ik krijg toch het idee dat al die soft synths een beetje hetzelfde klinken

bliepertronic

Vintage kloon
in de ban
komt dat omdat het toch allemaal uit de zelfde geluidskaart komt?
daar worden natuurlijk steeds met de zelfde chip oscilatoren en filters mee gemaakt.
je hebt er natuurlijk wel soft synths bij die qua toon opwekking anders zijn en daardoor toch anders klinken, maar toch hoor ik dan steeds dat zelfde sausje weer.
bij hardware bakken kiezen ze natuurlijk zorgvuldig de electronica uit om een eigen sound te creeren.en bepalen de aparte schakelingen de sound.
ik weet niet hoor, mischien lul ik ook maar wat...

je lult idd een beetje ja :P softsynths maken geen gebruik van oscilator-chips en filter-chips op je geluidskaart :stupid Allemaal 1tjes en nulletjes...

verder klinken softsynths niet zo spannend, organisch en geloofwaardig als hun hardware-broertjes en zusjes, over t algemeen vind ik dat wel kloppen. Maar goed, als je skills hebt kun je met een softsynth en een handje plugins net zulke vette sounds maken als met een analoge synth (en met een tennisbal en een microfoon een knetterharde gabberkick).

En als je geen skills hebt krijg je ook niets behoorlijks uit een analoge studio..

DA conversie speelt natuurlijk een grote rol bij digitale synthesizers en dus ook bij softsynths.

Digitale synths hebber elk hun eigen type en implementatie van DA convertors en bij softsynths jaag je je geluid altijd door dezelfde geluidskaart. Ik kan me voorstellen dat dat de sound van een sopftsynth enigszins zou kunnen kleuren maar of dat ook echt het geval is vraag ik me af.

proffesionele geluidskaarten worden juist ontwikkelt met de gedachte dat er geen enkele vorm van kleuring mag plaatsvinden. Het geluid moet er zo clean mogelijk uitkomen.

Het is overigens niet zo dat er een bepaalde chip op je geluidskaart oscilatoren of filters maakt. Dat wordt 100% in software gedaan en de geluidskwaliteit en sound van deze 2 zaken is volledig afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte algoritmen in de software die je gebruikt.

IK heb zelf overigens niet het gevoel dat alles hetzelfde klinkt. Wel dat het erg clean klinkt.....en dat is misschien het verschil. Ik heb de indruk dat vooral veel wat oudere VA's niet echt clean klinken....wat ze ook weer erg leuk maakt.

Maar ik vind een synthmodel in reaktor bijvoorbeeld heel anders klinken dan een plugin als Korg Legacy ofzo. Je hoort het verschil in klank zoals je die ook hoort tussen bijvoorbeeld Clavia en Access.

eentjes en nulletjes
dus daar zit de boosdoener.
toch ga ik er vanuit dat het karakter van een goede hardwarebak mede door de schakelingen tot stand komt
anders hoef je alleen maar een geluidskaart te nemen, er wat knoppen en schakelaars aan vast te solderen en klaar...

Re: ik krijg toch het idee dat al die soft synths een beetje hetzelfde klinken

Origineel geplaatst door bliepertronic
ik weet niet hoor, mischien lul ik ook maar wat...

- klinkt 't resultaat goed?
- kun je zeggen welke tracks met soft of met hard zijn gemaakt?

Zijn de antwoorden op bovenstaande vragen respectievelijk "Ja" en "Nee", dan is 't inderdaad maar wat lullen ;).

Origineel geplaatst door AdDM
je lult idd een beetje ja :P softsynths maken geen gebruik van oscilator-chips en filter-chips op je geluidskaart :stupid Allemaal 1tjes en nulletjes...

:D

verder klinken softsynths niet zo spannend, organisch en geloofwaardig als hun hardware-broertjes en zusjes, over t algemeen vind ik dat wel kloppen. Maar goed, als je skills hebt kun je met een softsynth en een handje plugins net zulke vette sounds maken als met een analoge synth (en met een tennisbal en een microfoon een knetterharde gabberkick).

En als je geen skills hebt krijg je ook niets behoorlijks uit een analoge studio..

Ik vind dit echt afhankelijk van de gebruikte software......veel softsynths relatief saai vind ik..... lijkt wel of die fabrikanten ervoor hebben gekozen hun softsynth geen eigen identiteit mee te geven en dat is een gemiste kans in mijn ogen.

Emulaties van hardware moeten natuurlijk vooral authentiek klinken en sommige softsynths komen daar erg dicht bij in de buurt vind ik. Andere falen weer volledig.

anders hoef je alleen maar een geluidskaart te nemen, er wat knoppen en schakelaars aan vast te solderen en klaar...

hahaha what u been smokin mon :dubbel:

wel innovatief idee anderszijds.. ik neem aan dat je zit te denken aan een pci-based geluidskaart waar je dan al je knoppen en schuiven (en vergeet een toetsenbord niet) op gaat solderen? Of ga je een usb/firewire-kaart ombouwen :P

ja ik weet t tis flauw maar deze thread maakt mn ochtend weer.. :okdan:

eentjes en nulletjes
Allemaal terug naar de vinyl, dus. Tja, wat zijn MP3'tjes, wavefiles en CD's dan?

