DJ's versus muziekmakers

djTon

Nieuwkomer
Hey hello,

Ik ben een oudere (45) jongere man die in zijn vrije tijd muziek maakt maar ook dj tje speelt. (Voornamelijk bruiloften en partijen). Ik ontmoet tijdens die feesten vaak bands en "artiesten" die ook op zo'n avond ingehuurd zijn en het valt mij op dat er door de heren (en soms ook dames) musici een beetje neerbuigend tegen (in mijn geval nog ouderwets pratende) DJ's wordt aangekeken. Als ik in de muziekscene rondwandel (beurzen, winkels ed.) dan is het respect groter. Ik denk dat wij allemaal op onze eigen manier met muziek bezig zijn en dat dit gegeven toch een band schept of niet? Wat vinden jullie??

DJ (en muziekmaker) Ton:luv:

as usual...

as usual...

Hoi,

De nogal neerbuigende houding van een aantal figuren over dj's is mij ook bekend. Het is een bekend fenomeen dat niet alleen van toepassing is op de muziekwereld. Hoe het komt weet ik niet, maar het is een aantal mensen kennelijk eigen om betrekkelijk neerbuigend te staan tegenover zaken waar ze weinig vanaf weten. Ik betrap mezelf ook wel eens op een vooringenomen negatief oordeel over iets waar ik uiteindelijk (te) weinig vanaf weet om er in beginsel een oordeel over te kunnen hebben. Goede kritiek kmot doorgaans van diegenen die ergens verstand van hebben en met inhoudelijke argumenten komen voor hun standpunt. Als ze er dan ook nog een alternatief bij kunnen zetten, is dat meegenomen...

Op dj's wordt met enige regelmaat neergekeken met als voornaamste argument dat ze strikt genomen zelf geen muziek maken, maar in plaats daarvan materiaal dat door anderen werd gemaakt, draaien en er populair mee doen tijdens een set.
Persoonlijk vind ik dat dj's wel degelijk toegevoegde waarde leveren, omdat ze platen kopen die bij elkaar passen en daar met technisch hoogwaardig mixwerk een mooi verhaal en een bepaalde sfeer mee maken. Ik heb in Marseille een technoset van de Franse dj Jack de Marseille meegemaakt en de vonken vlogen er zowat vanaf. Als je zo iemand bezig ziet en de energie voelt die hij in zijn set legt, is er mijns inziens wel degelijk een hoogwaardige artiest bezig. Verschillende dj's gaan op een verschillende manier met muziek om. Carl Cox, Jeff Mills en Jack de Marseille moeten het van het grove energieke werk hebben. John Digweed en Sasha zoeken het daarentegen in het perfectionisme en het subtiele. Het feit alleen al dat er zoveel verschillende dj's op zoveel verschillende manieren met muziek omgaan, geeft mijns inziens al aan dat het wel degelijk inhoud heeft. als het dat niet zou hebben zou het als een hype of rage zijn overgewaaid en met dezelfde snelheid weer zijn vergeten.

Ook op producers en op housemuziek in het algemeen merk ik een wat neerbuigende houding die voornamelijk komt uit de conservatoriumwereld. Ik heb meerdere malen gediscussieerd met mensen die daar gestudeerd hebben en uiteindelijk komt hun standpunt iedere keer weer neer op de mededeling dat zij meer verstand van muziek hebben dan ik en dat ze dus ook gelijk hebben wanneer ze beweren dat house muziek "dansbaar geluid" (letterlijke bewoording) is.
Mijn vroegere leraar scheikunde heeft al eens fijntjes opgemerkt dat het hebben van meer kennis niet bij voorbaat leidt tot het hebben van betere standpunten, maar afgezien daarvan, conservisten hebben doorgaans geen verstand van electronische muziek, omdat er in hun opleiding geen aandacht aan wordt besteed. Op zichzelf is dat niet erg. In een andere thread stelde iemand mij eens de vraag wat een jazz muzikant nu van house moet weten....Inderdaad.....niets natuurlijk, maar geef er dan ook niet op af! Dat doe ik ook niet met conservisten die een bepaald instrument tot op het hoogste niveau kunnen bespelen. Ik vind het zelfs erg knap dat ze dat kunnen, maar of ze goed of slecht zijn en of wat zij kunnen iets voorstelt, is niet aan mij om te be -of veroordelen, omdat ik daarvan geen verstand heb.
Omgekeerd merk ik echter wel dat een aantal conservisten afgeeft op house muziek terwijl ze een synthesizer nog niet van een sequencer kunnen onderscheiden, laat staan dat ze enig benul hebben van wat je met die dingen kunt doen. Ik vind dat jammer, maar ja.....het zij zo....ieder zijn talenten en tekortkomingen.

