Het einde van MP3 -New License terms $0.75 Per MP3 decoder

idem

Ingeburgerd
Ik weet niet goed waar ik dit bericht moet plaatsen, maar het is in mijn ogen erg belangrijk

"The licensing terms of Thomson and the Fraunhofer Gesellschaft, who are the owners of the mp3 patents, have changed. Now not only mp3 encoders but also mp3 decoders require a license. This page lists the fees -- it's $0.75 per decoder. As a consequence, Red Hat has already removed all mp3 players from the Rawhide development version."

check out:
http://slashdot.org/article.pl?sid=02/08/27/1626241&mode=flat&tid=155

nou nou...gelukkig maar dat ik al encoder en decoder op mijn harde schijf heb staan :D

O ja, een MP3 decoder is dus gewoon een MP3 player zolas bv Winamp

Is het al april?

stelt niet zo veel voor hoor....commerciele software moest uberhaupt ook al voor decoders een licentie betalen, alleen znd. freeware werd vrijgesteld...dat is nu dus veranderd....op zich snap ik het ook best wel, MP3 is niet iets lulligs als een patent op 1-click dingen ofzo....

verder vallen al die zgn. opensource adepten ineens verschrikkelijk door de mand...ik heb altijd al gezegd dat het 9 van 10 mensen niet om de opensource gaat maar om het feit dat het gratis is..dat blijkt nu dus omdat de meeste niet eens 0.75$ over hebben voor hun mp3 decoder maar liever al hun MP3's gaan overzetten naar ogg vorbis e.d. (zal toch wel behoorlijk wat uurtjes in beslag nemen en klinkt natuurlijk nergens naar, 2 keer lossy encoden)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
verder vallen al die zgn. opensource adepten ineens verschrikkelijk door de mand...ik heb altijd al gezegd dat het 9 van 10 mensen niet om de opensource gaat maar om het feit dat het gratis is..dat blijkt nu dus omdat de meeste niet eens 0.75$ over hebben voor hun mp3 decoder maar liever al hun MP3's gaan overzetten naar ogg vorbis e.d. (zal toch wel behoorlijk wat uurtjes in beslag nemen en klinkt natuurlijk nergens naar, 2 keer lossy encoden)

Olaf [/B]

Ik snap niet wat je met door de mand vallen bedoelt als het over de open source beweging gaat. Voor alle duidelijkheid, waar het hier om gaat is dat dat iets dat eerst gratis was, nu opeens geld moet gaan kosten. En dat is gewoon k*t. Als je als kleine software ontwikkellaar iets leuks bouwt, gratis op het web zet in de wetenschap dat het allemaal legaal en gratis is en na een bepaalde tijd de ontwikkellaar van MP3 of een een ander formaat ziet dat het een standaard aan het worden is dus eens flink denkt te cashen is dat in mijn ogen gewoon niet OK. Het is hetzelfde als een hond een bot voorhouden. Verder blijkt maar weer dat je aan de grieven van een bedrijf over bent geleverd, grote jongens kunnen de boel altijd afkopen, doe je dat als kleintje niet omdat je dat geweg niet kan, dan is het gisteren gratis, vandaag $0,75 en morgen misschien wel $3,00. Met open source is de boel van te voren geregeld in de license, dus dan weet je waar je aan toe bent en dat is voor iedereen fijn.

Precies maar eerst moet je een basis hebben. In het geval van MP3 is het in eerste instantie gratis weggeven, en als het dan een standaard is...
Doet me ook denken aan die actie van de KPN, gratis voicemail, iedereen flikkert zijn antwoord apparaat weg. Iedereen is hooked. En dan opeens geld voor die gratis dienst vragen en met vage instructies komen hoe je je van die eens gratis dienst kan unsubscriben. Gelukkig pikten de meeste consumenten dat niet. Maar inde tijd toen het speelde waren de enige winkels die antwoordapparaten ruim in voorraad hadden de KPN winkels.

ik snap je punt idem.... in principe zijn de fraunhofer algos nooit gratis geweest...ze hebben het alleen voor de decoders mbt freeware altijd door de vingers gezien..bij mijn weten is het nooit officieel gratis geweest..... maargoed er zijn genoeg alternatieven voor MP3..

Gelukkig gebruik ik al een tijdje ogg vorbis:

http://www.xiph.org/ogg/vorbis/

Een open formaat, geen patenten, vrij gebruik, beschikbaar voor al heel veel software spelers. Alleen hardware volgt nog niet zo.

Kenners beweren dat ogg vorbis ook betere kwaliteit geeft.

ogg schijnt niet erg van de grond te komen wegens zo goed als geen implementatie.. dus ik verwacht daar niet erg veel van..

De fraunhoffer licensies zijn ook nooit gratis geweest, zeker de encoders niet, maar die zijn door verschillende bedrijven 'her-ontworpen' (en niet alleen kleine malafide bedrijven, ook microsoft heeft dit gedaan) om zo de licentie te ontduiken. De technologie van mp3 is vrij verspreid geweest, maar dat is dan ook alles (niet de psychoacoustiche modellen die eigenlijk de kwaliteit van de encoding verzorgen.) en dus wat krijg je dan nu... 80% van alle mp3 de/encoders zijn ver beneden de kwaliteit van wat mp3 kan zijn. Als je de pro en/decoders van fraunhofer gebruikt kan je het verschil zeer duidelijk horen...

