Ikea Basstrap 20 euro per stuk.

Handige Altrex standaard bij de Gamma

Attachments

• gammeltrex.jpg
    gammeltrex.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 106
De Auralex Lenrd is 30 cm x 30 cm x 40 cm. Volgens Hans kunnen deze dingen dus niet werken. Volgens mij werken ze wel, zie het plaatje wat ik eerder heb gepost.

De Ikea kussens zijn 27 cm x 27 cm x 50 cm. Dit komt overeen met de Auralex Lenrd. Als die werkt, moeten de kussens en alles waar lucht moeilijk doorheen gaat ook werken.

Nogmaals: Als je Room eq wizard hebt kan je heel eenvoudig controleren of ik gelijk heb of niet.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
De Auralex Lenrd is 30 cm x 30 cm x 40 cm. Volgens Hans kunnen deze dingen dus niet werken. Volgens mij werken ze wel, zie het plaatje wat ik eerder heb gepost.

De Ikea kussens zijn 27 cm x 27 cm x 50 cm. Dit komt overeen met de Auralex Lenrd. Als die werkt, moeten de kussens en alles waar lucht moeilijk doorheen gaat ook werken.

Afmetingen maken volgens mij niet zo veel uit ivm dempen en absorberen het gaat om de dichtheid. Dus bouw jij gewoon heel je kamer vol met kussens en eiderdoos dopjes :eureka: Dingen die ECHT werken, lol

Ik vraag me ook af, zon ikea kussen zou toch een wereld ondekking zijn; jij bent dus 1 van de eerste die dat merkt? patenteer het! want ik heb er nog niemand over horen brabbelen.

OF koop eens een echte accoustic kit en ga dan nog eens met je room eq aan de gang, dan pas merk je een echte verbetering...

Origineel geplaatst door mOkBor

Ik vraag me ook af, zon ikea kussen zou toch een wereld ondekking zijn; jij bent dus 1 van de eerste die dat merkt? patenteer het! want ik heb er nog niemand over horen brabbelen.

Ik heb het niet zelf verzonnen, maar heb het idee van John Sayers. Deze man is een zeer bekende studio designer.

Ik heb het niet zelf verzonnen, maar heb het idee van John Sayers. Deze man is een zeer bekende studio designer.

Dat had ik gelezen, maar volgens mij ben jij 1 van de eerste die zijn grap heeft geprobeerd :)

Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, lijkt me.
Ik vind het, om te beginnen, al raar dat je zomaar een willekeurig postje van een forum trekt, en daar meteen een 'magische naam' met bijbehorende status aan vastplakt. Helemaal als blijkt dat deze persoon er niet direct bij betrokken is. Of heb je een linkje naar de originele informatie van John Sayers himself?

Even voor de duidelijkheid: het grafiekje wat jij post toont de MEGA-LENRD.
Deze is in tegenstelling tot de orignele LENRD 60x60 cm diep.

MEGLEN2-LARGE.jpg

Zie ook mijn eerder geplaatste grafiekje.
Het verschil in effectieve basdemping tussen de MEGA-LENRD t.o.v. de LENRD is enorm.
I.t.t. wat eerdere opmerkingen gesteld, maakt de diepte van de cornertrap in dit geval juist enorm uit.

Je onderschat voor de zoveelste keer het effect van materiaal en dichtheid.
Het effect van lichtgewicht polyester watten en purschuim is totaal niet te vergelijken met stevige glaswol of steenwol.
Als het volgens jou niet uitmaakt wat de dichtheid van het gebruikte materiaal is, dan zou je net zogoed met lucht gevulde basstraps kunnen toepassen. Het verschil tussen lucht en watten is namelijk echt niet zo groot voor de laagste frequenties.

Nogmaals: Als je Room eq wizard hebt kan je heel eenvoudig controleren of ik gelijk heb of niet. [/B]

Mooi verhaal. Moeten we eerst die kussens kopen, om er dan achter te komen dat het amper werkt?
Ik stel voor dat je zelf komt met meetresultaten. Dat zou een boel verhelderen!

