Gear voor hip-hop maken!

Ik zou je adviseren om eerst met monitor boxen en een mixer te beginnen. Dat is al een hele klus.
Plus eerst inlezen over wat er allemaal te koop is.
Zover ik kan nagaan heb je geen flauw benul van wat er allemaal te koop is (is geen schande want daar is iedereen mee begonnen). En om dan maar (half)blind apparatuur te kopen waar menigeen hier vol lof over is lijkt me nou net niet hetgene waar jij op zit te wachten. Het is jouw geld en jij moet er mee werken.

Origineel geplaatst door fuse
Ik zou je adviseren om eerst met monitor boxen en een mixer te beginnen. Dat is al een hele klus.
Zover ik kan nagaan heb je geen flauw benul van wat er allemaal te koop is (is geen schande want daar is iedereen mee begonnen). En om dan maar (half)blind apparatuur te kopen waar menigeen hier vol lof over is lijkt me nou net niet hetgene waar jij op zit te wachten. Het is jouw geld en jij moet er mee werken.

Nou ik heb me al wat ingelezen maar als ik bv kijk naar het boekje van music store is er gewoon teveel zodat je de weg kwijt raak en daarom vraag ik wat tips waar ik op moet letten en wat andere mensen vinden.

effecten bakken koop ik wel in een later stadium , ik kan voorlopig ook wel software based gebruiken.

wat ik wel iig wil aanschaffen is : m-audio audio kaart,mpc-1000( die wil ik eerst testen in keulen),monitoren.

Origineel geplaatst door fuse

Wat het inlezen betreft: helemaal mee eens. Wat de monitors en de mixer betreft: ik weet het niet zo zeker.

Met alleen een monitor en een mixer kan je niets beginnen. Met alleen een MPC (ok, en wat samples en een koptelefoon) kan je helemaal los gaan op het beats maken en zelfs een hit scoren :dj: . Ok, onwaarschijnlijk, maar makkelijker dan met alleen een mixer ;). Monitors zijn wel heel nuttig, maar als je al een goede stereo en een koptelefoon hebt bespaar je in het begin heel veel door daar nog even mee te wachten.

Wat basslines betreft: daar kan je ook wel samples van vinden, maar je zult wat dat betreft niet ver komen voordat je je eigen basslines wilt gaan maken. Op de PC of op een synth of groovebox. Maar daarmee blijven we op hetzelfde terug komen: begin eerst zo simpel mogelijk en doe zo ervaring op. Daarna weet je zelf wel wat je nodig hebt en heb je ons alleen nog maar nodig om bewondering voor je tracks te tonen . :biertje:

Origineel geplaatst door Marijn
Wat het inlezen betreft: helemaal mee eens. Wat de monitors en de mixer betreft: ik weet het niet zo zeker.

Met alleen een monitor en een mixer kan je niets beginnen. Met alleen een MPC (ok, en wat samples en een koptelefoon) kan je helemaal los gaan op het beats maken en zelfs een hit scoren :dj: . Ok, onwaarschijnlijk, maar makkelijker dan met alleen een mixer ;). Monitors zijn wel heel nuttig, maar als je al een goede stereo en een koptelefoon hebt bespaar je in het begin heel veel door daar nog even mee te wachten.

Wat basslines betreft: daar kan je ook wel samples van vinden, maar je zult wat dat betreft niet ver komen voordat je je eigen basslines wilt gaan maken. Op de PC of op een synth of groovebox. Maar daarmee blijven we op hetzelfde terug komen: begin eerst zo simpel mogelijk en doe zo ervaring op. Daarna weet je zelf wel wat je nodig hebt en heb je ons alleen nog maar nodig om bewondering voor je tracks te tonen . :biertje:

oke ,

bedankt voor je advies en tijd.

Monitors helpen je bij het leren mixen en zorgen ervoor dat je sneller leert klankverhoudingen te herkennen.
Hifi sets en koptelefoon kleuren je geluid (veel meer dan monitors) en dekken mixfouten af.

En bij kiezen.
Maak een lijst van de apparaten die binnen je budget liggen. Zet de voors/tegen naast elkaar en ga de apparaten die als beste eruit zijn gekomen in de winkel checken.

Hardware FX heb je nix an zonder hardware mixer (met inserts/sends) als je een audiophile geluidskaart hebt.

nog even over de geluidskaarten zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

ik wil namelijk een m-audio kaart nu zijn er twee die mij wel aanspreken :
- Delta 1010LT
-Audiophile 192

kan iemand me dan vertellen waar ik op moet letten , of zijn ze gewoon alle twee gelijk?

