Wat moet je weten als je een plaat uit gaat/wil brengen:

ehhh ..

ehhh ..

Origineel geplaatst door olafmol
ik was net hier in Utrecht bij de metro en de plato....daar was in beide gevallen BOMvol...in de FRS waar ik langsliep was helemaal niemand.....

oh kut .. dan had je namelijk mooi de nieuwe cd van Christina A. voor mij kunen kopen met de 4 euro korting n.a.v. het leegeten een zak doritoos...

maar serieus de muziek bizz zit eigenlijk best grappig in elkaar :D
oke echt dan nu echt serieus

hoe krijg ik heel nederland zover dat ze me plaat kopen

please tell me !!!!!!!!!

zorgen dat je plaat op de playlist van de hotte DJ's komt waar iedereen naar kijkt die in je genre bezig is

de vraag was eigenlijk voor de topicstarter ;)

ik ga nog maar eens met me plumeau door me studio heen :)

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Zolang er geen afdoend middel is tegen het downloaden van muziek en software op het internet, blijft de bizz achteruitboeren, en worden vooral uitgevers en labels rijk van je werk.(zwartpersen bv?) Ikzelf ben ook heel erg anti-copy en anti-internet als het op auteursrecht aankomt. Want hoe je het draait of keert, je vinyl ligt bij wijze van spreken nog warm in de perserij en je kan het al downloaden via het web. Ikzelf heb geen 1000'den plugs die gekraakt zijn of MP3 van het net (niet 1) en ik weiger dat ook pertinent, want het staat gelijk met diefstal.
Dat er een school zou bestaan die je het maken van hits garandeerd is net zo goed als geloven in Sinterklaas.Sorry voor mijn negatievisme.

Meeste van de tijd luister ik streams op internet, Hoor ik weer iets leuks dan download ik wat nummers van die desbetreffende producer, vind ik het echt hot dan duik ik de platen shoppies in voor wat singles,vinyl's of whatever.
Internet is the best promotion tool! ;)
Maar tuurlijk zijn er mensen die alleen maar downloaden..
Maar ja, je kan daar lang of kort over lulle, dat ken je toch niet tegenhouden.

BTW check Moby, Die is alleen maar populairder geworden doordat z'n nummertjes van internet werden/worden gedownload. Gratis reklame, Hoeft er geen ene reet voor te doen! ;) En hij is er nog dolgelukkig mee ook..
Zo kan je het ook bekijken! ;)

Grtz. :biertje:

Misschien dat ik een antwoord geef dat er al was, maar mij is bij SAE.edu aangeraden om je "hit" (leuke enquete wordt dat) naar de belastingdienst in Amsterdam (Kingsfordweg bij bij Sloterdijk) te sturen, voorzien van voor jou belangrijke details (akkoordenschema, tekst, bladmuziek, CD).

Zelf heb ik dit gedaan, ze registreren je spullen, bladmuziek, tekst en CD en sturen het terug. Kost je ZES gulden (nu 6 EUR dus). Niks TPG of post, dit is een faciliteit van de Belastingdient (nee niet .nl, want daar staat niets). Nou makkelijker kan zeker niet.

Voor mijn credits: Ik had dat nummer gemaakt voor Jody (wie????? ja, die); hij zou het gaan zingen (en wat doet die lul, die breekt het contract 3 minuten voor het optreden open en zegt dat hij de tekst nooit heeft ontvangen, terwijl ik de emails tussen hem en zijn manager thuis heb liggen). Weer leuk om te weten. Het was mijn show verder niet, en ik heb het toen zelf ter plekke maar gezongen. Maar dan WEL live (Jody eat your heart out).

