[Kawai] Kawai K4/K4r

rutgerjv

Ouwe rot
Beste Forum-mensen,

ik sta misschien (twijfel-de-twijfel) op het punt een bod uit te brengen op een kawai K4r, maar eigenlijk weet ik behalve specs niet veel over hoe dit apparaat klinkt. In internet reviews is de een er heel positief over, en de ander erg negatief.

Is er iemand die wat ervaringen met mij wil delen over de bruikbaarheid van de geluiden van de K4/K4r? Ik wil graag weten wat de sterke en zwakke punten zijn. (ik maak zelf prog (symfonische)-rock en gebruik al een Yamaha S30 en Roland U20).

Of heeft/weet er iemand een opname van de K4r (ik weet dat Vangelis ze gebruikt, maarja die gast gebruikt ook zoveel anders spul, hoor daar die k4 maar eens tussendoor :erm: ).

Dus als iemand mij kan voorzien van ervaringen? Plus en minpunten of een opname van het dingetje ben ik jullie eeuwig dankbaar (oh, dat ben ik zowieso trouwens wel....tis een gaaf forum).

Groeten,

Rutger

Ken de gluiden uit de K1 en die licht bij iemand die hem in een
curver box bewaart omdat de eigenaar hem niet op haald
hij betaalde toen 300 piek ik had liever een sec D110 maar ja
een lang verhaal

Hoi Rutger19 - waar zijn die overige 18 trouwens gebleven ;)
Heb nooit zelf met een K4/r gesjoemeld maar ik zie ze alvast voor niet veel geld te koop staan, dus als je hem zou kopen en het uiteindelijk toch maar niets vind, dan scheur je d'er alvast je broek niet aan :)

Misschien kan Olafmol er iets meer over vertellen? Uit dit draadje maak ik alvast op dat hij dat ding kent.

Waaat, de K1 was m'n eerste synth. 8 stemmig polyfoon en een erg cheesy geluidje. Toch dat Jan Hammer wat presetjes ooit heeft gebruikt.

Maar K4 is de grotere broer met 16bits samples. In de tijd dat ze uitkwamen klonken ze behoorlijk goed. Maar met de huidige maatstaven is het een middelmatige rompler waar nog steeds leuke sounds uit te trekken zijn. En ik zou beginnen met onderbieden want zoveel zijn ze eigenlijk niet waard vind ik zelf.

De K4 was ooit de goedkope tegenhanger van de Roland D50. En zo klonk ie ook ;)
Dat neemt niet weg dat er heel wat leuke synth-sounds uit te toveren zijn. Die dingen zijn stink goedkoop dus........

Wil je meer en beter, betaal je meer dus!

ik ken de K4 redelijk goed...... leuke synth met resonante filters.. klinkt hard en digitaal, maar wel op de goede manier....denk "gigolo records"

ik Gebruik zelfs nu nog regelmatig mijn K4r.
Ik heb er heel veel sounds zelf voor gemaakt en als je Progrock maakt, zal hij je zeker bevallen.

Je kan erg erg goede solo sounds(VET) Strings en koren uit halen, de bassen zijn OK en de pad sounds heel goed,

goed tekontroleren (filtertje op het MOD wiel en weg zweven en freaken maar) ik vind het een hele mooie synth.

alleen de effectjes die in de keyboard versie zitten zijn wat zwakjes bruikbaar maar niet meer dan dat.

Beste iedereen,

wow, bedankt voor de reacties. Ben er erg blij mee, ik krijg nu langzamerhand een beetje een beeld van het apparaat (want de bekende schizofrene reacties van harmony-central zwabberen maar wat heen en weer, sonicstate is iets positiever over het algemeen).

Om even hover's vraag te beantwoordn

Origineel geplaatst door Hover
Hoi Rutger19 - waar zijn die overige 18 trouwens gebleven ;)

Die overige 18 zijn voorbije jaren.....oud he.....19, en mensen die wat anders dachten, nee, het is niet het aantal synths wat ik heb of de lengte van mijn * maar zou wel goed de breedte van de topic in inches kunnen zijn (2 units hoog ;) ).

Verder vroeg ik me af of een van de ervaringsdeskundigen van de k4(R) ook nog iets heeft gemerkt van de underpowered processor. In sommige reviews lees ik dat het apparaat vooral in multi-mode een beeeetje sloooooom wordt:Z .....

Groote Groeten uit Groningen,

Rutger

Nooit gemerkt dat het sloom werd maar ik draai dan ook geen 150BPM met 100 noten per seconde.

nooit last van gehad

klopt idd dat als je em multitimbraal inzet en em echt gaat pushen dan zit er soms wat kleine vertraging op...maar niet echt storend volgens mij....zou alleen bij drukke drumtrax wat kunnen opvallen maar ik neem aan dat je de K4 daar tegenwoordig ook niet echt voor gaat gebruiken...

Ok, gelukkig, dan zitten er kennelijk van die adrenaline@200BMP bij sonicstate :), zij klagen er wel over. Btw, nu je toch op het forum zit kan ik je beter meteen nog wat vragen....hoe denk je dat de k4 in verhouding tot de yamaha S30 is (als je die kent). Vult het aan? Overlapt het?

Groeten,

Rutger

Pffff underpowered?
Da's niets.

