wat voor contract

ik las net iets over remixers in een oud interview met Juan Atkins
in een link die OnAcid op het forum plaatste waarin Atkins het volgende zegt:

"To me a remix is almost the same thing as having a different producer. What's the difference between 'Animal' Diaz doing a remix of 'Clear' off the Cybotron album and having him in the studio while we were recording the track? It would have been the same track, but it would have had his viewpoint. When he remixed the track, that's all he was doing, putting his viewpoint in. In fact, I think remixers ought to be credited as co-producers.

Dat schijnt toch wel een heel ander licht op.

en vaak wordt een plaat ook alleen maar verkocht vanwege de remix. Ik weet nog "Lock & Load - Blow ya Mind", een club plaat op Blue white die toen heel populair was.....ehm....de remix dan....origineel had ik in die tijd (en nog immer nooit) nog nooit in een uitgaansgelegenheid gehoord.

En het origineel is dus echt relaxed ! Dat is nou de muziek waar ik aan denk als het over oldskool gaat.

Ik word echt volkomen horendol als ik dit alles zo lees.
En dan deze site ook nog met alle valkuilen waar je in kunt vallen... =( =(

LET OP JE EIGEN NAAM!

LET OP JE EIGEN NAAM!

Waarschijnlijk valt er niet meer te halen dan een vast bedrag, aangezien remixen vaak vriendendienstjes zijn die met een wederdeinst beloond worden.

Ik dacht dat dit alleen veranderd als jouw remix bv. Airplay krijgt. Dus royalties via Buma ipv. Stemra. Maar dit kun je dacht ik ook bij Buma Stemra navragen.

Verder moet je wel opletten dat je jouw eigen 'artiestennaam' niet te grabbel gooit. D.w.z. dat je niet verplicht wordt om een eventueel toekomstige track, onder dezelfde naam, ook via dat label uit te brengen. In veel contracten zit dit namelijk ingebakken. :maffia:

hier is het contract
kan ik dit met een gerust hart ondertekenen of zitten er addertjes onder het gras?

remixcontract1.jpg

remixcontract2.jpg

Origineel geplaatst door bounce
hier is het contract
kan ik dit met een gerust hart ondertekenen of zitten er addertjes onder het gras?

Reinier,

Ik raad je aan om professionele juristen hierop te zetten of althans personen die ervaring hebben met het lezen van zulk soort contracten.
Ik verwacht namelijk niet dat zulke mensen hier op het forum te vinden zijn (en dan ben ik nog vrij genuanceerd...).
Ook vind ik het niet verstandig van je om het contract hier te publiceren. Zeker uit juridisch oogpunt.

Bel eens naar Bureau Rechtshulp en maak een afspraak (http://www.bureaurechtshulp.nl).
Intake-gesprek is sowieso gratis.

R.

punt 2 >>> laat dit ff nalezen,
want hier staat in mijn mening een verkapte :
je geeft de naam dj bounce weg aan ons zonder dat jij er ook maar enige recht op hebt!

punt 3 >>>
altijd tricky deze punt, want je verklaart hier dat mocht jij of de platenmaaschappij
aangeklaagt worden omtrent deze of andere muziekale stukvan jouw hand (bv. door sample gebruik)
dat jij opdraait voor alle kosten ! dus bij winst of verlies of wat dan ook je bent de pineut!
maar deze regel is haast een standaard zin in platencontracten dus je kan er moeilijk omheen.

daarnaast vind ik het maar een heel korte contract , contracten beslaan vaak meer grond.

daarnaast kan ik nauwelijks hieruit opmaken of dit nou een exclusief contract is of een titelcontract,
zie het nergens echt duidelijk omschreven terwijl in de contracten waar ik mee heb gewerkt ik dat steeds makkelijk kon terugvinden meetsal in de 1e punt

het boek "Artiest en recht" is een gigantische pil maar erg goed!

Voor ongeveer 15 euro per maand kun je lid worden van de nederlandse toonkunstenaarsbond, de ntb, waar digimod het over had. Zij doen allerlei dingen voor artiesten, waaronder het adviseren bij contracten. Ook kan je juridische bijstand krijgen als je lid bent. Je kan je apparatuur ook heel goedkoop all risk verzekeren via hun trouwens. Goedkoopste verzekering van Nederland hierin volgens mij. Kost geen drol.

Het boek "Artiest en Recht" is inderdaad een aanrader. Staat volgens mij gewoon alles in wat je moet weten.

Over 't contract:

1. Het lijkt me te kort. Een normaal contract is meerder pagina's.
2. Ik zie niets staan over 'non-exclusive'. ['k heb 't snel gelezen hoor]. --->
Maar ik lees dat ze de rechten over de Master willen. Dat is normaal voor een non exclusive contract. Ze mogen dan alles doen met je aangeleverde Master, maar het eigenlijke stuk blijft van jou.

Ik kan het mis hebben, dus ga niet op dit snel geschreven bericht af,

Ik heb het aandachtig gelezen en je krijgt een "flat fee" voor je remix en draagt alle rechten over de remix aan Bassmint Music over. Ze mogen je naam gebruiken in verband met de remix voor promotiedoeleinden van die remix.

Het is inderdaad een kort contract maar geloof me, het is nog redelijk duidelijk in vergelijking met sommige andere contracten.

Mijn enige punt van kritiek is dat je pas over een half jaar je geld krijgt.

