wat voor contract

Nightly Build

Go for what you know
Ik heb een bestaand nummer geremixt en het
aan de originele maker laten horen.

Hij ziet er wel potentie in en wil het uitbrengen
op zijn eigen label.

Ik heb niet veel verstand van contracten maar
ik krijg er binnenkort eentje onder mijn neus geschoven.

wat voor contract moet ik ondertekenen en wat
moet ik vooral NIET ondertekenen.

da´s een te vage vraag om zo te beantwoorden. Je zou misschien het contract hier neer kunnen gooien en dan iedereen z´n zegje erover te doen.
Bij stichting popmuziek hebben ze boekjes om contracten te kunnen beoordelen. Verwacht trouwens geen gouden bergen, bij remixen krijg je vaak maar iets van 1/3 van de totale royalties...

Jasper

Beste Bounce, contracten moet je door profs laten bekijken.
Aangezien het een remix is (zonder opdracht daartoe) heb je al geluk dat de orginele eigenaar toestemming geeft.
Je moet vooral oppassen voor contracten die het hebben over exclusieve rechten, överdracht" en optie's
Verder zou ik lid worden van KIEM, of hulp zoeken bij een publisher, manager e.d.
Zorg dat je een voorschot krijgt en kijk even in de draad over platencontracten.

remixen zijn wel een beetje tricky
het varieert van een 1 malig vast bedrag tot een deelneming in de royalties.

exclusiviteit komt volgens mij niet voor bij remixen maar is van zelfsprekend omdat je niet de originele maker niet bent

hee man, maak je niet zo druk. Als je een beetje geld krijgt is dat mooi meegenomen, maar de relase op zich is al een leuke beloning.
Een vette pot geld krijg je echt niet. Dat nummer valt niet in het genre van commercieel succes.

Ik ben ooit eens naar een soort bijeenkomst geweest voor aankomende wannabee's ;)

Ik kwam tot de conclusie dat het best ingewikkeld is en dat sommige mensen wel eens flink genaaid zijn.

Breng het maar naar een prof. inderdaad.
Speel het op safe! En niet overal ja op knikken en meteen ondertekenen.

Re: wat voor contract

Origineel geplaatst door bounce
Ik heb een bestaand nummer geremixt en het
aan de originele maker laten horen.

Hij ziet er wel potentie in en wil het uitbrengen
op zijn eigen label.

Ik heb niet veel verstand van contracten maar
ik krijg er binnenkort eentje onder mijn neus geschoven.

wat voor contract moet ik ondertekenen en wat
moet ik vooral NIET ondertekenen.

Je moet er alleen op leten dat je het eigendom niet verliest en dat je wel meedoet in de royalties wanneer de track in licentie wordt gegeven aan andere labels.

Voor de rest heb je niet veel in te brengen. (tenminste zolang je nog geen naam hebt opgebouwd)

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar het nummer/maker, maar ik neem aan dat we dat binnenkort wel horen?

In ieder geval succes :okdan:

Re: Re: wat voor contract

Re: Re: wat voor contract

Origineel geplaatst door P@r@d0X
Je moet er alleen op leten dat je het eigendom niet verliest en dat je wel meedoet in de royalties wanneer de track in licentie wordt gegeven aan andere labels.

Dit heb ik voorgesteld en hier is het antwoord:

1) Is possible for me to participate in royalties when the track is licensed to other labels?

No. You have to create your own original music to do that. You can't re-make
a Frank Sinatra or anyone else's song and start collecting their royalties.
That's the whole purpose of copyright. The original author of a song or
title copyrights his or her composition in order to protect against anyone
stealing their royalties, collecting their royalties and to receive their
royalties.

2) Is it possible for me to maintain ownership of the remix?

No. That's the purpose of the fee. You can retain ownership of the remix but
you and only you will be the only one to hear it. There is nothing you can
legally do about releasing it. It's not your copyright to control the
outcome. DJ's and producers get paid flat fees to remix another people's
titles or compositions.

Imagine if everyone woke up one morning and just started re-making
everyone's tracks and thought they copuld get paid royalties without
creating there own music. "I'll just copy this song and maybe I can start
collecting royalties from it's sales, Frank Sinatra won't mind."

