Absolute 2 en versterkers

jes303

DIY brain mods
Hoi,

Ik ben van plan een set Absolute 2 monitors aan te schaffen samen met een versterker. Gezien de prijs van actieve monitors kies ik ervoor om passieve monitors + losse versterker te kopen.

Even los van de keuze welke passieve monitors (Spirit Abs 2, Tannoy Reveal, Alesis Mon1, Yamaha etc) kreeg ik vandaag een 'tip' dat die Samson Servo's kwalitatief minder zijn dan de Alesis RA-300 versterker.

Wat vinden jullie ervan?

De RA-300 is in NL echter beduidend duurder dan een Samson Servo van ongeveer hetzelfde niveau, terwijl bij Thomann de prijs ongeveer hetzelfde is. Is het zo dat wanneer je een Alesis versterker koopt dat het voordelen heeft dat je ook een Alesis Monitor 1 (mk2) erbij??

groeten, jeroen

De Samson bakken zijn niet slecht maar ook niet goed. Als ik jou was zou ik voor de Alesis gaan. De RA100 (oudere model) heb ik kort gehad maar ik was er best blij mee omdat het geluid erg degelijk was. Ik zou overigens als ik jou was gewoon even doorsparen en dan een paar actieve kopen (Mackie of Genelec of Tannoy). Het verschil is enorm!

Alesis Monitor 1 active MK II - is dat wat of is dit nog steeds niet te vergelijken met bijv. genelecs? In wat voor een prijsklasse zijn de Mackie/Genelec/Tannoys die jij bedoeld (weet je specifiek model), aangezien ze nogal uiteenlopende priijzen hebben.

Alesis Monitor One Active MKII is niet te vergelijken met Genelec : Genelec is veel beter.

Als je niet zoveel te besteden hebt moet je eens naar de Behringer Thruths kijken, ze zijn beter dan de Spirit Absolute Two's, ze zijn actief en ze kosten nog geen € 500,- per set.

Voor een setje Genelec 1030's ben je rond de € 1600,- kwijt.

groeten

basicsys

een kennis van mij vond de behringers behoorlijk muf klinken, ik heb ze zelf niet gehoord dus ik kan niet oordelen, maar heb op internet en in bladen positieve verhalen over de Absolute II gelezen - binnen de prijsklasse dan.

ik denk dat ik echt binnen de prijsklasse van de absolute 2's + versterker of een active 4p / monitor 1 active moet kijken en binnen die categorie een afweging moet maken. het oor bepaalt natuurlijk het uiteindelijke oordeel.

Wees nou niet eigenwijs en ga gewoon een keer die speakers luisteren in een winkel.

Ik kan je verzekeren dat de Behringers beter klinken dan de Two's en de monitor One's.

En ze zijn nog goedkoper ook.

Een 4P is trouwens een van de meest vreselijke monitirs die ik ooit gehoord heb......

groeten

basicsys

Origineel geplaatst door BasicSystem

Een 4P is trouwens een van de meest vreselijke monitirs die ik ooit gehoord heb......

Je moet die van mij eens komen luisteren!! Vraag maar aan Omiel! ;)

Die Mackies klinken inderdaad als een dijk. Je kon wel merken dat de buren van DJ41 op vakantie waren en dat hij een geduldige vriendin heeft, want het ging ook aardig hard. Ik had ze trouwens al eens eerder bij iemand anders gehoord en was toen al onder de indruk. Ze kosten een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Eigenlijk ben ik wel blij dat er ook zoveel over monitors geouwehoerd word. Ben superblij met m'n Absolute 2's en niet spijt gehad dat ik ze gekocht heb. Toevallig dat ik een Quad versterker kon scoren voor een leuke prijs en ze bevallen prima. Misschien iets te sterk voor de speakers, maar da's nooit verkeerd.

Maar als losse versterker kan een redelijke huis tuin en keuken versterker ook wel hoor. Of op marktplaats.nl een buizenversterker opsnorren. Kan misschien een hele klus zijn maar voor een leuke prijs een lekker geluid. Of toch op safe en een goede hifi versterker voor een prijs van 30 tot 300€.

Heb zelf ook een referentie set met Yamaha A class amp en Pioneer boxen. Klinkt ontzettend slecht, maar wel ideaal om even te A/B'en.

De monitors die ik zoek moeten wel geschikt zijn voor het soort muziek wat ik maak (een beetje in de trend van Amon Tobin, Bomb the Bass, NIN en een vleugje Squarepusher / en ook wel triphop achtige dingen. Niet dat ik (nu al) aan deze artiesten kan tippen magoed).