Merlijn de tovenaar

Vrijdag nog voor publiek gedraaid in een klein cafe en ik blijf het leuk vinden om te doen.
Als mensen gaan zeiken over DJ's dan moet je gewoon zeggen dat ze hun kop dicht moeten houden.
Het gaat er niet om of het moeilijk is maar het gaat er om dat je het naar je zin hebt en dat kan met Dj spelen of muziek maken en nog met veel meer dingen.

Het is ongeveer net zoals zeggen dat boeken (voor)lezen niets is want je moet ze juist schrijven.

Re: as usual...

Re: as usual...

Origineel geplaatst door Merlin

Ook op producers en op housemuziek in het algemeen merk ik een wat neerbuigende houding die voornamelijk komt uit de conservatoriumwereld. Ik heb meerdere malen gediscussieerd met mensen die daar gestudeerd hebben en uiteindelijk komt hun standpunt iedere keer weer neer op de mededeling dat zij meer verstand van muziek hebben dan ik en dat ze dus ook gelijk hebben wanneer ze beweren dat house muziek "dansbaar geluid" (letterlijke bewoording) is.

Die wijsneusen hebben inderdaad veel verstand van muziek, alleen blijft het daar vaak bij. Ze kunnen het waarschijnlijk ook niet uitstaan dat mensen zonder enige muziekale scholing prima muziek maken en platen uitbrengen terwijl zij er niks van bakken.

Wat betreft DJ's ach ja, je hebt ze nodig op een feestje, maar er zijn maar enkele dj's die echt muziekaal bezig zijn, het meerendeel mixt gewoon achterelkaar en verder niks. Dat hoeft ook niet, maar je hoeft er dan ook niet tegenop te kijken of erger nog als god te beschouwen wat menig puber doet. Het blijven gewoon mensen die wat plaatjes draaien. Een muziekant die een goede liveset neerzet is voormij wel een stuk meer waard.

Re: Re: as usual...

Origineel geplaatst door sander
Die wijsneusen hebben inderdaad veel verstand van muziek, alleen blijft het daar vaak bij. Ze kunnen het waarschijnlijk ook niet uitstaan dat mensen zonder enige muziekale scholing prima muziek maken en platen uitbrengen terwijl zij er niks van bakken.

Wat betreft DJ's ach ja, je hebt ze nodig op een feestje, maar er zijn maar enkele dj's die echt muziekaal bezig zijn, het meerendeel mixt gewoon achterelkaar en verder niks. Dat hoeft ook niet, maar je hoeft er dan ook niet tegenop te kijken of erger nog als god te beschouwen wat menig puber doet. Het blijven gewoon mensen die wat plaatjes draaien. Een muziekant die een goede liveset neerzet is voormij wel een stuk meer waard.

Dat hele adoreren staat me altijd tegen ook met muziekanten.
Het zijn gewoon mensen inderdaad die hun ding doen.

en dj zijn is ook een heel ander vak als muzikant!
ook moet je computermuziek en livemuziek niet teveel met elkaar gaan vergelijken

ja maar livemuziek zit teminste emotie in!! klinkt het dan altijd.
dan zeg ik altijd dat het mij geen zak intresseert of de vriendin van kurt cobain is weggelopen ofdat de cavia van anouk is doodgegaan...

ik ben dj, computermuziekant, en vroeger ook live muziekant (bass en cello). Ik ben/was niet in alles even goed, maar ik heb van de drie kanten kunnen proeven. Het zijn 3 totaal verschillende dingen met elk hun eigen goede en slechte kanten.