Laatst gewijzigd:
Zie trouwens ook:

http://www.recording.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32082

I don't think it's safe to assume that any of this stuff will absorb sound.
All i'm sayig is that there's more to porous absorption than just fluffy stuff. Materials like mineral wool and melamine foams work becuase there are passages within the material that are accessible by air molecules. Many pillows, couches and things of this nature are not good absorbers.

David M. French
RO Digital Audio Recording Moderator

Yes, and this needs to be hammered home again and again because too many people buy cheap foam, hear a difference, and wrongly conclude the difference was for the better.

> if it sounds good then as far as Im concerned its a result <

This opinion misses the fact that we learn to hear good audio with experience. Most people have no idea what a properly treated room even sounds like. I see "experts" all the time arguing about the imaging of one speaker versus another, when they don't even have absorption at the first reflection points. Without that, there can be no imaging at all. Likewise for so many people that have no idea what a room can sound like with real bass traps. Or how uniform absorption sounds versus cheap egg crates that absorb only high frequencies. Everyone can learn, and maybe you're already there. But based on the tone of your argument...

--Ethan (Winer)

Interesting about the price of those cushions. £15. You can get probably 4 times as much rockwool for that price.

The rockwool will no doubt perform much better than the cushions volume for volume too.

This sounds like a case of someone doing something, getting excited at an improvement, adn then having the fun knocked ouy by smartasses ( us ) explaining that if it was done another way the results would be been MUCH BETTER and MUCH CHEAPER.

I suppose any improvement is good.

But £15 for a cushion that size with dubious acoustic properties is not good value or an optimum way of treating the room.

I paid under £15 for rockwool packs that were 1200mm x 600mm x 300mm. = 0.108m3
Those Cushions are 0.01755m3 ( Approx )
That's a 6.15 times difference ( not 4 as I oiginally guessed )
It's all a learning curve though Expensive at £120 though.
A quick question on here would have been free

Ik wou dat mensen wat meer naar Hanz luisterden (als het om ikea kussens en akoestiek gaat dan ;)) ...

Ik denk dat het inderdaad zo is dat mensen graag voor weinig geld (hoewel deze stunt ook een duur geintje is als je het mij vraagt) ergens in willen geloven dat het werkt zodat ze met meer overtuiging tegen de anderen kunnen vertellen waar het ikea kussen in de hoek voor dient... :erm:

Origineel geplaatst door cyble
tegen de anderen kunnen vertellen waar het ikea kussen in de hoek voor dient... :erm:

Om van een bed een bank te maken door ze rondom te plaatsen.

Als je het mij vraagt kan je dus ook een 2e handsbank bij de kringloopwinkel kopen en deze achterin de studio te plaatsen. Of gewoon een open box ter breedte van je studio achterin met glaswol, bedekt met luchtdoorlatendstof, maar waar niet de glasdeeltjes doorheen kunnen, zodat je dit schadelijke materiaal niet inademt

Origineel geplaatst door Catalunya
Of gewoon een open box ter breedte van je studio achterin met glaswol, bedekt met luchtdoorlatendstof, maar waar niet de glasdeeltjes doorheen kunnen, zodat je dit schadelijke materiaal niet inademt

Op zich geen slecht idee; 2 opmerkingen:
-Corner traps zijn effectiever omdat *alle* room modes actief zijn in de hoeken, helemaal in de 3-hoeken (waar plafond, voor/achter-wand en zij-wand elkaar ontmoeten). De hoogste graad van effectiviteit behaal je door te dempen waar de meeste nodes actief zijn.

-Glaswoldeeltjes en steenwoldeeltjes zijn wel enorm irriterend, maar het schijnt dat er geen gezondheidsrisico's aan vast zitten. Het is dus niet zoiets als asbest.
Aan de andere kant: afdekken is sowieso een must.
Ik gebruikte hiervoor glasvezelbehang, maar ook bijvoorbeeld stof of iets dergelijks is uitermate geschikt. Let er wel op dat je geen geluidsgolven-reflecterend materiaal gebruikt (aluminiumfolie, om maar eens wat stoms te noemen).
Nog een tip: haarlak (!) spuiten op de 'open' delen van de steenwol of glaswol platen, nadat het op maat is verzaagd en voordat het wordt verpakt. Dit voorkomt dat de hele boel enorm gaat 'stuiven'.