Die Amon Tobin gebruikt Absolute 2's heb ik in the mix gelezen. Hij is volgens mij de enige die ook met een laag budget werkt vergeleken met de anderen, anyway.

Ik maak zelf nogal drukke mixen, veel gestapel van geluiden en percussie, distorted shit en dus het risico dat het een brei wordt. De voornaamste reden voor de aanschaf van een nieuwe speakerset is omdat het bij mij thuis nog wel aardig klinkt maar bij anderen klinkt het echt heel hol, alsof het een bootleg-opname van een live concert is (qua akoestiek dan - en ik overdrijf een beetje ter illustratie).

Nu hoor ik vaak niet of iets te schel, of er teveel in het midhoog rond de 3khz gebeurt (wat ontzettend vermoeiend voor je oren wordt). Dus ik moet echt iets hebben waar ik goed mee kan checken, zodat ik constateer of de mix echt fijn klinkt dus vet maar niet vermoeiend. Dilemma: moet de monitor 'lekker' of juist superkritisch? Hij mag van mij kritisch zijn maar is een mix eenmaal goed lekkerklinkend daarop dan moet je niet zoals bijv. bij een NS10m toch nog geremd worden door het vlakke karakter maar geinspireerd blijven (zeg maar 'muzikaal' klinken).

Origineel geplaatst door omiel
Die Mackies klinken inderdaad als een dijk. Je kon wel merken dat de buren van DJ41 op vakantie waren en dat hij een geduldige vriendin heeft, want het ging ook aardig hard. Ik had ze trouwens al eens eerder bij iemand anders gehoord en was toen al onder de indruk. Ze kosten een paar centen, maar dan heb je ook wat.

[offtopic]
En mijn vriendin maakt de lekkerste koffie van Nederland! Moehahaha! ;)
[/offtopic]

Origineel geplaatst door DJ41
En mijn vriendin maakt de lekkerste koffie van Nederland! Moehahaha! ;)

Koffie ?? Het was toch thee.

waar ik me wel over verbaas zijn de uiteenlopende reacties betreft 'goedkopere' nearfields zoals de spirits, alesis, tannoys enz. in Interface komt een abs zero goed uit de test, evenals bijv. de Dynaudio BM5 en de Tannoy reveals zijn ook nog wel OK. Ik kom er niet achter of het nu vergelijkbaar is met bijv. een Genelec, en of het nou echt werkbaar is. Ook Paul White / SOS zegt eigenlijk min of meer dat je niet echt een slechte monitor kan kopen, hoewel hij weer bijv. de Behringer Truths niet geweldig neutraal vindt. Tja en als ik dan naar mijn situatie kijk waarin aardig wat distortion, veel analoge synths een analoge mengtafel voorkomen, wat is dan de uiteindelijke keuze? Een setje absolute zero's met Samson / Alesis amp, een set Behringer actives of gelijk maar een KRK of een nog duurder een Genelec 1030? Jee.

ik gebruik Absolute 2's .. en ik ben daar heel tevreden over.. ik heb er een simpele versterker aan gehangen en hij ramt aardig goed hoor!

Ik heb er wel een jaar over gedaan om te begrijpen welke geluidniveaux er uit komen.. in het begin vond ik alles veel te laag.. maar later bleek dat alles veel te hoog was.. ik moest dus helemaal bij sturen in mijn perceptie.

maar gewoon veel andere muziek erover luisteren en afmixen/masterings van anderen luisteren.. en als DAT dan goed klinkt.. en lekker zuiver, rustig en helder..

dan heb je toch goeie monitors.. want je moet toch gaan mixen zodat het eindresultaat goed klinkt..

dat is toch de combi die je nodig hebt :

dat je aan het mixen bent.. en dat het resultaat goed moet klinken..?

Misschien netals Fuse al zegt, meerdere speakers.
Bijv. spirit absolute(1 of 2) en daarnaast de genelec 1030
om te a/b-en. En je normale hifi-setje en de koptelefoon.
Als het dan ergens niet goed klinkt weet ik het ook niet meer!

Gaat alleen wel wat knaken kosten. Ga zelf voor die Genelec's kijken, vind het laag van de spirit absolute 1's erg matig, het hoeft ook niet bedriegelijk hard te zijn maar ik wil wel horen wat er in dat laag gebeurd

De DynaudioAccoustics BM5's (mondvol) klinken heel erg lekker, volle bas die niet begint te wapperen als 't teveel word (de lucht door de basspijp dan) ze zijn retezuiver en de kleinste details worden weergegeven. Ik moet d'r wel ff bij melden dat ik ze nog maar een paar maanden heb en eerst RCF-stagemonitors had die bij veel bass echt slecht klonken.

Back