Hoe maak je een dub basseline?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lieve mensen,

Van de week een poging gedaan om een lekker dubbasseline te maken (ala the Blue Room, the Orb) en het werd een gedrocht. Wat zijn volgens jullie de uitgangspunten voor een goede dub bass en hebben jullie voorbeeld van een basis noten schema?

Wanneer ik er iets van gemaakt heb waar jullie geen plaatsvervangende schaamte van krijgen post ik het wel even :P

Origineel geplaatst door Flesje
standaaard majeur ladder gebruiken!

Dacht ik niet echt hoor.

cf. the "Tower of Dub" bass van the Orb ; als ik deze in A overzet is het zoiets:

A3-A4-A4-A4-A4-A4-A4-A4-A4-(rust)-G3-(rust)-E3-(rust)-G3-(rust) // herhalen tot in het oneindige...

lijkt me toch eerder een gewone A mineur toonladder !?

Origineel geplaatst door THM
Dacht ik niet echt hoor.

cf. the "Tower of Dub" bass van the Orb ; als ik deze in A overzet is het zoiets:

A3-A4-A4-A4-A4-A4-A4-A4-A4-(rust)-G3-(rust)-E3-(rust)-G3-(rust) // herhalen tot in het oneindige...

Of A majeur of mineur is, bepaalt de terts.
Majeur = C#
Mineur = C

Die kom ik beide in jouw bassline niet tegen. Je kunt over majeur/mineur in deze "toonladder" niet zoveel zeggen, lijkt me.

Klopt; maar als je de noten van een basis Maj en Min uitschrijft kom je toch bij een Min hier (dus als we spreken over een gewone Min of Maj) ?

ik maak al jaren dub-basslinen en de helft van de tijd kom ik ook alleen maar tot gedrochten. ik denk echt dat het een kwestie van veel doen, luisteren en mazzel hebben is.
muziektheorie is niet aan mij besteed maar het gebruik van kwinten (zo heet dat toch, die noten 5 tonen hoger en lager) is toch wel een goed startpunt.

cf. the "Tower of Dub" bass van the Orb ;

Heb die track van de week een paar keer geluisterd en ik moet bekennen dat dit het begin was van deze dub inspiratie :D

Luister eerst even alles van Lee Perry, daarna maak je alle dub basslines die te verzinnen zijn..

Aahhh, leuk dat the Orb genoemd wordt! :luv:

Voorbeeldje van Blue Room, das een bassline van Jah Wobble, een bassist van redelijke bekendheid.
Ik vind een bassline verzinnen voor dub/reggae eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.. Makkelijker dan een ingewikkeld funk patroontje ofzo

Welke noten je moet hebben? Volgens mij kun je het zo gek maken als je wilt. Ik heb daar geen verstand van, ik probeer altijd maar wat totdat het aardig klinkt..

Sorry om heel ff maar off-topic iets te vragen: weet iemand waar die heerlijke female vocal loop uit "Blue Room" vandaan komt ? :confused:
(ik bedoel die "a-u-a-u-o-u-aaa-u-aa-aah" - ik vermoed dat dit een sample is maar vanwaar zou die origineel komen - ik heb nog gehoord van The Mad Professor maar volgens mij gebruikt die ook enkel samples...)

Sorry om heel ff maar off-topic iets te vragen: weet iemand waar die heerlijke female vocal loop uit "Blue Room" vandaan komt ? :confused:
(ik bedoel die "a-u-a-u-o-u-aaa-u-aa-aah" - ik vermoed dat dit een sample is maar vanwaar zou die origineel komen - ik heb nog gehoord van The Mad Professor maar volgens mij gebruikt die ook enkel samples...)

Das een nummer van een reggae zangeres, ze heet Aisha. Ze zit op Ariwa records (Mad Professor). Ik ben de titel van het nummer kwijt, maar volgens mij was het van 1 van die Mad Prof "dub me crazy" platen.

Thanks Arv !!! :biertje:

Dacht ik niet echt hoor.

ik ken nix van The Orb :) Het was meer algemeen-reggae-baasline bedoeld. En ook dat is vast niet altijd een maj ladder, maar een goed uitgangspunt is het wel.. En het is ook wat arv zegt, het zijn vaak heel simpele lijntjes, maar dat is meteen ook de moeilijkheid eraan, het gaat toch vooral om de zgn. "feel".

Dacht ik niet echt hoor.

Het lukt nog niet erg:

Attachments

• dub.mp3
    142,1 KB · Bekeken: 130
Die je zelf hebt gemaakt is tig x langzamer dan het orgineel. Speel je handmatig of is het getekend??

Het orgineel klinkt erg lekker vind ik. Maar volgens mij staat die track wel degelijk in D (de A is hier de 5e trap) tus toch gewoon een maj ladder.

niet teveel op die geschreven lijn uitgaan want die klopt niet... ik heb al aangegeven niks van muziektheorie te weten maar volgens mij zitten er zowiezo geen rusten in. ook de noten lijken niet te kloppen.
waarom sample je niet 1 maat van de orb en probeer mee te spelen?... dat werkt echt beter als dit want eerlijk gezegd lijkt het dus nergens op (en zeker niet op de orb ;) )

en flesje... schandalig dat je de orb niet kent! moet je echt ff checken als je van dub houdt. ook jah wobble soloplaten zijn over het algemeen erg goed met dikke vette happen dub-bas!

ik heb het gewoon ff uit gemak in A gezet... klopt idd waarschijnlijk niet
en de noten met een rust achter moeten in feite gewoon 8e noten zijn ipv 16e noten; ik wou gewoon Yawgmoth ff op weg helpen hé... :)

Origineel geplaatst door koediman

en flesje... schandalig dat je de orb niet kent! moet je echt ff checken als je van dub houdt. ook jah wobble soloplaten zijn over het algemeen erg goed met dikke vette happen dub-bas!

Lijkt me ook wel de moeite om te checken ja. :engel: Maar...wrschlk ken ik het wel zonder dat ik het weet ;)

Dit heb ik (ff snel) van die bassline gemaakt:

Attachments

• bassline.mp3
    578 KB · Bekeken: 116
Back