Hulp gevraagd bij aanschaf 'beginners-synth'??

webrob

Nieuwkomer
Hallo,

Ik maak al heel wat jaren muziek (gitaar, bass, drums en keys), maar het spelen van 'de toetsen' heb ik altijd gedaan op een suffig Kawai keyboard. Ik wil graag een synth aanschaffen, zodat ik het geluid kan bewerken, maar de preset geluiden moeten wel enige kwaliteit hebben (vooral een redelijk piano en/of rhodes geluid zou mij blij maken)
Ik heb op het internet lopen speuren en gekeken wat er voor mijn budget (tot 600 euro) mogelijk is.
Ik ben gecharmeerd van de:

- Roland Juno D
- Roland RS 50 en RS 70

Daarmaast zag ik veel types zoals de:

-Korg microkorg
- Alesis Micron
- Novation K-station

Maar de hoeveelheid toetsen vind ik bij deze eigenlijk te weinig (of maakt dat niet veel uit???)

Wie kan en wil mij advies, ervaringen etc. geven over bovenstaande types of een synth die ik hier niet bij heb gezet, maar wel binnen mijn budget valt?

Alvast bedankt!

Robert

Zo te zien is de eerste keuze die je moet maken tussen een synth gebaseerd op samples en een synth die dat niet is. De drie Rolands die je noemt zijn gebaseerd op samples, de drie andere zijn dat niet.

Een synth die op samples gebaseerd is zal vrijwel altijd realistischer echte instrumenten nadoen dan een synth die gebaseerd is op algoritmes om het geluid te maken. Omdat je piano's noemt: die zijn vrijwel onmogelijk realistisch na te maken op synths die niet met samples van een echte piano werken.

Daarentegen is het op een synth die met samples werkt een stuk minder makkelijk een volledig eigen geluid te maken. Je bent namelijk beperkt door de samples die er in zitten, waarmee de basis van elk geluid ongeveer vast ligt. Het zijn wel echte synths, dus je kan nog steeds wel allerlei parameters van het geluid veranderen om het aan te passen aan je smaak/doeleinden.

Maar zoek eens op het forum naar discussies over de synths die je noemt. Ze zijn allemaal vaak genoeg genoemd. Let er daarbij wel op dat er vrij veel mensen op het forum zijn die geen enkele behoefte hebben aan realistische piano of andere echte instrument-geluid. Die kunnen dus wel eens een synth als waardeloos beschouwen die voor jou ideaal is, of andersom.

Back