Wat moet je weten als je een plaat uit gaat/wil brengen:

Quadruplo

Gaat lekker zo.
:dj: draaien is leuk. maar wat als je zelf een plaat hebt gemaakt en je wilt dat je nieuwe hit ook door heel nederland gekocht wordt?

Kijk voor meer info op www.instab.nl en zoek naar de producercursus van het IAB.
Het is een hoop geld, maar dat verdien je (mits je leuke plaatjes kan maken) zo weer terug.
Ik hoop dat niemand boos word van een stuke reclame, maar er is maar plaats voor 12 cursisten. dit is overigens de 4e groep die gaat starten in september (10e)

Natuurlijk nodig ik ieder hier uit om vragen te stellen of tips te geven.

tip1: zet op elke demo cd die je verstuurd je telefoonnummer!
(nee op de cd zelf)
tip2: vraag altijd een beetje meer dan ze bieden .
tip3: koop artiest & recht (kluwer) en lees de contracten goed door.:geslaagd::duivels:

Stuur je gemaakte track(s) voor je ze rondstuurt eerst aangetekend op naar jezelf. Dan kan niemand er zomaar met je nummers vandoor gaan.

Brand een CDtje...doe hem in een degelijke/beschermende enveloppe. Als je teksten gebruikt...print ze dan uit met copyright info en doe ze bij de enveloppe in. Zet je handtekening over de sluiting van je enveloppen en plak er plakband overheen. Dit is een soort verzegeling en direct openingsbeveiliging.

Stuur het pakje nu naar jezelf. Bij TPG post wordt nu de datum van het versturen geregistreerd. Als je het pakje ontvangt... berg hem dan op een zo veilig mogelijke manier op. Hopen dat je hem nooit hoeft te openen! (Of wel natuurlijk...als iemand anders er al een megahit van gemaakt heeft... lekker vangen dan!)

sorry hoor maar ik geloof niet in dit soort cussussen "hoe maak ik een hit" .... het kosten jarenlange ervaring om een beetje goeie muziekjes uit je instumenten te halen, en dan heb ik het nog niet eens over het aspect "talent" gehad.... en het gaat hier nog veel verder dan alleen het produceren van een track.....zie bv ook masteren enzo staan....

maargoed.. da's mijn persoonlijke mening ;)

ik ga mee nu aanmelden! Ik bel Jay Lo en Puffy wel even, die hebben die cursus denk ik ook gedaan!

Nee, ff normaal. Zulke cursussen zijn meestal niet echt effectief. Het enige wat echt handig schijnt te zijn de contacten die je opdoet.

Hallo,

tipsjes :-)

1 Geloof in je eigen muziek

2 Stel geen vragen van "Met welke synth/programma kan ik het beste [vul hier een muziekstijl] maken?

3 zie 1

4 Probeer eerst een publsiher te vinden die overtuigen met een aantal zeer gevarieerde tracks. Kan je die lekker voor je rondshoppen

Groeten

JazzyD

Sorry hoor heren, maar er zijn ook mensen die wel geld verdienen aan plaatjes maken.... ik bel puf wel even Ha Ha
Voor wie het wel wat intreseerd:
4. Teken als producer nooit een zgn artiestencontract
probeer altijd te gaan voor een titelcontract of een licentiedeal.
5. Overdracht van masterrechten betekend dat je zelf niet langer eigenaar bent van de master. hiermee geef je 50% van je senarechten uit handen.
6.regel je royaltie percentage als percentage van de PPD.
anders hou je helemaal niks over, en je kan de prijs controleren.
7. check de statement (aantal verkochte exemplaren) met de afrekeningen van stemra.
8. zorg dat een eventueel voorschot niet-terugvoorderbaar is.

zo te horen, is t misschien handig je contract te laten lezen door iemand die er verstand van heeft alvorens te tekenen ;)

Re: Wat moet je weten als je een plaat uit gaat/wil brengen:

Origineel geplaatst door Quadruplo
:dj: draaien is leuk. maar wat als je zelf een plaat hebt gemaakt en je wilt dat je nieuwe hit ook door heel nederland gekocht wordt?

Kijk voor meer info op www.instab.nl en zoek naar de producercursus van het IAB.
Het is een hoop geld, maar dat verdien je (mits je leuke plaatjes kan maken) zo weer terug.
Ik hoop dat niemand boos word van een stuke reclame, maar er is maar plaats voor 12 cursisten. dit is overigens de 4e groep die gaat starten in september (10e)

Natuurlijk nodig ik ieder hier uit om vragen te stellen of tips te geven.

tip1: zet op elke demo cd die je verstuurd je telefoonnummer!
(nee op de cd zelf)
tip2: vraag altijd een beetje meer dan ze bieden .
tip3: koop artiest & recht (kluwer) en lees de contracten goed door.:geslaagd::duivels:

Deze cursus ziet eruit als een soort rip-off,

Er zijn maar een paar dingetjes die je nodiug hebt om een hit te scoren:

- het gouden idee (lees: talent)
- eventueel wat studio-kennis (maar dat wordt later in de studio wel recht gezet)
- het nummer aan de juiste (A&R)persoon op het juiste moment laten horen (lees: toeval)
- zorgen dat je bij een goed label tekent. Dwz. een label/platenmaatschappij die ook de mogelijkheden heeft om je plaatje te promoten en te distribueren naar alle platenzaken.