Hetzelfde heeft fraunhofer nu voor met mpeg4 voor video (Divx, mpeg42, mpeg43, etc.. ook hier heeft microsoft misbruik van de licentievoorwaarden gemaakt door hun eigen 'variant' te maken..)

Om een lang verhaal kort te maken.. tuurlijk stopt fraunhofer met open source en gratis verstrekking van code als ze al zoveel keer opgelicht zijn door bedrijven die weigeren om licenties te betalen, maar dan toch een licht gewijzigde versie van hun technologie in hun software implementeren en zo eigenlijk fraunhofer in een slecht daglicht stellen en zelf met de centen gaan lopen. je kan ze moeilijk ongelijk geven, 't wordt maar is tijd dat ze krijgen waar ze recht op hebben, die mannen hebben baan brekend werk geleverd op gebied van audio en video compressie, en als je dan luisterd naar de kwaliteit van sommige mp3 encoders, dan is dat huilen met de pet op...

Een erg goed betoog! Ik vraag me uiteindelijk alleen wel af of het ze ook echt wat op zal gaan leveren...

Maargoed...je ziet het nu met alles hoor op het internet.. er is gewoon een trend gaande om veel services/diensten etc. die eerst gratis waren, nu geld voor te gaan vragen.

Kijken wat er na de recessie gaat gebeuren!

(ff offtoipic) geloof dat dit m'n 500 berichtje is jihaah :) (/ff offtoipic)

Het heeft voor- en nadelen, maar het belangrijkste voordeel is wel dat de verkoop
weer wat bij zal trekken op den duur en dat is toch wel prettig en vreemdgenoeg
hoor ik daar dan niemand over. Voor muzikanten en platenmaatschappijen is de
mp3 een doorn in het oog. Ok, de prijzen van cd's kunnen (en zullen?) omlaag
moeten, maar ik denk dat dit uiteindelijk tot iets goeds leidt. Illegale
muziek zal nooit helemaal weggaan, maar het beperken kan denk ik geen kwaad.
Voor de mp3-rage hadden we het zo slecht nog niet toch?

voor de MP3 rage deden we aan CD's kopieren en daarvoor gebeurde het met cassettebandjes....nix nieuws....

ik las dat de grote platenmaatschappijen bijna geen winst meer maken op hun acts..komt omdat het zulke vluchtige rotzooi is dat ze alleen maar moeten investeren in promotie e.d. en er bijna geen geld meer uithalen omdat je eigenlijk alleen op lange termijn een band/act rendabel kan maken.....de grote geldmakers schijnen momenteel de muziekwinkels te zijn.....want die bepalen met het grote aanbod wat er in de schappen komt te liggen, of beter nog: in die luisterstations...

Olaf

Origineel geplaatst door NewsForge
Arland says Thomson not only allows but encourages the use of MP3 technology in free client-side players. He also says Thomson has no plans to start charging royalties to producers of freely-distributed MP3 player software, and that "it would not be in our best interests to do so." But, he says several times -- using slightly different words each time -- the second you sell software or hardware that contains Thomson's patented technology, the company wants money, and this is not negotiable, GPL or no GPL.
http://newsforge.com/article.pl?sid=02/08/29/1633205&mode=nested&tid=17

Je kunt dus gerust je Britney Spears en Eminem liedjes gratis blijven downloaden en gratis afspelen.
Als je met alle geweld iets wil naar mp3 wilt coderen zul je er een paar € voor over moeten hebben. Schok, horror.

Als je dat niet wilt kun je nu beginnen met ogg gebruiken (WinrAmp speelt dat gewoon) en al je ouwe mp3tjes gewoon houden

Voor echte muziek liefhebbers zal MP3 nooit een alternatief worden voor de CD. De kwaliteit is matig net als vroeger de cassette's. Ik merk het niet aan de verkopen van mijn CD's.
De echte muziek liefhebber wil enkel het echte CDtje.

Dat er op grote schaal op scholen e.d gecopieerd word is me duidelijk (ik heb een dochter van 13 en die heeft regelmatig weer een nieuwe CD-r met de laatste hits maar dit zijn 1.1 copien, daar zit heel weinig MP3 bij maar zijn gewoon de gekochte CD 10x gecopieerd.
Ze kopen dan met 6 meiden 1 singeltje en dat gaat dan 5x door de brander, tjaka verdient.

Ik vind trouwens ook de mensen die komplete CD albums aan bieden op MP3.com niet echt goed bezig.
Je kan beter gewoon een echte CD laten maken, voor de prijs hoef je het niet telaten en je hebt een heel mooi promotie product wat veel beter is als zon MP3.commetjes schijfje.

als je echt van je muziek houd en je bent er van overtuigd dat het goed is verkracht je het niet door de kwaliteit van MP3.
(beetje hard maar dat vind ik echt)

mp3 is gewoon handig als digitaal distributie-formaat....zo moet je het denk ik bekijken

Origineel geplaatst door olafmol
mp3 is gewoon handig als digitaal distributie-formaat....zo moet je het denk ik bekijken

dat kan wel zijn, maar er word op dit forum veel aandacht en tijd gespendeerd aan hoe krijg ik dit als beste bas, hoe kan ik deze galm bouwen Lexicon hier Vette analoge bak daar en mijn Sound klinkt heel vet en als je er dan een MP3 van maakt en dat is dan het medium wat je gebruikt om je muziek teverkopen (wat velen doen wereldwijd)
Waarom dan zo veel geld en aandacht daaraan besteden en dan 50% van je mix weg gooien door er een MP3 van temaken. Dat snap ik dan niet.

Back