Origineel geplaatst door mm1985
nog even over de geluidskaarten zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

ik wil namelijk een m-audio kaart nu zijn er twee die mij wel aanspreken :
- Delta 1010LT
-Audiophile 192

kan iemand me dan vertellen waar ik op moet letten , of zijn ze gewoon alle twee gelijk?

In principe staan in de specs van de kaarten duidelijk de verschillen. De Audiophile heeft 4 ingangen en uitgangen, de 1010LT heeft er 10 van allebei. Daarnaast heeft de 1010LT microfoon voorversterkers. Als je zelf vocals wil gaan opnemen is dat vrij essentieel. Practisch alle goede microfoons hebben een voorversterker nodig.

Waar je op moet letten bij geluidskaarten hangt er vrij sterk vanaf wat je er mee wilt doen. Bijvoorbeeld de pre-amps die ik net noemde, die zijn alleen belangrijk als je microfoons aan wilt sluiten. In het algemeen en zeker als je externe hardware van welke type dan ook aansluit, is het verstandig om voor een geluidskaart met een lage latency te gaan. Anders lopen je computer en je hardware niet synchroon. Als er ASIO drivers bij zitten (en dat wil je) is dat meestal wel in orde, maar niet altijd. (Hint: koop geen creative kaart, wat ze ook beloven.) Een goede MIDI interface is ook nuttig. Een gecombineerde gameport/midi interface betekent eigenlijk altijd slecht nieuws.

Daarnaast moet je zelf kiezen wat je fijn vindt qua aansluitmogelijkheden. Ik heb het persoonlijk niet op kaarten met veel outputs zonder breakout box, zoals die 1010LT, dat worden gewoon te veel kabels om overzichtelijk te zijn. Maar je bespaart er wel een hoop geld mee.

Maar zorg ook dat je wat reviews leest. Er zijn te veel geluidskaarten te krijgen om zo te zeggen welke goed voor je is. En nu ga ik lekker werken, anders doe ik niets meer vandaag ;).

Origineel geplaatst door Marijn
In principe staan in de specs van de kaarten duidelijk de verschillen. De Audiophile heeft 4 ingangen en uitgangen, de 1010LT heeft er 10 van allebei. Daarnaast heeft de 1010LT microfoon voorversterkers. Als je zelf vocals wil gaan opnemen is dat vrij essentieel. Practisch alle goede microfoons hebben een voorversterker nodig.

Waar je op moet letten bij geluidskaarten hangt er vrij sterk vanaf wat je er mee wilt doen. Bijvoorbeeld de pre-amps die ik net noemde, die zijn alleen belangrijk als je microfoons aan wilt sluiten. In het algemeen en zeker als je externe hardware van welke type dan ook aansluit, is het verstandig om voor een geluidskaart met een lage latency te gaan. Anders lopen je computer en je hardware niet synchroon. Als er ASIO drivers bij zitten (en dat wil je) is dat meestal wel in orde, maar niet altijd. (Hint: koop geen creative kaart, wat ze ook beloven.) Een goede MIDI interface is ook nuttig. Een gecombineerde gameport/midi interface betekent eigenlijk altijd slecht nieuws.

Daarnaast moet je zelf kiezen wat je fijn vindt qua aansluitmogelijkheden. Ik heb het persoonlijk niet op kaarten met veel outputs zonder breakout box, zoals die 1010LT, dat worden gewoon te veel kabels om overzichtelijk te zijn. Maar je bespaart er wel een hoop geld mee.

Maar zorg ook dat je wat reviews leest. Er zijn te veel geluidskaarten te krijgen om zo te zeggen welke goed voor je is. En nu ga ik lekker werken, anders doe ik niets meer vandaag ;).

Ik heb net wat rondgelezen op forums etc.

overal wordt creative afgeraden .

me keuzen ligt tussen :
- EMU 1212M
- M Audio Audiophile 192

als ik naar de specs kijk is het identiek aan elkaar maar ik heb ergens gelezen dat de audiophile betere ondersteuning kwa drivers zou hebben.

jij vraagt wat moet ik kopen
krijg je antwoord
zeg je :ik ga t kopen
wat nog meer?

