Slecht nieuws over Rick van der Linden

Erg jammer.

Origineel geplaatst door bliepertronic
zo maar eens wat cd,s van ekseption kopen
Respect?

Rick van der Linden overleden

Rick van der Linden overleden

Dit pikte ik vanochtend op uit de krant:

Muzikant Rick van der Linden overleden

22-01-2006 14:49

GRONINGEN (ANP) - In het ziekenhuis in Groningen is zondagochtend muzikant Rick van der Linden overleden. Van der Linden was oprichter, componist en organist van de symfonische rockband Ekseption.

In november werd hij getroffen door een herseninfarct waar hij nooit van herstelde, liet zijn familie zondag weten. Rick van der Linden is 59 jaar geworden.

Ekseption werd in 1969 wereldberoemd met hits als The fifth, Air, Adagio en Peace planet. Van der Linden was de grondlegger van het Haarlemse ensemble. Op eigen wijze bewerkte hij de muziek van klassieke componisten als Bach en Beethoven tot toegankelijke popmuziek. Ekseption geldt onder kenners als een van de belangrijkste groepen van de eerste lichting symfonische rock.

Internationaal

Na zijn vertrek bij Ekseption in 1973 vormde Van der Linden zijn eigen band Trace en deed hij veel solowerk. De klassiek geschoolde toetsenist werd vaak uitgenodigd voor buitenlandse producties. Hij speelde mee met onder anderen Deep Purple, Phil Collins en Vangelis. Van der Linden leverde een bijdrage aan 48 muziekalbums, waarvan naar schatting zes miljoen exemplaren werden verkocht.

Van der Linden gaf les aan het conservatorium in Haarlem en andere muziekscholen en breidde zijn muzikale aandacht uit naar kunstsoorten als jazz, ballet, cabaret, film en popmuziek.

Prijzen

Zowel Ekseption als Trace is bekroond met Edisons en kreeg ook internationale prijzen. Van der Linden kreeg elf gouden albums, waaronder twee platina en een diamanten album in Zweden.

In het verleden was Van der Linden gehuwd met danseres Penny de Jager. In 1989 trouwde de muzikant met Inèz Zwart.

Van der Linden is het tweede lid van Ekseption dat in korte tijd is overleden. Vorig jaar oktober stierf bassist Cor Dekker op 57-jarige leeftijd.

resp+ect

Een doodzonde dat ik het werk van deze muzikant tot vandaag
niet heb gekent (nouja... onwetend kwam zijn muziek wel eens
in Rembo & Rembo voorbij) maar ook nagenoeg alle andere nummers
van Ekseption zijn werkelijk prachtig. De 5th is tig keer beter dan de
ELO versie als je het mij vraagt.

;{ erg jammer...

Thanks voor de tip! Ben erg nieuwsgierig, vooral het feit dat mijn pa me belde om het 'slechte' nieuws te verkondigen.. ik moet eerlijk bekennen dat ik de goede man niet gekend heb en slechts af en aan zijn muziek de revue heb horen passeren.. het gesprek wat ik met mijn pa had over grote verliezen en jong sterven was zwaar, maar heeft me wel een gezonde dreun voor mijn kop gegeven!

Nu is de beste tijd...

Origineel geplaatst door gemmetje
sowieso respect

ik draai deze mee (originele LP)

cover_2010191092004.jpg
Echt jeugd sentiment mijn ouders hadden deze plaat vooral mega gecompressede piano solo in AIr geweldig!
Jammer was een erg goede toetsenist organist.

Vreemd dat de hoes van de plaat bij mijn ouders in een andere kleur was niet blauw zoals bij deze?

Origineel geplaatst door Exzit
Vreemd dat de hoes van de plaat bij mijn ouders in een andere kleur was niet blauw zoals bij deze?

Mijn hoes is blauw, maar wel een veel donkerder blauw als op deze (van i-net geplukte) foto.
De plaat komt ook van m'n ma, ik heb 'm samen met een stapel andere platen gered van de ondergang tijdens een "grote opruiming" van moeders. :(

Origineel geplaatst door gemmetje
Mijn hoes is blauw, maar wel een veel donkerder blauw als op deze (van i-net geplukte) foto.
De plaat komt ook van m'n ma, ik heb 'm samen met een stapel andere platen gered van de ondergang tijdens een "grote opruiming" van moeders. :(

gekke is dat ik me de hoes herinner met witte achtergrond en dat mens met regenboog kleuren rood blauw groen etc.

Last edited by a moderator:
Back