Een dj moet een combinatie van een basis muziektheorie, een grote muziek(geschiedenis)kennis en een redelijk technische kennis hebben. Daarnaast moet hij een sterk gevoel voor ritme en een goed aanvoelen van een publiek in zich hebben en verantwoord kunnen omgaan met drank en drugs (zie ook live muzikanten voor dit laatste putn.

een computer/electronica muziekant moet voor technisch veel kennen, en een zeer goed gevoel voor muziek hebben en veel uithouding en doorzettingsvermogen hebben.

een live muzikant moet lenig zijn (vooral de vingers) en een zeer groot gevoel voor muziek hebben en goed kunnen omgaan met een teveel aan drank en drugs (lach maar, maar dat is tegenwoordig echt wel een probleem, zeker in gent waar overcoked/stomdronken dj's of muziekanten hun eigen reputatie en die van hun groep/club op hun doolie gemak naar de kloten helpen).

ik weet dat ik redelijk goed ben in het dj'en, en nog beter in het computermuziekant zijn (ik ben 2 jaar serieus bezig, en krijg zeer goed reacties van de scene waarin ik bezig ben), maar voor livemuzikant ben ik niet echt meer in de wieg gelegd. Ten eerste ben ik te onlenig (teveel breuken door het skaten hebben daar niet veel goed aan gedaan) en ik ben ook teveel een eenzaat en een koppigaard om de groep echt aan te kunnen.

ik draai dnb,
ik voel me daar geen echte muziekant bij,
wel vind ik dat djs mensen zijn die op hun manier sound blazen op een feestje.
en ik krijg er soms kippenvel van omdat ik iets kewls mix.
sommigen zijn goed, anderen niet.
ik reken mezelf nyt bij de goeie, maar ik amuseer me, en zie mensen zich amuseren ,en daar doe ik het voor.

maar omdat ik meer eigen dingen wil doen probeer ik live sounds maken
(zeer pril stadium hoor)(ben nog op zoek nr hardware, want ben de software beu)

Greetz

Ik denk dat er een groot verschil is tussen dj's die inderdaad gewoon plaatjes aan elkaar draaien en muzikanten... dat zijn tenslotte de mensen die op de achtergrond nadenken over muziek... zonder producer geen dj..

Plaatjes draaien van anderen is heel wat anders dan een uur vullen voor een zaal met je eigen producties vind ik persoonlijk .. ;)
Ik draai zelf ook platen van andere producers, ik heb op het ogenblik gewoon nog niet genoeg gemaakt om een hele dj set weg geven (en tuurlijk moet je soms improviseren om het publiek blij te houden), maar ik werk er wel naar toe om steeds meer m'n eigen producties te gebruiken in m'n dj sets..

Ik (live-toetsenist en maak ook graag eigen nummers voor bands waarin ik speel en voor andere div. doeleinden) denk dat het een het ander niet uitsluit.

Een DJ kan niet zonder muziek (of het nou door een ander gemaakt is of niet) en een 'instrument-bespeler' of componist heeft ook een DJ nodig als een van de kanalen om de muziek naar buiten te brengen.

Ben niet zo into DJ-scene dus ik weet er TE weinig vanaf om er verder nog iets over te kunnen zeggen.

N.a.v. de topic-titel voel ik me persoonlijk het meest aangesproken bij het woord muziekmaker.

En wat betreft neerbuigendheid naar DJ's. Ik vind dat een ieder zijn ding moet doen als ie maar plezier heeft. Waarom neerbuigend doen ? Niet nodig.

Maar ik moet wel zeggen dat ik soms het idee heb dat iemand zich al heel snel DJ noemt (ten opzichte van de oprechte DJ's). Heb soms het idee dat bepaalde mensen een DJ-mixer aanschaffen en dan ineens zichzelf gaan verhuren als DJ.

Als ik een printer koop ga ik toch ook niet zeggen dat ik een grafisch bedrijf heb :confused:

CJ

Origineel geplaatst door Merlin
Omgekeerd merk ik echter wel dat een aantal conservisten afgeeft op house muziek terwijl ze een synthesizer nog niet van een sequencer kunnen onderscheiden, laat staan dat ze enig benul hebben van wat je met die dingen kunt doen. Ik vind dat jammer, maar ja.....het zij zo....ieder zijn talenten en tekortkomingen.

Origineel geplaatst door sander

Hmmm... misschien iets te algemeen denk ik!

Ik zit zelf ook op het conservatorium (jazz en lichte muziek optie producer) en er zijn genoeg medestudenten (en ikzelf ;)) die wel degelijk houden van elektronische muziek, DJ's, Live sets en noem maar op. Wat jij bedoelt gaat vooral over de klassieke kant van het conservatorium, en je kan hen dat moeilijk kwaadnemen want ze hebben dan ook een studie gekozen die echt enorm ver verwijderd staat van dj's en elektronische muziek/moderne muziek. Bijgevolg zullen de meesten die klassiek studeren ook meestal niet veel goeds te zeggen hebben over 'moderne' muziek en dj's (alhoewel er uitzonderingen zijn). Het blijft maar een mening natuurlijk, en we leven nog altijd in een vrij land. Ik vind niet dat je moet weten hoe die muziek in elkaar zit (wat een synth/sequencer, ... is) om te kunnen zeggen of je dat goed vind of niet. Velen hier zullen misschien bepaalde klassieke muziek ook barslecht vinden en dat ronduit zeggen zonder dat ze weten hoe diƩ muziek in elkaar zit (harmonie, thema's, zinsgebruik, ...)

