Wat wil jij met geluid?

demian

Ojee
Ik denk dat iedereen wel een bepaalde sound of sfeer in gedachten heeft waar die warm voor loopt.
Er is een veelheid aan synths en randaparatuur, het geeft ons veel mogelijkheden om iets te maken waar we ons goed bij kunnen voelen.

Ik denk dat we ons vaak laten misleiden door wat apparatuur ons te bieden heeft, en dat gedeeltelijk de sound wordt bepaald door het apparaat waar je mee aan de gang bent.

Je moet dus eigenlijk strategisch bezig zijn wil je een eigen sound neer kunnen zetten.

De vraag is dus : Wat voor sound wil ik, wat zet ik daar voor in en hoe gebruik ik dat?

Ik merk dat ik voorkeur heb (als het om eigen muziek gaat) voor vette stuwende basslines in combinatie met climaxerende effecten en drums.
Ik werk voornamelijk nog met software, ik ben geen synth-purist, anders zou ik waarschijnlijk alles vanuit Reactor maken of een modular-vst doen. Maar da's te ingewikkeld voor mij.

Voor stuwende basslines gebruik ik plug-ins zonder interne effecten met minimaal 2 oscs's en goede modulatie mogelijkheden. De pluggies moeten vet kunnen klinken zonder extra effecten. Ik ben uitgekomen combinatie van Pro 53 en Minimonsta voor baselines.

Climaxerende effecten maak ik door sounds te layeren en dan met phaser en delay effecten spelen. Die sounds komen bij mij vaak uit, Pro 53 en ImpOscar, voornamelijk omdat hier snel erg leuke geluiden uit komen.

Strings en pad's op de achtergrond mee laten doen om de hele sound wat aan te dikken, ik leun hier bij vaak op zachte strings uit FM7, gelayerd met strings uit Albino. De ene string loopt dan heel te tijd over in de andere door de envelopes zo in te stellen.
Beetje flanger er reverb er op, samen met drums en bassline zachtjes door een compressor sturen, geeft een beetje een drukkende sound.. (soms te veel) met mate toepassen dus. (in mijn geval)

Leads komen bij mij altijd uit albino en Pro 53, ik ben een echte presettweaker wat dat betreft, helaas niet zo crea met de knoppen als ik dacht, nootjes zijn toch interessanter is me uit eindelijk gebleken.

Dat zorgt er dus voor dat ik qua drums altijd zeer matig presteer, mij ontbreekt een partij goede samples, met Drumatic en LM7 maak ik meestal mijn drums, op de een of andere manier klinken die nooit goed bij mij, het zal wel aan de compressor instellingen liggen, of het feit dat ik te veel instruments door de zelfde comp. gooi, ik weet het niet.
Ik ben altijd zeer benieuwd hoe anderen hun drums zo vet weten te krijgen zonder dat deze in de mix verzuipen.

Hoe benader jij jouw sound?

Klopt wel wat je zegt Demian dat je vaak gaat leiden(mis) door de presets in je synth of softsynth maar ja zoek 't maar eens op je hebt een bepaalde sound in je hoofd en dat moet je maar eens hoorbaar maken in klanken 't is zoeken naa een speld in een hooiberg.
Ben al een paar jaar bezig wat aan 't experimenteren met geluiden uit analoge bakken,beetje fieldrecording vind geluiden die je buiten/werk(fabriek) ook erg interessant...etc.
Heb nou iets een beetje concreets gevonden 't zijn geluiden die ik op 't net vind via wav opslaan misschien beetje bewerken en dat weer samenvoeg met synths en een drumcomputer.
Tja een beetje eigen geluid vind ik wel een beetje belangrijk8D

Duister dat is waar ik wel voor ga en dan met een niet al te kapotten kick`s.

Maak veel muziek met donkere (nou ja iig niet vrolijk) melo`s met pad`s en zo die haal ik vaak uit de Andy, ION of Virus (vroeger ook de JP maar die heb ik te veel uitgemolken voor dit soort geluiden).
Met m`n virus of JP maak ik meestal vage industiiele drone`s.
Hou ook wel van donker basslines, haal ik uit alles wat hier al is genoemd of uit m`n Juno II of Pulse.
FX zijn meestal indus/donkere samlpes of geluiden die ik uit de Virus of Machinedrum haal. De Absynth wil ik ook nog wel eens gebruiken maar das preset werk, iets wat ik zoveel mogenlijk probeer te vermijden (ik weet je kan ze editten maar vind het niet zo lekker werken).

Ik weet uit synth`s kun je alle geluiden halen maar zoals hier boven staat dat is voor mij het lekkerst. Elke synth heeft zo`n z`n eigen plaatsje in de studio gekregen voor waar ik hem het liefst voor gebruik. Presets gebruik ik bijna nooit (behalve dan de Absynth) begin graag van af scratch. Presets vind ik voor al handig om te ontleden en er zo achter te komen hoe je bepaalde geluiden maakt. En aan layeren doe ik niet.

Sounds waren vroeger echte standaardtrance dingen en nu krijg ik daar wat afkeer tegen....

Ik ga voor lekker gefilterde basslines, nog wel met saws..... Ik vind Marco V een goeie inspiratie die gast komt altijd met een nieuwe sound en ik probeer ook sounds te maken die anders zijn maar net zo doeltreffend en dat is bestwel moeilijk.

Ik wil dus geen imitatie Marco V zijn ;), alhoewel soms denk ik "ik wou dat ik dat gemaakt had!!!!"

Presets bewerken en zelf patchen zo ga ik te werk.......

Ik probeer me ook meer op de ritmes en percussie te richten vind ik steeds belangrijker! Daarom is techno zo fijn :)

Open, transparant en melodieus.

Maar als ik Techno maak mag het hard en ranzig. :dj:

Hmm nu ik er zo over nadenk ben ik er eigenlijk nog niet uit! Het moet in ieder geval wel veel definitie hebben zodat alles mooi hoorbaar is :)

Origineel geplaatst door Alexander
(verder is bakken met geld altijd een reden om van bovenstaande argumenten af te stappen, haha!)

Ja

Maar in eigen tijd moet je wel met je eigenlijk ding bezig kunnen zijn :)

Melancholische melodieën zoek ik constant, da's voor mij het belangrijkste. Qua geluidskeuze probeer ik de jaren 70/80 te benaderen. Drums moeten akoestisch zijn, maar electronisch klinken. :)

Ik vind het geluid belangrijker dan de melodie vaak...

Wat voor sound wil ik?

Stuwend, opzwepend. De combinatie baslijn / kick moet dusdanig zijn dat dit je al beweegt.
Ik hou niet van steriele, cleane geluiden, hoe vuiler hoe beter.
Volgens mij is het ook onbewust een statement van me tegen de overgeproduceerd muziek van tegenwoordig (dit is natuurlijk genre specifiek maar ik doel meer op de populaire stromingen).
Het geluid moet je raken, of in ieder geval ik moet dr van uit mijn stoel schieten.

Wat zet ik daarvoor in / hoe gebruik ik dat?

Mijn mixer (mackie 1604 VLZ) gebruik ik meer als filterbank. Liever het volume iets lager en de mid tot het maximale boosten om maar een ranzige klank aan een geluid te krijgen. Verder heb ik een distortion en twee compressors die behalve het niveau en de punch te regelen het geluid ook lekker kunnen kleuren. Qua effecten is het galm en delay wat ik erg veel gebruik en over een ranzige baslijn gooi ik het liefst nog een chorus.

-C-

Back