Hartmann Neuron VS 149 euro

zooo dat is wel heeeel appart mooi huilend geluidje hoor ook krekels en nog andere dingen fluiten

Re: Digitale Soundscapes bouwen...

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Een virtuele kust. En nee: dit is geen bewerking van een walvissensample uit de BBC Sound FX catalogus. Je hoort nu twee Neurons met models (vanuit het niets opgebouwd) die gemaakt zijn van een orkestsample (een frase met fluiten), TB-303 bassloop en een S&H computerbliep. Echt waar? Ja. Echt waar. Klein beetje effect plus natuurlijk het nodige stick-riding. Ahum.... juist ja.

Impressive!!

Een virtuele kust. En nee: dit is geen bewerking van een walvissensample uit de BBC Sound FX catalogus. Je hoort nu twee Neurons met models (vanuit het niets opgebouwd) die gemaakt zijn van een orkestsample (een frase met fluiten), TB-303 bassloop en een S&H computerbliep. Echt waar? Ja. Echt waar. Klein beetje effect plus natuurlijk het nodige stick-riding. Ahum.... juist ja.

gaaf :)

Goed, nog eentje en dan lekker slapen.

Weer totaal iets anders. Een model met een djembee-loopje plus een model met een synthpad (looped), maar dan als fluit geresynthetiseerd (woodwind). Deze keer dus gewoon 1 Neuron live gespeeld. Geen externe effecten toegevoegd, filter op aftertouch. What you hear is what you get. Excuses voor de lage bitrate...

...en maar staren uit het venster in de trein...

Attachments

• trainspotting.mp3
    717 KB · Bekeken: 117
Goed, nog eentje en dan lekker slapen.

Weer totaal iets anders. Een model met een djembee-loopje plus een model met een synthpad (looped), maar dan als fluit geresynthetiseerd (woodwind). Deze keer dus gewoon 1 Neuron live gespeeld. Geen externe effecten toegevoegd, filter op aftertouch. What you hear is what you get. Excuses voor de lage bitrate...

...en maar staren uit het venster in de trein...

vet :) alsof je jean michel jarre live hoort spelen.

sfeertje hoor :)

en dan nog je neuron verkopen ;)

Neuron hou ik zelf, nadat een aantal aspirant kopers uiteindelijk (terecht) besloten hem niet te nemen i.v.m. Hartmann's non-support. Dat snap ik volledig, want ik zit daar zelf ook enorm mee.

Ik blijf bij mijn standpunt: veel te veel bugs, maar ken je de tekortkomingen (en dat zijn er nogal wat) dan zijn er unieke dingen mee te maken.

Ja, dit klinkt dan wel weer vet ja Toverkoning.

Ik begrijp dus eigenlijk dat die dingen niet overdraagbaar zijn en dat elk bod die ik doe op een 2e hands exemplaar zinloos is omdat ik het beestje niet zal kunnen gebruiken?

Zolang de Neuron bij MSK vandaan komt heb je een probleem. En wat gebeurt er als er een update komt? Want die is heel hard nodig. De voorbeeldjes die ik heb gemaakt zijn met vallen en opstaan in elkaar gesleuteld. Latency helemaal maximaal en dan nog alles moeten bouncen, want anders zit de boel vol tikken. Vooral bij het opnemen van de joystick, niet om aan te horen! Bugs, bugs en nog eens bugs... zonder eventuele update is het echt behelpen.

Dus dat wordt nog spannend...

Zolang de Neuron bij MSK vandaan komt heb je een probleem. En wat gebeurt er als er een update komt? Want die is heel hard nodig. De voorbeeldjes die ik heb gemaakt zijn met vallen en opstaan in elkaar gesleuteld. Latency helemaal maximaal en dan nog alles moeten bouncen, want anders zit de boel vol tikken. Vooral bij het opnemen van de joystick, niet om aan te horen! Bugs, bugs en nog eens bugs... zonder eventuele update is het echt behelpen.

Hmm, ik gebruik net als Quifster, Creamware (22 dsp's) en heb toch geen last eigenlijk...of ik moet heel ruig aan de gang gaan.
Ook draait de Neuron veel beter in Sonar 4...

Heb je wel eens de pook opgenomen en daarna afgespeeld? Want ik gebruik net als Quifster en jij ook Creamware (36 DSP's :D ).

Heb je wel eens de pook opgenomen en daarna afgespeeld? Want ik gebruik net als Quifster en jij ook Creamware (36 DSP's :D ).

Ligt niet aan het aantal dsp's lol :)
Ja heb al wat geprobeerd, als ik gewoon rustig aan de gang ga, alleen neuron draai dus, komt het signaal op 4 voices goed naar buiten. Als ik de polyfonie omlaag gooi naar zeg 1, gaat het misschien nog beter. Een nare bug die ik ontdekte was dat als ik de USB kabel in mijn computer laat en de pc aan en uit zet wil windowsxp soms niet opstarten. Dus die haal ik eruit voordat xp aangaat.

Wat is jouw latency? En gebruik je XTC ;) of SFP?

USB heb ik dan weer geen last van...

xtc on, maar ik heb sonar zo ingesteld, dat ie SFP pas opstart als ik Sonar opstart...ik heb dus geen geluid als ik andere applicaties draai, mits ik sfp opstart. Latency is zo laag mogelijk, dwz geen audioklikken. Zal van de week ook ff wat posten..