Origineel geplaatst door bliepertronic
moet je die consrevatobo,s maar eens hun notenschtift onder hun neus vandaan halen................:o:
geen probleem! :D

Voor mij staat het hele DJ gebeuren los van produceren van muziek. Ieder zijn ding dus. Ik kan geen plaatjes draaien en respecteer de kunsten van een DJ.

Wat ik wel vreemd vind is dat zo veel DJ's ook ineens gaan produceren, zal wel door software op de PC komen, het lijkt soms of elke DJ wel een plaatje maakt. In mijn ogen 2 verschillende dingen.

Ik erger me er wel aan als ik een live-set geef dat mensen aankomen met "verzoekjes" (kun je plaat blablabla draaien... halloooo zie jij hier een platen speler?!)

En dat je door veel mensen gezien word als DJ (ook de organisatie), terwijl je toch muzikant bent die bezig is met muziek live te maken.

niet neerbuigend op DJ's bedoeld, maar het zijn gewoon 2 verschillende dingen.

Origineel geplaatst door bliepertronic
moet je die consrevatobo,s maar eens hun notenschtift onder hun neus vandaan halen................:o:

Mensen die alleen van noten kunnen spelen noem ik geen muzikanten. Dat zijn vleesgeworden draaiorgels, je doet dr een pak papier in en ze spelen een liedje.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Mensen die alleen van noten kunnen spelen noem ik geen muzikanten. Dat zijn vleesgeworden draaiorgels, je doet dr een pak papier in en ze spelen een liedje.

-C-

Ga ik er naast staan met mijn cente-bakkie, kan ik eindelijk die modular kopen

Origineel geplaatst door C738

-C-

Ik kan geen noten lezen, maar weet dat het wel verdomd handig is te weten hoe het in elkaar steekt.. Vooral als je besluit echte liedjes te maken met chord changes, intro's outtro's met vernuftige melodien etc..

R

het komt volgens mij ook doordat veel "dj's" vaak van alles roepen zonder dat ze weten waar ze over praten.

bijvoorbeeld zeggen dat ze een 'liveset" doen, terwijl ze gewoon plaatjes draaien. ook doen alsof de plaat die ze opzetten ook daadwerkelijk door henzelf geproduceerd is (wat eigenlijk bijna nooit echt zo is).

ik ken er ook een aantal die roepen dat ze "wel even een plaatje produceren en snel uitbrengen enzo".

natuurlijk geld dit zeker niet voor alle dj's, maar dat soort dingen vallen bij veel muzikanten in het verkeerde keelgat.

Origineel geplaatst door elektrovolt
het komt volgens mij ook doordat veel "dj's" vaak van alles roepen zonder dat ze weten waar ze over praten.

bijvoorbeeld zeggen dat ze een 'liveset" doen, terwijl ze gewoon plaatjes draaien. ook doen alsof de plaat die ze opzetten ook daadwerkelijk door henzelf geproduceerd is (wat eigenlijk bijna nooit echt zo is).

ik ken er ook een aantal die roepen dat ze "wel even een plaatje produceren en snel uitbrengen enzo".

natuurlijk geld dit zeker niet voor alle dj's, maar dat soort dingen vallen bij veel muzikanten in het verkeerde keelgat.

Precies! Kan iemand mij uitleggen wat het betekent als een DJ een "live-set" geeft? Zie het ook vaak op flyers staan maar snap het niet helemaal..

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Precies! Kan iemand mij uitleggen wat het betekent als een DJ een "live-set" geeft? Zie het ook vaak op flyers staan maar snap het niet helemaal..
Hij draait "live" zijn platen, dus geen vooropgenomen set :D

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Genoeg DJ's die ook producen, maar die vooral bekend zijn als DJ. Dus het is wat er staat: een live-set: synth en alles op een podium, en maar knopjes draaien.

Natuurlijk zijn er genoeg gevallen waar een "liveset" eigenlijk een playback-set is (vooral in het commerciƫle circuit.

Back