Hanz,

Heb je misschien meer info over waar je mogelijk het soort type glas-/steenwol kunt kopen welke je hebt gebruikt. Van wat ik begreep zijn degene met een grotere dichtheid niet bij de bouwmarkt om de hoek te krijgen. Oftwel, redelijk lastig aan te komen voor 'normale consumenten'.
Bedankt! :doei:

Ik had meer geluk bij groothandels in isolatiemateriaal.

Bij mij in de buurt vond ik gelukkig Van Tol Isolatie in Ter Aar... (http://www.tolisolatie.nl)
Die hadden écht enorm veel in allerlei soorten en maten. Zelfs andere groothandels verwezen naar deze firma.

De firma leverde gelukkig ook aan particulieren (... een uitzondering!) en was zelfs zo vriendelijk om (in mijn geval) gratis aan huis te bezorgen! (zo'n 15 km afstand).

Overigens: binnenkort plaats ik even een topicje met meer info en foto's van m'n studio aanpassingen.
Maar dan wil ik natuurlijk wel eerst helemaal klaar zijn, nu is het nog een puinzooi! :D

Ah! Bedankt voor de info. Zie dat ze ook niet eens zo gek ver hiervandaan zitten. Binnenkort eens informeren daar :).
Ben benieuwd naar je foto's. Heb je trouwens ook foto's genomen tijdens het bouwen van je basstraps?

Wat even belangrijk is dat alle wol only corner en wand panelen werken volgens het 1/4 golflente verhaal . Dus als je b.v. 100 hz wil dempen betekend dit 340/100 = 3,4 /4 0,85 cm Dus moet je in teorie een panel / corner trap 85 cm van de wand / hoek zetten .

Corner traps zoals die van hanz zijn erg breedbandig ideaal dus . Heb je daarna alsnog problemenin het laag moet je tunned panel absorbers maken .. En als je een beetje handig ben kun je dat zelf .

Origineel geplaatst door Hanz
Nog een tip: haarlak (!) spuiten op de 'open' delen van de steenwol of glaswol platen, nadat het op maat is verzaagd en voordat het wordt verpakt. Dit voorkomt dat de hele boel enorm gaat 'stuiven'.

Wat een supertip! Dit is voor elke klusser mooi om te weten.

Origineel geplaatst door mischa
Wat even belangrijk is dat alle wol only corner en wand panelen werken volgens het 1/4 golflente verhaal . Dus als je b.v. 100 hz wil dempen betekend dit 340/100 = 3,4 /4 0,85 cm Dus moet je in teorie een panel / corner trap 85 cm van de wand / hoek zetten .

Het 'probleem' rond corner traps is dat er een boel achterliggende theorie rond het gedrag van geluidsgolven en demping in hoeken nog niet goed duidelijk schijnt te zijn. Er is gewoon nog te weinig wetenschappelijk onderzoek naar verricht.
Vandaar dat er ook zoveel 'fabeltjes' in de wereld zijn, misschien?

Een boel dingen die voor 'vast' worden aangenomen als het gaat om wand-demping, werken toch nét weer wat anders zodra je in hoeken gaat dempen. Aan de andere kant, dingen die vroeger als 'fabeltje' werden afgedaan, blijken in het geval van cornertraps dus weer wèl te werken.
Voorbeeldje: het gebruik van schuim als materiaal voor cornertraps - 'vroeger' werd gedacht dat schuim nooit kon werken voor lage frequenties... maar onafhankelijk (empirisch) onderzoek laat zien dat dit onterecht is.

Voor de insiders: het verhaal dat bijv. de verkoop van Auralex basstraps gelijk zou staan aan oplichting (bijvoorbeeld verkondigd door Realtraps-fabrikant Ethan Winer) is inmiddels compleet achterhaald.
Interessant ook om te weten dat Ethan voor de vergelijking tussen schuim cornertraps en z'n eigen RealTraps uitging van goedkoop imitatie schuim, en dat presenteerde als Auralex.

