Polyfone Doepfer A100?

Hoi,

ik ben aan het orienteren voor een Doepfer A100 systeem, ik wil eigenlijk met een basis systeem beginnen en daarop voortborduren. Ik wil em als eerste 4-stemmig (of 6) maken maar juist dat stuk kom ik zo 1,2,3 niet helemaal uit. Vandaar de vraag: Kan iemand simpel uitleggen wat de makkelijste goedkoopste manier is om er accoordjes mee te kunnen gaan spelen (via midi)?

Om de vraag iets te verfijnen, ik snap dat er dan meerdere osc's inmoeten (liefst 2 per voice kan toch?) maar hoe voeg je die samen zodat ze door dezelfde filters etc heen kunnen? En belangrijker nog... hoe doe je dat me 1 midi/cv convertor? Voornamelijk dat stuk kom ik niet uit...?

Help!?

poly A-100

poly A-100

hello ik heb ook net een beginnend A-100 sysyteem
en denk ook aan poly mogelijkheden
ik dacht is het niet mogelijk om met een analoog keyboard te werken
en zoja is daar dan aan te komen?

ik heb een A100 basissysteem te koop staan op dit moment. Leuke kans om een paar honderd euro op de nieuwprijs te besparen. Zie hiervoor de advertentie elders op dit mooie forum.

nog goedkoper: een tweedehands mvc8 midi ti cv interface

Hallo
Ik ben hier ook mee bezig
Voor de CV/gate is de Doepfer MCV-24 idd een oplossing om alternerende CV/GATE signalen op hetzelfde midikanaal te genereren. Is wel een duur ding. Een 2e hands Doepfer MCV-8 voldoet ook (wordt niet meer gemaakt)
Eventueel een MCV converter van PAIA.com (zelf bouwen)

Verder is de Doepfer A-135 goed als 4 voudige VCA te gebruiken

Om het zaakje echt volpolyfoon te maken (zoals de Vermona Perfourmer of de Oberheim 4voice) heb je dus ook nog 4 ADSRs en VCFs nodig.

Een alternatief is om meer een soort KORG monoPoly-achtige synth te maken, dus met maar 1 filter en 1 ADSR icm slew limters die steeds geretriggerd wordt.

O.a. Mark II & Johny Busca zijn hier de A-100 experts, dus die hebben mischien ook nog wel ideeen

Groet
Joost

Lijkt me wel handig om de ADSR en VCF te combineren. Anders moet je per voice de boel instellen.
Ook leuk dat wel maar wel veel werkt. :)

Het ligt er helemaal aan wat je wilt..

Als je een accoordje aan wilt slaan, dan heb je aan 3 VCOs, 1 VCF en 1 VCA genoeg. Als je echt polyfoon wilt gaan dan heb je ook nog eens 2 extra VCFs en VCAs nodig. En dan wordt het duur. In mijn ogen kun je dan beter niet in het modulaire verder gaan. Pak een Juno of een dx-7 voor een prikkie en koop een Env follower van doepfer. Je kunt dan via je juno of dx een simpel accoord aanslaan en die in je doepfer processen. Ik heb een defecte Crumar Trilogy staan.. Die heeft een osc uitgang die het nog wel doet.. polyfoon. Die gebruik ik wel eens in mijn doepfer.

Ik heb ook ooit een 3 stemming polyfoon systeem gewild, maar het kost veel te veel en je moet alles drie keer patchen. Ik voel me een beetje Wout op dit moment... als polyfoon belangrijk voor je is en je wilt modulair.. Clavia?

Als je aan een doepfer staat te rossen moet je gewoon wicked gefreakte dingen doen! :)

Mijn Bohm heeft trouwens een duofoon toetsenbord. Ik weet niet welke andere analoge toetsenborden meerstemming cv uitsturen.

Qua polyfone keyboards met cv/gate out was er vroeger een dat bij het Roland 100m systeem hoorde met 4*CV/gate out.
Ik meen me te herinneren dat een keyboard van synthesizers.com nu ook weer zo opgebouwd is

Wat Johnny zegt is wel waar, als je begint met een kant-en-klare polyfone sythn waar je de oscilatoren (ongefilterd) van af tapt naar je Doepfer A-100 toe, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Probeer bv eens een Roland Vintage synth module door een A-100 filter te halen.

JdJ

Hmm..
Ik heb toevallig vandaag net een nieuw A-100 rack binnen gekregen, met de A-113 (trautonium) subharm gen. die ik ook voor polyfone ondersteuning wil gebruiken.
Kan nu wel makkelijker accoorden sequencen, maar alleen in mineur dus en alleen een zaagtand golfvorm
Heeft in principe 4 aparte outs die je naar aparte filters kan routen, zodat je de boventonen per stem kunt filteren, maar in de praktiijk werkt dit toch niet handig. Enkel filter werkt goed maar het instelbereik is wel kritischer dan voor een monofone voicing
Is natuurlijk ook nog steeds geen volledige modulaire polyfonie, maar wel weer een eind op weg

btw; dat a-102 diode filter is ook een aanrader
:)

gr
Joost

poly 100

poly 100

jongens bedankt,

sybthesizers.com heeft inderdaad 2 x cv/gate uit
duophonie is mischien wel grappig
en die mcv 8,
is dat niet zo'n iets te grote, zwarte doos?

