewoon erg belangrijk is is dat achter een harcware bak kruipen gewoon leuk is...lekker aan die knoppen terekken en duwen en dan komt er een vet geluid uit....

Da's gewoon top!

Je hebt tegenwoordig zéér goede midicontrollers hoor dus dat draaien en trekken kan gewoon door gaan.

Origineel geplaatst door astronaut
Je hebt tegenwoordig zéér goede midicontrollers hoor dus dat draaien en trekken kan gewoon door gaan.

Ik heb een goeie midi controller (Novation Remote25) en ik kan je vertellen ddat het toch niet hetzelfde is als gewoon dedicated knoppen hebben.

Je komt een eind.......maar toch net niet :)

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik heb een goeie midi controller (Novation Remote25) en ik kan je vertellen ddat het toch niet hetzelfde is als gewoon dedicated knoppen hebben.

Je komt een eind.......maar toch net niet :)

Je kunt de knoppen juist zo dedicated maken als je zelf wilt. Maar goed gaat het in dit geval ook niet een beetje om de hoes van de plaat?

Origineel geplaatst door astronaut
Je kunt de knoppen juist zo dedicated maken als je zelf wilt. Maar goed gaat het in dit geval ook niet een beetje om de hoes van de plaat?

Wat Acidfever denk ik bedoelt is dat elke hardware-synth weer een nieuwe interface met knopjes heeft die je een totaal andere feel en inspiratie geeft. Die magie heb je minder als je dezelfde midi-controller gebruikt voor meerdere vsti's.

Origineel geplaatst door funkdecoder
Wat Acidfever denk ik bedoelt is dat elke hardware-synth weer een nieuwe interface met knopjes heeft die je een totaal andere feel en inspiratie geeft. Die magie heb je minder als je dezelfde midi-controller gebruikt voor meerdere vsti's.

Ja, ik snap je punt. Maar is dat ook niet iets wat gewoon tussen de oren zit. Ik maak zelf een aantal templates in mijn sequence programma's en heb ook het gevoel dat ik de touch met het instrument heb. Ik kan mijn controller zo toewijzen dat het voor mij gemakkelijk werkt. Het enige dat niet veranderd is het uiterlijk van mijn controller. Het zal nooit een modulair worden of een wavestation maar de "feel" van het hands on bewerken van het geluid is er wel. Ik zie mijn computer puur als het beeldscherm van mijn synthesizer/sequencer.

Er is wel een punt wat ik heel goed kan begrijpen, vandaar mijn voorbeeld. Ik vind het kopen van een LP veeel leuker dan het dowloaden (legaal natuurlijk) van een MP3. Die hoes, de plaat en alles wat daarbij hoort. Daar valt iets voor te zeggen. Maar als het gaat om creativiteit en het plezier van het componeren e.d. maakt het volgens mij niets uit.

En tja, we hebben het hier op het forum eerder over gehad. Eigenlijk is de virus een hardwarebak met software aan boord. Dus gewoon een computer in synthesizer kleren.

Vengeance heeft oa een soundbank die een groot aantal trance presets bevat die JP en VIrus achtige geluiden genereren... Persoonlijk vind ik z3ta meer in de buurt komen.. kost ietsje meer maar is volgens mij VEEL flexibeler dan Vanguard en klinkt ook iets beter.. nadeel is de hoge CPU load..

Kheb even op het net gezocht achter die Vengeance. Is dat een soort van sample CD ? En zitten daar soundbanken in misschien ?

Welke extensie hebben soundbanken ?

Origineel geplaatst door showie
Kheb even op het net gezocht achter die Vengeance. Is dat een soort van sample CD ? En zitten daar soundbanken in misschien ?

Welke extensie hebben soundbanken ?

geen samples (=audio) maar sysex (=soort midi-data) bestanden. Dat zijn kleine data-bestanden die alle instellingen voor een of meerdere geluiden van een bepaalde synth bevatten. Sysex bestanden zijn synth-specifiek. Sysex van een waldorf Q kan dus niet gelezen worden door bv. een virus.

Ik heb ze ook allebei en ben soms nog steeds verbaasd over het toch relatief kleine verschil in geluidskwaliteit bij sommige patches tussen de virus-c en de vanguard. Van alle softsynths die bij mij de revue gepasseerd zijn is de vanguard absoluut winnaar in prijs/kwaliteits verhouding. De virus(c) heeft natuurlijk meer in zijn mars maar gezien de prijsverschillen mag dat ook wel.

Het zou misschien wel eens leuk zijn om samples te posten van gelijke patches dan kunnen mensen het verschil zelf horen. Dat vind ik bij dit soort discussies toch nog altijd het beste.

Welk truukje zit er eigenlijk achter die "fat" knop v/d vanguard verscholen? Een simpele chorus of toch een soort van supersaw achtig iets?

Persoonlijk vind ik de vanguard wel oke klinken, maar wel beperkt qua functionaliteit.

Back