Nou ben ik geen acoustisch expert, maar het afstands verhaal wat Mischa hier aanhaalt, daar is ook nog veel onduidelijkheid over zodra je het gaat toepassen op cornertraps ipv. op wandpanelen (waar het gewoon bewezen theorie is). In het onderzoek wat ik net al aanhaalde (o.a. de grafiekjes die Baal-zebub had gelinkt vanaf www.studiotips.com) is duidelijk te zien dat zelfs met een diepte / afstand van 60 cm. al zeer effectieve demping optreedt.
Hoe dat dan is te verklaren, dat is dus minder duidelijk.
En natuurlijk geldt altijd: hoe groter de dempers, hoe beter het resultaat - maar dat werkt niet lineair.

Corner traps zoals die van hanz zijn erg breedbandig ideaal dus . Heb je daarna alsnog problemenin het laag moet je tunned panel absorbers maken .. En als je een beetje handig ben kun je dat zelf .

De breedbandigheid van zelfbouw corner traps is volgens mij nogal afhankelijk van het toegepaste materiaal.
Ik postte al eerder het lijstje van Bob Golds met dempingswaarden.

In het algemeen zou je mogen verwachten dat dezelfde materialen met een hogere dichtheid een betere absorptie hebben in het laag, en verminderde absorptie in het hoog.
Want: in materialen met hogere dichtheid zit meer intern oppervlakte, dus meer dempingsvermogen voor frequenties die het materiaal binnendringen. En ook: materiaal met 'n hogere dichtheid heeft de neiging om te gaan werken als reflector op hogere frequenties.
Wat op dit moment nog relatief onduidelijk is, is wélk materiaal met wélke dichtheid nu het best werkt voor demping van lage frequenties. Uit proefopstellingen zijn namelijk nog wel eens tegenstrijdige uitkomsten gekomen.

Het verschil tussen resonators / tuned panel absorbers en corner traps zit 'm vooral in de manier van werking.
Een resonator / panel trap werkt direct op het voorkomen van staande golven, op de plek waar ze ontstaan.
Heb je dus een staande golf tussen voor- en achterwand, dan maak je een paneltrap op je achterwand.
Heb je een staande golf tussen plafond en vloer, dan maak je een paneltrap op je plafond.

Een corner absorber / corner trap werkt op het gevolg van een room mode, namelijk door absorptie van opgebouwde lage-frequentie geluidsgolven; als het ware het na-dreunen van een staande golf.
(zie ook het RT60 verhaal elders op dit forum).
Als je net zo snel de dreun 'weg-zuigt' als dat deze ontstaat, dan zal je veel minder last hebben van aanwezige room modes.

Cornertraps voorkomen dus niet het ontstaan van staande golven.
En natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar daar staat tegenover dat een paneltrap soms moeilijker is weg te werken dan een cornertrap.
Ik zou bijv. zelf een paneltrap aan m'n plafond kunnen hangen, maar dan moet ik voortaan gebukt door m'n studio lopen.
Netjes afgewerkte cornertraps zijn in zo'n geval veel minder storend aanwezig.

Laatst gewijzigd:
Je kan je ook vooraf afvragen

1. Wat wil ik opnemen? Een band ofzo waardoor de lage freq. hinderlijk kunnen zijn bij opname
2. Wil ik een optimale afluistering? (dan zou ik eerder panel absorbers boven de mengtafel hangen, i.v.m. voorkomen reflektie en absorbers achter de montitors)
3. Zijn die lage frequenties werkelijk hinderlijk bij mijn afluistering?(denk aan goede monitors, trillingsvrije plaatsing monitors)
4. Is het nodig om met een hoog volume af te luisteren, waardoor lagere frequenties eerder de ruimte kunnen vullen

Je kan ook richtmikrofoons gebruiken (speel wat met de plaatsing van de mikes)
Let ook op de plaats in de ruimte waar de muzikanten staan

Eigenlijk teveel om op te noemen. Basstraps zou bij bij een laatste keus zijn om mijn opname en afluistering optimaal te maken.

Back