Jep

Attachments

• doepfer.jpg
    doepfer.jpg
    49,6 KB · Bekeken: 86
alweer bedankt,

ja die zwarte doos
die is toch een beetje te gortig
rs 370 ziet er interesant uit
hoeveel zal zoiets, denk je, moeten gaan kosten?

Vroeger was er een tendens dat synth / modular bouwers van die voice boards uitbrachten.
Ikzelf heb zo'n doepfer voice board, maar die moet ik nog een keertje nakijken.
http://www.tonyblack.org/images/extern/doepferVMSCard.jpg

(Dit is een plaatje uit de manual..)

Het komt er in het kort op neer dat het een soort van Oberheim SEM is, 2 VCOs, filtertje, VCA.

Moderne modular bouwers gaan hier wellicht weer terug naar toe. ASy bijvoorbeeld met zijn 370.
Ook synthesizers.com will heel misschien ook zo'n module gaan maken.

http://www.synthesizers.com/future.html

Synth Voice Module : Complete, minimal synth with 2 VCO, VCF, VCA, LFO, RING, NOISE, EG. 8 spaces wide.

Ik vind het wel leuk.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
En?
Nou?
Bevalt het?

Wout :doei:
ach.. Clavia aanprijzen is nog niet zo zenuwslopend als ik dacht.

Ik had dit perongeluk met mijn ander account gepost... maandag morgen..

Djeeh, was een oude thread waar destijds weinig antwoorden op kwamen, had notification blijkbaar uitstaan, bedankt voor alle antwoorden.

Doepfer plan is inmiddels een MOTM plan (deze week 8 modules binnen :)) Ik snap er inmiddels iets meer van en begrijp dat een modulair het best tot z'n recht komt als monofoon maar ik zit toch nog met twee vragen:

1. Hoe zit dat nou met midi? Voor MOTM is er een 4 kanaals midi/cv convertor met "poly" mode en ik begrijp dat die MCV van Doepfer ook zoiets heeft. Kunnen die dingen dan echt 4 noten op hetzelfde midi kanaal naar de 4 juiste cv's vertalen? Technisch zal het heus mogelijk zijn maar ik wist niet dat dat bestond, enige ervaring die ik heb is m'n pro solo...

2. Ik snap dat je voor polyfoon meerdere osc's nodig hebt maar waarom meerdere vcf's en vca's? Enige reden hiervoor die ik kan bedenken is om filter en amplifier key follow te kunnen maken maar verder :confused: Of zie ik het belang hier niet van omdat ik key follow meestal uit heb staan?

Origineel geplaatst door Arie Safari
Djeeh, was een oude thread waar destijds weinig antwoorden op kwamen, had notification blijkbaar uitstaan, bedankt voor alle antwoorden.

Doepfer plan is inmiddels een MOTM plan (deze week 8 modules binnen :)) Ik snap er inmiddels iets meer van en begrijp dat een modulair het best tot z'n recht komt als monofoon maar ik zit toch nog met twee vragen:

1. Hoe zit dat nou met midi? Voor MOTM is er een 4 kanaals midi/cv convertor met "poly" mode en ik begrijp dat die MCV van Doepfer ook zoiets heeft. Kunnen die dingen dan echt 4 noten op hetzelfde midi kanaal naar de 4 juiste cv's vertalen? Technisch zal het heus mogelijk zijn maar ik wist niet dat dat bestond, enige ervaring die ik heb is m'n pro solo...

2. Ik snap dat je voor polyfoon meerdere osc's nodig hebt maar waarom meerdere vcf's en vca's? Enige reden hiervoor die ik kan bedenken is om filter en amplifier key follow te kunnen maken maar verder :confused: Of zie ik het belang hier niet van omdat ik key follow meestal uit heb staan?
Zo zie je maar weer, dat oude threads nog best interessant kunnen zijn en dat je snel dingen leert!

Maar om eventjes op je vragen terug te komen.
1. Natuurlijk bestaan deze midi2cv converters. Als een synthesiser 16 noten tegelijkertijd kan lezen dan kun je er ook 16 cvs van maken! Wel moet je oppassen wat voor resolutie de converters hebben. Voor noten heb je een hogere resolutie nodig als voor cvs voor filters bijvoorbeeld. (niet altijd, maar wel vaak).

2. Als je een melodietje speelt bijvoorbeeld vader jacob, dan wil je dat de release van de eerste noot (C) helemaal doorloopt van zowel de VCA als van de VCF. Niet dat op het moment dat je de D intoetst de eerste noot abrupt eindigt omdat de envelopes opnieuw getriggerd worden. Voor accoorden heb je voldoende aan 1 VCA en VCF. (beter is twee met een dual sequential switch, maar goed..)

Zeg ik het zo goed?

Back