Ik vind het trouwens echt te gek voor woorden dat de stick-animation niet werkt. Staat doodleuk in de manual, maar nee hoor. Doet niets. Lijkt me een van de mooiste features van het apparaat. En hoe lang is versie 1 nu al niet uit? Dat had toch echt al lang verholpen moeten zijn?

dit probleem heb ik totaal niet gelukkig. Ik vermoed dat er bij jou een ander probleem speelt, namelijk de usb port. Het is een bekend probleem in windows dat in sommige gevallen bij het gebruik maken van de usb port de cpu continu naar 100 procent springt. Zoals jij het beschrijft zou je dit dan niet alleen bij het pookje moeten hebben maar ook bij het gebruik van de draaiknoppen op de controller.

De demo's die ik gemaakt heb zijn gewoon opgenomen zonder problemen, ik heb niet de latency hoeven te verhogen en ook de opnames van de stick en draaiknoppen worden realtime opgenomen en afgespeeld. Het aantal stemmen van de neuron staat bij mij nu standaard op 24. Dat verhoogt de cpu wel iets, maar niet dramatisch veel.

Ik draai tegenwoordig weer gewoon in sfp mode en niet in xtc mode, net zoals jou, dus daar kan het ook niet aan liggen. Heb je misschien de nuke controller in een (powered) hub zitten? Want dat is voor zo'n stroomtrekker misschien niet de meest optimale situatie.

Ik ben het dus ook niet met je eens ;) zoals jij het stelt is het een wonder dat je uberhaupt nog een demo ermee hebt kunnen maken, en zo erg is het nou ook weer niet hahaha.

Er zijn een aantal problemen die lastig zijn:
- De stick animation is inderdaad niet ingebouwd. Dat geven ze op het hartmann forum ook toe. Nu is dat natuurlijk niet echt een probleem als je cubase gebruikt omdat je daar heel simpel die animation in je project kan opnemen. Maar goed, het is een lapmiddel.

- Wat ook erg lastig is, is dat sommige CC's niet ondersteunt worden (terwijl dit wel in de handleiding staat). meest in het oogspringende tekortkoming is cc65 -> sustain pedal.

- Neuron draait alleen op 44.1 khz (staat zelfs in de readme op de dvd). Dat vind ik een tekortkoming tegenwoordig.

- En als laatste, en die vind ik echt heel vervelend, als je je project weer opnieuw inlaadt dan laadt die de sound niet in zoals je hem hebt geprogrammeerd. Dit hoort standaard wel gewoon te gebeuren maar werkt gewoon niet. Ik los dat op via de store preset functionaliteit van cubase. Dus in het vst window kan ik gewoon de presets kiezen die bij de song horen. Maar ja, dat is wel weer lastig.

Dit hierboven zijn in mijn ogen de grootste problemen op dit moment. En als ik daar dan eerlijk naar kijk, is het eigenlijk geen enkel probleem om ermee te werken, het zijn alleen maar handigheidjes die je tegenwoordig mag verwachten.

Hmmm... vreemd.

Ik gebruik inderdaad een USB-hub met voeding. Maar realtime kan ik wel aan de knoppen draaien. Echter, zodra ik de automatisering van Cubase aanzet gaat het bij het afspelen pas mis. Dat kan toch niet meer aan de USB-poort liggen? Gewoon teveel stress zodra je de Neuron met controllers bestookt (overigens werken heel veel controllers niet). Dus zodra ik controllerdata teken in Cubase, gaat het net zo hard mis.

Ik ben overigens niet de enige met dit probleem (reaktie van iemand op het Hartmann-forum):

With Nuendo 3 (on PC) I can record stick movement with Nuendo's automation enabled. But at the moment it's not usefull because of extreme stress on the CPU when playing back (crackles and clicks). I guess it's a known problem and hopfully the update is out very soon.

Overigens gaat 1 stick-opname over het algemeen nog wel goed (soms ook niet), maar 2 of drie kan ik echt vergeten. En als de stick-animation het zou doen, was er niks aan de hand geweest.

EDIT:
Ik heb in de tussentijd de Nuke rechtstreeks in een USB-poort van de PC gestoken, maar dat maakt geen verschil. Het moet te maken hebben met controllerdata naar de Neuron toe.

Laatst gewijzigd:
Dan ook maar even spijkers met koppen slaan. Ik heb een screenshot gemaakt van een Project waar alleen Neuron geladen is met preset 000 Symbiont en er zijn drie controllers getekend die naar de Neuron gaan. Eén naar Sphere 1, één naar filter cutoff en één naar filter resonance. Eén noot wordt er gespeeld, meer niet. En zie de CPU Usage. Daar moet ik met Reaktor (ik noem maar iets, is namelijk ook vrij zwaar) heel wat voor doen om het zover te krijgen...

Systeem:
Intel Pentium IV, 3.0 GHz
1GB RAM
ASUS P5P800S
Creamware PowerPulsar kaarten
44.1 kHz, latency=7ms

Attachments

• neuron automation.jpg
    neuron automation.jpg
    36,9 KB · Bekeken: 102
Laatst gewijzigd:
Mijn specs:

Systeem:
AMD 2800+, 2.1 GHz
1GB RAM
ASUS P5P800S
3 Creamware Pulsar kaarten
44.1 kHz, latency=4ms

Ik draai in Sonar 4.04 op tussen de 13 en 35% cpu, 4 stemmig polyfoon.

Misschien anderen ook hun specs laten zien...we zullen de Neuron van zijn beroerte afhelpen! 8o)

Jeetje, dat ziet er veel beter uit! Heb je ook Cubase? En zou je daar mijn situatie mee kunnen namaken? Vooral de automatisering.

Moet ik ff een gekraakte versie installeren, maar dan mag ik hier niks meer zeggen8o)
Kom anders een keer langs in Alkmaar, roep ik nog wat boys van het forum.
Ik heb 3 vrije stoelen dus het wordt een kaartavondje dan:)

Back