UAD-1 Powered Plugins: Eerst ervaringen

Nolet

verkeerd in goede staat
Gister heb ik mijn Universal Audio-1 Powered Plugins kaart binnengekregen. Ik ben natuurlijk meteen alles gaan uittesten en ik schrijf maar even een eerste impressie.

Voor degenen die het niet weten: De UAD-1 bestaat uit een PCI kaart met een dikke vette chip erop die alle processorload overneemt van plugins die speciaal voor die kaart geschreven zijn. Je kan dus 5 compressors en 2 reverbs gebruiken zonder dat je PC-tje/MAc-je het zwaar krijgt.

In de pers en op het web werden vooral de 2 vintage compressors (1176LN, LA2A) en de vintage EQ (Pulteq Goldface) erg gehyped en bejubeld. En terecht mag ik wel zeggen...
De 1176LN is meestelijk op drums en en andere geluiden die naar voren moeten komen in de mix. Je kan de 1176LN ontzettend pushen met hele korte attack en release en toch blijft het mooi klinken (wel pompend maar niet distortend of als een soort gate). Ik heb een drumloop door dit ding heengegooid en het klonk heel mooi. Vervolgens heb ik de Waves Renaissance compressor gepakt en geprobeerd hetzelfde geluid te maken. Tevergeefs.....De Waves gaat clippen en gaten en kraken en klinkt meer HIFI achtig in plaats van vintage.

De LA2A is voornamelijk voor bass en andere sustaining geluiden (piano, synths etc.). De LA2A heeft duidelijk een andere karakter dan de 1176LN maar is ook erg mooi en heeft letterlijk maar 3 knoppen: Limit of Compress, Peak limit amount, Gain: That's it.

De Pulteq is wel heel bijzonder. Het is moeilijk in tekst te omschrijven maar hij klinkt echt mooi warm en helder tegelijk. Samen met OlafMol heb ik een drumloopje genomen en gekeken wat we konden doen. Met de Pulteq kon je een verschrikkelijk goede kick krijgen en een dikke vette snare. Het ding werkt chirurgisch maar toch heel muzikaal. Het lijkt alsof je controle hebt over de afzonderlijke sounds terwijl ze in een mix zitten. We hebben het zelfde geprobeerd met Waves EQ maar dat ging distorten en was niet hetzelfde.

Nigel is een Guitarmodeller a la Pod of Amplitude en is SUPERVET. Er zitten pedal effecten in die gemodelleerd zijn naar oude Mu-tron pedaaltjes. De ampmodels bevatten alles wat je zoekt en klinken van net overstuurt tot dikke vette metal. Verder zit er een delay op die niet erg bijzonder is. De gate/compressor combi is wel heel strak. Er zit een boost knopje die net ff wat ballen geeft.
Voor mij was de Phaser van Nigel het beste. Veruit de mooiste phaser plugin die ik ooit gehoord heb. Warm, slushy, zwierig en drug-induced.....hmmmmm....

Realverb Pro is de Reverb plugin die erbij zit en is ook erg prettig. De plugin is wel net anders dan anders en is gericht op het modelleren van kamers en ruimtes. Je kan wel 30 stoffen kiezen (linolium, padded seats, grass, plastic walls?????) en allerlei ruimtes (vierkant, rond, hoefijzer etc. etc.). Realverb is wel lastig onder de knie te krijgen en de presets zijn ronduit vreemd. Op het net zweven gelukkig zat goede presets.
Ik heb zelf een TC M-one en deze klinkt wel veel beter.

Keklusie:

De UAD-1 is niet gigantisch veel beter dan gelijksoortige dingen van TC Native of Waves. Het is anders, minder HIFI meer Vintage/analoog. De Pulteq EQ en de Compressors zijn wel top en doen niet onder voor hele dure hardware of andere dure plugins op TDM. De bediening is heel simpel alleen de toepassing van Realverb Pro is moeilijk omdat de presets een beetje gek zijn.
Al met al hoor je de UAD-1 effecten eigenlijk niet meer nadat je ze 1 minuutje op een track heb staan. Als je ze dan bypassed besef je pas wat ze doen. Ze maken het GROOT, Mooi en sappig.

Mooi en duidelijk verhaal! Ken wel meer mensen die er superenthousiast over zijn. Wel aan de prijs maar een setje dure goede software plugins is ook niet nix.

als je de boel uit Amerika importeert kost het je ongeveer 660 euro...toch?

Het hele zooitje heeft mij 700 pleuro gekost. Hij was 680 all in maar je moet dan of via paypal of via een moneyorder het geld aanleveren. Ik heb moneyorder gedaan en dat kost ook geld.
Als je op ebay zoekt naar UAD-1 en de verkoper EbayRAy2000 ziet dan kan je 'm bij hem kopen. Geen oplichter en je krijgt precies waarvoor je betaald.

Best intressant inderdaad en bedankt voor de review. Misschien handig om de verschillen aan te geven dmv samples?

Ik ga binnenkort een nummer helemaal afmixen met deze UAD plugs als voornaamste bron van effecten en processing. Ik zal dan een versie posten met plugs en alle plugs op bypass. (maar wel op hetzelfde volume niveau). Ik denk dat dat schrikken wordt.....