Dank voor de tips

Origineel geplaatst door funxiun
Reinier,

Ik raad je aan om professionele juristen hierop te zetten of althans personen die ervaring hebben met het lezen van zulk soort contracten.
Ik verwacht namelijk niet dat zulke mensen hier op het forum te vinden zijn (en dan ben ik nog vrij genuanceerd...).
Ook vind ik het niet verstandig van je om het contract hier te publiceren. Zeker uit juridisch oogpunt.

hmm, ik heb het verwijderd maar ik zie niet in wat het kwaad zou kunnen.
ik heb het buro rechtshulp een mailtje gestuurd.

Origineel geplaatst door endonyx
punt 2 >>> laat dit ff nalezen,
want hier staat in mijn mening een verkapte :
je geeft de naam dj bounce weg aan ons zonder dat jij er ook maar enige recht op hebt!

hmm.. ik zal er eens na laten kijken

punt 3 >>>
altijd tricky deze punt, want je verklaart hier dat mocht jij of de platenmaaschappij
aangeklaagt worden omtrent deze of andere muziekale stukvan jouw hand (bv. door sample gebruik)
dat jij opdraait voor alle kosten ! dus bij winst of verlies of wat dan ook je bent de pineut!
maar deze regel is haast een standaard zin in platencontracten dus je kan er moeilijk omheen.

ik heb geen samples gebruikt dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
de maker van het originele stuk is de gene die de remix wil uitbrengen. Hij en cutting recordse zijn de enige die aanspraak kunnen maken op het stuk dus ik denk ook dat ik me daar geen zorgen oivcer hoef te meken... tenzij Hashim en Cutting Records nog ruzie krijgen.

daarnaast kan ik nauwelijks hieruit opmaken of dit nou een exclusief contract is of een titelcontract,
zie het nergens echt duidelijk omschreven terwijl in de contracten waar ik mee heb gewerkt ik dat steeds makkelijk kon terugvinden meetsal in de 1e punt

wat is het verschil?

Bounce

Een titelcontract is in principe voor 1 track of EP (titel) met een eventuele optie op een opvolger.
Een exclusief contract is meestal voor een vast bepaald aantal stukken bijvoorbeeld albums of
EP's of een vooraf bepaalde looptijd, bijvoorbeeld 3 jaar of zo.

Bij een titelcontract teken je meestal onder een projectnaam, bij een exclusief contract teken je (meestal) onder je eigen naam en maar soms een projectnaam. ALs je echter onder een projectnaam tekent, wat eigenlijk alle dance mannen doen, kan je onder andere namen nog steeds voor andere maatschappijen werken, wat ook duidelijk de voorkeur verdient uiteraard. Zo zit je namelijk maar gedeeltelijk "vast" bij/aan een maatschappij.

Wat de inkomsten en rechten en zo aangaan bij een remix, meestal krijg je een zogenaamd "flat fee" ofwel afkoop,
je krijgt dan een vast bedrag na inleveren van je remix. Wat ook vaak gedaan word, maar dat ligt aan je bekendheid als remixer en aan de goodwill van de maatschappij is een override percentage afspreken al dan niet met een "gliding scale" dit houd in dat als je remix de "hit" word waar de plaat op uitgelicenseerd gaat worden je toch een aantal procenten royalties krijgt. Het "gliding scale" houd dan in dat je boven een bepaald aantal verkochte exemplaren pas royalties krijgt.

Bijvoorbeeld :

0-10.000 alleen je remix fee
10.000-20.000, 2% override
20.000-oneindig 3% override.

Auteursrecht kan je bij een remix nooit claimen omdat je als remixer niets met het schrijven/componeren van het origineel te maken hebt gehad.

Hou in de gaten dat kunstenbond fnv en dat soort instanties vaak een wat andere kijk op de zaken hebben als er in de dancewereld gebruikelijk is. In het verleden hebben ze me wel eens het advies gegeven 22% te eisen in een dance contract, niet echt realistisch bleek na een aantal jaar te hebben meegedraaid in de scene.

Als je nog vragen hebt geef je maar een gil, Faab heeft er ook behoorlijk wat kijk op.
We hebben er beide nog wel eens mee te maken...
:bekdicht:

een flat fee is meer regel dan uitzondering wat remixes betreft.
heel soms wil het weleens voorkomen dat je een percentage krijgt (of een combi van percentage en flat fee, of een voorschot en een percentage).
dat kan in 2 gevallen zo zijn: je levert de 'winnende' mix die waarschijnlijk ook de radio opgaat en zorgt dat de plaat een hit wordt,
of de maatschappij heeft een te laag budget voor de flat fee en krijgt zo een soort 'uitstel van betaling'.

de rechten blijven ten alle tijden bij de maatschappij.

let inderdaad even op dat je tekent voor enkel en alleen deze ene remix/productie.

tiens, ik "hoor" niet alleen dialecten, of accenten,
maar blijkbaar kan ik ze nu ook al lezen.
is er een kans, beste beatbrother, dat jij uit westfluten komt?

maar bon, back ontopic. ik krijg het vliegend schijt van al die miserie
die ik hier zie om iets met een plaat/remix te doen. oke, toegegeven, als je dat wil
doen, dan moet je het er bij nemen. maar toch, tis ambetant.

onlangs las ik dat op www.poppunt.be boeken te bestellen zijn
(ik geloof door Jan hautekiet geschreven) over platnencontracten en platen in eigen
beheer. kan wel eens zeer interresant zijn. misschien een aanrader?

uiteraard gaat er niets boven een oom, of een oude schoolmaat die ondertussen advokaat is
en die da eens voor je wil uitspitten...

verder van de rest: succes met het mixen

greetz,

cloudy

Back