Als je de EX5 gaat pushen dan kaptie al rond de 60 stemmen (single AWM) terwijl ze beweren dattie 128 stemmen aan kan. Dus da's nog niet maar de helft van wat hij theoretisch aan zou kunnen. Go figure.

Mijn mono-fone software-synth kapt al met 2 stemmen, dan doet ie de een of de ander, grijnnnnnnnssssssssssss....*D

Maar met mijn S30 nog nooit echt last van gehad (van waar die EX5 last van had, niet het bovenstaande), soms op onvoorspelbare moment een midi-error (buffer-probleempje denk ik) als ik veel via cubase probeer naar binnen te persen via de midi-poort, maar via het toetsenbord bestuurd prima stabiel.

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door Rutger19
Ok, gelukkig, dan zitten er kennelijk van die adrenaline@200BMP bij sonicstate :), zij klagen er wel over. Btw, nu je toch op het forum zit kan ik je beter meteen nog wat vragen....hoe denk je dat de k4 in verhouding tot de yamaha S30 is (als je die kent). Vult het aan? Overlapt het?

Groeten,

Rutger

Klinkt echt anders, ik heb wat AWM synth's (ik weet niet of de laatste generatie veel anders is) maar het filter in de K4 is vrij uniek en de wave form ook.

Hij klinkt inderdaad af en toe als een K1 maar dan met 16 bit en het filter met resonantie.

Ik heb de K4 gehad, lange tijd, en heb nu alleen nog maar de K4r. Je moet in multimode absoluut geen accoorden gaan spelen want dat trekt hij niet.
Nadeel van de K4, vooral de eerdere software versies is dat de envelopes nogal klik geluiden maken bij snelle settings. Daar heb je met bassen veel last van. Komt trouwens alleen voor met gebruik van de cyclische golfvormen, niet zozeer met de attacksamples die er ook inzitten. Maar voor die cyclische golfvormen koop je juist een K4, die zijn errug goed, de attack samples zijn bagger. Ook zitten er een aantal hele goed percussiesamples in.

Ach ja, wat wil je weten, ik ken de K4 zowat uit mijn hoofd ...

Paul.

Ik wou alleen even weten of ik hem moest kopen :).

Dankje voor je verhaal in ieder geval. De meningen over die traagheid schijnen nogal te verschillen per persoon (misschien dat er met een anders OS versie een verbetering is geweest?).

Klikkende bassen vind ik niet erg, zolang het alleen de bassen zijn.....daar zou ik hem toch niet voor kopen, meer voor de pads,fx en leads. Gewoon eens iets anders dan alle standaard Rolandjes en Yamahaatjes. (tenminste, met standaard bedoel ik de recente modellen). Beide bedrijven maken prachtig spul, maar het verkoopt ook zo goed dat iedereen het meteen fulltime voor alles gebruikt. Kortom onorigineel, en aangezien ik toch wel een behoorlijke zwak heb voor oude synths....

Oh, Paul, heb jij toevallig in je groote muziekarchieven ook een opname van de k4r, demogeluiden, songs of een nummer waar een aantal geluiden duidelijk in te horen zijn?

Ik heb me op het internet helemaal suf gezocht, en alleen maar een heeeeeel zweverig stuk muziek gevonden waarin de K4r zou moeten voorkomen, maar dat was echt ANTI-vet,....was ff schrikken, maar hij kan vast beter.

Groenten

Rutger

Ik heb niet zo 123 een rack op internet staan waarop de K4 zijn kunsten vertoond op die gebieden.

De K4 is zeker goed in pads, Fx, en heel redelijk in leads, zolang je niet al te hoge noten speelt, daarvoor is het aantal multigesampelde geluiden te beperkt ...

Voor bovengenoemde sounds gewoon kopen dat ding, voor die prijs zul je er zeker plezier van hebben.

Paul.

Origineel geplaatst door fuse
Als je de EX5 gaat pushen dan kaptie al rond de 60 stemmen (single AWM) terwijl ze beweren dattie 128 stemmen aan kan.

Je zweert toch bij jouw EX5?
Ja ja, ik mis die van mij nog steeds :(
Misschien koop ik er wel weer één. Die van jouw? :)

Heel veel oudere synths hebben zo'n midi-probleem. 't Is eigenlijk mn bekend van Roland-synths (D50, JD, JV...). Veel apparaten zijn zgn 'tig'-stemmig, maar als het erop aankomt.

De oplossing is vrij simpel: je gebruikt een K4, D50, EX5 (oei!) etc etc etc in een 'te drukke midi-omgeving' ;)

De K4 was mijn eerste synth (op de vl-1 na dan) heb hem nog steed en als je zelf aan het editen slaat komen er hele mooie dingen uit!
Hij heeft 4! operators en die kun je elkaar laten aansturen, er zit een vette filter in dus tb303 e.d. kun je er ook mee maken maar hij is vooral goed in pads (met name vangelis choirklanken)
Ik gebruik hem veel in dance producties voor vreemde geluiden, hij is niet zo bekend dus het hee daar is preset b17 uit de jv1080 hoef je niet bang voor te zijn. Ik kan nog uuren doorgaan maar koop hem nou maar hij kost niks meer! die van mij was nieuw Fl. 1950,- hij is 16 stemmig en 8 part multitimbraal. In de K4 zitten galm,distortion en delay, de K4r heeft 8 outputs maar geen effecten.

Back