ik snap t allemaal niet.. je gaat toch eerst eens neuzelen, apparaten proberen, beetje kutten met (goedkope) troep, leren wat je wensen zijn..
als ik vraag wat voor auto ik moet rijden en iemand zegt opel dan ga ik dat toch ook niet doen? omdat ik weet dat ik een opel een duffe bak vind.
nou wil ik een mpc niet met een opel vergelijken, maar je wil toch eerst weten wat je in huis haalt?
of best zon gast met 5 miljard in zn zak?
koop dan gewoon alles, gear, producers, sletten voor id clip, dikke blingblingwagens en 800 vrienden met pistolen

Origineel geplaatst door fjoesz
jij vraagt wat moet ik kopen
krijg je antwoord
zeg je :ik ga t kopen
wat nog meer?

ik snap t allemaal niet.. je gaat toch eerst eens neuzelen, apparaten proberen, beetje kutten met (goedkope) troep, leren wat je wensen zijn..
als ik vraag wat voor auto ik moet rijden en iemand zegt opel dan ga ik dat toch ook niet doen? omdat ik weet dat ik een opel een duffe bak vind.
nou wil ik een mpc niet met een opel vergelijken, maar je wil toch eerst weten wat je in huis haalt?
of best zon gast met 5 miljard in zn zak?
koop dan gewoon alles, gear, producers, sletten voor id clip, dikke blingblingwagens en 800 vrienden met pistolen

ja lachen ik lig hier in een deuk :gaap:

ik vraag gewoon advies over verschillende dingen of moet ik steeds voor iedere ding een appart topic gaan aanmaken!

nee juist niet. geen topic wat moet ik kopen
je moet niet denken dat je van ons allemaal de beste tips en enige bruikbare tips krijgt
je vraagt helemaal geen advies.. in het begin van deze draad vroeg je of een mpc een sampler was en later wat je er allemaal mee kan. Tof van iedereen dat ze antwoord geven, maar je moet je wensen kenbaar maken. en niet roepen "ik ga iets kopen. wat?"
dan geef ik je de ENIGE bruikbare tip en dan jij zo tege mij
je moet je er in verdiepen en niet zo lui zijn.

no offense ik zit ook graag

Hoor ik ik hier iemand die alle 2e hands mpc's wil kapen? ;)

Ben het trouwens wel eens.
Zelf je gear uitzoeken is veel leuker dan andere (blind) volgen.
En ga je dan op je bek? Nee hoor, da's gewoon leergeld.
Je bent nog jong en kan zat bijbeunen om vette gear te scoren.

Ja toch? Niet dan!

Wat Fjoesz denk ik wil zeggen is dat in elk muziekgenre bepaalde gear populair is. Dat is niet omdat die gear per definitie het beste is voor dat genre, maar omdat enkele sleutelfiguren "gezien" zijn met dat spul en dat mensen daar nu eenmaal vatbaar voor zijn.

Je stelt al snel de vraag "maar waarmee werktm die en die dan?"

Check hier maar bijvoorbeeld. 75% van de mensen die deze enquete invulde op mpc-forums.com antwoordde dat ze hip-hop maakte met hun mpc. hip-hop is dan ook een genre waar de mpc hyper-populair is.

Betekent niet dat je dit apparaat niet ook prima kunt gebruiken voor techno, trance of wat dan ook.

Baseer dus je mening op apparatuur die JIJ fijn vind werken en niet op wat anderen fijn vinden werken. Naar mate je meer met hardware/software gaat werken merk je vanzelf welke werkwijze jou aanspreekt. En dat hoeft niet per definitie de werkwijze te zijn die populair is binnen dat genre.

Ga naar winkels, probeer spullen uit.....vorm een mening......

De vraag "wat moet IK kopen" is namelijk niet te beantwoorden. Het is jouw smaak, jouw creativiteit en jouw gevoel.

Verder denk ik dat je je met de moderne ontwikkelingen niet echt druk hoeft te maken over de kwaliteit van geluidskaarten. EMU en M-audio maken beiden prima kaarten, lees wat gebruikers ervaringen. Ook al zeggen 100 man topkaart kun JIJ er toch problemen mee hebben. Is erg afhankelijk van jou specifieke Windows XP installatie en overige hardware.

Als je hiphop wil gaan maken zou ik eens naar de novation drumstation kijken. Dan heb je de 808, oftewel de oorspronkelijke hiphopsound, met alle originele controls en een goede emulatie van de klank (naar mijn mening).

Heb zelf int verleden ook wat hiphop gemaakt met deze bak.

Je kan m alleen niet meer in de winkel krijgen, maar hij is voor 150-200 euro tweedehands te vinden.

Als je een goed overzicht wil hebben van wat er allemaal te krijgen is kun je ook hier eens kiijken.

