Rick Van Der Linden thread

- -

Ouwe rot
hier de Rick van der Linden Thread. dus ook meteen over ekseption.
op verzoek van Chinetti.
dus veel orgel liefhebbers als kunnen hier hun uitlatingen kwijt !
En das mooi, want nu kan ik meteen een snelcursus in die muziek krijgen !
(als dit nog wel leeft onder de mensen)

wel.....mijn moeder had het singeltje "the 5th" met op de B-kant "Sabre Dance" van Ekseption en ik weet dat ze een LP hebben die "Trinity" heet. Ik heb wel een aantal plaatjes van ergens, eentje met een deel van een hammond module op de hoes....

Ik heb thuis nog een dubbele verzamel-LP van synthesizermuziek in het algemeen. Er staan allerlei covers op van de vroegste synthmuziek. Een rode draad door het geheel, vormen de nummers van Rick Vander Linden van zijn LP GX1. Leuke dingetjes op een knappe synth ;)

:doei:

Ik heb nog ergens de LP "Ekseptional Classics" liggen.
Heerlijk gewoon....... Klassiek werk, maar dan beter uitgevoerd als het ooit bedoelt is.
Air, Rondo, noem ze maar op... :)

Hoewel Rick van der Linden een van de lelijkste mensen op aarde is, is zijn spel virtuoos te noemen ! 8o)

Origineel geplaatst door Danny
Ik heb thuis nog een dubbele verzamel-LP van synthesizermuziek in het algemeen. Er staan allerlei covers op van de vroegste synthmuziek. Een rode draad door het geheel, vormen de nummers van Rick Vander Linden van zijn LP GX1. Leuke dingetjes op een knappe synth ;)

de LP GX1 bedoel ik, das de lp met de hammond module erop

Rick van der Linden, en nog een hoekje op de foto met de Yamaha GX1

Attachments

• rvdl.jpg
    rvdl.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 142
Liefst had ik op de foto méér GX1 en minder Rick v.d. Linden.
Niet boos worden hoor! :D

Origineel geplaatst door Hanz

GX1_b.jpg

Ik heb me altijd afgevraagd, wat is dat ding op die hoes van GX1?

GX1_f.jpg

Aan de hand van de beschadigingen op het ding moet het een klein iets zijn, een soort memory cardridge ofzo. Iemand een idee? Wat doen die nummertjes daarop?

Origineel geplaatst door Chinetti
GX1_b.jpg

Ik heb me altijd afgevraagd, wat is dat ding op die hoes van GX1?

GX1_f.jpg

Aan de hand van de beschadigingen op het ding moet het een klein iets zijn, een soort memory cardridge ofzo. Iemand een idee? Wat doen die nummertjes daarop?

een onderdeel uit een Hammond wat t geluid opwerkt meen ik.

Niets met Hammond te maken!
Het is dit ding, een Programmable Tone Module voor de Yamaha GX1:
yamahagx1-2a.gif

...voor gebruik met dit ding, de Tone Module Setting Box:
yamahagx1-1.gif

Je heb ook nog een niet-programmeerbare variant (een preset dus!):
yamahagx1-2b.gif

Looking in detail at the GX1's voice and performance structure only heightens the impression that this was, and is, a remarkable instrument. Mind you, you can't do this by looking at the instrument itself, because you can only create a sound using the optional programmer and "Tone Module Setting Box", which may be even rarer than the GX1 itself.

On the GX1's top lid, above all the manuals and controls, are four panels which flip up to reveal the huge circuit boards that host the Tone Cartridges. These cartridges, which are about the size of a matchbox, each contain 26 tiny potentiometers that determine the values of the circuits creating a single GX1 Tone. In other words, each cartridge is, in essence, the top panel of a conventional analogue polysynth.

There are two types of cartridges: Fixed Tone Modules, and Programmable Tone Modules. As you might expect, you cannot adjust the Fixed Modules; these provide the 'factory' Tones supplied by Yamaha (see box). The Programmable Modules, by contrast, allow you to access the potentiometers that define the Tone. Unfortunately, you can't reach these when the cartridge is inside the GX1, so you have to remove it and connect the cable from the programmer in its place. Once attached, the programmer then duplicates that cartridge's functions, thus fooling the GX1 into thinking that the cartridge is present. Now, of course, you can adjust that Tone (but only that one) just as you would if the GX1 was a conventional synth with a control panel.

