Het grote ALESIS ION -topic

Origineel geplaatst door Hooihuis
Helaas is het mij nog steeds niet gelukt om het OS vanuit mijn Mac in de ION te krijgen, zodat ik nog steeds met het allereerste OS werk :(
Waarom is dat nog niet gelukt?
Je zou toch gewoon het Sysex bestandje vanuit een sequencer via midi naar je ION moeten kunnen sturen?

Klopt, en ik heb echt van alles geprobeerd. Het downloaden gaat prima maar het is me echter nooit gelukt om het sysex-bestandje in Cubase te importeren. Ik heb geen idee waardoor dat nu komt; met andere sysex-bestandjes is dat namelijk geen probleem...

raar van Cubase. Ik neem aan dat je Mac OS 10 draait? Probeer het eens HIERMEE
da's een heel simpel programmatje voor opnemen en afspelen van Sysex.
Ben benieuwd of het daar wel mee lukt, laat effe weten.

Hee, bedankt voor je hulp hoor! :) Maar helaas, ik werk nog steeds met OS 9.2 op de Mac. Heb eigenlijk nooit de moeite genomen te upgraden.....

Waarschijnlijk neem ik de Ion gewoon een keer mee naar een forumlid in de buurt om hem aldaar te voorzien van het laatste besturingssysteem. Qua computers ben ik ook niet de allerhandigste :D

Origineel geplaatst door Hooihuis
Hee, bedankt voor je hulp hoor! :) Maar helaas, ik werk nog steeds met OS 9.2 op de Mac. Heb eigenlijk nooit de moeite genomen te upgraden.....

Waarschijnlijk neem ik de Ion gewoon een keer mee naar een forumlid in de buurt om hem aldaar te voorzien van het laatste besturingssysteem. Qua computers ben ik ook niet de allerhandigste :D

Heel toevallig gister mijn ION geupdate naar 1.6. Mij lukte het ook niet om die Sysex in te lezen in Cubase. Was heel lastig en duurde heel lang. Toen heb ik MidiOx gedownload, tik maar ff in bij google. Daarmee ging het easy nadat ik wat met de buffers heb lopen knoeien en een delaytijd van 512ms na elke F7. Anders houd je ION het niet bij en gaat het uploaden te snel. Op deze manier moet het zeker lukken.

Thanx Nolet! Ga het vanavond als ik thuis ben gelijk eens proberen!

Er is nu ook al prima mee te werken hoor, met het eerste OS, maar er schijnen al met al toch wel wat verbeteringen te zijn doorgevoerd.

Erwin

wat ik me nog kan herinneren van os updaten en cubase:

controleer of de sysex filter van cubase niet aan staat
speel af op een zeer langzaam tempo: 30bpm of zoiets

In MidiOx moet je in het sysex windowtje even naar de optie configure gaan en de volgende settings ingeven:

Outputbuffer: Size=128 num=16

Delay after F7 = 256
Milliseconds between buffers=256

De rest gewoon standaard laten staan. Zo werkte ie bij mij.

aan MidiOx zal Hooihuis niet veel hebben aangezien hij een Mac heeft.
Maar misschien werkt de tip van GentleG

HIER een Sysex dingetje wat wel moet draaien op os 9.2

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cowbell
aan MidiOx zal Hooihuis niet veel hebben aangezien hij een Mac heeft.
Maar misschien werkt de tip van GentleG

HIER een Sysex dingetje wat wel moet draaien op os 9.2

....en eindelijk is het gelukt! Cowbell, bedankt hoor! Met dat programma kon ik nu toch mijn ION opgraden naar het laatste OS. Moest het wel een stuk of twintig keer proberen voordat ik de juiste settings te pakken had maar dat mag de pret niet drukken.

Thanx!!!!!! :halleluja :okdan: :biertje:

Mooi zo! Zie je wel dat je de allerhandigste bent met computers :)

Haha, nou, dat is echt too much credit ben ik bang :) Maar met een beetje rommelen kom je inderdaad vaak een heel eind.

Probleem was gewoon dat, naast instellingen voor de snelheid e.d. voor het verzenden, bepaalde bestanden in de Mac gewoon heel veel verschillende verschijningsvormen hebben. Op een bepaald moment had ik het OS wel op 5 manieren op mijn desktop staan waarvan er 1 uiteindelijk goed bleek te werken....