Kijk dit is een thread daar heb je nog eens wat aan! Ik kijk uit naar die vergelijking!

eric

Resultaat

Resultaat

Ik vind het erg mooi dat er mensen in staat zijn om middels een bult DSP rekenkracht zoiets unieks als een 1176 of LA2A na te bootsen... en er dan ook nog ontzettend dicht bij in de buurt komen (als ik de reviews moet geloven..).

Zo komen dergelijke tools toch op de een of andere manier beschikbaar voor ons "mere mortals".

hehehehehe

in de nieuwe sos staat een hardware bak (met 46 sharc dsp's !!!!) en die kan nog veel meer zoals convolution reverbs (met 128 amplitudes t.o.v. 1 amplitude die bij de yamaha en de sony variant word gebruikt) enzo maar ook de plugins die de UAD kan (la2a 1176 pultec enz)

de duurtse versie heeft zelfs de dubbele hoeveelheid sharcs aan boord.

prijzen liegen er niet om btw !

bij de UAD wachten we nog op:
- multicard support
- dreamverb (moet de lexicon en tc uit de markt drukken naar verluid)
- sidechaining

dat jullie het effe weten :P

btw de chip op de UAD is gewoon een overclockte videochip !

niks bijzonders echter er is werd in het begin wel erg geheim overgedaan

echt, realtime convolution plugins gaan een revolutie ontketenen....wel minder parameters, maar meer realisme...

Dedicated..

Dedicated..

Het woord is "Dedicated".. dat is de toekomst van de plugin. Niks native.. geen gekraak als je rekenkracht aan z'n einde zit.

Nu alleen nog een open standaard.. zodat UAD en PowerCore en al die andere DSP-Kaarten bouwers gewoon dezelfde plugin-core gebruiken.

als er iemand zo gek wordt om een DSP board te bouwen waar je supersimpel bestaande VST plugins naar kan porten dan wordt dat denk ik wel een succes...maargoed, je kan een CPU ook gewoon als een DSP chip zien....

Niet dus..

Niet dus..

Die "powered" plugins alloceren een stuk rekenkracht.. en hebben daarmee hun eigen 'functioneren' gewaarborgd.

Bij "native" processing.. hangt het er maar net vanaf wat je CPU nog meer aan het doen is. Moet die even ergens een verloren interrupt oppakken (ik roep maar iets).. dan gaat je plugin kraken.. arrrghhh..

Kijk.. en daar heb je bij die DSP-based dingen geen last van!

ja zo kan je het zien, maar je moet natuurlijk je CPU metertje ook gewoon in de gaten houden en niet meer dan 80% gebruiken.....en je kan de boel natuurlijk ofline bouncen, dan heb je nergens meer last van... maar ook ik ben in de markt voor een UAD1 hoor ;)

Harold van Acid Junkies/I4 vertelde ons laatst dat hij er een paar in z'n computer had zitten. En hem kennende zal hij zeker z'n best doen om d'r meer te slijten.

Maar als ze in de US voor 700 buks te scoren zijn is dat een flinke hap goeiekoper dan in europa.

Tja en dan zou ik ook wel geinterreseerd zijn hier kost hij ron de 1400 euro meen iki wat veel teduur is

Gister ook nog ff lopen spelen met de UAD. Ik ben ff bezig geweest om de Realverb Pro door te krijgen. Het is wel ff doorbijten maar de resultaten zijn er wel naar. Ik heb 'm ff naast de Waves RealVerb gehouden en de TC Native en ik vond Realverb veel transparanter en meer onderdeel van het geluid. De andere plugs zijn ook heel mooi maar klinken als effecten. De Realverb klink uhmmmm....Real....

Volgens mij moet gewoon een fabrikant op staan en een API schrijven die zo de standaard wordt. Zeg maar DirectX maar dan voor DSP kaarten. Zeg maar hetzelfde als het bij Videokaarsten is gegaan. Eerst had je OpenGL, 3dfx, Nvidia etc. etc. nu is het gewoon DirectX.

Origineel geplaatst door Nolet
Volgens mij moet gewoon een fabrikant op staan en een API schrijven die zo de standaard wordt. Zeg maar DirectX maar dan voor DSP kaarten. Zeg maar hetzelfde als het bij Videokaarsten is gegaan. Eerst had je OpenGL, 3dfx, Nvidia etc. etc. nu is het gewoon DirectX.

[geek mode on]
OpenGL en DirectX zijn concurrenten van elkaar hoor.
Maar nVidia wil G++ gaan slijten zodat die superdure grafische kaarten beter en sneller geprogrammeerd gaan worden.
[geek mode off]

Maar VST is op zich al een fantastische standaard. DirectX was wel eerder en die twee houden elkaar in evenwicht nu wat betreft. Maar gelukkig dat VST wrappers zijn en de meeste sequencers ook wel DirectX plugins aankunnen.

Maar een VST/DSP standaard zal er waarschijnlijk wel nooit komen omdat je dan de concurrentie op jouw hardware los kan laten en er gigantisch veel gekopieerd gaat worden.

Maar met bijv dingen als VST link of losse Adat is het wel mogelijk om een extra computer als zijnde externe DSP te gebruiken. En werkt als een tierelier.

Maar een UAD-1 koopt je IMO niet om je CPU te ontlasten maar voor de kwaliteit van de effecten. Waar Nolet dus ook zo blij mee is. :)

Back