Vingerzetting

Ensemble

Ouwe rot
Na wat tegenstrijdige berichten hierover dan toch maar een thread erover.

Met welke vier vingers behoor je een C Maj7 in de grondligging te spelen?

De een zegt : Duim, wijsvinger, Ringvinger, Pink
En de ander: Duim, wijsvinger, middelvinger, Pink

Wat is nou beter?

Beter?
Voor mij gemakkelijker...
1 - 2 - 3 - 5

Maar het hangt natuurlijk af van welke greep je komt en waar je naar toegaat!

Even een voorbeeldje: kom je van Fmaj7 in de terts-kwart ligging met de 'e' ertussen, dan pak ik die 1 - 2 - 3 - 5 en vervolgens pak ik dan Cmaj7 als 1 - 2 - 4 - 5... toch?

Wout

Ik neem 'm ook 1-2-3-5.
De ringvinger is sowieso de minst beweeglijke dus die gebruik ik (onbewust) niet te veel in akkoorden.
Het is ook een kwestie van oefening en gewoonte uiteraard.

soms doe je zoiets zelfs nog met 2 handen lijkt me. t gaat zoals wout idd al zegt om waar je vandaan komt en waar je heen gaat
ik hanteer geen enkele regel wat dat betreft. gewoon hakken met die hap. en als t lastig is speel jem anders

Weer even een vigerzettingsissue..

Ik speel drie tertsen achter elkaar met de LH.

C-E
D-F
E-G

De C pak ik met mijn Ringv. en de E met de middel.

Als ik volgens "het boekje" vervolgens naar D-F ga moet ik de D de Ring en de F met de wijs pakken en de E vervolgens met e middel en de G met de Duim toch? Het voelt nu nl. niet echt lekker maar dat hoort toch wel zo?
Dan ga ik er nl. voor zorgen dat ik het wel lekker ga vinden.

Iemand?

8>

Origineel geplaatst door Ensemble
Het voelt nu nl. niet echt lekker maar dat hoort toch wel zo?
Hoezo, "hoort dat wel zo?"?! Het is muziek, man, het enige wat daar "hoort" is dat je bedenkt wat je publiek is en dat je zo slim mogelijk regeltjes breekt :D

Je kunt dus (ruwweg) 2 dingen doen: net zolang oefenen totdat je het wel lekker gaat vinden (!) of iets anders bedenken dat beter voor je werkt. Jouw keuze...

Ja ok, zo'n reactie had ik natuurlijk wel verwacht maar waar het om gaat is dat ik dus op zoek was/ben naar de basiskennis/toepassing. Die wil ik er eerst instampen om vervolgens af te wijken. Kijk laat ik zeggen dat ik al een redelijk afwijkende debiel ben dus wilde me eens een keertje aan de regels houden.

Snappie? En daarnaast kun je zo wel heel veel verschillende kanten op.

Hoop dat je begrijpt of wil begrijpen wat ik bedoel:)

Origineel geplaatst door Meinte37
Je kunt dus (ruwweg) 2 dingen doen: net zolang oefenen totdat je het wel lekker gaat vinden (!) of iets anders bedenken dat beter voor je werkt. Jouw keuze...

Als beginnend pianist (/me) is misschien de eerste optie toch het beste. Er zijn nog vingerzettingen genoeg die onwennig voelen (weet niet hoe het met Ensemble is), maar om dan direct maar je eigen weg in te slaan is misschien niet de handigste keuze.

Origineel geplaatst door Ensemble
Weer even een vigerzettingsissue..

Ik speel drie tertsen achter elkaar met de LH.

C-E
D-F
E-G

De C pak ik met mijn Ringv. en de E met de middel.

Als ik volgens "het boekje" vervolgens naar D-F ga moet ik de D de Ring en de F met de wijs pakken en de E vervolgens met e middel en de G met de Duim toch? Het voelt nu nl. niet echt lekker maar dat hoort toch wel zo?

Dit lijkt me wel iets wat lekker moet voelen ja, puur vanuit een praktisch oogpunt. Ik bedoel: als je je vijf vingers naast elkaar zet op je klavier (linkerhand) staat pink op C, ringvinger op D, middelvinger op E, wijsvinger op F, duim op G. Tussen deze tweeklanken wisselen is dan een kwestie van vingers optellen en laten vallen, verplaatsen hoeft niet, kost meer tijd en is dus minder praktisch.

Het hangt er natuulijk vanaf wat je moet spelen na die E-G, maar als je alleen maar tussen deze tweeklinken switcht, dan zou je dat moeten kunnen zonder je hand te verplaatsen of op te tillen. Nou ja: niets moet natuurlijk. Het is alleen wel erg praktisch om dit te kunnen als je goed wilt kunnen spelen.

Net als de verbazing die ik ooit had toen ik ontdekte dat een prime altijd door twee verschillende vingers wordt gespeeld, bijvoorbeeld 1 en 2...

Wout

En dan te bedenken dat ik met mijn duim dikwijls 2 toetsen pak :maffia:

... ook wel met andere vingers, trouwens

Origineel geplaatst door 6 trak
wat een godgantisch geneuzel weer...

Zoals ook dikwijls in het echte leven: voor anderen is het misschien wel interessant.:eureka:

Origineel geplaatst door 6 trak
voor mij is de ringvinger het meest inferieur bij een zetting...

mijn idee...

wat een godgantisch geneuzel weer...

en dat zeg jij? :duivels:

Back