Origineel geplaatst door AdDM
Maar goed, als je skills hebt kun je met een softsynth en een handje plugins net zulke vette sounds maken als met een analoge synth

mee oneens
als ik nu mn nieuwe vriend de juno60 aanzet neem ik m graag gortdroog op.. 1 golfje zonder chorus.. en juist dat dikke vette geluid haal je nooit en te nimmer uit softsynths.. juist daar zit m het verschil. als je dingen door 3 duizend effecten gaat gooien en je houdt ze naast elkaar dan is t brongeluid nauwelijks meer va elkaar te onderscheiden jah.. maar juist t pure brongeluid, daar gaat t om
het is een illusie te denken dat je fx alles wel weer oplossen.. je blijft aan de knoppen draaien
Ik merk t verschil al met de 106.. die blijft met zo'n kaal droog geluidje niet overeind in de mix, waar de 60 dat wel doet
softsynths zijn daarentegen wel hartstikke bruikbaar.. een lekker sferisch laagje her en der.. leipe fx/wooshes/weetikveelwat
als je dat met een dikke analoge bak gaat doen smeert t je hele mix dicht, gewoon te dik geluid

ach, discussieren dr over heeft weinig zin.. als je uit soft haalt wat je nodig hebt, moet je imo gewoon blij zijn dat je niet al die oude rommel ergens moet neerzetten :p

voor mij persoonlijk geldt dat al die softsynths idd naar je geluidskaart klinken en dat je daardoor een dimensie mist in je sound. ik hou van bakken met identiteit, ook bv de enorme ruisbak van een ax73.. dat kleurt, maakt ranzig en vettig.. t kan ook zijn dat je dat helemaal niet wil tuulk, dat je hele mooie cleane schone sounds wil, die wil ik ook wel eens, en dan grijp ik naar een digitale bak of soft
nou zit er tussen hardware digi en soft ook nog een wereld van verschil overigens, qua kleur, maar qua breedte van geluid ontlopen die mekaar niet zo heul veul

ben ik wel met je eens hoor, die "beweging" en detail die analoge bakken geven, zeker in de "simpele" geluidjes krijg je niet 1 2 3 met softsynths (vandaar de plugins :P). Maar uiteindelijk, het is niet onmogelijk. Ik gebruik al bijna 3 jaar geen softsynths meer, maar word door anderen nog wel eens echt verrast door wat ze uit zon ding weten te halen. Uiteindelijk in een mix lijken de verschillen tussen softsynth en hardware synth toch echt niet zo groot, zeker als je een beetje slim om kan gaan met tape-emulatie-plugins enzo.

Neemt niet weg dat ik alle softsynths poep vind en alleen hardware gebruik :dubbel: :okdan: maar dat heeft vooral te maken met mijn manier van werken (in de zin van dat als ik zo te werk ga ik meer uit mezelf haal muzikaal gezien.)

Ach jee, wederom een analoog vs digitaal discussie? Ik dacht dat we die hype gehad hadden?

Ga muziek maken, stelletje vlerken!

;)

-C-

Idd, je lult maar wat. ;)

Origineel geplaatst door C738
Ach jee, wederom een analoog vs digitaal discussie? Ik dacht dat we die hype gehad hadden?

Psies...we weten nu toch wel dat analoog veel beter is...

Re: ik krijg toch het idee dat al die soft synths een beetje hetzelfde klinken

komt dat omdat het toch allemaal uit de zelfde geluidskaart komt?
daar worden natuurlijk steeds met de zelfde chip oscilatoren en filters mee gemaakt.
je geluidskaart heeft totaal niets te maken met de synthese van een softsynth ansich, alles word in je pc berekend.
de soundcard is niets anders dan de output...

Ikzelf heb het idee dat het allemaal hetzelfde klinkt omdat de GUI over het algemeen hetzelfde is en dat je dus creatief ook hetzelfde doet met een andere klank, wat dus netto neerkomt op hetzelfde..

eentjes en nulletjes

Dat is onzin, want dan zou in principe elke digitale synth (dus ook Virus en Clavia) net zo klinken. Die werken allemaal met eentjes en nulletjes.

Het ligt gewoon aan de algoritmes. Hoe wordt een bepaalde waveform opgewekt. Dit is natuurlijk ook zo voor de filters enzovoorts enzoverder.

Een stuk hangt ook af van de converters.

Wat Matt over de GUI zegt is volgens mij de belangrijkste oorzaak dat softsynths hetzelfde lijken te klinken. Persoonlijk denk ik ook dat er een flink stuk van de oorzaak tussen je oren zit :)

Back