Unison VST

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Ik ben in navolging van deze thread https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=577211#post577211
aan het knutselen met mijn Triton en in de combi mode kan ik 8x een geluid uitsturen en voor elk kanaal de panning en tuning instellen.

Erg gaaf want het klinkt goed. Maar kun je dit zelfde effect ook krijgen met een Unison effect?
Of zal dat nooit hetzelfde klinken als 8 verschillende geluidsbronnen?

Kent iemand een goede Unison effect VST?

Unison is geen effect, het is puur het activeren van het maximaal aantal stemmen.. Hier bestaat dus ook geen VST voor!

Dat kan wel zijn, maar unison 'klinkt' als een soort chorus met een extra tintje (althans dat vind ik als ik unison gebruik op mijn Virus of in Reason). Hier zal dus ongetwijfeld een algoritme / effect voor te schrijven zijn.

Ik ben ook wel benieuwd of mensen ervaringen hebben met plugins die dit mooi kunnen nabootsen.

Mike,

ik moest ook denken aan de unison van reason.
Het lijkt wel of dit effect een stukje audio pakt, kopieert naar een aantal kanalen en per kanaal de pitch wat wijzigd.

Als dat in Reason kan, moet het toch ook met een VST lukken?

Ik weet niet of het ook in vst vorm bestaat (denk het wel) maar op mijn behringer dsp2024 zit een pitch verhoger/verlager. Hiermee kan ik bijvoorbeeld 1 zaagtand het aparaat in douwen en dan krijg je er 3 uit. Je kan hiermee finetune (ala unison) en/of een voor een x aantal noten de pitch shiften. Je kan dus ook een zaagtand over 3 octaven afspelen (en dan onstemmen klinkt dan wel vet).

Op de Yamaha A4000 bestaat in ieder geval wel als effect - maar goed, dan pak je de sample en pitcht die een stuk of 7 keer naast elkaar met andere pitches. Lijkt me funest voor loops, maar voor een zaagtand moet dat gewoon goed werken.

Origineel geplaatst door Blinx
Ik weet niet of het ook in vst vorm bestaat (denk het wel) maar op mijn behringer dsp2024 zit een pitch verhoger/verlager. Hiermee kan ik bijvoorbeeld 1 zaagtand het aparaat in douwen en dan krijg je er 3 uit. Je kan hiermee finetune (ala unison) en/of een voor een x aantal noten de pitch shiften. Je kan dus ook een zaagtand over 3 octaven afspelen (en dan onstemmen klinkt dan wel vet).

Het probleem met zo'n pitch shifter, in tegensteling tot unison, is dat er voor m'n gevoel een paar tientallen miliseconden vertraging ontstaat tussen het originele geluid en het omlaag/omhoog gepitchte geluid. Echte unison (die dan meestal in de synth zelf zit ingebouwd) is IMO veel directer en heeft maar een paar samples tot hooguit een tiental miliseconde vertraging (afhankelijk van de hoeveelheid detune)
Ik heb ook eens met die dsp2024 gespeeld en het klinkt wel aardig en het geluid wordt inderdaad breder, maar als een echte unison vond ik het niet klinken.

Een echte unison klinkt idd anders (het is immers een benadering van....). Al ga je kijken naar unison effect op synths klinkt dit per synth anders. Als ik bijv de unison van de rm1x of rs7k aanzet dubbelt ie gewoon de midi noten (wat erg bagger klinkt imho). Zet ik de unison van de virus aan tja... :{
Wat ik hiermee wil zeggen dat je met een pitch shifter toch een vorm van unison kan krijgen en als het anders klinkt dan dat je gewend bent dan is het puur een kwestie van smaak of dit type unison effect bij jouw geluid past ja of nee...

Back