Hoe bedenk je een naam voor je zelf gemaakte patches/programs

Hover

-
Zo, dat vraag ik me al een tijdje af. Waarom geef je een zelfgemaakt geluidje een bepaalde naam?

Zelf ben ik alvast niet creatief want de enkele zelfgemaakte patches dragen bij mij steevast namen als String1, Bass23, ... Na een tijdje weet ik dus niet meer hoe Bass7 nou weeral klinkt.
Hoe geven jullie namen aan eigen gemaakte geluiden? Hebben jullie een intelligenter systeem bedacht? Ben best benieuwd.

meestal een verwijzing naar de synth of klank die ik probeerde te imiteren... iets als "dist303" bijvoorbeeld...

voor mijn tracks heb ik echter onlangs besloten ze voortaan maar naar parkeerplaatsen langs autowegen te noemen. heeft tot nu toe al topnamen als 'buunderkamp', 'knuvelkes' en 'hondsiep' opgeleverd :)

Vaak is een verwijzing naar een artiest (band) of een bepaald nummer waarin een soortgelijk geluid voorkomt ook handig.

Voorbeeld:
-"Jump"
-"Vangelis CS80"
-"Jarrestrings"
- etc.

(Geen te moeilijke voorbeelden................toch????)

ja zo'n geluiden heb ik ook "avancada"

bij sommige geluiden is t ook wel makkelijk
"luchtalarm" :D

ik tik meestal wat maar in, dingetjes zoals bla1, aaa, bbb, asd enz :) niet echt de meestoverzichtelijke manier maar t gaat nog steeds goed :)

wat ik wel doe is per nummer een directory aanmaken met alle samples en patches, midi dingetjes instellingen enz die ik gebruikt heb, netjes geordend natuurlijk. die burn ik. dit heeft niet zoveel met jouw vraag te maken en op zich kan ik nog meer vertellen maar dan ga ik helemaal off-topic, dus ik denk dat ik maar s mijn bek ga dicht houwe :)

Maarja....ligt er ook aan hoeveel karakters je op je display ter beschikking hebt.
Bij de een is het behelpen en in die ander kan je een komplete roman schrijven :confused:

Re: Hoe bedenk je een naam voor je zelf gemaakte patches/programs

Origineel geplaatst door Hover
Zo, dat vraag ik me al een tijdje af. Waarom geef je een zelfgemaakt geluidje een bepaalde naam?

Zelf ben ik alvast niet creatief want de enkele zelfgemaakte patches dragen bij mij steevast namen als String1, Bass23, ... Na een tijdje weet ik dus niet meer hoe Bass7 nou weeral klinkt.
Hoe geven jullie namen aan eigen gemaakte geluiden? Hebben jullie een intelligenter systeem bedacht? Ben best benieuwd.

Ik noem ze volgens het 'klinkt-als' principe.
Vandeweek een patch gemaakt die verrassend hetzelfde klonk als de bombastische intro-percussie van Terminator 2. Die patch heb ik T-1000 genoemd.
Voor de rest heb ik ook nog patches als Basshole, UglyBitch en Wapper op mijn naam staan.
Basshole klinkt nogal hol, Uglybitch is gewoon smerig en Wapper wappert ('wapwapwapwap').

Ik weet door die naam precies hoe de patch klinkt.

R.

Kijk, hier komen pas de toetsenisten met fantasie naar voren....inderdaad is het een lastig punt, patchnamen.....volgens mij komt er een moment (en is dat onuitgesproken misschien al het geval) dat iedere fabriek zijn geluiden-namen gaat licenceren....

Zoals Soundtrack, Angels, om maar wat te noemen.

Mijn performance-namen (jaja, de yamaha-term!) zijn bij mij altijd de (werk)-titel van een nummer of de titel van de cover. Getweakte patches noem ik altijd bijna hetzelfde maar dan met een 2tje erachter ofzo...of in ieder geval duidelijk wat het is. Zoals distsaw+wah als het origineel distsaw heette.

Eigen geluiden probeer ik altijd een creatieve naam voor teverzinnen, tenzij ze inderdaad gewoon onder de categorie "luchtalarm" vallen. Trouwens, nog iemand met een Yamaha S30? lijkt me wel eens leuk om patches te ruilen.

Groeten,
RUtger

Soms de manier hoe ik ze moet spelen, Angel ch mem als je een Angelvoice krijgt als je met chord memory werkt.

Of hoover 180 bpm, als er een bepaald ritmisch effect in zit.

Hoi hoover,
Die namen , dat is een echt probleem :).
Zoals je al weet zweven er honderden patches van mij op het net ,en die moesten toch allemaal een naam hebben hé!!!
Wel , ik neem gewoon een engelstalige woordenboek ,sla die willekeurig open ,kijk of er een mooi woord tussen staat.Daarna kijk ik of het woord wel op de display kan , is het woord te groot dan neem ik gewoon een ander :).Zo sta ik af en toe verstelt van wat voor een mooie woorden in dat boek staan.Dit lijkt wel grappig , maar is wel de waarheid.Hoe kan ik anders al die patches een naam geven.
Groetjes,

marcE

Aangezien wij synthfreaks uuren aan een patch werken lijkt het me zinvol om ze naampjes te geven zodat je de volgende keer precies weet wat je waar kan vinden!

IK probeer meestal de lading te dekken door een samenvoeging van het geluid (bass,string,pad,) de synth waar je het eigenlijk op wil laten lijken (moog, arp, oberheim) en evt een verwijzing naar de band of een artiest die deze sounds ook veel gebruikt of een bepaalde muziek stroming waar het voor bedoeldwas. zo krijg je dus
genesismoog_solo, K4garagehouse_bass (of K4garHbas)
RandomMonospace.

Ik zet alles in een groot soundfont en ik maak er een lijstje bij. Ik zet per bank 1 of 2 synths (bijv. een ensonique sd-1 en een vfx) en de geluiden geef ik gewoon een naam als brass 1 etc. Dan heb ik een kladblok bestand met alle patches en wat info erachter. Werkt goed vind ik en het is simpel. Als ik geluiden samenstel (ik layer veel) dan geef ik het gewoon de naam van het liedje waarin het is gebruikt en het instrument waar het vandaan komt. (bv. Domino van een Fairlight.)

En als je het dan echt niet meer weet download je een Random Word Generator.

Laat je deze 10 woorden genereren, en dan kies je die die je het beste bij het geluid vindt passen.
Zodat je geluiden een bizarre naam krijgen; weet je ze tenminste uit elkaar te houden achteraf;
als dat de kern van je probleem is.

Een voorbeeldje van wat die van mij me nu geeft:

Osalt, Cerag, Woppewo, Suctrefu, Skino, Streack, Whose, Grolthon, Nescrufne, Kofaro

Geinspireerd door dit zooitje shitwoorden (laten we eerlijk zijn) en het geluid, b.v. een technogeluidje, noem je het dan b.v.: Goltron

A long way to go voor de naam van een patch... maar wel een mooie naam.

Back