Rick Van Der Linden thread

en dit is Rick nu:

rickvdlinden.jpg

Assen 27-05-03

Rick van der Linden komt op verhaal met Radio Drenthe

Nieuwe programmareeks begint 7 juni

In de maanden juni, juli en augustus zendt Radio Drenthe een nieuwe serie "Op verhaal komen met" uit. Iedere zaterdag tussen 12.00 - 13.00 uur ontvangen bij toerbeurt de presentatoren Margriet Benak, Annette Timmer en Sjoerd Looijenga een gast die een relatie met Drenthe heeft.

Met hem of haar wordt gesproken over carrière, de spanning die het werk met zich meebrengt en de manier waarop iemand zich ontspant. En natuurlijk over de band die er was of nog steeds is met deze provincie. Het gesprek wordt afgewisseld met muziek, waarvan de gast in ieder geval één plaat zelf uitkiest.

Zaterdag 7 juni bijt Annette Timmer het spits af. Bij haar komt Rick van der Linden op verhaal. Deze toetsenist had in de jaren '69, '70 en '71 wereldwijd succes met de band Ekseption. De ingrediënten zijn een bekend klassiek stuk, uitgevoerd in een stevig ritme door een pompeus orgel en een blazers-backing. In juni begint Van der Linden onder dezelfde groepsnaam, maar met Canadese musici, aan een Europese tournee. Hij zal dan met een digitaal orgel de bühne opgaan. Rick van der Linden heeft in Wapse gewoond. Tegenwoordig woont hij deels op de Veluwe, deels in Canada. Hij is inmiddels grootvader van vijf kleinkinderen. Wat de muziek betreft staat Bach nog altijd nummer 1.

'Op verhaal komen met' vanaf 7 juni 's zaterdags van 12.00 - 13. 00 uur bij Radio Drenthe

dus... de echte van der linden fan gaat ff zoeken naar die opname... :D

Aan iedereen die meer over de GX-1 wil weten: lees 't SOS-artikel waarvan Hanz de link al had neergezet, staat echt alles in!

Afkomstig uit dit meesterlijke Sound on Sound artikel.

En toen kwam ik dit tegen op Youtube:

En dan hoor je direct de GX-1 sound & ritmebox. En typische Rick van der Linden riffjes... gek genoeg?
Even verder zoeken... ja hoor: Mistral = Shocking Blue + Rick van der Linden

Nog zo'n verborgen Rick van der Linden / GX-1 juweeltje...

Deze is ook zeer fascinerend... (qua GX-1 gehalte dan toch wel... :D)
De Rick-link met de Penny de Jager invloed op de clip hoef ik vast niet nader uit te leggen.

GX-1 titelnummer

GX-1 titelnummer

Ik heb deze van vinyl getrokken. Opnamekwaliteit toen al ...:mega: (vind ik)

Attachments

• GX1 Rick vd Linden.mp3
    3 MB · Bekeken: 97
Ik ben met heel lang googlen een maand geleden ergens een halfdode torrent van het hele album tegengekomen die met 2 bits per uur binnenkwam. Staat nu hier.

Joh, had 't even gevraagd - ik had 'm zo liggen... (houd nl. erg van obscure jaren '70 synth space pareltjes)

Gx-1 parels van Rick van der Linden.

Gx-1 parels van Rick van der Linden.

Beste Hanz, ik vind het geweldig dat je dit deelt.:okdan:
Wellicht ken je Nights of Doom waar deze meneer de soundtrack voor geschreven heeft.
Heb ik ook van dit vinyl getrokken, "walking fingers". Met Max Werner op drums.*D

Kon het niet zo snel op Youbuis of Internet vinden dan alleen maar een te kopen LP.

Groeten
Frans

Attachments

• Walking Fingers Rick vd Linden.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 92
Dank je, Frans!
Nee, Nights of Doom kende ik niet - en evenmin had ik voor vandaag gehoord van 'Trace' - schijnt een van de beste vd Linden's te wezen nota bene.
Er blijkt trouwens ook een versie van het album GX-1 te bestaan met drums van dezelfde Max Werner... zou ik wel es willen horen ook.

Beste Hanz, ik vind het geweldig dat je dit deelt.:okdan:
Wellicht ken je Nights of Doom waar deze meneer de soundtrack voor geschreven heeft.
Heb ik ook van dit vinyl getrokken, "walking fingers". Met Max Werner op drums.*D

Laatst gewijzigd:
Spot de Synths!
EMS Synthi, ARP 2600, Mellotron, Solina Strings, Hammond B3, Hohner Clavinet en wat al niet meer... :D

Laatst gewijzigd:
Ja mooi dit, altijd de indruk gehad dat hij Emerson wilde evenaren. Deze gasten, hij en Emerson waren mijn idolen toen.
Het begint zo mooi en dan opbouwen als een wild getergd dier tekeer gaan. Uitbouwen die stukken. Met Trace heeft hij ook "Birds"gemaakt. Nota bene met Ian Mosley, nu drummert van Marillion. Er is zoveel nog van de meneer te vinden op youbuis.
Zit nu te kijken naar "surrender" en daarna de uitvoering van "King-Bird" van Trace. Allemaal live. Jaap van Eik bassist-gitarist.
Die gasten wilden, hij en Emerson zoveel mogelijk zooi en geluid hebben live. En bijdeweg kijk eens naar Mosley, Met wat voor gemak drumt hij die complexe stukken weg. Het intro van "Birds"wordt gedaan op het orgel in de st Bavo in Haarlem.
sja tiswat.

titelsong "nights of doom"

titelsong "nights of doom"

:) hier het titelnummer van "nights of doom"ook van vinyl getrokken.
;)ook met Max Werner.
Sja een paar tikjes op 2:02 sorry.
Ik sleep die LP's van Ekseption en Trace en van der Linden al mijn hele leven achter me aan.
Wat een tijd niet? Schitterende draad dit. Ik mis deze allen op de voorpagina.:? of mis ik iets:erm:
Groeten
Frans

Attachments

• Nights of Doom Rick vd Linden.mp3
    2,8 MB · Bekeken: 99
Laatst gewijzigd:
Back