The Setting Box has two switches, a large selector with positions 1 to 26, and three lights called 'To Right', 'To Left', and 'OK'. Once you've programmed a Tone you want to store, you plug the Tone Cartridge you wish to program into one side of the Setting Box, and the programmer itself -- being careful not to knock any of its knobs or sliders -- into the other. Having done so, you set the large knob on the Setting Box to '1' and check whether the To Left or To Right lamp is lit. Then, locating micro-screw '1' on the cartridge, you turn it in the required direction until the 'OK' lamp lights. Now you rotate the selector to '2', locate screw 2, and repeat the operation. You do this until you have set all 26 screws correctly, at which point the resistances of the 26 tiny potentiometers in the cartridge echo those of the much larger ones in the programmer.

You think I'm joking, don't you? Well, I'm not. Next, you remove the cartridge from the Setting Box and insert it into the desired slot in the GX1 itself. Simple! Actually, it's not just simple, it's brilliant. Three years before the Z80 microprocessor allowed Sequential Circuits to incorporate 40 patch memories into the Prophet 5, the GX1 offered 70 Tone memories with none of the parameter quantisation of microprocessor-contolled synths.

Afkomstig uit dit meesterlijke Sound on Sound artikel.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz

AUB :D

Attachments

• rvdl2.jpg
    rvdl2.jpg
    60,9 KB · Bekeken: 711
Aha! En wat staat er bovenop de GX1? Z'n vriendje de Tone Module Setting Box, dus.

Ik ken heel die Rick niet, maar zo te zien is al z'n geld uitgegeven aan de GX1, en bleef er maar weinig over voor kleding & de kapper! :duivels:

Laatst gewijzigd:
cool maar vertel eens in gewone mensen taal wat er zo bijzonder is aan dat doosje.

mij leek overigens aat ie juist veel geld heeft uitgegeven aan kleren en haren want er staat alleenmaar oude troep in de studio !

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
mij leek overigens aat ie juist veel geld heeft uitgegeven aan kleren en haren want er staat alleenmaar oude troep in de studio !

Die LP is wel van eind jaren 70 en dat was toen alles behalve oude troep ;)

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
cool maar vertel eens in gewone mensen taal wat er zo bijzonder is aan dat doosje.

Het is in feite de eerste keer dat een synthesizer 'geheugen' kreeg.
En dit nog voor de eerste implementatie van een microprocessor (ik krijg altijd Chriet-flashbacks van dat woord! :)) in een synth, dat was pas jaren later (ik geloof bij de Sequential Prophet 5).

De oplossing is zo eigenlijk zo 'grappig' omdat het niets anders is dan een soort miniatuur-voorpaneel van een synth met de daarop te maken knoppen-instelling. Dus niks RAM of FLASHROM, maar puur potmetertjes en weerstandjes.

Werkwijze: Steek de programmer in één van de geheugenposities. Dan maak je op de programmer een patch, en daarna hielp het apparaat je door middel van 'hoger/lager' deze patch met een schroevendraaier goed in te stellen op de toonmodule. Vervolgens kan je de programmer verwijderen en de toonmodule in de geheugenpositie steken.

Laatst gewijzigd:
Ekseption treedt trouwens nog steeds op. Zag laatst een aankondiging hangen in Hoorn (Manifesto).
Had ik eigenlijk effe moeten gaan checken.......jammer.....

Origineel geplaatst door Unic
Post rr ff iemand een stukkie voorbeel van zijn muziek???

Ben wel benieuwd, ben nogal gek van orgels namelijk:))

alvast bedankt

Een GX1 is eigenlijk helemaal geen orgel. De CS80 is een scaled-down version van de GX1 ... zegt genoeg, niet ;) . Eigenlijk was de GX1 het ontwikkelingsmodel voor de ganse CS-serie van Yamaha.

Het enige wat je met de GX1 hebt, is dat ie niet zo handig te bedienen is (je moet immers via die programmer gaan), maar voor de rest heeft ie alles aan boord om een topsynth te zijn :)

Back