Origineel geplaatst door cowbell
Okay.
Ik zit zelf over de aanschaf van een ION te twijfelen.
Maar als jij er objectief naar luistert, hoor je dan toch dat het een VA is, vergeleken met je analoge bakken?
Poeh, dat is toch wel een lastige vraag, omdat mijn analoge bakken op zich ook niet allemaal hetzelfde klinken....maar verschil is er toch wel denk ik. Voor zover ik weet is de ION zo'n beetje de best klinkende VA omdat de ontwerpers echt hun best hebben gedaan om ervoor te zorgen dat de verschillende onderdelen zich zoveel mogelijk gedragen als bij een echte analoge bak. Maar als je het mij vraagt gedraagt de ION zich toch preciezer dan zijn voorgangers; ik weet niet hoe ik dat het beste moet omschrijven. Hij klinkt gewoon erg "strak". Wat je mist is vaak toch wel een randje ruis, vervorming en instabiliteit denk ik, en wat mij betreft zorgen juist die elementen gek genoeg voor een soort levendigheid van de klank.
Of misschien is dit nu juist wel wat veel mensen als "warmte" omschrijven.....
Tuurlijk zit er een functie in waarbij je de stemming van de oscillatoren kunt laten verlopen, en die gebruik ik ook vaak (zet ik meestal op zo'n 15 a 20%), maar dat is niet het hele verhaal. Ik denk gewoon dat het nog steeds heel erg moeilijk is om zoiets schijnbaar eenvoudigs als een low-passfilter in een model te gieten; volgens mij gedraagt zo'n filter zich ook meestal niet-lineair qua klank (met metingen kun je een hoop te weten komen, maar ga maar eens een klank vertalen in een wiskundig / natuurkundig model).
Daarbij denk ik dat de ION ook niet zo dik kan klinken zoals sommige analoge bakken, maar het praktisch nut daarvan is sowieso niet erg groot dus daar mis je niet zoveel aan (is misschien vloeken in de kerk, maar de allerdikste bas-sound uit een Minimoog is volgens mij nauwelijks bruikbaar in de gemiddelde productie).
Met een beetje handig programmeren van je sounds is de ION volgens mij in de mix gewoon nauwelijks van "echt" te onderscheiden, zeker niet als je op de dansvloer staat

De interne effecten zijn zowel kwalitatief als kwantitatief erg karig dus die kun je maar beter laten voor wat ze zijn....gewoon een subtiele externe reverb erachter of een mooie (analoge!) delay en klaar is Kees!
Maar goed, het blijft allemaal subjectief natuurlijk.