DE phaser

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Da's duidelijk: een dagje voor niks zitten nabootsen. :D

euh.. no offence overigens, maar de small stone blijft de mooiste...

Mwoaaa de Moog 12 stage rack phaser is ook supers!

Een tijdje terug heb ik ook maar een Smallstone aangeschaft en het ding klinkt prima;

Echter: de output van het ding is mono, dus hoe kan ik dit signaal splitten in een linker en rechter kanaal om dan de boel link & rechts te pannen + 100% wet DELAY op het rechter-kanaal te krijgen ?

Moet ik hiervoor een mono -> 2xmono kabel inelkaar flansen :confused:
Zo ja: wordt het signaal op beide kanalen dan niet een beetje zwak?

(Momenteel gooi ik em door een ping-pong delay van een Alesis QuadraVerb om toch een beetje stereo-effect te krijgen)

Laatst gewijzigd:
"Een 100% wet signaal kan je niet uit een small stone halen."

als ik de SmallStone tussen de synth en de mixer hang, dan is het signaal toch 100% wet :confused: (behalve natuurlijk als ik de bypass-knop indruk...)

Origineel geplaatst door borchen
"Een 100% wet signaal kan je niet uit een small stone halen."

als ik de SmallStone tussen de synth en de mixer hang, dan is het signaal toch 100% wet :confused: (behalve natuurlijk als ik de bypass-knop indruk...)

Nee, da's een mix van het droge signaal met het wet signaal.
Net zoals dat bijvoorbeeld zou gebeuren als je een chorus, flanger, delay of reverb pedaal ertussen zou hangen.

Los daarvan:
Een phaser is een effect dat geen relevantie heeft zonder het droge signaal.
Het is namelijk een fase verschuiving van het signaal t.o.v. van het droge signaal.
Deze combinatie zorgt voor het effect.
Als je enkel het fase verschoven signaal zou aftappen (wat met sommige phaser FX kan) en je speelt dit solo af, dan hoor je geen verschil met het droge signaal.

Niet let je natuurlijk om het signaal af te tappen voordat het de Small Stone ingaat en vervolgens het afgetapte signaal links en het smallstone signaal rechts te pannen. Dit zal ongetwijfeld leuk klinken. :)

Ik heb de VP1 van Behringer net twee dagen en ik vind 'm top, zeker voor die prijs!

Nadeel is dattie wel snel overstuurd bij te harde input. Dus vóór de fader in de insert geprikt. ;) En ach, misschien wordt een overstuurde phaser ook nog wel eens 'in'...you never know...

1, 2, 3 en klaar is Jarre...al komen mijn strings uit de Yamaha SK20 en niet uit een Eminent...

Lekkere phaser hoor, zeker voor die centen!

Doei,
JP8

8~

Attachments

• dscf0017.jpg
    dscf0017.jpg
    68,4 KB · Bekeken: 105
Bedankt voor deze thread! Nu weet ik eindelijk wat een phaser is, en ik zal het niet snel vergeten.

Nu ik weet hoe zo'n phaser klinkt, meen ik hem in veel synthesizerplaten te herkennen. Het lijkt me duidelijk dat dit een overheersende factor kan zijn in het programmeren van een klank. Maar hoe ontwerp je een phaser klank? Ontwerp je eerst de basisklank en zet je dan de phaser aan, of begin je met het aanzetten van de phaser om daarna de basisklank te ontwerpen? Zijn er bekende do's en don'ts voor phasers? Nuffige fips en fruuks? Zoals de truuk met het splitten van de uitgang naar een wet delay :halleluja

Van alle phasers die ik hier beluisterd heb, verbaasde de smallstone mij trouwens het meest. Meest ingrijpend effect, en de best gedefinieerde output.

nog meer phasers

nog meer phasers

heb ervaring met de smallstone en dat is een hele lekkere. Zit wel weer verschil in de versies maar niet geweldig groot. Oude klinken wat romiger, weet niet waarom.
De Ibanez PT9 (klein blauw kastje) en de PT909 zijn ook erg lekker. Heb een tijdje de ue400 gehad. Multieffect van ibanez met analoge phaser. Was ook een hele brute. Dus er zijn wel meer mogelijkheden. Heb de Moog Phaser gedemonstreerd gezien in de moog video maar die maakte niet echt indruk.

Re: nog meer phasers

Re: nog meer phasers

Origineel geplaatst door ch9527
De Ibanez PT9 (klein blauw kastje)...[/B]

Een Ibanez PT9 is rood.

Back