Geef mij wat dat betreft dan ook maar een ouwe analoge bak; 1 OS is genoeg voor de hele levensduur en je hebt nooit last van vastlopers of zippernoise... maar de Ion blijft gewoon een hele mooie bak! Gebruik hem voornamelijk voor de polyfone partijen omdat ik qua echt analoog bijna alleen maar monofone synths heb staan. En sinds de laatste tijd gebruik ik de sub-outputs om mijn MS-20 en MS-50 te voorzien van extra oscillatoren....met de ranzige filters die daar op zitten hoor je toch niet dat het stiekem digitale osc.'s zijn :D

Okay.
Ik zit zelf over de aanschaf van een ION te twijfelen.
Maar als jij er objectief naar luistert, hoor je dan toch dat het een VA is, vergeleken met je analoge bakken?

altijd....

maar desondanks is deze micron gebruiker zeer tevreden, want hij komt imho het dichtste bij. maar pin je niet te veel vast op "klinkt ie net zoals". ik waardeer de ion/micron op zijn eigen klank, al heb ik ook weleens testjes zitten doen tussen minimoog/arturia/micron :D

Okay.
Ik zit zelf over de aanschaf van een ION te twijfelen.
Maar als jij er objectief naar luistert, hoor je dan toch dat het een VA is, vergeleken met je analoge bakken?

Poeh, dat is toch wel een lastige vraag, omdat mijn analoge bakken op zich ook niet allemaal hetzelfde klinken....maar verschil is er toch wel denk ik. Voor zover ik weet is de ION zo'n beetje de best klinkende VA omdat de ontwerpers echt hun best hebben gedaan om ervoor te zorgen dat de verschillende onderdelen zich zoveel mogelijk gedragen als bij een echte analoge bak. Maar als je het mij vraagt gedraagt de ION zich toch preciezer dan zijn voorgangers; ik weet niet hoe ik dat het beste moet omschrijven. Hij klinkt gewoon erg "strak". Wat je mist is vaak toch wel een randje ruis, vervorming en instabiliteit denk ik, en wat mij betreft zorgen juist die elementen gek genoeg voor een soort levendigheid van de klank.

Of misschien is dit nu juist wel wat veel mensen als "warmte" omschrijven.....:D

Tuurlijk zit er een functie in waarbij je de stemming van de oscillatoren kunt laten verlopen, en die gebruik ik ook vaak (zet ik meestal op zo'n 15 a 20%), maar dat is niet het hele verhaal. Ik denk gewoon dat het nog steeds heel erg moeilijk is om zoiets schijnbaar eenvoudigs als een low-passfilter in een model te gieten; volgens mij gedraagt zo'n filter zich ook meestal niet-lineair qua klank (met metingen kun je een hoop te weten komen, maar ga maar eens een klank vertalen in een wiskundig / natuurkundig model).

Daarbij denk ik dat de ION ook niet zo dik kan klinken zoals sommige analoge bakken, maar het praktisch nut daarvan is sowieso niet erg groot dus daar mis je niet zoveel aan (is misschien vloeken in de kerk, maar de allerdikste bas-sound uit een Minimoog is volgens mij nauwelijks bruikbaar in de gemiddelde productie).

Met een beetje handig programmeren van je sounds is de ION volgens mij in de mix gewoon nauwelijks van "echt" te onderscheiden, zeker niet als je op de dansvloer staat :) De interne effecten zijn zowel kwalitatief als kwantitatief erg karig dus die kun je maar beter laten voor wat ze zijn....gewoon een subtiele externe reverb erachter of een mooie (analoge!) delay en klaar is Kees!

Maar goed, het blijft allemaal subjectief natuurlijk.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Jouw beschrijving komt aardig overeen met wat andere ION bezitters zeggen.
Je schrijft dat de interne effecten zowel kwalitatief als kwantitatief erg karig zijn. Ik begreep dat de phaser wel leuk klonk?

Sommige effecten klinken wel okee, maar ze kunnen mij gewoon niet bekoren op een of andere manier. Ze klinken gewoon te steriel....Juist als je van de interne effecten gebruik gaat maken begint de ION als elke gemiddelde VA te klinken vind ik.

Wat mij betreft had Alesis alle effecten in mogen ruilen voor 1 goede delay, a la type Akai Headrush bijvoorbeeld. Is muzikaal gezien veel bruikbaarder dan al die net-niet effecten.

Back