Voor een kijkje in de keuken bij 1 van hiphop´s grootste producers, klik hier

Origineel geplaatst door mm1985
Ja dat is wat ik bedoel, bedankt! :D.

Nog een andere vraag om de bass voor hip-hop te maken kun je natuurlijk een synthesizer gebruiken maar zijn er ook sample cd's met die hip-hip bassen verkrijgbaar?

En zijn die zijn neem ik aan ook gewoon te laden in de mpc1000.

Je kan je samples vanuit je pc weg schrijven op de memorycard van de mpc.
Dus ook de bass.

Ik gebruik een mpc-2000xl en mpc1000 voor de beats maar ik begin de mpc1000 toch wat lekkerder te vinden en als je een beetje rommelt met de t.c. en de function level key krijg je er toch lekkere strakke bangin beatz uit.

Nog even mijn twee cent: hiphop kun je met allerlei apparatuur maken, maar mijn advies is absoluut om gewoon 'n MPC te kopen. Op dit moment zou ik qua prijs en features zeker een tweedehands MPC1000 aanraden, met het aankomende OS helemaal. En als je gewoon straight down to business wil en gelijk beats wil maken zonder afgeleid te worden door miljoenen opties is er geen betere manier dan 'n MPC..... IMHO!!!!!!!

Verder is het enige wat je nodig hebt 1) koptelefoon of hifi set of het liefst echte monitors en 2) 'n draaitafel met 'n berg vinyl. 808 geluiden en basjes kun je ook prima van sample-CD's halen. Effecten, compressors, mixers, synths... Daar kun je je later in verdiepen. Voorlopig kun je prima volledige hiphop tracks maken met alleen 'n MPC.

Ik heb geen tijd om alle reacties door te lezen maar ik ken de hiphop sound goed.

Ik zou gewoon kopen wat de gasten gebruiken die de muziek maken die je vet vindt. Op die manier weet je tenminste zeker dat je die sound die je zoekt uit je apparatuur kan krijgen.
Kwa samplers komt het al snel neer op de volgende gear die je gewoon in alle gearlists van toppers vindt:

Emu SP1200 SP12
Akai alle mpc's
Ensoniq ASRx

Synths meer voor west coast shit, en r&b)
Roland Fantom/JV2080 JV1080
Emu Mo Phat/Proteus
Yamaha Motif ES
Korg Triton/microkorg
Boss sp505 (MadLib

Koop gewoon iets uit dit rijtje wat op dit moment voor je haalbaar is financieel, en je kan prima uit de voeten. Ben je meer een cratedigger east coast producer ala premier koop gewoon een goeie mpc. Maak je meer R&B west coast spul ala Dre, Snoop etc, dan zul je een goeie synth moeten kopen.

En voor goeie hiphopbassen moet je gewoon een microkorg hebben, die wordt door heeeeel veel producers gebruikt (Neptunes, Blaze, Dre etc etc) hiphop synth bassen werken nauwelijks met samples.
Een aanrader is ook een Roland JV synth met vintage kaart, je hebt dan gelijk leuke synth geluiden met andere leuke sounds,,, rhodes, strings etc.

ik gebruik de volgende gear voor het maken van hiphop beats:

* reason 3, gewoon een dope programma :)

* midi controller/keyboard, ik heb de e-mu xboard 25, ben er heel tevreden over.

* technics draaitafel plus een paar honderd platen (o.a klassiek/jazz/rock-n-roll/soul/rock) als samplemateriaal. forget about sample cd's, die shit is wack en al door vele producers uitgeplayed. sample zelf je drums, layer aantal kicks over elkaar, snares en hihats ditto, en met de nodige compressie/eq maak er een bangend geheel van. wat ik wel geregeld doe is bijv een kick uit een 808 drumkit layeren met 2 kicks die ik gesampled heb, om wat meer laag te creeeren, of om er wat meer punch in te brengen. maar alleen drums van een standaard drumkit of sample cd gebruiken hou ik niet zo van.
drumpatterns ontwikkel ik eerste instantie in de redrum, als ik er een 'redelijk' tevreden gevoel over heb stuur ik de pattern door naar de sequencer, zet ik de magneet uit en finetune ik de drumpattern.
voor wat bass betreft, check maar eens wat lp's van led zeppelin, elvis, abba, daar kun je wel lekkere bass sounds van samplen.

een beetje fatsoenlijke geluidskaart, speakers en headphones zijn ook geen weggegooid geld.

succes:dj:

Back