midikabel

Hey, ik krijg m'n url vermelding niet goed.

Hey, ik krijg m'n url vermelding niet goed.

Etaion, ik heb toch het idee dat we het zelfde bedoelen. Ik heb op mijn manier diverse goed-werkende MIDI-kabels gesoldeerd, die trouwens allemaal zeer snel de geest gaven doordat de soldeerpunten afbraken.

Dus, als de thread-starter genoeg weet, dan kan deze dicht.

Dit is een hele ouwe en veelvuldig gebruikte, maar toont wel wat ik bedoel.
Naast die soldeerlip voor de shield zijn de pinnen dus open aan de bovenkant en hebben een gat aan de zijkant (bij pin 5 nog wel redelijk te zien) waar het draadeinde doorheen kan.

Attachments

• din5.jpg
    din5.jpg
    52 KB · Bekeken: 87
je hebt me overtuigd...

je hebt me overtuigd...

...maar ik blijf lekker kopen :D

Origineel geplaatst door etaoin
Dan neem je aan dat iedereen die zelf soldeert een prutser is? Kan me voorstellen dat er genoeg mensen rondlopen die betere midi-kabels kunnen maken dan die bij DAP uit de fabriek komen.

Overigens is MIDI erg ongevoelig voor storingen in de kabel. Audiokabels zijn daar veel gevoeliger voor. En juist daarvan roept menigeen hier op het forum dat je die altijd zelf moet maken :D

Ik zeg niet dat iedereen die zelf soldeert een prutser is. Anders zou ik in mijn reply zette: "Iedereen die zelf soldeert is een prutser". Maar effe serieus, ik zou ze de kost niet willen geven, de mensen die zelf solderen en prutswerk afleveren.
Ik heb het té vaak meegemaakt dat op het moment supreme het "soldeerwerk" de oorzaak was van een storing, zowel MIDI als audio. Mooiste voorbeeld wat ik heb meegemaakt:
Een bandje wilde graag wat opnames maken (in de oefenruimte). Aldaar aangekomen was de toetsenist net bezig met het storingszoeken want er kwam géén MIDI signaal binnen op een module. Bleek dat de "MIDI" kabel bestond uit 5 aparte kabeltjes. Om de 20 cm bij elkaar geplakt met wat tape. Bovendien was deze "kabel" véél te lang. Ook had hij een multikabel gemaakt: Een heuse cat5 netwerkkabel (8 aderig) met aan beide zijden 4 jack-pluggen! Het werkte nog ook!!
Ik weet het, het is niet direct een voorbeeld van soldeerwerk maar het geeft wel aan wat er allemaal geknutseld wordt!

maar goe, zelf din plugjes kopen, zelf kabel kopen... ben je volgens mij ondertussen net zo duur uit als voor kant-en-klare kabel?

mijn punt is even: waar koop je midikabels tegen een fatsoenlijk bedrag? want hier kosten ze volgens mij 10 euro per kabel a 3 meter, laatst nog 15 euro betaald voor 2 kabeltjes a 1 meter.

Back