Vraagje ivm MIDI drum tracks

divinio

Starting Up...
Ik snap iets niet ivm drum tracks...

Ik heb op 4 aparte sporen drum tracks staan. Bass drum; Hi-hat; Hanclap en Maracas.

Ik vind dat de Handclap te hard staat en dus dacht ik de fader in die drum track wat zachter te zetten.

Maar dan hoor ik de 4 drum tracks zachter worden.

Is dit normaal?

Dacht net dat het het opsplitsen naar aparte tracks, je de mogelijkheid gaf om hun volume afzonderlijk te regelen.

:geslaagd: Ik hoor het wel

Als alle drum tracks hun note on/note off's zenden naar het zelfde MIDI kanaal (bv. kanaal 10 van je apparaat), dan zullen alle control changes voor volume ook allemaal uiteraard naar kanaal 10 gaan; 1 kanaal dus - met als bron 4 uitzondelijke tracks in je sequencer.

Je zou dan afgezien van splitsen van drum tracks ook de kanalen moeten splitsen.

Bv. MIDI kanaal 10,11,12 en 13 oid nemen voor de aparte drumsounds.

Wil je dat niet, dan zou je mischien iets met de velocity kunnen spelen van de noten in je 4 afzonderlijke tracks.

Ok dat wil ik gerust doen als het daar van afhangt.

Maar dan is mijn volgende probleem:

MIDIdrum staat op track 10 maar hoe zet ik tracks 11,12,13 dan dat die ook drumtracks worden?

Dat ligt aan je MIDI apparaat in kwestie.

In sommige gevallen kan je gewoon een bank change doen, en met behulp van een control change een drumset kiezen.

In vervelende gevallen ben je beperkt in je aantal drumkanalen. In het ergste geval kan je maar een drumkanaal aan.

Wat voor apparaat gebruik je voor de drums?

Mijn synth is een Yamaha Cs2X

Dat zou dus wel moeten lukken waarschijnlijk.

Maar daarvoor zal ik de handleiding moeten bekijken want ik weet niet hoe ik bankchanges en control changes moet doen. Staat er wel in, ik heb het al gezien.

In ieder geval bedankt voor de tip chromisX! Ik leer weer bij!!!

:okdan:

CS2x is geen enkel probleem: je kan van elke MIDI part een drumtrack maken.

Gewoon een bankchange via een control change + program change doen.

Bank changes doe je met control changes. Program change is een program change.

Maar wellicht dat je voor je sequencer al een bankmap kan vinden,

Want elke normale sequencer kan een bank + program gecombineerd wel instellen als initialisatie.

In dat geval kan je gewoon de gewenste drumbank en de drumset kiezen vanuit je paneeltje ofzo.

Origineel geplaatst door divinio
Maar daarvoor zal ik de handleiding moeten bekijken want ik weet niet hoe ik bankchanges en control changes moet doen. Staat er wel in, ik heb het al gezien.

Als je handleiding zo compleet is als van me oude yamaha DB50XG, en MU80 ... dan moet het makkelijk zijn. Ik kan ook van elke midichannel een drum channel maken.
Volgensmij kan je het ook via sysex regelen.

Back