Dit laatste is de belangrijkste van allemaal. Want als niemand je plaatje kan horen, dan gebeurt er niets. Ook al is ie nog zo goed.

Beste manier om je demo bij de juiste persoon terecht te laten komen: verpak je demo in iets leuks (fles drank erbij) en kijk in het telefoonboek naar de adressen van de platenmaatschappij. Nog een tip: zorg dat je cd'tje er gelikt uitziet. (strak artwork) Dan valt ie tenminste op tussen alle knullig uitgevoerde cd'tjes.

Wat betreft de contracten: je hebt niets te zeggen. Pas als je eerste nummer een hit wordt.

succes & de mazzel.

Origineel geplaatst door Quadruplo
Sorry hoor heren, maar er zijn ook mensen die wel geld verdienen aan plaatjes maken.... ik bel puf wel even Ha Ha
Voor wie het wel wat intreseerd:
4. Teken als producer nooit een zgn artiestencontract
probeer altijd te gaan voor een titelcontract of een licentiedeal.
5. Overdracht van masterrechten betekend dat je zelf niet langer eigenaar bent van de master. hiermee geef je 50% van je senarechten uit handen.
6.regel je royaltie percentage als percentage van de PPD.
anders hou je helemaal niks over, en je kan de prijs controleren.
7. check de statement (aantal verkochte exemplaren) met de afrekeningen van stemra.
8. zorg dat een eventueel voorschot niet-terugvoorderbaar is.

Klinkt leuk, maar in de praktijk is het toch iets anders. Zolang je nog niet 'hot' bent, heb je niet veel te eisen.

als je een publisher zoekt/neemt let dan op dat je niet alleen maar een contract tekent en de (standaard) 3 jaar aan hem vast zit, maar dat je ook weet dat je er wat voor terug krijgt. Een publisher kan vaak niet garanderen dat iets van jou wordt uitgebracht, maar zeker door eens bij hem op bezoek te gaan kun bepaalde dingen voor jezelf duidelijk maken. De manier hoe hij je benadert en ook de manier waarop jouw concept-contract in elkaar zit kunnen een indicatie geven op wat voor manier de publisher tegen het exploiteren van jouw muziek aankijkt. Wil hij er zelf ook voor gaan of denkt hij, ik teken 100 mensen, daartussen zullen vast wel een paar megahits zitten, we zien wel wat er van komt.

Zolang er geen afdoend middel is tegen het downloaden van muziek en software op het internet, blijft de bizz achteruitboeren, en worden vooral uitgevers en labels rijk van je werk.(zwartpersen bv?) Ikzelf ben ook heel erg anti-copy en anti-internet als het op auteursrecht aankomt. Want hoe je het draait of keert, je vinyl ligt bij wijze van spreken nog warm in de perserij en je kan het al downloaden via het web. Ikzelf heb geen 1000'den plugs die gekraakt zijn of MP3 van het net (niet 1) en ik weiger dat ook pertinent, want het staat gelijk met diefstal.
Dat er een school zou bestaan die je het maken van hits garandeerd is net zo goed als geloven in Sinterklaas.Sorry voor mijn negatievisme.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
....
je vinyl ligt bij wijze van spreken nog warm in de perserij en je kan het al downloaden via het web.
....

wijzelf (en anderen met ons..) zetten onze muziek die op vinyl staat altijd zelf meteen online.
met meerdere redenen;

- promotie; doordat ze online staan en gratis te downloaden zijn zullen mensen die 't leuk vinden 't sneller kopen. (je koopt zelf toch ook geen plaat van een onbekende artiest als je 'm niet gehoord hebt..) werkt echt!!
- als 't uiteindelijk toch op 't net komt kan je d'r beter zelf zorg voor dragen, dan gebeurt 't tenminste ng netjes, met vermelding van artiest, contactadres enz..
- ik vindt het fijn om m'n muziek te delen met mensen, en ik zie niet in waarom iedereen die 't leuk vind meteen de plaat zou moeten kopen.

maar da's een kwestie van instelling t.o.v. muziek en de omgang ermee (ik vind niet dat je voor muziek moet betalen...) en ik heb eigenlijk helemaal geen zin om die discussie weer aan te gaan..

dus.

ahhhhhhhhhhhh... (mijn nieuwste zeer korte songtekst, deze tekst is vrij te gebruiken door iedereen, copyright free dus).

Mocht iemand ""ahhhhhhhhhhhhhhhhh......." gaan gebruiken als sample dan hoeft dat niet gevraagd te worden. Donatie aan een goed doel mag natuurlijk altijd. Het oprichten van Ahhhhhhhhhhh-records of elke andere publicatie vorm waarin "ahhhhhhhhhh....." wordt gebruikt is ook toegestaan zonder toestemming. Dit geld allemaal voor zowel vrouwelijk gesongen "ahhhhhhhh......" als mannelijk gesongen "ahhhhhhh.......". :D

ik was net hier in Utrecht bij de metro en de plato....daar was in beide gevallen BOMvol...in de FRS waar ik langsliep was helemaal niemand.....

Back