Remixing is basically something producers and remixers do to
a) make a flat fee for their remix (you never owned the rights to the title
to claim anything)
b) get their name out to other companies in hope that people like what they
hear and may hire you or someone else to start producing their artist
c) it's usually a faster way to get some sort of production deal when you
re-produce a track everyone is familiar with

You do not have the right to copyright an already copyrighten work. It
already has ownership.

veel rechten heb ik niet in deze zo te zien.
zit niet veel anders op dan het contract te tekenen en het bedrag te vangen.
of zie ik toch iets over het hoofd?

In principe is een remix gewoon een vriendendienst en doe je dat gratis...De originele artiest kan die gunst terugverlenen door van een track van jou een remix te maken.

Als er voor een remix betaald wordt dan is dat inderdaad die "flat fee". Dit wordt volgens mij veel gedaan met bekende namen, als jij als onbekende producer een Tiesto-remix op je plaat hebt staan dan verkoopt je plaat meteen een stuk beter. Daar wordt dan een bedrag aan Tiesto voor betaald. In dit geval dus aan jou, blijkbaar willen ze je remix graag hebben!

Vergelijk 't maar met een one night stand ofzo...:)

Mjah, ken dit soort probleempjes wel... Heb mijn 1e platencontract maar even onder de neus van mn oom gelegd, die heeft daar verstand van! Bleek dus dat als ik dat contract tekende, dat die organisatie ALLE rechten zou bezitten van ALLES wat ik zou maken... Zou ik dus op straat een deuntje fluiten -> rechten van hun! Zou ik een huiswerkopdracht maken -> rechten naar hun!!

Hier wees hij me op nadat ik het contract al 500x had doorgelezen... Ik had het al bijna ondertekend...

BTW Contract is al een paar jaar afgesloten wegens wanprestatie van de organisatie, maargoed... :stupid

Laat het dus inderdaad aan anderen doorlezen!! Je wordt genaaid waar je bijstaat,,, :(

Ik was 18 toen ik mijn eerste platencontract tekende ...

Al direkt genaaid ...

Laat u niet vangen door er alles voor over te hebben om een release achter je naam te hebben staan ...

Wat ben je met een plaat als je er ten eerste niks aan verdient en ten tweede als je gekloot bent voor andere producties.

Ik had het contract getekend en zonder dat ik wist had ik voor 6 jaar exclusiviteit getekend ...

Gelukkig heb ik er daarna een goede advocaat op gezet en heb zo het contract kunnen verbreken ...

Als je zoiets meemaakt, dan denk je ... oef ... da overkomt mij nie meer .... ze gaan me nie meer liggen hebben ...

Maar terwijl je dat denkt word ge weer genaaid ...

Als ge dit een paar keer aan de hand hebt gehad of platenfirma's die nie willen betalen enz .... en je schrijft dit op het synthforum ...
Dan zeg ik : Welcome in the muziek-bizz ...

Tis gewoon een klote wereld waar je niet in wilt zitten, maar ja ... tis gewoon fijn om er wel in te zitten, maar je moet er alle negatieve dingen bij-nemen ....

Succes krijg je door te leren van je fouten ....

Ik ben van mening dat iedereen eens een paar keer op z'n bek moet gaan ... Daar leer je echt ontzettend veel uit ...

Mijn raad :
Teken het contract niet te snel en kijk goed naar dingen zoals exclusiviteit e.d.

Succes,
Bart

Bart:
ben jij soms van 2brothers on da 4th floor ofzo?
dat logo zeg :)

hehe
mw

Origineel geplaatst door mw3003
Bart:
ben jij soms van 2brothers on da 4th floor ofzo?
dat logo zeg :)

hehe
mw

Hebben die hetzelfde logo ???

Daar weet ik toch niks van ... :confused:

Greetz Bart !

Interface magazine had een hele serie artikelen over rechten en contracten.
Ik weet zo niet meer welke nummers dat waren, maar misschien dat je dat op De interface site uit kunt zoeken.

Back