Ik zelf zet mijn nummers (als mp3) ook zelf op internet, is goed als promotie ja. Ik heb er geen bezwaar mee en vind het leuk als mensen mijn nummers beluisteren en van mij appart op cd branden en overal mee nemen. Geen problemen mee. Op mp3.com zitten zelfs paar bekenden die hun nummers gratis als mp3 uit geven Yahel, Airbase, Infected Mushrooms, Trance[]control, Astral Projection. Dus zo raar is het niet :)

Origineel geplaatst door DraZziC
Ik zelf zet mijn nummers (als mp3) ook zelf op internet, is goed als promotie ja. Ik heb er geen bezwaar mee en vind het leuk als mensen mijn nummers beluisteren en van mij appart op cd branden en overal mee nemen. Geen problemen mee. Op mp3.com zitten zelfs paar bekenden die hun nummers gratis als mp3 uit geven Yahel, Airbase, Infected Mushrooms, Trance[]control, Astral Projection. Dus zo raar is het niet :)

Ik zou er toch ziek van zijn als ik een lekkere tune heb bedacht die gekaapt wordt en waar anderen dan geld aan verdienen. Dan kun je maar beter een "eigendomsbewijs" hebben. Tuurlijk leuk als het gedownload wordt en verspreid, beter juist. Maar dan wel "safe". Voor zover dat tegenwoordig bestaat ;-)

Interessante discussie maar ik ben het eens met een hele hoop mensen hier dat je het vak producer niet zomaar ff kan leren op een cursus.
Wat betreft het onderwerp artiestencontract: Als een platenmaatschappij veel promotie en video's e.d. aan je gaan besteden dan EISEN! ze een artiestencontract, no way dat ze accoord gaan met een titelcontractje. Want dan kan jij na het maken van een hit gelijk doorlopen naar de concurrent. Wat betreft eigendom van een track; Altijd eerst aanmelden bij je publisher en buma/stemra, alle andere trucjes werken niet.

tip

tip

Ik ben zelf na behoorlijk gezeik met mijn toenmailige platenmaatschappij lid geworden van de Nederlande Toonkunsternaars Bond (ntb). Hier werken mensen die veel van het uitbrengen van muziek weten. Als je lid wordt kun je bijv. contracten kosteloos (zals je lid bent) laten screenen. Mocht het al te laat zijn of ben je toch in een kut-contract getrapt dan bieden ze je juridische bijstand (zit ook nin het lidmaatschap).
De kosten van het lidmaatschap wegen niet op tegen de ellende die een platenmaatschappij kan veroorzaken.

Veel mensen vinden het wel cool als hun nummer uitgebracht wordt op plaat...en hoeven er geen geld aan te verdienen .. maar vergeet nooit dat het de platenmaatschappij (de groten dan) hun eerste doel is om geld te verdienen!!!!!

Martijn

Hoi Martijn,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er een hoop kutcontracten zijn en dat dat heel wat ellende kan veroorzaken.
Het screenen van een contract is normaal niet te betalen zeker als je te maken hebt met een 50!!! pagina's dik titelcontract bij een jouw wel bekende maatschappij. Ik zou grag van jou willen weten of het screenen van contracten bij die toonkunstenaarsbond wel werkt.

Maar hoe erg/slecht kan zo'n cursus nou zijn? (behalve dan voor je portemonnee natuurlijk)

Het is toch altijd wat een persoon ermee doet? Net als die discussie over wel/niet van bladmuziek lezen/improviseren....
Als het produceren in je bloed zit dan maakt het niet uit wat er op je pad komt, je zal het onthouden en waar nodig inzetten toch? En daar kan zo'n cursus je bij helpen. Bovendien is het ook een manier om in contact te komen met mede-producers, en het is ook een goede stimulans om de dingen die je leert gelijk toe te passen. <-- dit zal zelfs wel moeten bij praktijkopdrachten e.d.

dus ik zie niet in wat er mis is met zo'n cursus :confused:

Origineel geplaatst door Erazotropa

BTW check Moby, Die is alleen maar populairder geworden doordat z'n nummertjes van internet werden/worden gedownload. Gratis reklame, Hoeft er geen ene reet voor te doen! ;) En hij is er nog dolgelukkig mee ook..
Zo kan je het ook bekijken! ;)

Grtz. :biertje:

ugh ugh

volgens mij is ie bekend geworden door al die reclame's waarin zijn tracks zijn gebruikt

Re: tip

Re: tip

Origineel geplaatst door Tactic

De kosten van het lidmaatschap wegen niet op tegen de ellende die een platenmaatschappij kan veroorzaken.

moet het woordje "niet" hier niet weg???

hmm zoiets als dit?

Attachments

• hitwizard.jpg
    hitwizard.jpg
    43,3 KB · Bekeken: 165
Back